با انتشار گزارش مرکز آمار از رشد اقتصادی پاییز امسال مشخص شد:

رشد مثبت پاییزی با سوخت نفت


مرکز آمار ایران با انتشار تازه ترین گزارش از وضعیت تولید ناخالص داخلی کشور از ثبت رشد اقتصادی 5.1 درصد با احتساب نفت و 2.5 درصد بدون احتساب نفت در پاییز امسال خبر داد.بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی (GDP) به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در پاییز سال ۱۴۰۲ به رقم ۲۱۹۶ هزار میلیارد ریال با نفت و ۱۸۵۶ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، درحالی‌که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ۲۰۸۹ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ۱۸۱۰ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ۵.۱ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۲.۵ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در پاییز سال ۱۴۰۲ دارد.
اگرچه بیشترین رشد در بین گروه های سه گانه «کشاورزی»، «صنایع و معادن» و «خدمات» متعلق به صنایع و معادن است اما چون بخش نفت زیرمجموعه همین بخش قرار می گیرد، موجب رشد 6.9 درصدی بخش صنایع و معادن شده و بدون احتساب نفت و گاز، رشد گروه صنایع و معادن به منفی 1.2 درصد رسیده است. بخش کشاورزی نیز به رشد منفی فصل های قبل خود ادامه داده و در پاییز امسال نسبت به پاییز سال قبل رشد منفی یک درصد را به ثبت رسانده است. در نقطه مقابل البته رشد بخش خدمات مثبت بوده و به 4.6 درصد رسیده است. در بخش های فرعی نیز ساختمان با رشد 0.4 درصد عملا تحرک خاصی نداشته است.در هر حال پس از رشد همراه با نفت 7.9 و 7.1 درصدی فصول بهار و تابستان و رشد 6.1 و 4.2 درصدی بدون نفت در بهار و تابستان امسال، رشد 5.1 درصدی همراه با نفت و 2.5 درصدی بدون نفت در پاییز روند نزولی رشد را می رساند. در حقیقت به جز رشد شتابان بخش نفت که ناشی از افزایش نسبی قیمت ها در پاییز امسال بود و همچنین رشد بخش خدمات، سایر بخش های اقتصاد، رشد منفی یا مثبت نزدیک به صفر داشته اند که ادامه این روند در فصل های بعد می تواند رشد اقتصادی کشور را با افت مواجه کند.
از منظر اجزای هزینه نهایی نیز هزینه مصرف نهایی دولت با رشد 16.7 درصد در پاییز امسال بیشترین رشد را داشته است. پس از آن تشکیل سرمایه ثابت و هزینه مصرف نهایی بخش خصوصی با رشد 3.4 و 3.1 درصد قرار داشته اند که حاکی از نقش ویژه مصارف دولتی در رشد اقتصادی پاییز است.