دستور رئیس جمهور برای بررسی تخلف در واردات نهاده های دامی

پرونده 1100 میلیارد تومانی تخلف در واردات 500 هزار تن نهاده دامی با حمایت وزارت جهاد کشاورزی، روی میز روسای 2 قوه قرار گرفت
رئیس جمهور از معاون اول و وزیر اطلاعات خواست به سرعت اخبار مبنی بر تخلف احتمالی در واردات نهاده‌های دامی را بررسی و نتیجه را به وی گزارش کنند.
به گزارش ایسنا، در پی انتشار اخباری مبنی بر تخلف احتمالی در واردات نهاده‌های دامی، رئیس جمهور به معاون اول و وزیر اطلاعات ماموریت داد به سرعت موضوع را بررسی و نتیجه آن را گزارش کنند.
همچنین رئیس قوه قضاییه نیز به تخلف به وقوع پیوسته در واردات نهاده های دامی واکنش نشان داد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به تخلفات در واردات نهاده‌های دامی اعلام کرد : این که یک دستگاه که از متولیان امر واردات کالا به کشور است به صورت رسمی مرتکب چندین تخلف شده باشد موضوعی بسیار مهم و قابل پیگیری است.
وی اضافه کرد: آن طور که سازمان بازرسی گزارش داده، تعداد قابل توجهی از افراد با استناد به اعلام ورود نهاده‌های دامی به بندر و ثبت آن در سامانه بازارگاه، اقدام به واریز وجه برای خرید کالا و ترخیص و دریافت آن ظرف یک تا چند هفته بعد کردند در حالی که اساساً نهاده‌ای وارد کشور نشده بود و در نهایت هم هیچ گونه کالایی به دست مردم نرسید، یکی از تخلفات آشکار در جریان واردات این محموله بدین شکل بوده که قبل از وارد شدن کالای مدنظر، ورود آن به بندر ثبت یا به اصطلاح «کوتاژ» شد و متعاقب این موضوع، کوتاژ در سامانه بازارگاه به ثبت رسید و در معرض دید مشتریان قرار گرفت و مردم نیز با مشاهده کوتاژ در سامانه، اقدام به خرید کالا کردند.
همچنین در این خصوص رئیس سازمان بازرسی گفت: ساخت شماره کوتاژ صوری در حالی که هنوز محموله نهاده‌های دامی وارد بندر نشده بود و سپس ثبت شماره کوتاژ در سامانه بازارگاه، سبب شد که ۸۰۰ هزار تن نهاده دامی در سامانه به مردم، کشاورزان و اتحادیه‌ها ارائه شود و مردم نیز بدون آن که نهاده‌ها وارد کشور شده باشد، با مشاهده ثبت کوتاژ در سامانه بازارگاه، ۵۰۰ هزار تن از این نهاده‌ها را با مبلغ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خریداری و این مبلغ را به حساب شرکت خصوصی اشاره شده واریز کردند، در حالی که تاکنون حدود ۴۰ روز از موعد وارد کردن محموله نهاده‌های دامی به کشور از سوی این شرکت گذشته است اما هنوز این نهاده‌ها تأمین نشده‌اند.
با این حال، به گزارش خبرگزاری مهر، محمد قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی چندی قبل در نشستی خبری در واکنش به سوالی مبنی بر تخلف در این حوزه گفت: همه چیز قانونی بوده است! وی البته در پاسخ به این پرسش که آیا هم اکنون آریوتجارت سهیل به طور کامل از فرایند تأمین نهاده‌های دامی حذف شده است؟ تصریح کرد: بله، شرکت پشتیبانی امور دام جایگزین آریوتجارت سهیل شده است.