ادای دین به فاطمیون در «مدیترانه»

فیلم تازه هادی حاجتمند با نگاهی به حضور لشکر فاطمیون در دفاع از حرم حضرت زینب(س) روی پرده سینماهاست
نویسنده : مصطفی قاسمیان
فیلم سینمایی «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند از اوایل مرداد روی پرده سینماهای سراسر کشور رفته است. این فیلم را می‌توان یکی از معدود آثار سینمایی مرتبط با مدافعان حرم و جنگ با تروریسم در سوریه دانست که البته نخستین اثر مرتبط با لشکر فاطمیون در سینمای ایران محسوب می‌شود. این فیلم محصول سال 97 که تا تابستان امسال فرصت نمایش در سینماها را نیافته بود، در یک ماه و نیمی که در شرایط کرونایی سینماها روی پرده بوده، با استقبال نسبی از سوی مخاطبان سینما مواجه شده و تاکنون با نمایش در 138 سالن -که تعداد زیادی نیست- 130 میلیون تومان فروخته است.
ماجرای «مدیترانه» چیست؟
«مدیترانه» اثر هادی حاجتمند، قصه یک کارمند شرکت آب و فاضلاب مشهد است که با وجود مشکلات متعددی که در زندگی خود دارد، برای مأموریتی همراه با شماری از اعضای لشکر فاطمیون عازم سوریه می‌شود تا در سوریه کاری را به انجام برساند. او در سوریه و همسرش در مشهد، با مشکلاتی مواجه می‌شوند که ماجراهای فیلم «مدیترانه» را تشکیل می‌دهد. پوریا پورسرخ، مهراوه شریفی‌نیا و بهرنگ علوی بازیگران اصلی این فیلم‌ هستند و چهره‌هایی چون قاسم زارع، علیرضا اسحاقی و سعید توکلی نیز آن‌ها را جلوی دوربین علی عظیم‌زاده طهرانی همراهی می‌کنند. از دیگر عوامل شناخته‌شده «مدیترانه» می‌توان به حبیب خزایی‌فر آهنگ ساز این اثر اشاره کرد که با آهنگ سازی آثار محمدحسین مهدویان مانند «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز» و «زخم کاری» به یاد می‌آید.
فیلم سازی که «اشنوگل» را ساخت
هادی حاجتمند کارگردان «مدیترانه» است و رشید حاجتمند تهیه‌کنندگی این اثر را بر عهده داشته است. هادی حاجتمند فیلم ساز مشهدی پیشتر یک فیلم سینمایی را با همراهی زنده‌یاد علی سلیمانی در مقام کارگردان ساخته بود که به دفاع مقدس می‌پرداخت. «اشنوگل» فیلم اول او محصول سال 95 است که به شهدای غواص می‌پردازد و در آن زمان، نخستین اثر سینمایی ایران درباره شهدای غواص بود. او این بار نیز در شرایطی که سینمای ایران تا پیش از «مدیترانه» اثری درباره لشکر فاطمیون نساخته بود، با این فیلم به این ماجرا پرداخته و با قصه‌ای مرتبط با مدافعان افغانستانی حرم حضرت زینب(س) از رشادت‌های این لشکر گفته است. این روزها که کشور افغانستان آبستن تحولات پرشتاب و خاصی است، تماشای این فیلم که به مهاجران افغانستانی ایران خاصه در شهر مشهد می‌پردازد، خالی از لطف نیست.
تجربه‌ای که می‌توانست بهتر باشد
«مدیترانه» در عین حال که دغدغه شریفی دارد و سازندگان آن تلاش کرده‌اند با قصه‌ای دراماتیک به موضوع بپردازند، اما   خالی از نقاط ضعف نیست و می‌توانست بهتر باشد؛ در عین حال که به عنوان یکی از نخستین تجربیات درباره شهدای مدافع حرم، در خور تحسین است. بعضی مشکلات در فیلم نامه، به خصوص لاغر بودن آن و همچنین نقش‌آفرینی بعضی بازیگران فیلم می‌توانست بهتر و در خور دغدغه سازندگان فیلم باشد. با این حال گروه فیلم سازی برای ساخت بخش‌های نبرد در حلب سوریه میان مدافعان حرم و تروریست‌های داعش، سختی‌هایی را متحمل شده که قابل تحسین است. اگرچه به نظر می‌رسد در بخش‌هایی از آن تصاویر واقعی جنگ سوریه نیز به چشم می‌خورد.