بازار خبر

چگونگی خرید برنج از بورس کالا
تسنیم - قیمت هر کیلوگرم برنج در بورس به صورت سورت نشده و دارای شکستگی ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش شد که بعد از سورت قیمت آن حدود ۴۵ هزار تومان خواهد بود. بر اساس اعلام بورس کالا، همه افراد دارای کد سهامداری می‌توانند از این نماد اقدام به خرید برنج کنند. برنجی که در بورس عرضه می شود رقم طارم و در کیسه های 70 تا 80 کیلویی در انبارهای معرفی شده توسط بورس کالا تحویل می شود. معاملات به صورت کیلوگرم است و هر فردی می‌تواند حداقل یک کیلوگرم برنج را خریداری کند اما اگر کسی بخواهد برنج را از انبار تحویل بگیرد باید حداقل 100 کیلوگرم برنج را خریداری کرده باشد تا بتواند درخواست ترخیص کالا را اعلام و برنج خود را دریافت کند.
 
افزایش واردات گاز چین همزمان با کاهش واردات نفت
فارس - آمارهای رسمی چین نشان می‌دهد، این کشور واردات نفت خام خود را کاهش  می‌دهد و واردات گاز طبیعی را جایگزین می‌کند. از آغاز سال 2021 واردات نفت خام چین 5.7 درصد کاهش یافته اما واردات گاز طبیعی بیش از 20 درصد رشد کرده است.
 
رسوب کالا در گمرک یکی از شگردهای متخلفان است
مهر - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از برخی ابعاد رسوب کالا در گمرک پرده برداشت و این موضوع را یکی از شگردهای قاچاقچیان برای واردات بی‌رویه دانست. محمدرضا پورابراهیمی در برنامه‌ای تلویزیونی با موضوع بررسی پرونده واردات لوازم خانگی خارجی و لزوم حمایت از تولید داخلی گفت: متأسفانه یکی از شگردهای متخلفان برای واردات کالاهای مختلف به ویژه کالاهای ممنوعه، واردات کالا و نگه داشتن آن در گمرک است. بعد از طریق ایجاد جو روانی که برای این کالاها هزینه پرداخت شده و باید در هر صورت وارد کشور شود و مورد استفاده قرار گیرد بعضاً متوسل به برخی دستگاه‌ها و مسئولان می‌شوند که برای این کالاها، سرمایه کشور صرف شده و چون وارد شده است و امکان مرجوع کردن آن هم نیست، پس باید ترخیص شود.
 
هر عدد تخم مرغ، ۱۷۰۰ تومان
تسنیم - در طول ۱۵ روز اخیر روند افزایش قیمت تخم مرغ با سرعت بیشتری انجام شده و تخم مرغ از ۱۳۵۰  به ۱۷۰۰ تومان رسیده است. هم اکنون هر کارتن تخم مرغ از 285 هزار تومان به 300 هزار تومان رسیده است. البته فعالان بازار معتقدند هنوز کارخانجات دلایل این افزایش قیمت ها را مطرح نکرده اند اما در طول 15 روز اخیر روند افزایش قیمت تخم مرغ با سرعت بیشتری انجام شده است.