در ادامه مواضع متناقض

ترامپ: نشانه ای از اقدامات تهدیدآمیز ایران نیست

رئیس جمهور آمریکا که این روزها اصرار دارد هر روز درباره ایران موضع بگیرد، در تازه ترین توئیت خود، تأکید کرد که هیچ نشانه ای از تهدیدآمیز بودن اقدامات ایران وجود ندارد. این موضع گیری ترامپ هم با مواضع جان بولتون مشاور امنیت ملی او در آمریکا که در هفته های اخیر بارها از تهدید قریب الوقوع ایران سخن گفته بود، تناقض دارد و هم برخی گزارش ها در جامعه آمریکا را رد می کند که مدعی بودند ایران یا متحدان منطقه ای اش در شرف اقداماتی علیه منافع آمریکا هستند. به گزارش فارس، دونالد ترامپ در گفت و گوی جدید خود با خبرنگاران درباره امکان هدف قرار گرفتن منافع آمریکا توسط ایران به صراحت گفت: «به هیچ‌وجه نشانه‌ای نداریم مبنی بر این که اتفاقی افتاده یا خواهد افتاد.»در عین حال شب گذشته مایک پمپئو در اظهاراتی مغایر با مواضع ترامپ مدعی شد ایران پشت پرده حمله به نفتکش های امارات است.رئیس جمهور آمریکا هم  لفاظی های همیشگی اش را  تکرار و ایران را «محرک شماره یک ترور» توصیف کرد. او همچنین ایران را به پاسخ قاطع در صورت هر گونه اقدام عملی تهدید کرد. این در حالی است که روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با اشاره به این لفاظی های مقامات آمریکایی، تأکید کرد که آمریکا نباید برای اقدام نظامی به ایران ریسک کند زیرا جنگ با ایران «مادر تمام باتلاق‌ها» خواهد بود. ترامپ که هفته هاست منتظر تماس ایرانی هاست، همچنین در اظهارنظر خود ادعا کرد ایرانی ها بالاخره با او تماس می گیرند چرا که به ادعای او «روند فروپاشی اقتصاد ایران» ادامه دارد. ترامپ در عین حال گفت: می‌خواهم زمانی تماس بگیرند که آماده باشند. اگر آماده نیستند، نیازی نیست خودشان را به زحمت بیندازند!
واکنش ها به تنش آفرینی آمریکا درباره ایران
همزمان با این لفاظی های ترامپ، وزیر دفاع انگلیس، هم به کارزار ترامپ علیه ایران پیوست. به گزارش ایلنا پنی موردانت گفت: «اگر تنش در خلیج فارس جدی شود، از آمریکا حمایت می کنیم. همین الان هم در آن منطقه مستقر هستیم.» جیمز کلاپر مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا در مصاحبه ای با بی بی سی رویکرد فعلی دولت کشورش را موجب منزوی شدن آمریکا در دنیا دانست و تأکید کرد به همین دلیل دولت ترامپ نمی تواند ایران را پای میز مذاکره بکشاند.
در همین زمینه نشریه «فارن افرز» از 75 تحلیل گر و سیاست‌مدار در کشورهای مختلف درباره رویکرد ترامپ نظرخواهی کرد. اکثریت این کارشناسان معتقدند، موفقیت سیاست دولت ترامپ در برابر ایران امری بعید است. به گزارش انتخاب بخش زیادی از این افراد می گویند، رئیس جمهور آمریکا برای دست یابی به توافق بهتر با ایران باید در راهبرد خود بازبینی کند. دولت آمریکا به جای اصرار بر اهرم های فشار و تحریم باید اتحاد خود با اروپایی ها را تقویت و انگیزه و امتیازات کافی را برای ایران فراهم کند.در همین حال مجید تخت روانچی، نماینده دایم کشورمان در سازمان ملل، در نامه‌ای به دبیرکل   سازمان ملل اعلام کرده است که ایران به دنبال ایجاد درگیری و جنگ نیست ولی اگر دیگران جنگ را تحمیل کنند، قاطعانه از امنیت ملت و کشور دفاع خواهد کرد. در نامه تخت روانچی با تأکید بر این که عده ای در خارج از منطقه خلیج فارس در حال ارائه اطلاعات غلط هستند، آمده است: محافل خاصی خارج از این منطقه، از طریق اعزام نیروی دریایی به منطقه، در صدد تعقیب منافع غیرمشروع خود هستند... اگر این وضعیت مهار نشود، ممکن است دیر یا زود از کنترل خارج و به یک بحران غیرضروری دیگر در این منطقه منجر شود. پس از این نامه سخنگوی دبیرکل سازمان ملل از «هر دو کشور ایران و آمریکا» خواست که اظهارنظرهای خود را تعدیل کنند.
 

  خبر مرتبط
روحانی: شرایط فعلی به هیچ وجه شرایط مذاکره نیست

رئیس جمهور در دیدار جمعی از علمای حوزوی با بیان این که بنده طرفدار مذاکره و دیپلماسی هستم اما انجام آن را در شرایط کنونی به هیچ عنوان قبول ندارم افزود: در مهرماه سال گذشته در جریان سفر به سازمان ملل، پنج نفر از رهبران معروف دنیا واسطه شدند که با رئیس جمهور آمریکا مذاکره کنیم و سال پیش از آن نیز وزارت خارجه آمریکا هشت بار درخواست مذاکره داد اما شرایط امروز به هیچ عنوان شرایط مذاکره نیست. روحانی در مراسم بهره برداری از طرح های عمرانی در آذربایجان غربی هم گفت: فشار ممکن است شرایط سخت ایجاد کند اما ملت ایران در برابر قلدرها تعظیم نمی کند. همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی ان ان» تأکید کرد:تا زمانی که آمریکا به تعهداتش در برجام احترام نگذارد  ایران با دولت ترامپ مذاکره نخواهد کرد. به گزارش فارس، ظریف از اعزام ناو آمریکایی و یگان بمب افکن این کشور به منطقه انتقاد کرد و گفت: قرار دادن تمامی این دارایی‌های نظامی در یک منطقه کوچک، به خودی خود مستعد حوادث است.