صنعت سرگرمی های نمایشی دنیا در آستانه اعتصاب نویسندگان قرار دارد؛ اعتصابی که اگر مانند دفعات قبل باشد، زنگ خطری جدی برای سریال های محبوب تلویزیونی خواهد بود و پخش بسیاری از آن ها را با تأخیر مواجه خواهد کرد. رأی گیری برای اجرای این اعتصاب از 19 تا 24 آوریل انجام شد و بیشتر از 96 درصد اعضای انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) به آن رأی مثبت دادند. حالا تنها یک روز تا پایان مذاکرات انجمن نویسندگان آمریکا و اتحادیه تهیه کنندگان این کشور باقی مانده است و در صورتی که برای افزایش دستمزد نویسندگان، به توافق نرسند، اعتصاب شروع خواهد شد اما در این روز ها، بعد از مدت ها مذاکره بی نتیجه، توافق کاملاً دور از دسترس به نظر می رسد. بنابراین احتمالاً صنعت سرگرمی سازی دنیا باید برای یک تعطیلی بزرگ، آماده باشد. با هم نگاهی می اندازیم به مخاطراتی که این اعتصاب، برای سریال های تلویزیونی ایجاد می کند و دلایلی که باعث شده، نویسندگان آمریکایی آثار نمایشی، این تصمیم را بگیرند.
سریال هایی که متوقف می شوند
در این اعتصاب، بیشتر از همه سریال هایی متضرر می شوند که موعد پخش شان نزدیک شده، ولی فیلمنامه قسمت های پایانی را در اختیار ندارند. مجموعه «مردگان متحرک» محبوب ترین سریالی است که احتمالاً متوقف خواهد شد. فصل هفتم این سریال به تازگی تمام شده و عوامل در آستانه شروع فیلمبرداری فصل هشتم هستند. ولی در صورتی که اعتصاب مانند دفعات قبلی، بیش از 2 ماه طول بکشد، پخش آن به تعویق خواهد افتاد. فصل هفتم «داستان ترسناک آمریکایی» نیز چنین شرایطی خواهد داشت. همچنین فصل دوم مجموعه تلویزیونی «جسیکا جونز» و فصل اول سریال علمی - تخیلی «غیرانسان ها» که وعده آن داده شده بود، در آستانه تعطیلی قرار دارند. «داستان جنایی آمریکایی» هم چنین وضعی دارد.
در این میان مجموعه های «وستورلد»، «خانه پوشالی»، «بازی تاج و تخت»، «نارکوس»، «کارآگاه واقعی»، «تئوری بیگ بنگ» و «آناتومی گری» به دلیل آن که یا از تولید فصل بعد، فاصله زیادی دارند یا متن های بعدی را آماده دارند، خطری تهدیدشان نمی کند. ولی در صورتی که اعتصاب ها تا بیش از سه ماه طول بکشد، آن ها هم در معرض خطر تعطیلی خواهند بود، به خصوص آثاری مانند «تئوری بیگ بنگ» که در اوایل سال میلادی آینده به روی آنتن می رود.
ولی این اعتصاب، گذشته از مجموعه های تلویزیونی، بیشترین اثر را روی کمدی های شبانه تلویزیونی که متن های خبری دارند، خواهد گذاشت؛ برنامه هایی مانند The Ellen DeGeneres Show و Saturday Night Live که توسط کمدین های محبوب هالیوود مانند «الن دی جنرس» و «الک بالدوین» اجرا می شوند و به صورت شبانه از شبکه های کابلی پخش می شوند. ولی ریشه این اعتصاب کجاست؟
سوژه هایی که تمام می شوند
حدود یک دهه است که با پایین آمدن کیفیت سوژه ها و فیلمنامه های آثار سینمایی، گفته می شود دیگر دوران فیلم های سینمایی به سر آمده و کفگیر داستان ها به ته دیگ خورده. درست به همین دلیل هم است که از حدود سال 2007 فیلم های سینمایی جریان ساز، کم و کمتر شده اند و سریال های تلویزیونی جای آن ها را گرفته اند. این دوران را گاهی «عصر طلایی تلویزیون» می نا مند که کم کم هالیوود را در عرصه سرگرمی شکست داده و خودش را به عنوان بزرگ ترین مجموعه سرگرمی سازی دنیا مطرح می کند. به علاوه با ظهور شبکه های اینترنتی مانند «نتفلیکس» و «آمازون» که سریال های باکیفیت و پرمخاطب تری تولید می کنند، عرصه رقابت بر تلویزیون های کابلی تنگ شده است؛ اتفاقی که به کمتر و کوتاه شدن (از نظر تعداد قسمت) سریال های شبکه های کابلی انجامیده است. این روز ها بسیاری از سریال ها به جای 26 قسمت، 10 قسمتی یا کمتر هستند که طبیعتاً فرصت های شغلی را برای نویسندگان کمتر می کند. همچنین به خاطر گرایش روزافزون مخاطب به سریال های اینترنتی، تلویزیون های کابلی مجموعه های کمتری تولید می کنند. در مقابل، سریال های اینترنتی معمولاً در تعداد کمتری تولید می شوند ولی هریک مخاطب های بیشتری دارند. حتی تحقیقات دانشگاهی هم در این زمینه نشان می دهد که مخاطبان در هنگام تماشای سریال از طریق اینترنت، حس بهتری نسبت به شبکه های کابلی دارند!
نویسنده هایی که کم کار می شوند
در این میان، نویسنده ها که روزبه روز تعداد پروژه کمتری (چه سینمایی و چه تلویزیونی) را برای کار دارند، از شرایط سخت تری برای کسب درآمد برخوردارند؛ به خصوص به خاطر قوانینی که به تازگی تصویب شده و آن ها را از حضور همزمان در چند اثر منع می کند. همچنین به خاطر کاهش درآمد نویسندگان، بودجه طرح های بیمه سلامت و مزایای بازنشستگی کمتر می شود. بنابراین باز هم زندگی برای نویسندگان سخت تر می شود. مثلاً «جان بومن» نویسنده و تهیه کننده تلویزیون که در دهه 90 میلادی، دو بار نامزد و یک بار برنده جایزه «امی» شده است، به لس آنجلس تایمز گفته: «[این روزها] زندگی کردن به عنوان یک نویسنده، سخت و سخت تر می شود.»
اعتصابی که تکرار می شود
اما این اعتصاب در صورت وقوع، اولین اعتصاب نویسندگان هالیوود نبوده است. آن ها در اواخر سال 2007 و اوایل 2008 هم این کار را انجام داده اند؛ اعتصابی که حدود سه ماه (دقیقاً 100 روز) طول کشید و علاوه بر تعطیلی 60 برنامه تلویزیونی، بنا بر تخمین لس آنجلس تایمز، یک و نیم میلیارد دلار خسارت برای سرگرمی سازان در پی داشت. گرچه طولانی ترین اعتصاب نویسندگان آمریکایی نبود. توقف 155 روزه کار نویسندگان در سال 1988، بلندمدت ترین دوره اعتصاب آن ها بوده که خسارت هایش هنوز هالیوود را رها نکرده است. آن ها در سال های 1960 و 1981 هم دست از کار کشیده بودند؛ با اعتصاب های 146 و 90 روزه.
باید دید آیا نویسندگان آمریکایی این بار هم دست به اعتصاب می زنند یا نه؟ اتفاقی که عقبگردی جنجالی برای صنعت سرگرمی سازی دنیا خواهد بود.