دکتر توکلی در گفت و گو با خراسان مطرح کرد:

نگرانی از هدررفت منابع 100 هزار میلیاردی بسته ضد کرونا

حسین بردبار- احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که باید زمینه را برای تحقق جهش تولید مساعد کنیم، تاکید کرد: ما با آنچه که باید براثر این شعار محقق شود فاصله بسیار زیادی داریم اما با تدبیر، نوآوری ، تعقل گرایی و روحیه انقلابی می توانیم به آن دست یابیم.
دکتر احمد توکلی در گفت وگو با خبرنگار خراسان در پاسخ به این که شعار جهش تولید در سال جاری چگونه تحقق می یابد، افزود: زمینه برای جهش تولید اکنون مساعد نیست و تحقق شعار امسال با توجه به سیاستهای نامناسب فعلی ومدیرانی که نشان داده اند به مسائل راهبردی باور ندارند، بسیار دشوار است اما باید زمینه را مساعد کنیم و کار را انجام دهیم.
دکتر احمد توکلی در گفت وگو با خبرنگار ما افزود:ما با آنچه که باید براثر این شعار محقق شود فاصله بسیار زیادی داریم اما با تدبیر، نوآوری و تعقل گرایی و روحیه انقلابی می توانیم به آن دست یابیم.
وی با بیان این که برای تحقق جهش تولید باید منحنی تولید را تغییر بدهیم، افزود: جهش معمولا از طرق عادی به دست نمی آید مثلا طی 9ماهه سال 98 نرخ تولید ناخالص داخلی بدون نفت صفر درصد بود، اگر بخواهد این رقم جهش یابد و مثلا به 8درصد برسد، که در غیر این صورت جهشی نخواهد بود، دیگر نمی توان از طرق معمول یعنی صرفا با اضافه کردن سرمایه یا نیروی کار تولید 8درصدی را به دست آورد. اما اگر بخواهیم جهشی رخ بدهد در حال نداری باید از داشته ها به درستی استفاده کرد، یعنی روی بهره وری کار کرد.
وی تاکید کرد:عنصر انسانی قوی ترین عامل این تغییر بهره وری است ضمن این که روش ها و راه های متناسب را باید جست‌وجو کرد و عمل کرد. 
ولی این تیم فعلی و مجریان فعلی نه آن تدبیر و توان و تحرک را دارند و نه سیاستهایشان درست است.
توکلی با بیان این که به دلیل مسئله کرونا کشورمان ممکن است طی دوسه ماه آینده با مسائل حاد اقتصادی یا اجتماعی مواجه شود، ادامه داد: در شرایط فعلی توصیه می شود که افراد درخانه بمانند ولی کسی که در خانه می ماند برای امرار معاش پول می خواهد و این موضوع به مرور مشکلاتی را به وجود می آورد. وی افزود: البته دولت از این جهت اقداماتش تا اندازه قابل قبولی مثبت بود چرا که 100هزار میلیارد تومان یعنی معادل 17.5درصد منابع عمومی دولت را به این کار اختصاص داد ولی چون عزم مبارزه با فساد ندارند بیشتر این منابع هدر می رود.
رئیس اسبق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از آمارهای جهانی درخصوص مسئله کرونا نظیر این که 3 میلیون و 300 هزار نفر درخواست اعانه یا بیمه بیکاری کرده اند، افزود: متاسفانه برخی از این دست آمارها در کشور ما ثبت نمی شود، مثلا اکنون برخی از مشاغل مثل بناها و کارگران ساختمانی، کفاش ها، رانندگان تاکسی و امثال این ها نمی توانند دورکاری کنند و این گونه مشاغل دچار مشکل می شوند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که خانه نشینی و دورکاری لوازم و شرایطی نیاز دارد که تحقق آن سخت است، ادامه داد: بنده در حال تهیه مطلبی برای مسئولان نظام دراین خصوص هستم که پس از انتشار آن امکان بررسی و صحبت بیشتری دارم.
وی تاکید کرد: زمینه برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری اکنون مساعد نیست ولی باید این زمینه را مساعد کرد و درشرایطی که اکنون داریم تحقق آن خیلی کار دشواری است ولی امکان پذیراست.
وی افزود: مسئله کرونا معلوم نیست به کجا کشیده شود و اگر تدبیر درستی نشود ممکن است برای زندگی روزمره مان دچار مشکلات پیش بینی نشده ای بشویم.