printlogo


انتقاد شدید نامزدهای جمهوری خواه از بازداشت تفنگداران آمریکایی توسط سپاه
ترامپ: اشک آمریکا در آمد

طاهری- انتشار خبر و تصاویر دستگیری تعدادی از تفنگداران دریایی آمریکا که به صورت غیرعمد وارد آب های دریایی کشورمان شده بودند، واکنش های گوناگونی در میان مسئولان و مقامات آمریکایی و فضای رسانه ای بین المللی داشت. جمعی از آنها این اتفاق را شکستی مفتضحانه برای آمریکا خواندند. یک نشریه انگلیسی نیز با اشاره به قوانین داخلی آمریکا از احتمال توبیخ سرباز آمریکایی خبر دادند.
واکنش های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دستگیری تفنگداران آمریکایی
نامزدهای جمهوری‌خواه در جدیدترین مناظره خود یک گفته مشترک داشتند و آن اینکه «ایران با بازداشت نظامیان آمریکایی واشنگتن را تحقیر کرد.» به گزارش فارس، سناتور «تد کروز» که در نظرسنجی‌ها در رده سوم یا چهارم رقابت‌های درون حزبی قرار دارد، در حالی که باید به سوالی در مورد تولید شغل در آمریکا پاسخ می‌داد، بحث را به سمت حادثه اخیر در خلیج فارس سوق داد و گفت «از دیدن اینکه 10 ملوان آمریکایی دستشان را پشت سرشان گرفته‌اند و زانو زدند»، وحشت زده شده است. کروز که پیش از این هم گفته بود به محض رئیس‌جمهور شدن توافق هسته‌ای با ایران را که قرار است به زودی اجرایی شود، لغو می‌کند، این بار هم گفت: «به شما قول می‌دهم که اگر رئیس‌جمهور شوم، هیچ نظامی زن و مرد آمریکایی مجبور به زانو زدن نخواهد شد و هر کشوری زنان و مردان جنگجوی ما را اسیر کند، قدرت و خشم ایالات متحده آمریکا را احساس خواهد کرد.» تصاویر منتشر شده از زمان بازداشت نظامیان آمریکایی، که روی زمین زانو زده و دست خود را پشت سرشان گذاشته بودند، موجب شده تا بسیاری ایران را به تحقیر واشنگتن متهم کنند و برخی دیگر مانند دونالد ترامپ نامزد پیشرو جمهوری‌خواهان، بگویند این تصاویر «اشک» آمریکایی‌ها را درآورد. ترامپ در مورد این تصاویر که لحظاتی بعد از محاصره دو قایق آمریکایی در نزدیکی جزیره فارسی ضبط شده‌اند، گفت که این ویدئو را در بین گروهی از کارگران ساختمانی دیده و مشاهده کرده است که پس از دیدن زانو زدن آمریکایی‌ها، «اشک تمام صورت آن‌ها (کارگران) را فراگرفت.» 
وی که بخش پایانی صحبت‌هایش در مناظره فاکس نیوز را به ایران اختصاص داد، بار دیگر کنایه‌ای به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 که 23 تیر ماه امسال به دست آمد زد و گفت: «این صحنه وحشتناکی بود، صحنه وحشتناکی بود. تنها دلیلی هم که آن‌ها را به ما بازگرداندند، این بود که ما با آن‌ها یک معامله احمقانه 150 میلیارد دلاری کردیم.» ترامپ همچنین در حمله به مواضع دولت باراک اوباما گفته که او آمریکا را به دوره جیمی کارتر و زمان تسخیر سفارت واشنگتن در تهران بازگردانده است. «کریس کریستی» یکی دیگر از نامزدهای جمهوری خواه می‌گوید اگر رئیس‌جمهور بود، ایرانی‌ها «می‌فهمیدند که چطور رفتار کنند.»«جب بوش» نیز که به دلیل اقدامات ویرانگر برادرش بوش اکنون جایگاه خوبی در نظرسنجی‌ها ندارد، مواضعی شبیه به بوش پسر گرفت و گفت اکنون دیگر «دشمنان ما از ما نمی‌ترسند.»
اشتون کارتر: ورود به آب های سرزمینی ایران، بر اثر خطای ناوبری بود
وزیر دفاع آمریکا نیز در مصاحبه با «یونی‌ویژن»، نیز درباره این ماجرا گفت: «اطلاعاتی که از طریق آنها و فرماندهانشان به ما رسیده این است که آنها تصادفاً بر اثر خطای ناوبری، وارد آب‌های سرزمینی ایران شدند.» کارتر این موضوع را دلیل اصلی ورود شناورهای نیروی دریایی آمریکا به آب‌های سرزمینی ایران عنوان کرد.
اذعان لس‌آنجلس تایمز به حق ایران در موضوع بازداشت تفنگداران آمریکایی
روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز با تاکید بر حق ایران به واکنش نشان دادن به ورود دو کشتی آمریکایی به آب‌های سرزمینی این کشور پرسید: «اگر دو کشتی ایرانی نزدیک آب‌های تحت کنترل آمریکا می‌شدند، ما از آنها تشکر می‌کردیم؟»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: دیدن فیلم تفنگداران دستگیر شده برایم سخت است
«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص مسائل مختلف مربوط به بازداشت تفنگداران دریایی آمریکا گفت: این 10 نفر هنوز توسط کارشناسان پنتاگون در قطر در حال بازجویی هستند و هنوز گزارشی از نحوه رفتار ایرانیان با آنها منتشر نشده است. یکی از خبرنگاران به انتشار فیلم لحظه دستگیری تفنگداران دریایی آمریکا در تلویزیون ایران اشاره کرد و نظر سخنگو را خواستار شد؛ وی گفت: «دیدن این ویدئو برایم سخت بود؛ کسی دوست ندارد ملوانان آمریکایی را در این حالت ببیند.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «ضبط اینگونه تصاویر از سوی ایرانیان، برای آنها اقدام جدیدی نیست همانطور که در مورد ملوانان انگلیسی دیدیم.»خبرنگار آسوشیتدپرس پرسید که آیا این اقدام ایران، بر خلاف کنوانسیون ژنو - در مورد نحوه رفتار با اسرای جنگی - نیست؟ سخنگو پاسخ داد: «ما که با ایران در حال جنگ نیستیم که این موضوع را با کنوانسیون ژنو بسنجیم؛ البته این اقدام ایرانیان نامناسب و غیرسازنده بود.»
کاخ سفید: حمایت تهران از تروریسم نگران‌کننده است
سخنگوی کاخ سفید نیز بامداد پنجشنبه از اقدام ایران در آزادی 10 تفنگدار آمریکایی ابراز خشنودی کرد اما تهران را به حمایت از «تروریسم» متهم کرد. سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که واشنگتن از اقدام ایران در آزادی 10 نظامی آمریکایی خشنود است، اما حمایت تهران از «تروریسم» و تهدیدهای این کشور علیه اسرائیل کماکان برای آمریکا محل نگرانی است. «جاش ارنست»، گفت: اطلاعی از رایزنی‌ها بین واشنگتن و تهران برای عذرخواهی آمریکا از ورود غیرمجاز نظامیان این کشور به آبهای سرزمینی ایران ندارد. ارنست، اما تأکید کرد که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا «مطمئناً» از ایران عذرخواهی نکرده است.
سردار سلامی: بعد از جنگ جهانی دوم هیچ کشوری نتوانسته بود یک نظامی آمریکایی را دستگیر کند
سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه نیز در خصوص این حادثه گفت: بعد از جنگ جهانی دوم هیچ کشوری در جهان نتوانسته بود یک نظامی آمریکایی را دستگیر کند اما وقتی این نظامیان وارد آب‌های ما شدند شناورهای کوچک ایرانی با تعداد نیروی کمتر مانند عقاب آن‌ها را محاصره و دستگیر کردند و این ده تفنگدار در مقابل 5-6 جوان پاسدار سر تسلیم فرود آوردند. وی افزود: آمریکایی‌ها در ناو هواپیمابرشان که دارای شصت هواپیمای جنگی و 5 هزار نفر خدمه است دچار دستپاچگی شده و هول کرده بودند و پی‌درپی هواپیماهای خود را به پرواز در می‌آوردند و ما صدای لرزان این ابرقدرت را می‌شنیدیم. جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: این ملوانان پس از دستگیری گریه می‌کردند اما مهربانی پاسداران ما باعث احساس آرامش آنان شد.
ادعای رویترز درباره آزادی تفنگداران
به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شد که «رهبر ایران پس از بازداشت این افراد خواستار تحقیق در این رابطه شده‌اند و دستور داده‌اند که مشخص شود که آیا این افراد به عمد وارد آب‌های ایران شده‌اند یا نه.» به نوشته رویترز، پس از طی این روند و مشخص شدن سهوی بودن این اتفاق، دستور نهایی آزادی این نیروها از سوی رهبری صادر شده است.
دیلی‌میل: سرباز آمریکایی که از ایرانیان عذرخواهی کرد به احتمال قوی «توبیخ» می‌شود
نشریه انگلیسی دیلی‌میل نیز با بررسی قوانین داخلی نیروی دریایی آمریکا و پس از طفره رفتن وزارتخانه‌های آمریکایی از پاسخ، به این نتیجه رسیده که احتمالاً «فرمانده نارکر» به دلیل عذرخواهی از ایرانیان، توبیخ می‌شود. آنگونه که نشریه دیلی‌میل تحقیق کرده، ماده 5 مقررات رفتاری نیروی دریایی آمریکا تصریح می‌کند که اعضای این نیرو پس از بازداشت به دست هر کسی باید فقط «نام، درجه، شماره پرسنلی و تاریخ تولدشان» را بگویند و نه چیز دیگر.