نوشداروهای موزیکال در برج میلاد

کنسرت های آنلاین خواننده هایی مانند رضا صادقی، رضا یزدانی و ... لحظات شیرینی را برای 5 میلیون ایرانی رقم زد

نسترن کاشف- تعطیلات عید نوروز یک فرصت طلایی برای برپایی کنسرت توسط خواننده‌هاست. امسال اما سرنوشت دیگری برای موسیقی رقم خورد و کرونا باعث تعطیلی کنسرت‌ها شد. در چنین شرایطی، برخی خواننده‌ها تصمیم گرفتند به صورت زنده و با امکاناتی نه در حد یک اجرای صحنه‌ای مجهز، در خانه برای طرفداران‌شان بخوانند و کارشان را از طریق صفحه‌های شخصی خود با آن‌ها به اشتراک بگذارند. این روند ادامه پیدا کرد تا این که روزبه نعمت‌اللهی اعلام کرد می‌خواهد در سالن خالی از تماشاگر برای همراهی با مردم بخواند. چند روز بعد خبر رسید ویژه برنامه‌ای با مجوز دفتر موسیقی وزارت ارشاد و همکاری شهرداری تهران در برج میلاد برگزار خواهد شد که طی دو هفته، هر شب یک خواننده با گروه نوازنده‌اش کنسرت آنلاین برگزار کند. هم اکنون، از این برنامه 9 کنسرت اجرا شده و پنج اجرای دیگر باقی مانده است. این کنسرت‌های بدون حضور تماشاگر، از ساعت 21  به روی صحنه می‌رود و پخش به صورت آنلاین از طریق سایت
 TVA.IR  و همچنین‌ لایو اینستاگرام صفحه خواننده‌ها قابل دسترسی است. در ادامه، مطالب بیشتری درباره جزییات این اجراها خواهیم گفت.
یک فرصت همگانی
فرصت اجرای کنسرت آنلاین، تنها نصیب برخی از خواننده‌ها و گروه‌های موسیقی شد. رضا صادقی، امید حاجیلی، مهدی جهانی، روزبه بمانی، گروه استاد اسداللهی، رضا یزدانی، گروه رستاک، حمید عسکری، گروه گیل و آمارد و مهدی یغمایی در این طرح به روی صحنه رفته‌اند و به ترتیب گروه ژوانا، حمید حامی، سینا سرلک و اشوان منتظر اجرا در روزهای آینده هستند. تکلیف گروه لیان نیز هنوز برای اجرا مشخص نیست. از این کنسرت‌ها آمار جالبی هم به دست آمده است که نشان می‌دهد این اجراها در شب‌های اول بیش از پنج میلیون مخاطب داشته است. نکته جالب دیگر قیمت بلیت کنسرت برخی از این اجراها در برج میلاد در حالت عادی است. به طور مثال روزبه بمانی پیش از این در همین سالن با بلیت 45 تا 185 هزار تومانی، امید حاجیلی با بلیت تا سقف 165 هزار تومان و رضا صادقی نیز با قیمتی در همین حدود در سالن میلاد به روی صحنه رفته‌اند. نکته دیگری که از فهرست این اجراها به چشم می‌‌آید حضور پررنگ خواننده‌های پاپ و نبود گروه های موسیقی نواحی و خواننده‌های معروف سبک کلاسیک است.
تصمیم خلاقانه اما کم ملاط
کرونا یک تهدید جدی برای موسیقی بود، اما کنسرت‌های آنلاین این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد. فرصتی که باعث شد برخی از مردم در خانه و در کنار خانواده‌شان برای اولین بار اجرای زنده خواننده محبوب‌شان را به وسیله اینترنت تجربه کنند. هرچند در کشور ما سابقه کنسرت‌های این چنینی وجود نداشت، اما توجه به چند نکته می‌توانست جذابیت مضاعفی به این اجراها بدهد. به طور مثال، پخش این کنسرت‌ها از طریق رسانه ملی که در دسترس‌ترین و عمومی‌ترین رسانه مردمی است، می‌توانست یک اتفاق هیجان‌انگیز و غیرمعمولی را برای تلویزیون رقم بزند و مخاطب‌ زیادی را به جمع بیننده‌های ثابت تلویزیون اضافه کند. همچنین‌ این حرکت می‌توانست مشوق بزرگی برای درخانه ماندن باشد. همان طور که آمار نشان داد در زمان پخش سریال «پایتخت»، مردم از اینترنت کمتر استفاده می‌کردند و در واقع مشغول تماشای این سریال از طریق تلویزیون بودند.