پس از 8 ساعت مذاکره 15 وزیر خارجه منتشر شد

توافق 9 بندی نشست وین در باره سوریه

نخستین نشست سیاسی دوستان و دشمنان سوریه روز گذشته پس از 8 ساعت مذاکرات 18 هیئت سیاسی شامل 15 وزیرخارجه کشورهای مختلف در حالی برگزار شد که به گزارش خبرگزاری ها غربی ها و نیز متحدان منطقه ای آن ها از جمله عربستان خواستار کنار رفتن بشار اسد رئیس جمهور سوریه بودند و در مقابل ایران و روسیه خواستار مبارزه جدی با تروریست ها از جمله داعش و نیز سپردن تصمیم گیری درباره دولت سوریه به مردم ایران شدند. در پایان این نشست جان کری و سرگئی لاوروف در یک نشست خبری از توافق  کشورهای حاضر در این نشست بر  پیگیری آتش بس ، حفظ تمامیت ارضی سوریه ، لائیک ماندن سوریه ، کمک به آوارگان و آسیب دیدگان و ماموریت به سازمان ملل برای دعوت از  گروه های معارض و دولت سوریه برای برگزاری نشست بین این دو و  همچنین  تشکیل یک دولت انتقالی ، اصلاح قانون اساسی  سوریه و در نهایت برگزاری انتخابات   زیر نظر  سازمان ملل خبر دادند و تاکید کردند که مذاکره کنندگان  2 هفته دیگر دوباره دور هم جمع می شوند.( مشروح این توافقات را در صفحه 3 بخوانید) یک بیانیه 9 بندی نیز که موارد  مورد اشاره لاوروف و کری در آن آمده بود در پایان نشست وین  منتشر شد. در عین حال به گزارش فارس ابراهیم  الجعفری وزیرخارجه عراق در پایان این مذاکرات گفت که «مذاکرات بر سر نقش «بشار اسد» در آینده سوریه، به نتیجه نرسید» به گزارش خبرگزاری صداوسیما لوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه نیز با بیان این که «نقش آینده بشار اسد اصلی ترین نقطه اختلاف بین شرکت کنندگان در نشست وین بود» اظهارکرد: دو هفته دیگر مذاکرات در باره سوریه برگزار می شود. یورونیوز نیز گزارش داد: « مقام های رسمی می گویند،نشست بعدی برای مذاکره درباره سوریه هفته آینده و با حضور دولت سوریه و معارضان خواهد بود.»
امیر عبداللهیان : این که صرفامردم سوریه درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند مورد توافق قرار گرفت
در همین حال به گزارش تسنیم پس از پایان مذاکرات امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: پس از انتشار اخبار نادرست در رسانه‌های غربی درباره موافقت ایران با زمان‌بندی خروج اسد از قدرت وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وین به انتشار چنین ادعاهایی اعتراض کرد.وی  با اشاره به اینکه طرفین مذاکرات وین درباره سوریه توانستند بر یک متن اولیه 9 بندی توافق کنند گفت: «اولین نکته ای که در نتیجه این گفتگوها حاصل شد توجه به اصول مهم از جمله حفظ حاکمیت وحدت و تمامیت ارضی در سوریه بود.» وی در ادامه افزود: با چانه زنی فراوان، تاکید بر اینکه صرفا مردم سوریه در مورد آینده کشورشان تصمیم می‌گیرند، مورد قبول واقع شد. به گزارش ایسنا وی همچنین گفت: جدول زمان‌بندی برای کناره گیری بشار اسد در حالی که برخی سعی داشتند آن را در متن بگنجانند با تلاش‌آقای ظریف و گفتمانی که در مذاکرات داشتند، حذف شد. به گزارش تسنیم وی افزود:« دو موضوع اصولی یعنی مبارزه با تروریسم و تکمیل فرآیند سیاسی از موضوعاتی بود که در این بیانیه مورد اشاره قرار گرفت.»
متن کامل بیانیه مشترک وین درباره سوریه
به گزارش فارس، کشورهای حاضر در نشست وین، بیانیه‌ای درباره آینده سوریه منتشر کردند که متن کامل آن در زیر آمده است:
1- حفظ اتحاد، استقلال، تمامیت ارضی و شخصیت سکولار سوریه، از اهمیت بنیادین برخوردار است.
2-  نهادهای دولتی، دست‌نخورده باقی خواهند ماند؛
3- حق تمامی مردم سوریه، صرفنظر از طبقه‌بندی‌های قومی یا مذهبی آنها بایستی حفظ شود؛
4- تسریع تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ ضروری است؛
5- دسترسی به کمک‌های بشردوستانه در سرتاسر خاک سوریه تضمین خواهد شد و مشارکت‌کنندگان حمایت از بی‌خانمان‌های داخل سوریه، پناهندگان و کشورهای میزبان آنها را افزایش خواهند داد.
6- بایستی بر «داعش» و سایر گروه‌های تروریستی، مطابق آنچه در فهرست سازمان ملل آمده و همچنین گروه‌های دیگری که بعداً درباره آنها توافق خواهد شد، غلبه کرد. 
7- مشارکت‌کنندگان، وفق بیانیه مشترک ژنو 2012 و قطعنامه شماره 2118 شورای امنیت، سازمان ملل را به تشکیل نشستی با حضور نمایندگان دولت سوریه و معارضان این کشور جهت رسیدن به فرایندی سیاسی که به تشکیل حکومتی معتبر، فراگیر و غیرقومی، و به تبع آن، قانون اساسی جدید و انتخابات منتهی می‌شود، دعوت کردند. این انتخابات، بایستی، با هدف برگزاری انتخابات رضایت‌بخش و با برترین استانداردهای بین‌المللی از حیث شفافیت و مسئولیت‌پذیری، تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود.
8- این فرایند سیاسی تحت رهبری و مالکیت سوریه خواهد بود و مردم سوریه درباره آینده این کشور تصمیم خواهند گرفت.
9- مشارکت‌کنندگان، همراه با سازمان ملل متحد چگونگی برقراری آتش‌بس سراسری و اجرای آن، از تاریخی معین و در راستای این فرایند سیاسی جدید را بررسی خواهند کرد.
شرکت‌کنندگان روزهای آینده را صرف تلاش برای کاستن از حوزه‌های اختلاف باقی‌مانده و ایجاد حوزه‌های جدید توافق خواهند کرد. وزیران، ظرف دو هفته آینده برای ادامه این مباحثات تشکیل جلسه خواهند داد.
8 ساعت مذاکره پیوسته
مذاکرات وین درباره سوریه درحالی برگزار شد که وزرای خارجه شرکت کننده، ساعت ها بدون استراحت مشغول مذاکره بودند. به گزارش خبرگزاری ها از محل مذاکرات، در زمان های کوتاهی که برای تنفس اعلام می شد نیز طرف ها به صورت دوجانبه باهم به رایزنی می پرداختند. این نخستین بار است که کشورمان در نشست سیاسی برای حل بحران سوریه شرکت می کند. به گزارش فارس فدریکاموگرینی پس از پایان مذاکرات در صفحه توئیتر خود نوشت: «۸ ساعت مذاکرات قابل توجه و اساسی درباره سوریه در وین داشتیم مذاکرات سخت اما سازنده بود». نشست وین ۲ درباره سوریه با حضور نمایندگان 18 هیئت از جمله وزرای خارجه 15 کشور آمریکا، مصر، فرانسه، اردن، روسیه، عربستان، انگلستان، قطر، ترکیه، امارات ، آلمان، ایران، عراق، عمان و لبنان و نیز معاون وزیرخارجه چین به علاوه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و استفان دیمستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برگزار شد. برخی منابع خبری از حضور نماینده ایتالیا در مذاکرات خبر دادند. در این نشست نمایندگان دولت سوریه و مخالفان حضور نداشتند. خبرگزاری روسی تاس، به نقل از یک دیپلمات غربی در وین خبرداد که «نمایندگان دولت بشار اسد و معارضان سوریه ممکن است در اواسط هفته آینده به مذاکرات وین بپیوندند.»
اعضای هیئت ایرانی
محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به همراه حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقا ی وزارت امور خارجه و سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی و حسین جابرانصاری مدیرکل خاورمیانه عربی و شمال آفریقا و سخنگوی جدید وزارت خارجه به نمایندگی از کشورمان در این نشست شرکت کردند. همچنین به گزارش ایرنا  مرضیه افخم در پاسخ به پرسشی در خصوص سفر وزیر امور خارجه به وین اظهار کرد:« سفرمحمد جواد ظریف به وین با تایید بالاترین مقامات عالی کشور انجام شد.»
ظریف: هیچ شرطی را برای حضور در نشست نپذیرفتیم
به گزارش ایسنا محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به وین گفت: ایران یک دولت و کشور ثبات‌بخش به منطقه بوده و نمی‌شود برای حضور ایران شرطی را قائل شد و در این نشست هیچ گاه شرطی برای حضور ایران مطرح نشده و اگر بود ما نمی‌پذیرفتیم. امیرعبداللهیان نیز در خصوص حضور ایران در این نشست تصریح کرد: هیچ تغییری در سیاست حمایتی جمهوری اسلامی ایران از سوریه ایجاد نشده است. کسانی که قصد عبور از آقای بشار اسد را دارند به خوبی می دانند که در چارچوب روند سیاسی، فقط مردم سوریه درباره سرنوشت خود تصمیم می گیرند.
انتشار جزئیات طرح ایران در روزنامه الحیات
در همین حال به گزارش تسنیم، روزنامه الحیات به‌نقل از منابعی در وزارت امور خارجه ایران مدعی شد: هیئت ایرانی در مذاکرات وین درباره بحران سوریه طرحی ارائه خواهند داد که شامل 3 مرحله است؛ نخست: مبارزه با تروریسم و گروه‌های تکفیری و پایان دادن به حضور این گروه‌ها در اراضی سوریه، دوم: اجرای اصلاحات سیاسی در سوریه و حمایت از گفت‌وگوهای سوری ــ سوری برای تقویت وحدت ملی، مرحله سوم نیز شامل اجرای طرح بازسازی سوریه با مشارکت همه طرف‌های ذی‌ربط در بحران سوریه.در همین حال سایت تابناک به نقل از خبرنگار خود از وین نوشت: «شنیده ها حکایت از ارائه 4  ایده در نشست سوریه دارد. 2 ایده رادیکال از سوی عربستان و آمریکا و 2 ایده مبتنی بر واقعیت های میدانی توسط ایران و روسیه مطرح شده است.»