printlogo


بورس دوباره در کانال 61 هزار واحد    
عقب گرد 413 واحدی شاخص
ایمان مقدسیان economic@khorasannews.com

اگر بالا نرود، ناگزیر پایین می آید. این تئوری این روزهای فعالان بازار است، اساس تئوری هم بر این اساس استوار است که وقتی نقدینگی در بازار نیست، اگر گروهی از فروشندگان به هر دلیل انگیزۀ فروش پیدا کنند، افت شاخص محتمل ترین گزینه خواهد بود. 
حال اگر برجام و PMD به کمک بورس نیامدند و حتی پس از بسته شدن پرونده، بورس منفی هم شده باشد، بخشی از سرمایه گذاران انگیزۀ لازم را به دست آورده و تصمیم به خروج می گیرند و خریدار پر حجمی هم در بازار حضور ندارد، نتیجه اول هفته ای می شود که بیش از 400 واحد شاخص را به سمت پایین سوق می دهد و دوباره بازار در کانال 61 هزار واحدی قرار می گیرد. بازدهی بورس منفی است و در 9 ماهه اول سال دست کم 20 درصد از بازدهی بازار پول عقب افتاده است. در هر حال وقتی اوراق بهادار با درآمد ثابتی وجود داشته باشد که با نرخ تورم 10 درصد تفاوت بازدهی دارد، به این معنی است که عملاً سیاست گذار اقتصادی یا همان دولت برای ورود به بازار اوراق بدهی مشوق در نظر گرفته است، آن هم در اوضاعی که سایر بازارها با رکود و مشکل در کسب بازدهی دست و پنجه نرم می کنند.
 دیروز سه شرکت پالایشگاه نفت اصفهان، پالایشگاه نفت بندر عباس و ملی مس ایران با به ترتیب 49، 48 و 43 واحد بیشترین تأثیر را بر افت شاخص داشتند، در بین سهام بزرگ بازار تقریباً سهم مثبتی نداشتیم، تنها تاپیکو با معامله بین کدهای حقوقی، قیمت پایانی مثبتی داشت و 6 واحد شاخص را بالا آورد، ایران ترانسفو هم مثبت بود. در بین گروههای مختلف، قندی‌ها طبق معمول بازارهای منفی، مثبت بودند و خریدار در درصدهای مثبت داشتند.
اما در سلسله اخبار مربوط به شروع هفته، افزایش سرمایۀ شرکت فرابورس بود که بعد از مصوبه 12 آبان هیات مدیره ، گزارش توجیهی افزایش سرمایه 10 میلیارد تومانی از محل سود انباشته را به حسابرس ارسال کرده تا در صورت موافقت سازمان بورس و تصویب مجمع فوق العاده ، سرمایه اسمی را از 40 به 50 میلیارد تومان برساند تا قادر به تأمین زیرساخت های توسعه بازارها و ابزارها باشد. همچنین در پی وقوع انفجار در شرکت پتروشیمی مارون، این شرکت اعلام کرد، این حادثه خسارت جدی مالی و اقتصادی در بر نداشته و واحد نیز برای در سرویس قرار گرفتن در روزهای آتی در حال آماده شدن است. در شفاف سازی این شرکت تأکید شده با توجه به جزئی بودن حادثه هیچ گونه اثر سود و زیانی در بر نخواهد داشت.