امیرعلی ابوالفتح و فواد ایزدی پاسخ می دهند؛

چرا آمریکا مقابل تعلیق تحریم ها مقاومت می کند؟

درحالی که در کنار تعداد زیادی از کشورها،  سازمان ملل  و برخی دیگر از نهادهای بین المللی خواستار لغو تحریم های  آمریکا علیه ایران شده اند و حتی در داخل آمریکا چهره های سرشناسی چون جو بایدن و برنی سندرز دونامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری  و 32 نماینده کنگره این کشور نیز این خواسته را مطرح کرده اند،  دولت آمریکا تاکنون مقابل این درخواست ها  چراغ سبز نشان نداده و همچنان  از تداوم تحریم ها و فشار حداکثری به ایران سخن می گوید. حتی اتحادیه اروپا نیز از مطالبه معافیت‌های تحریمی بشردوستانه برای ایران و کوبا و ونزوئلا حمایت کرد تا این کشورها بتوانند برای مقابله با ویروس ناشناخته کرونا به تجهیزات پزشکی و دارویی دسترسی داشته باشند. با این حال دولت آمریکا همچنان مقابل این خواسته ها مقاومت می کند. اما چرا دولت آمریکا با وجود چنین فشارهای داخلی و خارجی حاضر به عقب نشینی از موضع خود نمی شود؟  برای پاسخ به این پرسش با امیر علی ابوالفتح و فواد ایزدی کارشناسان مسائل آمریکا گفت و گو کرده ایم که می خوانید. 

ابوالفتح: آمریکا نمی خواهد ابزارش را مقابل ایران از دست بدهد 
* آقای ابوالفتح، باتوجه به فشارهای داخلی و خارجی به آمریکا برای تعلیق تحریم های ایران به نظر شما چرا ترامپ حاضر نیست تحریم ها را تعلیق کند؟
اصولا دولت آمریکا  قائل به این نیست که تجهیزات پزشکی و دارو و مواد غذایی  و دارویی را مورد تحریم قرار داده است، روی کاغذ هیچ یک از این موارد مورد تحریم قرار نگرفته است.
درباره نظام بانکی مقامات آمریکایی به کرات گفته اند بانک ها می توانند معاملات را انجام بدهند بخصوص در سه موردی که گفته شد اما این که چرا بانک ها که اغلب خصوصی  هم هستند از همکاری و فعالیت اقتصادی با ایران خودداری می کنند، به این دلیل است که دولت آمریکا طی سال های اخیر فضای رعب انگیزی ایجاد کرده به نحوی که هر زمان  اراده کند شرکت ها  یا بانک هایی را که بیشتر آن ها  خصوصی هستند، تحت فشار قرار می دهد و این نهادها عموما حاضر نیستند با کشوری که این چنین مورد تحریم است معامله کنند. در حقیقت آمریکایی ها عملا با این کار از زیر مسئولیت تبعات تحریمی که خودشان اعمال کرده اند شانه خالی می کنند و مسئولیت تحریم های بشر دوستانه را متوجه شرکت های غیر آمریکایی می کنند.
* فکر می کنید دولت آمریکا به دنبال چیست؟
این نکته مهم است که بدانیم دولت آمریکا برای انجام هر کاری یک ما به ازا می خواهد، ما به ازایش را هم ترامپ به صراحت اعلام کرد و گفت که کسی از ما نخواست که این کار را بکنیم. یعنی ترامپ می خواهد که مقامات ایرانی گوشی را بردارند و به او زنگ بزنند و بخواهند که تحریم ها را بردارد!
* آیا فشارهای خارجی مثل اعضای شورای امنیت سازمان ملل، بیانیه اتحادیه اروپا  و... ما به ازای مناسبی برای دولت آمریکا نیست؟
الان این فشارها نتیجه بخش نبوده است، البته این فشارها به حدی بوده است که دولت آمریکا مجبور شود توضیح بدهد. پس این فشار افکار عمومی موثر بوده و روز به روز این صدا بیشتر شده است. فعلا دولت ترامپ هیچ اقدام عملی انجام نداده است اما درباره این که در آینده چه اقدامی خواهد کرد، من فکر نمی کنم ترامپ دست به کاری بزند و بخواهد دیوار تحریمی را که سال ها آجربه آجر روی آن گذاشته شده بردارد.
آمریکا اگر تحریم های ایران را بردارد، باید پاسخ گوی مطالبات بعدی  درباره برداشتن تحریم ها علیه روسیه، کوبا و ونزوئلا هم باشد!  ببینید! الان فقط مسئله ایران هم نیست، بلکه در کل جهان یک مطالبه عمومی شکل گرفته مبنی بر کنار گذاشته شدن سیاست تحریم در دوران کرونا؛ حال چه تحریم های  آمریکا علیه ایران، چه روسیه علیه اوکراین و چه فرانسه علیه لیبی. دلیل آن هم شاید این است که به سیاست تحریم به عنوان ابزار موثر  سیاست خارجی دولت ها لطمه وارد شود و با فروکش کردن کرونا شاید بازگشت به قبل ( واستفاده از ظرفیت تحریم به عنوان عامل قدرت) مشکل باشد. از این نظر آمریکایی ها تا سر حد امکان مقابل این اتفاق مقاومت می کنند تا این ابزار را از دست ندهند یا تیغ شان کند نشود.
 
 
ایزدی: ترامپ، کرونا را فرصت خوبی برای ضربه زدن به ایران می داند 
* آقای ایزدی به نظر شما چرا فشار افکار عمومی در داخل و خارج آمریکا باعث نشده که دولت آمریکا تصمیم به تعلیق تحریم ها بگیرد؟
دولت آمریکا می گوید که ما مسیر کمک های پزشکی به ایران را تحریم نکردیم اما در داخل خود آمریکا عده ای این مسئله را طرح می کنند که این حرف درست نیست و ایران در عمل به نوعی در این حوزه هم تحریم است وعلت های مختلفی را هم ذکر می کنند از جمله این که رسیدن کمک های پزشکی به ایران منوط به معاملات بانکی است که آن ها مورد تحریم آمریکا هستند.
* آمریکا نگران چیست؟
این که چرا دولت آمریکا حاضر به تعلیق تحریم ها در شرایط کرونایی ایران نیست به این دلیل است که کاخ سفید بحران کرونا در ایران را فرصتی می داند برای رسیدن به خواسته هایی که در شرایط عادی  به آن نمی رسد، دولت آمریکا سیاست سرنگونی حکومت ایران را دنبال می کند، در سه سال ریاست ترامپ به این خواسته خود دست پیدا نکردند و حالا فکر می کنند در شرایطی که ایران دچار بحران کرونا شده فرصت خوبی است برای ضربه به ایران و به دنبال رسیدن به خواسته خود هستند.