آغاز رسمی سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک- پاریس 2024

رنسانس در افتتاحیه؛ افتضاح در میزبانی!

سارا اصلانی/ با ورود مشعل المپیک به رودخانه سن و پایان ماجراجویی 12 هزارکیلومتری آن، آتش سی‌وسومین دوره بازی‌ها به میزبانی پاریس و در همسایگی ایفل برافروخته شد. پاریس رویاها درحالی برای سومین دوره بار دیگر میزبان المپیک شد که از آخرین میزبانی‌اش دقیقا 100 سال گذشته بود. بعد از نخستین میزبانی فرانسه از المپیک در سال 1900، 24 سال طول کشید تا سرزمین مد دومین میزبانی‌اش را تجربه کند. اما هت‌تریک فرانسوی‌ها از میزبانی، یک قرن زمان برد و شاید همین مسئله هم باعث شد تا کمیته برگزارکننده بازی‌ها تصمیم بگیرد افتتاحیه‌ای تاریخی برای جشن 100 سالگی سومین میزبانی برگزار کند! جشنی در فضای باز در افتتاحیه‌ای شناور روی سن! افتتاحیه‌ای که تاریخ المپیک مشابه آن را به خود ندیده بود؛ رژه کاروان‌ها با قایق ایده نوینی بود که رنسانسی در مراسم افتتاحیه المپیک ایجاد کرد. افتتاحیه سی‌وسومین دوره المپیک درحالی از ساعت 21(به وقت ایران) زیر باران آغاز شد که به گفته خبرنگاران حاضر در این مراسم، یکی از بی‌نظم‌ترین مراسم افتتاحیه در ادوار المپیک بود. با تشدید تدابیر امنیتی بعد از تهدیدهای تروریستی و به صدا درآمدن آژیر بمب‌گذاری در پاریس و البته مختل شدن سیستم حمل و نقل قطار، مسیرهای منتهی به مراسم افتتاحیه به شدت پرترافیک شد و متعاقبا مستقر شدن تیم‌های خبری و تماشاگران در محل‌های تعبیه شده با معطلی 2 ساعته انجام شد. در این مراسم بی‌نظم اما شخصیت‌های سیاسی زیادی از کشورهای مختلف حضور داشتند؛ امانوئل‌ مکرون‌ رئیس جمهور فرانسه از جمله حاضران شاخص بود که تعبیه جایگاه ویژه‌ مهمانان از جمله مکرون‌ و توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی الپیک زیر برج ایفل که دیدی به رود سن‌ و محل حرکت قایق‌های‌ حمل کاروان کشورها نداشت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. مهدی الفتی ملی‌پوش‌ ژیمناستیک و ندا شهسواری ملی‌پوش تنیس‌روی‌میز، پرچمداران کاروان ایران در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک بودند.  
 
آفتابه لگن 7 دست؛ شام و ناهار هیچی!
قلب اروپا به قدری درگیر رقم زدن رنسانسی دیگر این بار از جنسی ورزشی در افتتاحیه المپیک 2024 بود که آداب میزبانی را فراموش کرد!  پنجمین المپیک گران تاریخ درحالی به میزبانی فرانسه آغاز شده که بی‌توجهی میزبان به آداب و رسوم پذیرایی از مهمان، صدای خیلی‌ها را درآورده و کار حتی به تحریم هم کشیده است. بعد از المپیک ریودوژانیرو با ۲۳.۶ میلیارد دلار، المپیک لندن با ۱۶.۸ میلیارد دلار و توکیو با ۱۳.۷ میلیارد دلار، المپیک بارسلونا با 11.6 میلیارد دلار، پاریس 2024 با هزینه‌ کردی معادل 8.7 میلیارد دلار، پنجمین المپیک گران تاریخ است اما به قول ما ایرانی‌ها گویا فرانسوی‌های خسیس از روش «آفتابه لگن هفت دست ولی شام و ناهار هیچی» برای این میزبانی استفاده کرده‌اند. المپیکی نبودن فضای شهری پاریس، فقدان ترانسفر فرودگاهی برای اعزام مهمانان المپیکی به محل اسکانشان، حضور پرتعداد متکدیان در سطح شهر میزبان المپیک، تنها گوشه‌ای از ضعف‌های پاریس برای میزبانی المپیک است. ماجرا آن‌جا وارد فاز بحرانی می‌شود که بدانید با وجود گرمای طاقت‌فرسا و شرجی هوا، محل اسکان ورزشکاران فاقد سیستم‌های تهویه مناسب است تا جایی که برخی کاروان‌های المپیک شخصا اقدام به تهیه سیستم‌های خنک‌کننده هوا کرده‌اند. اتوبوس‌هایی که برای نقل و انتقال ورزشکاران و تیم‌های خبری به‌کار گرفته شده‌اند نیز فاقد کولر هستند و فقط راننده اتوبوس می‌تواند از کولر استفاده کند. مضاف بر این‌که تیم‌های خبری ساعت‌های متمادی و بعضا تا یک ساعت باید منتظر رسیدن اتوبوس باشند تا بلکه بتوانند خود را به محل برگزاری مسابقات برسانند. فرانسه که مدعی صرف هزینه‌های بالا برای میزبانی است حتی برای پذیرایی از تیم‌های خبری در زمان پوشش مسابقات هم خساست به خرج داده و عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده از مدیا سنتر(مرکز رسانه‌ای) نشان می‌دهد که تیم‌های رسانه‌ای و میهمانان حتی برای تهیه آب آشامیدنی نیز دچار مشکل هستند. باکس‌های خالی روی میز مدیاسنتر پاریس که قاعدتا باید مملو از میان‌وعده‌های سبک، قهوه و چای باشد، خود گویای همه چیز است. 
 
تحریم رستوران دهکده بازی‌ها
به نظر می‌رسد خساست در پذیرایی فقط مختصر تیم‌های خبری نبوده و حتی ورزشکاران هم برای تامین غذای مورد نیاز خود در دهکده بازی‌ها دچار مشکل هستند. گفته می‌شود تخم مرغ، مرغ و کربوهیدرات‌های خاص و مورد نیاز ورزشکاران در رستوان دهکده بازی‌ها بسیار کم و کیفیت غذا نیز به شدت پایین است. همین مسئله باعث شد تا کاروان بریتانیا رستوران دهکده بازی‌ها را تحریم کند. ورزشکاران و مسئولان این تیم اعلام کردند که دیگر از رستوران‌های دهکده المپیک استفاده نخواهند کرد. آن ها به کمبود مواد غذایی و ارائه گوشت خام اعتراض داشتند.
 
از آتش‌سوزی و بمب‌گذاری تا لغو نشست خبری افتتاحیه
آن‌طور که از اخبار مخابره شده از پاریس برمی‌آید، فرانسوی‌ها تمام تمرکز خود را روی برقراری امنیت در طول بازی‌ها گذاشته بودند ولی اتفاقی که در فاصله حدودا 5 ساعت مانده به مراسم افتتاحیه رخ داد، نشان می‌دهد که میزبان حتی در این بعد هم عملکرد خوبی نداشته! از هفته‌ها قبل، ترددها در خیابان‌های منتهی به برج ایفل و رودخانه سن تحت کنترل و تدابیر شدید قرار داشت ولی درست چند ساعت مانده به برگزاری مراسم افتتاحیه، کشف بسته‌ای مشکوک در ایستگاه قطار، شائبه حمله خرابکارانه در شبکه ریلی قطارهای سریع‌السیر فرانسه را گوش به گوش کرد تا جایی که گفته شد بسته مشکوک بمبی بوده که در ایستگاه قطار «گار دو نورد» کشف شده است. در پی انتشار این خبر، خرابکاری‌های گسترده‌ای از جمله ایجاد آتش‌سوزی عمدی و هماهنگ در زیرساخت این شبکه ریلی، باعث شد تعداد قابل توجهی از قطارها صبح روز جمعه تغییر مسیر داده یا لغو شوند و هزاران نفر در ایستگاه‌هایی که دچار مشکل شده‌اند گرفتار شده و صف‌های طولانی در این ایستگاه‌ها تشکیل شود. البته پیش از آن نیز خبر رسیده بود که فرودگاه «بازل-مولوز» فرانسه واقع در مرز این کشور با سوئیس و آلمان که به خاطر تهدید بمب‌گذاری در روز افتتاحیه تخلیه شده بود. این خرابکاری‌ها سبب شد تا نشست خبری پیش از افتتاحیه بازی‌های المپیک درست 20 دقیقه قبل از برگزاری به طور ناگهانی لغو شود. 
 
واکنش باخ به اتفاقات جنجالی پاریس
با وجود تمام این اتفاقات که موجی از نگرانی را ایجاد کرد، توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در سخنانی تاکید کرد اصلا نگران نیست و به مقامات فرانسوی اعتماد کامل دارد او همچنین گفت: « ۱۸۰ سرویس اطلاعاتی دیگر در سراسر جهان به مقامات فرانسوی کمک می‌کنند. ما دلیل خوبی برای اعتماد کامل داریم.»
 
نقد دوباره لباس کاروان ایران
نه تب و تاب بمب‌گذری و خرابکاری و نه حتی میزبانی ضعیف فرانسوی‌ها باعث نشد که لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک سی‌وسوم به حاشیه نرود. در شرایطی که پیش از اعزام کاروان ایران به پاریس مراسمی برای رونمایی از لباس ورزشکاران کشورمان برگزار نشد، با رسیدن اعضای تیم های مختلف به پاریس از لباس‌های ملی پوشان رونمایی شد. این رونمایی غیررسمی نشان می‌داد که مردان ورزشکار ایران با کت سفید، تی‌شرت و شلوار مشکی در مراسم حضور خواهند داشت و زنان نیز با مانتوی سفید ساده و شلوار تیره رنگ رژه خواهند رفت. لباسی که نه نشانی از المان و فرهنگ ایرانی- اسلامی داشت نه حتی رنگ و رویی جذاب. با رونمایی غیررسمی از لباس کاروان، کاربران فضای مجازی هم دست به کار شدند و با توئیت‌ها و استوری‌های انتقادی خود از خجالت طراحان این لباس در آمدند.