بازگشت اتحادیه عرب به آغوش حزب‌ا... لبنان

اتحادیه عرب پس از گذشت 8 سال از درج نام «حزب‌ا... لبنان» در فهرست «گروه‌های تروریستی»، اعلام کرد که از تصمیم خود منصرف شده است
 
 پس از اقدامات جنبش حزب‌ا... در مقابله با دشمن صهیونیستی در جریان عملیات طوفان الاقصی، اتحادیه عرب اعلام کرد که دیگر این جنبش را یک «گروه تروریستی» نمی‌داند.«حسام زکی» معاون دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی، پس از بازگشت از لبنان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: پیش از این در تصمیمات اتحادیه کشورهای عربی، حزب‌ا... به‌ عنوان سازمان تروریستی نام گذاری شده بود و کشورهای عضو هیچ ارتباطی با آن نداشتند اما اکنون این کشورها توافق کرده‌اند که از عنوان «تروریستی» برای حزب‌ا... استفاده نکنند و امکان ارتباط با این جنبش مهیا شود.وی که بنا به گزارش برخی رسانه‌ها، در سفر به لبنان با برخی اعضای حزب‌ا... دیدار داشته، در گفت‌وگوی تلویزیونی خود نیز از مهیا بودن شرایط برای برقراری روابط کشورهای عضو اتحادیه عرب با حزب‌ا... خبر داد.اتحادیه عرب در سال 2016 حزب‌ا... را در فهرست گروه‌های تروریستی درج کرده بود.از ابتدای عملیات طوفان الاقصی توسط مقاومت فلسطین در نوار غزه علیه نظامیان اشغالگر، مقاومت اسلامی لبنان نیز با هدف درگیر کردن بخشی از توان نظامی اشغالگران عملیات گسترده‌ای را در شمال فلسطین اشغالی آغاز کرد.رسانه های رژیم صهیونیستی با اذعان به تاثیرات ضربات سخت رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان به شمال فلسطین اشغالی اعلام کرده اند که عملیات حزب ا... به جنگ فرسایشی و درهم کوبیدن شهرک‌های صهیونیست نشین در این منطقه تبدیل شده است.بهره گیری حزب ا... لبنان از تسلیحات مدرن، سلاح های ضد زره و دقیق، باعث رعب و وحشت در میان اشغالگران شده و بخش اعظم شهرک های صهیونیست نشین شمال فلسطین اشغالی تخلیه شده‌اند.به گفته کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی، حزب ا... لبنان به تنهایی، نیمی از توان ارتش این رژیم را در جبهه شمال درگیر کرد و مانع از حضور قدرتمندانه ارتش اشغالگر در جبهه جنوب شد.
 
اعتراف صهیونیست‌ها به شکست  در جنگ با حزب‌ا...
 اما در ادامه اعترافات محافل و رسانه‌های صهیونیستی به عواقب مرگبار هرگونه گسترش جنگ با حزب‌ا...، روزنامه عبری هاآرتص در مقاله‌ای به‌قلم «رویو دروکر» نویسنده خود، از شکست مطلقی که اسرائیل در صورت آغاز جنگ گسترده یا مانور زمینی در لبنان، با آن مواجه می‌شود صحبت کرد.در بخشی از متن این مقاله آمده است:حملات حزب‌ا... آسیب دردناکی به جبهه داخلی اسرائیل وارد خواهد کرد و باید توجه داشته باشیم که یک مانور زمینی کوچک ممکن است اوضاع را به‌سمت یک جنگ همه‌جانبه بکشاند؛ جنگی که در آن اسرائیل قادر نخواهد بود قطعی گسترده برق و تلفاتی را که به تاسیسات راهبردی وارد می‌شود، تحمل کند.در شرایط کنونی اسرائیل و با توجه به درخواست‌های صدور حکم بازداشت مقامات اسرائیلی در دادگاه لاهه، سونامی سیاسی و انزوای بی‌سابقه بین‌المللی که اسرائیل گرفتار آن شده است، سؤال بزرگی که مطرح می‌شود این است؛ آیا اسرائیل قادر خواهد بود تاسیسات زیرساختی لبنان را منفجر کند؟ حتی اگر به‌رغم همه شرایط موجود، اسرائیل این کار را هم انجام دهد، در برابر حملات متقابل حزب‌ا... به تاسیسات استراتژیک ما که تهدیدی بزرگ برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی در سال‌های آینده است چه‌کاری می‌توانیم بکنیم؟واقعاً در شمال باید چه‌کار کرد؟ گزینه‌های خوبی برای اسرائیل در این جبهه وجود ندارد و مقامات باید درباره ترتیبات در شمال و تحکیم وضعیت دفاعی شهرک‌های شمالی و همچنین امتداد دو خط مرزی شمال و جنوب به توافق برسند. خلاصه وضعیت کنونی اسرائیل این است که با پیروزی مطلق فاصله زیادی دارد، اما شکست مطلق خیلی دور نیست و ما اکنون به‌سمت آن می‌رویم.
 
ارتش اسرائیل آماده جنگ با حزب‌ا... نیست
از طرف دیگر روزنامه عبری معاریو اعلام کرد: یکی از افسران ارشد نیروی هوایی ارتش اسرائیل که با جزئیات طرح‌های جنگی آشنایی دارد طی نامه‌ای به ستادکل این ارتش، درباره آغاز عملیات نظامی گسترده علیه لبنان به‌هرقیمتی هشدار داده از فرماندهان ارتش خواست به مقامات سیاسی اطلاع دهند که ارتش آماده جنگ مستمر در لبنان نیست و جنگ با لبنان، اسرائیل را به فاجعه راهبردی که بسیار بزرگ تر از فاجعه 7 اکتبر است، سوق می‌دهد.روزنامه معاریو در گزارشی به‌قلم آلون بن دیوید، نویسنده و کارشناس صهیونیست تاکید کرد: ارتش اکنون برای جنگ گسترده در لبنان هیچ گونه آمادگی ندارد و نمی‌تواند به یک دستاورد بزرگ مقابل حزب‌ا... برسد یا واقعیت جبهه شمالی را به‌شکل دراماتیک تغییر دهد. در بهترین حالت جنگ گسترده در شمال به یک حل‌وفصل بد و بهای دردناک برای اسرائیل ختم خواهد شد.