در گفت وگو با معاون گمرک مطرح شد:

7 هزار کامیون درگمرک معطل ناهماهنگی ها

حسین بردبار-اگرچه ناوگان حمل و نقل باری به مثابه شاهرگ حیاتی اقتصاد کشور است که نقش رساندن مواد گوناگون را به مقاصد مختلف ایفا می کند اما فرسودگی این ناوگان همواره یک معضل دست وپاگیر بوده است؛ در این میان نیز با خبر معطلی بیش از 11 هزار کامیون وارداتی در گمرکات مواجه شدیم که در گیرودار ناهماهنگی میان دستگاه ها با گمرک همچنان ترخیص نشده اند، اما معاون امور گمرکی سازمان گمرک، در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار می کند که برای بیش از 4 هزار دستگاه اقدامات لازم انجام شده است و ترخیص شده اند. توضیحات بیشتر را در گفت وگو با فرود عسکری می خوانید:
 
به تازگی با خبر دپو و ترخیص نشدن چند هزار کامیون در گمرکات مواجه شدیم، چرا؟
- در واقع 11 هزار و 400 دستگاه کامیون، کل ورودی است که ما داشته ایم که بیش از 4 هزار دستگاه آن ترخیص شده و بیش از 4 هزار مورد نیز اظهار شده است که مجوزهای محیط زیست، آلایندگی، ستاد سوخت و اسقاط را باید بگیرند. ما در گمرک این هماهنگی ها را با راهداری و دیگر دستگاه ها برگزار کردیم و حتی معاون محترم دادستان از دستگاه قضایی نیز در این جلسات آمدند و کمک کردند، الان از حیث انجام تشریفات همه چیز روی غلتک است ، گیر کار روی بحث اسقاط است، کامیون داران برای این که بتوانند از تخفیف سود بازرگانی استفاده کنند باید یک کامیون 25 سال ساخت را اسقاط و از تسهیلات آن استفاده کنند.
 
این مسئله دارد طولانی می شود، برای تسریع در آن چه راهکاری را مدنظر دارید؟
-این خواسته صاحب کالاست ، اگر نخواهد ما می توانیم حقوق گمرکی خودمان را بدون تخفیف بگیریم، کامیون دار با انجام اسقاط از ما مجوز تعدیل حقوق ورودی اش را می گیرد.
 
چقدر تعدیل صورت می گیرد؟
-فکر کنم سود بازرگانی کامیون دار حدود 25 درصد کاهش می یابد.
 
آیا می توان به جای اسقاط که فرایندی طولانی برای برخی کامیون داران پیدا کرده است، از راهکار دیگری مثل اخذ چک یا دیگر اسناد مالی استفاده کرد؟
-اسقاط برای وارد کننده یک امتیاز است، ما نمی خواهیم از او چیزی بگیریم، اگر به ما اعلام کنند که ما نمی خواهیم اسقاط کنیم، ما هم حقوق گمرکی مان را کامل می گیریم. مسئله در این جا تخفیف گرفتن از سود بازرگانی است که اگر خود وارد کننده مایل باشد این اتفاق نیفتد منوط به این که جزو مقررات ما باشد؛ ما نیز حقوق گمرکی را کامل می گیریم.