ایده های کسب و کار ارزان

بسته بندی؛ شغلی برای همه؛ از دانشجویان تا زنان خانه دار

جواد غیاثی - هفته قبل ایده بسته بندی در این ستون معرفی و قرار شد جزئیات بیشتر این هفته مطرح گردد. با توجه به تنوع شغل های این حوزه و علاقه مردم به این موضوع، این هفته ایده دیگری مطرح نمی شود و جنبه های جذابی از کسب و کار بسته بندی مطرح خواهد شد. لطفا به بسته بندی آجیل و خشکبار فکر نکنید و ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید بسته بندی در منزل تا چه میزان متنوع است و شغل های مختلف تولیدی و خدماتی برای اقشار مختلف، از زنان خانه دار تا جوانان تحصیلکرده و خوش ذوق وجود دارد.
بسته بندی؛ از دستمال کاغذی تا طلای هدیه
ساده ترین نوع بسته بندی محصولات تولیدی شرکت ها یا کشاورزان است. بیشتر مردم با بسته بندی انواع محصولات کشاورزی، مزیت و سود آن آشنا هستند و ممکن است در این حوزه مزیت چندانی وجود نداشته باشد. اما حوزه های بسیار بکر دیگری وجود دارد که شاید برای شما جذاب باشد:
برخی شرکت ها ترجیح می دهند به جای استخدام افرادی برای بسته بندی نهایی تولیداتشان، محصولات را به خانه ها بفرستند تا کار بسته بندی با هزینه کمتر برایشان انجام شود. کارتن و محصول را در منزل تحویل می دهند و به ازای هر واحد بسته بندی، کارانه ای پرداخت می کنند. مثلا تولیدکنندگان دستمال کاغذی حاضرند به ازای بسته بندی کردن هر بسته دستمال کاغذی 130 تومان کارانه پرداخت کنند. این یعنی افرادی می توانند در روز 130 هزار تومان و در ماه بیش از 3 میلیون تومان با این کار درآمد داشته باشند. تولید کارتن مخملی طلا هم یک فعالیت جالب دیگر است. یا اینکه می توانید پاکت های زیبای هدیه تولید کنید و به خرازی ها بفروشید. همچنین پاکت های مقوایی برای عرضه محصولات فروشگاه ها با طراحی های خاص، می تواند موضوع یک کسب و کار خانگی خلاقانه باشد.
به فکر توسعه و ایجاد شبکه باشید
خوبی این کار آن است که هم راه برای خلاقیت باز است و هم توسعه. مسیر خلاقیت در طراحی های خاص و حضور در بازارهای مختلف است. مثلا اگر دانشجو هستید و طراحی بلدید یا اینکه ذوق هنری و حتی ادبی دارید می توانید به طرح های خاص برای بسته بندی انواع هدیه ها فکر کنید. مثلا کتاب یکی از مواردی است که بیش از خیلی چیزهای دیگر هدیه داده می شود. شما می توانید یک کارتن ساده اما با طراحی از یک شعر یا یک سخن جالب، طراحی کنید و با کمک کارگاه های چاپ، به تولید آن اقدام کنید و محصول خود را به کتابفروشی ها بفروشید و یا اینکه بسته بندی های جذاب و فانتزی برای بسته بندی انواع هدیه کودک طراحی کنید. می توانید شبکه ای از افراد طراح، خطاط و البته کارگاه های تولید و چاپ را با خود هماهنگ کنید. یا اینکه خودتان کم کم کارگاه ایجاد کنید. از تجربیات آن هایی که با همین نوع کارها، اکنون کارخانه دار شده اند یا اینکه یک شرکت طراحی یا یک کارگاه کوچک راه انداخته اند استفاده کنید.یک محور دیگر توسعه این کار هم "شخصی سازی" است. یعنی از افراد مختلف برای هدیه ها یا بسته بندی هایشان سفارش بگیرید و باب میل آن ها طراحی را انجام دهید. البته بپذیریم که برای آغاز شاید باید از همان بسته بندی خشکبار یا دستمال کاغذی شروع کنیم.
همزمان با دنیا به سمت "شخصی سازی تولید" حرکت کنید
برای اینکه مزیت های کسب و کار معرفی شده را بدانید به یک تاریخچه کوتاه از روند تغییرات تولید توجه کنید. قبل از انقلاب صنعتی، تولید به صورت شخصی انجام می شد. یعنی یک نفر سفارش شمشیر، لباس یا چیز دیگری می داد و تولیدکننده این محصول را برای او تولید می کرد. اگر هم سفارشی در کار نبود، تولیدکنندگان محصولات را به صورت تکی تولید می کردند و لذا اعمال تغییرات روی محصول و شخصی سازی آن به راحتی ممکن بود. اما بعد از انقلاب صنعتی و ایجاد خطوط تولید انبوه، محصولات با استانداردهای کلی تولید و عرضه شد و حق انتخاب و شخصی سازی مصرف کننده کاهش یافت. اما جالب است بدانید موج جدید تولید در جهان دوباره به سمت شخصی سازی در حال حرکت است.خیلی از افراد هستند که علاقه مندند، یک طراحی، اسم، نوشته یا نماد خاص روی کیف، لباس، پاکت هدیه، جعبه طلا و جواهری که هدیه می دهند، خودکار یا کیف پول خود داشته باشند.احتمالا خودتان یا اطرافیان تجربه هایی موفق یا ناموفق در این حوزه داشته یا دارید. شما می توانید از طریق خراسان تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.