سازمان سینمایی مجوز می دهد، دفتر موسیقی نه!
در حالی که باید خوانندگان برای فعالیت رسمی از دفتر موسیقی وزارت ارشاد مجوز بگیرند، حتی نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه نیز تصمیم های شخصی خود را می گیرند. اگر به رسانه ها سری بزنیم در دو روز اخیر با تیتر «جواد یساری مجوز گرفت» مواجه می شویم. با این که مرجع رسمی و قانونی صدور مجوزهای موسیقایی در کشور دفتر موسیقی معاونت هنری از زیرمجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، امادر چند سال اخیر چالش هایی درباره حضور خوانندگان و اجرای قطعات غیرمجاز در سینما و تئاتر وجود داشته است که نشان می دهد قانون مشخص و شفافی در این زمینه وجود ندارد. برای مثال در حالی که سازمان سینمایی به فیلمی برای اکران مجوز می دهد که جواد یساری در آن به خوانندگی می پردازد، این فرد از سوی دفتر موسیقی برای اجرا و انتشار آلبوم مجاز شناخته نمی شود.
قطعات سریال«پایتخت» وارد آلبوم می شود
آهنگ ساز و نوازنده موسیقی نواحی مازندران از برنامه ریزی برای برگزاری چند کنسرت توسط دو گروه «آوای تبری» و «محمدی ها» در تهران و چند کشور خارجی خبر داد. جلال محمدی در گفت وگو با مهر بیان کرد: به تازگی تک آهنگی را در ستایش مقام پیامبر اسلام (ص) با حمایت حوزه هنری استان مازندران ساخته ایم که به زودی در فضای مجازی منتشر خواهد شد. گوشه هایی از این قطعه محلی در سریال «پایتخت 4» به کار گرفته شده بود که بعدا همه آن گوشه ها را در این قطعه به صورت کامل گردآوری کردیم. کار دیگری که کار ضبط و تولید آن به اتمام رسیده و به زودی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد، «روج» است که به زبان مازندرانی مترادف با واژه روز بر اساس یکی از آثار نیما یوشیج شاعر بزرگ کشورمان تولید شده است.
شعر و ملودی اصول مهم آواز ایرانی است
آواز پژوه و دبیر برگزاری سلسله نشست های ماهیانه آیین آواز، گفت: بی تردید یکی از مهم ترین اصول و ارکان خلق هنر آواز ایرانی، درک شعر و تلفیق ملودی با شعر و ادبیات این سرزمین است.علی شیرازی در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: صرف نظر از چند گوشه مشهور از ردیف آوازی که شامل تحریر ساده و بدون کلام است، پیشینه ما در آواز بر پایه ادبیات و شعرهای شاعران ارزنده ایرانی شکل گرفته است. در اهمیت حضور شعر در تمامی مراحل خلق یک اثر آوازی همین بس که تقطیع وزن های هر جمله آوازیِ شعری و حتی جملات تحریری، بدون رعایت اوزان عروضی (فن سنجیدن شعر) غیر ممکن است. با این همه فقط شناخت و تسلط بر اوزان عروضی هم برای اجرای یک آواز استاندارد -دست کم از لحاظ ادبی- کافی نیست.