پاستور از مسیر «آرای خاموش»

پزشکیان و جلیلی نفرات اول و دوم انتخابات 8تیر شدند اما به حد نصاب نرسیدند. به نظر می رسدهمچنان رییس جمهور آینده را آمدن یا نیامدن«آرای خاموش» تعیین می‌کند


مجاور-با اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری هیچ یک از ۴ نامزد موفق به کسب حد نصاب (نصف به اضافه یک) نشدند و کار به دور دوم کشیده شد که جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - همین هفته- برگزار می‌شود.   این دومین بار در تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران است که رئیس جمهوری در مرحله دوم تعیین می‌شود و به خاطر همین سابقه، هواداران سعید جلیلی امیدوارند اتفاق سال ۱۳۸۴ تکرار شود که هاشمی رفسنجانی اگرچه در مرحله‌ اول پیشتاز بود ولی بازی را در مرحله دوم به محمود احمدی‌نژاد واگذار کرد. امید اصلی برای مسعود پزشکیان اما این است که هم ممکن است بخشی از آرای  محمد باقر قالیباف به سوی پزشکیان سوق پیدا کند و هم مهم‌تر از آن آرای خاموش بیدار و به جانب او روانه شود.در واقع به نظر می رسد پزشکیان در دور دوم با جلیلی کار سختی پیش رو ندارد به شرطی که بتواند آرای مردد را پای صندوق رای بیاورد.  زمان برای اصلاح طلبان کم است و نمی توانند در مدت کم پیام خود را به جامعه برسانند و بسیج انتخاباتی ایجاد کنند. اما ایجاد دو قطبی با جلیلی می تواند کار آن ها را هموارتر کند. حالا یک مرزبندی و صف بندی جدی و مشخص تری میان اردوگاه اصولگرایی و اصلاح طلبی در جهت پیروزی در راند دوم شکل گرفته است. در همین راستا و در خصوص جزئیات و  میزان آرای هر یک از نامزد ها  بنا بر اعلام سخنگوی ستاد انتخابات کشور جزئیات شمارش آرا به این شرح است:
تعداد شعب شمارش شده:  ۵۸۶۴۰ شعبه از ۵۸۶۴۰ شعبه
تعداد آرای شمارش شده : ۲۴.۵۳۵.۱۸۵ رأی
مسعود پزشکیان: ۱۰.۴۱۵.۹۹۱ رأی/ 42.45 درصد
سعید جلیلی:  ۹.۴۷۳.۲۹۸ رأی/ 38.61 درصد
محمدباقر قالیباف: ۳.۳۸۳.۳۴۰ رأی/ 13.79 درصد
مصطفی پورمحمدی: ۲۰۶.۳۹۷ رأی/ 0.84 درصد
در همین راستا  احمد وحیدی وزیر کشور در نشست خبری  پس از پایان دور اول انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: ما یک بار دیگر در چند ماه گذشته توانستیم همگی باهم یک موفقیت را پشت سر بگذاریم.انتخاباتی با امنیت کامل، سلامت کامل، رقابت جدی و حضور ارزشمند مردم پای صندوق‌های رای انجام شد. وزیر کشور با اشاره به برگزاری ۳ انتخابات طی چند ماه گذشته، افزود: حضور مردم در انتخابات فعلی هم بسیار مغتنم بود و در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز مورد توجه خواهد بود.وزیر کشور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: با توجه به این که پیش بینی می‌شد انتخابات به دور دوم کشیده شود، تعرفه به میزان لازم به سایر کشورها ارسال شده است.وی گفت: کانادا به رغم ادعای حمایت از دموکراسی اجازه نداد، اخذ رای از ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری انجام شود و بعید است در دور دوم هم مجوز برگزاری انتخابات را صادر کنند.

حمایت تمام قد قالیباف و دیگر اصولگرایان از جلیلی
 وحیدی همچنین در خصوص زمان بندی تبلیغات ریاست جمهوری یادآور شد: «تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری‌را  از امروز تا روز چهارشنبه خواهیم داشت؛ روز پنج شنبه سکوت تبلیغاتی خواهد بود و روز جمعه انتخابات برگزار می‌شود.»  در خصوص کم و کیف تبلیغات تلویزیونی نیز دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما اعلام کرد: «جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تشکیل و درباره برگزاری مناظره‌های رو در رو و شیوه تبلیغات تلویزیونی مرحله دوم انتخابات تصمیم‌گیری و جمع‌بندی خواهد شد.» پیش بینی می شود با توجه به حضور تنها دو نامزد در مرحله دوم شاهد دوئل مناظراتی میان پزشکیان و جلیلی باشیم. موضوعی که ستاد جلیلی نیز خواهان آن شده و در نامه ای به سیمای ملی اعلام کرده است که «برگزاری چنین مناظره ای حتما به افزایش شور انتخاباتی و مشارکت مردم کمک می کند.» در این میان اما پس از راهیابی سعید جلیلی به دور دوم به نظر جریان اصولگرایی نیز انسجام لازم را به اجبار پیدا کرده است. در همین باره شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با صدور بیانیه‌ای ضمن تقدیر از حضور مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حمایت خود را از سعید جلیلی اعلام کرد. دیگر کاندیداهای اصولگرا نیز حمایت خود را از سعید جلیلی اعلام کرده اند. در مهم ترین پیام محمد باقر قالیباف اعلام کرد: «راه هنوز پایان نیافته است و علی رغم این که اینجانب برای شخص آقای پزشکیان احترام قائل هستم، اما به دلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیروهای انقلابی و حامیان خود می‌خواهم که کمک کنند  تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ما ست،به عرصه قدرت باز نگردند لذا همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای جلیلی به عنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند.» این بیانیه و حمایت قالیباف را اما بسیاری از اکانت ها و کاربران اصولگرا نشانه ای از اخلاق مداری او علی رغم تمام اهانت ها و تهمت هایی که به او زده بودند، عنوان کردند. سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز در صفحه توئیتری (ایکس) خود نوشت:««و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جاءهم البینات...» وظیفه امروز همه دلسوزان حمایت از کاندیدای جبهه انقلاب است. از ملت بزرگ ایران، هوادارانم و از سایر برادرانم آقایان قالیباف، زاکانی و ستادهای انتخاباتی ایشان می‌خواهم از برادر گرانقدر آقای دکتر سعیدجلیلی حمایت کنند.» علیرضا زاکانی دیگر نامزد اصولگرا نیز  اظهار کرد: «هفته پیش رو، مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین روزهای جبهه انقلاب است. آقای دکتر سعیدجلیلی تنها مصداق اصلح خواهد بود. اکنون وظیفه همگان به ویژه تمام ستادها و هواداران اینجانب است تا تمام تلاش خویش را به کار گیرند و علاوه بر خویش، دیگران را هم برای رای به جلیلی در دور دوم متقاعد و آرای بیشتری جلب کنند.» محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور در دولت ابراهیم رئیسی و فرمانده پیشین سپاه از سعید جلیلی حمایت کرده است.

صدر نشینی پزشکیان و امیدواری دوچندان اصلاحات
اردوگاه اصلاح طلبی هم خود را آماده رویارویی با نماینده اصولگرایان کرده است و امید به پیروزی توان آنان را دو چندان. در همین باره محمود صادقی نوشته است:«در انتخابات چهاردهم باوجود مشارکت ۴۰ درصدی، دکتر پزشکیان اکثریت آرا را به دست آورد. این پیروزی بزرگی برای او و برای اصلاح‌طلبان است. پزشکیان می‌تواند با جلب آرای بخشی از کسانی که به هر دلیل در مرحله اول رأی ندادند و بخش تکنوکرات و میانه‌ آرای قالیباف پیروز مرحله نهایی باشد.» ابطحی رئیس دفتر دولت اصلاحات نیز نوشت:
« نتیجه [انتخابات] پزشکیان و جلیلی، دو مسیر کاملا جدا در برابر ملت قرار داده،  رنج و رفاه فرزندانمان تا اندازه زیادی در انتظار مرحله دوم انتخابات است.» حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نیز با تاکید بر این که  پزشکیان در مرحله اول درخشش فوق‌العاده‌ای داشت، گفت: اختلاف نظری که امروز بین رأی دهندگان به آقای قالیباف با آقای جلیلی وجود دارد، از شکاف بین اصلاح‌طلبان و آقای جلیلی بسیار عمیق‌تر است.اگر آقای جلیلی قادر بود اصولگرایان را نمایندگی کند، می‌توانست در مرحله اول این کار را بکند. وقتی کسی در مرحله اول نتوانست این ائتلاف را به وجود بیاورد، حتما در مرحله دوم بسیار ضعیف‌تر ظاهر خواهد شد. ملت ایران متوجه نیاز امروز کشور به استقرار یک دولت ملی و فراگیر و دوری از تنگ‌نظری و تندروی هست. ملت ایران ان شاء ا... آینده خودشان را با رأی قاطع به جناب آقای پزشکیان رقم خواهند زد؛ که ایشان هم متعهد به تشکیل یک دولت فراگیر و ملی هستند. پیروزی بسیار نزدیک است و گام آخر را همه با هم، با استواری برمی‌داریم.» مهدی رنجبران نیز با هشتگ «برای ایران» نوشت: «مشارکت شد ۴۰ درصد و این اصلا خوب نیست اما فرصت یک هفته ای هست تا مثل وزنه برداران دوضرب وزنه سنگین رو بزنیم و ان شاءا... یک مشارکت بالا ( مثلا ۶۰ درصد) رقم بزنیم.احتمال زیاد برخی می گویند زهی خیال باطل اما من مطمئنم فقط از این راه به نتیجه می رسیم.» پزشکیان نیز بعد از اعلام نتیجه انتخابات ۱۴۰۳ در پیامی نوشت: از اعماق وجودم به زنان، مردان، دختران، پسران و فرزندان ایران عزیزم درود می‌فرستم/ از این که نتوانستم در مدت کوتاه فرصت تبلیغات و گفت‌وگوها خدمت مردم در تمام استان‌ها برسم، شرمنده‌ام/ ما باید یک بار دیگر برخیزیم و طرحی نو دراندازیم.