چرا باید بعضی صفحات را در شبکه های اجتماعی آنفالو کنیم؟!

آنفالو یعنی دنبال نکردن صفحه ای در شبکه های اجتماعی، فالو و آنفالو، بلاک و آنبلاک، لایک و دیسلایک، این ها ادبیات گفتاری و نوشتاری در شبکه های اجتماعی است که سبک زندگی خیلی ها را دست خوش تغیر کرده است. سبک زندگی دیجیتالی، بخشی از واقعیت های زندگی در قرن بیست و یکم است و شبکه های اجتماعی نیز در این فضا، نقش آفرینی می کنند و بر زندگی مردمان روزگار عصر ما تاثیر دارند.
فالوینگ هایتان را بررسی کنید
علاقه داشتن یا نداشتن ما به موضوعات و صفحات در شبکه های اجتماعی، تابعی از متغیرات مختلف است. مصداقش، گیلتی پلیژر است. شما مشتاق دیدن مطالب مربوط به سلبریتی های الکی و گنده لات ها و حتی صحنه های خشونت بار هستید اما از فالو کردن این صفحات اجتناب می کنید تا مبادا در فهرست following ها به نمایش درآید و دوستان شما متوجه شوند. یا از فلان هنرمند یا ورزشکار یا سیاستمدار خوشتان می آید اما از لایک و کامنت و فالو، پرهیز می کنید. در واقع در شبکه های اجتماعی، بخشی از علایق ما، به واسطه امکان دیده شدن و ردیابی توسط دوستان و آشنایان، در خفا انجام می شود. اما بعضی از علایق هستند که به صورت علنی آشکار می شوند و شما با دنبال کردن یک صفحه، علاقه خود را به موضوع صفحه مربوط ابراز می کنید. خواه صفحه مربوط به یک گنده لات اینستاگرامی باشد، خواه مربوط به یک فشن بلاگر یا توریسم بلاگر باشد، خواه صفحه مربوط به فلان مانکن یا مدل یا ورزشکار یا هنرپیشه یا خواننده داخلی یا غربی باشد. یا حتی صفحه به اشتراک گذاری ویدئوهای غیر اخلاقی یا خشونت بار یا حوادث ناراحت کننده!
از اخبار منفی دور شوید
همان طور که باید اتفاقاتی را که در سال ۱۳۹۸ در زندگی ما رخ داد  و زندگی اقتصادی و سیاسی و اجتماعی خود را مرور کنیم، بد نیست نگاهی هم به صفحاتی که در طول سال، لایک و فالو کردیم، بیندازیم. باید ببینیم دنبال کردن صفحات و کانال ها در شبکه های اجتماعی، چقدر ما را مطلع یا خوشحال کرده است. چقدر به درآمد و آگاهی و شعور و شناخت ما اضافه کرده است. چقدر ما را از اخبار بد و ناگوار و ناامید کننده رها کرده است. شما برای این که در سال ۱۳۹۹ در هجوم اخبار بد و نا امید کننده و ویدئوهای ناخواسته مربوط به وحشت و خشونت و بدبختی و غیره قرار نگیرید، هیچ الزامی ندارید که صفحات خبری و سیاسی و حوادث را دنبال کنید. شما نباید ذهن و فکر خود را در کوران اخبار منفی و ناراحت کننده قرار دهید. هیچ نیازی نیست ده ها صفحه خبری و سیاسی را دنبال کنید. یکی از روش های شفاف اندیشی و درست اندیشیدن و فناوری فکر این است که مثبت اندیش باشیم و ذهن را از اخبار منفی دور کنیم.
ذهن تان را خسته نکنید
این که مشاهده می شود افراد، مدام مشغول لایک و کامنت و فالوی صفحات سیاسی و حوادث هستند و به هر مسئله ای واکنش نشان می دهند، نشان از ذهن خسته دارد. هیچ نیازی نیست که ذهن را خسته کنید. هیچ نیازی نیست که مدام از اتفاقات ریز و درشت سیاسی و اقتصادی واقعی یا غیر واقعی مطلع شوید. سال ۹۸ را نگاه کنید. شما هزاران خبر را لایک و صدها کامنت زدید. چه فرجامی برای شما داشته است؟ اگر به جای هزاران ساعت دنبال کردن اخبار سیاسی و  اقتصادی که بعضی تکذیب شده و بعضی هم در هاله از ای ابهام قرار گرفته و قرار دارد، مطالعه می کردید و موسیقی گوش می کردید، ذهن آرام تر و شادتری نداشتید؟
آنفالو کردن صفحات بی ارزش، ارزشمند است
آنفالو کردن صفحات بی ارزش، اقدامی ارزشمند برای مدیریت وقت در شبکه های اجتماعی است و همه می دانیم که سال ۹۸، سال سختی بود. اخبار و اتفاقات بد، بیشتر از رویدادهای خوب بود. تا حدی دنبال کردن اخبار و وقایع، به صورت خواسته یا ناخواسته خوب است اما افراط در این زمینه، فرجامی ندارد و فرصت آفرین نیست.
این که فلانی با فلانی عکس گرفته و فلان جا رفته و فلان چیز را پوشیده، شاید برای کوتاه مدت جذاب باشد اما اگر مدت ها و سال ها و ده ها صفحه مشابه را شما به فهرست فالوهای خود اضافه کنید، نه کار غیر شرعی انجام دادید نه کار غیر قانونی بلکه وقت را هدر دادید! وقت هم طلاست.
بعضی افراد زمانی را که ظرف دو سال صرف لایک و فالو صفحات بی ارزش کرده اند ، اگر صرف یادگیری زبان چینی  کرده بودند، اکنون قادر به تکلم به این زبان مهم قرن ۲۱ بودند! آن هم زبانی که در نظر ما ایرانی ها، زبانی فوق العاده سخت و غیر قابل یادگیری است!
به دنبال صفحات تخصصی بگردید
در اینستاگرام، هزاران صفحه فوق العاده مهم و مفید و اثربخش وجود دارد که مرتبط با زندگی و کسب و کار شما، فعالیت دارند و شما از وجود آن ها بی خبر هستید. سعی کنید به بازبینی صفحاتی که دنبال کرده اید بپردازید و صفحاتی را که هیچ فایده مادی و اطلاعاتی ندارند، آنفالو کنید. مگر این که قصد شما بازاریابی و تبلیغات و مسائل دیگر باشد. جایگزین کردن صفحات آنفالو شده (که گاهی مربوط به سلبریتی های الکی و پیج های صرفا عکس و غیره است) با صفحات کاربردی مفید، می تواند نگرش و اطلاعات شما را در دهه سوم قرن بیست و یکم افزایش دهد. صفحات خوب، اطلاعات خوب مستند می دهد.
دنیا، دنیای تخصص گرایی است. به تخصص ها بروید و از مشاوران مجرب، مشورت بگیرید و صفحات آن ها را در عرصه های مختلف دنبال کنید. صرفا این که فلان صفحه هزاران فالوئر یا میلیون ها فالوئر دارد، شرط لازم یا شرط کافی برای ترغیب شما به دنبال کردن محتوا و اطمینان به آن نیست. اگر به جز صفحات دوستان و آشنایان، فقط ۱۰ صفحه عمومی را در اینستاگرام دنبال می کنید، بهتر است صفحاتی باشد که اگر در پایان سال از شما سوال شد از دنبال کردن این صفحات، چقدر به اطلاعات و دانش و دارایی شما افزوده شده، پاسخ قانع کننده ای داشته باشید.منبع: روزیاتو