ابعاد جدید از جنجال کاشت درختان زیتون بی ثمر

ماجرای کاشت 20 هزار هکتار زیتون بی ثمر چند روزی است که خبرساز است اما مشاور سابق معاون وزیر کشاورزی می گوید مسئولان، گزارش خلاف واقع داده اند!
گزارش وزیر و معاون وزیر جهاد کشاورزی از   20 هزار هکتار از نهال‌های غرس شده غیرمفید زیتون که میوه نمی‌ دهد چند روزی است که توجه مردم، کاربران فضای مجازی و مسئولان را به خود جلب کرده است. با واکنش تند و تیز و البته قاطعانه رئیس دستگاه قضا به اتفاق عجیب و حیف و میل میلیاردها تومان پول بیت المال و کاشت زیتون های بی ثمر بسیاری از مسئولان و دستگاه ها به آن واکنش نشان داده اند. هفته گذشته بود که در جریان نشست مشترک قوه قضاییه و وزارت جهاد کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی در خلال ارائه گزارش خود از 20 هزار هکتار از نهال‌های غرس شده غیرمفید زیتون که میوه نمی‌ دهد در اراضی کشاورزی کشور خبر داد.ساداتی نژاد، وزیر کشاورزی در این نشست گفت: در طرح طوبی نهال به عنوان زیتون غرس شده و بعد از هفت سال مشخص شد نهال ها «نر» بوده و هیچ کدام زیتون نمی دهند.سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه این جلسه توضیح داد: یک شرکت بخش خصوصی این نهال ها را تولید کرده و برای تشخیص عیب نهال، یک موسسه تیم گذاشته و نهال ها را بررسی کرده و دیده است حق با بخش خصوصی دریافت کننده نهال است.این مسئول در ادامه توضیحات خود به محسنی اژه ای گفت: دو سال بعد از کاشت نهال به روشی علمی، تکنیک مورد استفاده دانشمندان برای تمایز افراد یک گونه با استفاده صِرف از نمونه DNA آن ها از لحاظ بیوتکنولوژی تشخیص دادیم اما قبول نکردند. مجدد از روش مولکولی پیش رفتیم. در نهایت به نتیجه رسیدیم که نهال نر بوده است. این موضوع  با واکنش تند  رئیس عدلیه روبه رو شد. حجت الاسلام اژه ای در ادامه چندین بار پیگیر این ماجرا شد و از وزیر و معاون وزیر در این باره سوال کرد و حتی در واکنش به صحبت های یکی از حاضران جلسه گفت: صبر کنید اول تکلیف این ۲۰ هزار هکتار نهال کاری که وزیر گزارش آن را داد مشخص شود بعد به شما (معاون وزیر جهاد کشاورزی که درخواست وقت برای ارائه گزارش کرده بود) وقت می‌دهیم.
زیتون نر نداریم؛ معاون وزیر در محضر رئیس قضا دروغ گفت
پس از این جلسه و واکنش های رئیس دستگاه قضا، کاربران شبکه های اجتماعی به بازنشر این فیلم پرداختند. این در حالی است که حسین صادقی مشاور سابق معاون وزیر در طرح توسعه زیتون، نیز  در گفت و گو با ایلنا ضمن انتقاد از مواضع وزیر جهاد کشاورزی  درباره این موضوع ،گفت: چرا آقای وزیر به خاطر موقعیت خود عملکرد گذشته را نفی می‌کند؟ آقای وزیر از اشتباه تولید نهال نام برد در صورتی که یکی از بهترین قوانین در سازمان تحقیقات کشاورزی کشور که قابل رویت است، آیین نامه نهال گواهی شده است که عبارت از نهال سالم و با اصالت است که بیمار نباشد، کوتاه قد نباشد، پیوند و رقم درست باشد که همگی تعریف شده است حال اگر قانون مشکل دارد  باید اصلاح شود لذا نباید مغرضانه به غلط نقد شود.  دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی دانشگاه ساری ضمن انتقاد از معاون وزیر نیز  افزود: درخت زیتون تک پایه بوده و نر و ماده ندارد. اما ایشان نه تکنیک بلد بود، نه از زیتون اطلاع داشت اما با وجود این موارد، در حضور آقای اژه ای به خود اجازه داد که بُلف بزند و خلاف واقع بگوید که بسیار شرم آور است.
با اختصاص بودجه می توان نهال ها را مثمر کرد
صادقی با بیان این که طرح در اثر اجرای عجولانه به انحراف کشیده شد، اظهار کرد: مسئولان وقت تصمیم داشتند به سرعت به اهداف خود برسند و ما به عنوان متخصص اجرای طرح، هشدار دادیم اما متاسفانه مورد توجه واقع نشد.هیچ رقمی نداریم که مثمر نباشد اگر با شرایط اقلیم، خاک، رطوبت، تگرگ، دمای حداقل و حداکثر، درختی رشد رویشی داشته باشد باید محصول بدهد. لذا اگر بخواهیم درخت مثمر و دارای عملکرد باشد باید تمام شرایط یک جا مهیا شود.وی توضیح داد: انواع میوه زیتون در دنیا، بیش از هزار و 500 رقم دارد و نمی توان هیچ گیاه و محصول دیگری با این تنوع رقمی، نام برد. این ویژگی نشان دهنده آن است که زیتون به شدت به منطقه ای که کاشته می‌شود، حساس است و برای میوه دادن حتما باید مورد آزمون قرار بگیرد.صادقی با تاکید بر این که مشکل درختان بی ثمر زیتون، راه حل دارد، گفت:  اگر دولت اعتباری تخصیص دهد در کمتر از یک سال می توان تمام رقم‌هایی که اشتباه کاشته شده در جای مناسب خود پیوند زده شود که این پیوند مثمر باشد که هم تولیدکننده راضی شود و هم دولت با نجات طرح ملی طوبی به هدف خودکفایی روغن برسد.