printlogo


رقابت سوژه‌های جنجال‌برانگیز در سودای سیمرغ
احمد صبریان sabrian@khorasannews.com

آن چه جشنواره فیلم فجر را بیش از هر چیز کانون توجه قرار می‌دهد و بر گرما و رونق  آن می‌افزاید حرف و حدیث‌ها و حاشیه‌هایی است که برای کارگردانان، بازیگران و فیلم‌های حاضر در این اتفاق سینمایی پیش می‌آید.   هر سال در میان فیلم‌هایی که برای کسب سیمرغ به میدان رقابت جشنواره می‌آیند، آثاری وجود دارند که به دلایل مختلف از داستان، مضامین، سوژه‌های ملتهب، پر تنش وجنجالی گرفته تا  ماجراها و حواشی هنگام ساخت و پس ازآن کنجکاوی همگان را برای تماشای این فیلم‌ها  بر می‌انگیزد .بی تردید این آثار سینمایی  پس از نمایش در کاخ جشنواره بیشتر زیر ذره بین می‌روند و حاشیه‌های جدیدتری برایشان ایجاد می‌شود  که کنجکاوی تماشای آن‌ها را دو برابر می‌کند . در جشنواره سی و چهارم فجر هم    نمایش شماری از فیلم‌های بخش «سودای سیمرغ » به سبب مضامین سیاسی -اجتماعی جسارت آمیز و  متفاوتی که سازندگان‌شان آن  را دستمایه قرار داده اندحاشیه ساز خواهد بود که  البته همین‌ها نمک جشنواره است.


بادیگارد
تردید محافظ شخصی یک فعال هسته‌ای

ابراهیم حاتمی کیا امسال با «بادیگارد»  که  از همان نخستین مراحل تولیدحاشیه ساز بود به جشنواره سی وچهارم فجر می‌آید. از  کلید خوردن در سکوت خبری ،ارائه نکردن عکس‌های پشت صحنه، جایگزینی و انصراف بازیگران گرفته تا تکذیب پی در پی حضوربرخی بازیگران در فیلم  وآسیب دیدن  پرستویی در پشت صحنه. ولی آن چه«بادیگارد» را خبر ساز و پر حاشیه کرد، مضمون سیاسی و جنجال برانگیز آن بود. خبرگزاری فارس  در خبری که به سرعت در رسانه‌های داخلی و خارجی نقل شد اعلام کرد حاتمی کیا در این فیلم دولت دهم را مورد نقد قرار داده است.  مشاوره دادن دو روزنامه نگار اصلاح طلب در زمینه نگارش فیلم نامه به حاتمی کیا ،معرفی الهام چرخنده از سوی برخی نهادها برای بازی در فیلم ،جدیدترین اثر حاتمی کیا را حاشیه ساز کرد. پرستویی  که پس از 10سال دوباره با حاتمی کیا همکاری کرده است  ایفاگر نقش«حبیب»  است که محافظ شخصی یکی از شخصیت‌های مهم نظام است ولی در جایی و براساس حوادثی متوجه می‌شود  این فرد بیش از آن که به فکر نظام باشد به فکر منافع شخصی است.  حبیب دچار تردید شده و همین  موضوع سبب می‌شود محافظت از آن فرد را کنار بگذارد. اما به دلیل خدمات و خلوص وی او را به محافظت از فرد دیگری می‌گمارند که یکی از فعالان هسته‌ای کشور است.  مریلا زارعی، بابک حمیدیان، شیلا خداداد، فرهاد قائمیان، امیر آقایی، محمود عزیزی، افسانه ناصری، کامران نجف زاده و پریوش نظریه از دیگر بازیگران  «بادیگارد»هستند.

 

دختر
فرار از خانه برای حضور در یک میهمانی

رضا میرکریمی  در هشتمین فیلمش سراغ موضوعی  متفاوت از دیگر آثارش رفته و شاید به همین خاطر از همان مرحله  صدورپروانه ساخت حاشیه ساز شد و بی‌گمان این حاشیه‌ها در روزهای برگزاری جشنواره نیز دامنگیر فیلم خواهد بود.
داستان«دختر» درباره دختری جوان و متعلق به خانواده‌ای سنتی است که در خوزستان زندگی می‌کند  و پدرش سرپرست بخش تعمیرات و نگهداری پالایشگاه آبادان است.  در حالی که خانواده اش آماده مراسم خواستگاری خواهرش  هستند، وی  قرار است برای  حضور در میهمانی دوستانش به تهران  برود ولی خانواده اجازه نمی‌دهند .دختر از خانه فرار  می کندو می‌کوشدحضور در این میهمانی را  تجربه کند.حضور دختری بی‌پشتوانه در  جامعه  امروز و تلاش‌های پدر برای پیدا کردن دختر و بازگرداندنش به خانه اتفاقات فیلم را شکل می‌دهد. میرکریمی به سراغ چهره‌ای کمتر دیده شده برای واگذاری نقش محوری فیلم رفته ؛ البته وی سرانجام ماهور الوند دختر کارگردان مطرح ایران، سیروس الوند را برای این نقش برگزید و در برنامه هفت نیز فریدون جیرانی ازبازی وی در نخستین تجربه‌اش  به عنوان یک استعداد درخشان در عرصه بازیگری ایران یاد کرد.  فرهاد اصلانی بازیگر فیلم "دختر" گفته است موافق حاشیه‌هایی که برای فیلم ایجاد شده نیست و این حواشی پیش از آغاز و هنگام برگزاری جشنواره همواره  وجود دارد.  فرهاد اصلانی، مریلا زارعی و ماهور الوند  در «دختر» ایفاگر نقش‌های اصلی هستند.

 

اژدها وارد می‌شود
یک زندانی تبعیدی درقبرستانی باستانی

مانی حقیقی  نیزبه احتمال فراوان از حاشیه سازان فجر سی و چهارم است. داستان عجیب و غریب فیلم جدیدش «اژدها وارد می‌شود»و حاشیه‌هایی که در همان روز‌های نخست پس از ارائه  فیلم به دفتر جشنواره ایجاد شد می‌تواند در روزهای برگزاری جشنواره پر رنگ تر شود. مانی حقیقی  فیلمش رادر سکوت کامل خبری ساخت  چون می خواست تماشاگر بدون پیش داوری به تماشای فیلم بنشیند. شورای پروانه نمایش با دیدن فیلم مانی حقیقی که حاوی تصاویر و اظهاراتی از مسعود بهنود تحلیلگر شبکه خبری بی‌بی سی فارسی است خواستار حذف وی از این فیلم شد. حقیقی در پاسخ به حاشیه‌ها گفت: حاشیه‌هایی که ایجاد می‌شود نمک جشنواره‌است و مرا ناراحت نمی‌کند. پس از آن نیز در صفحه شخصی خود نوشت:  «خوش و خرم باشید، به شایعه‌ها توجه نکنید و فقط اخبار منابع معتبر را دنبال کنید. » نام فیلم حقیقی نخست "شن، جن، ین" بود که ترانه علیدوستی یکی از سرمایه گذاران آن است. در خلاصه داستان فیلم چنین آمده است: «دوم بهمن ماه ١٣۴٣ است، یک شورلت ایمپالای نارنجی رنگ از قبرستان باستانی می‌گذرد و به سمت کشتی به خاک نشسته‌ای می‌راند. داخل کشتی یک زندانی تبعیدی سیاسی حلق آویز شده ،روی دیوارهای کشتی خاطرات روزانه‌اش را نوشته بود، آیا این نوشته‌ها به کارآگاه حفیظی کمک خواهند کرد تا بفهمد چرا سال‌ها است کسی مرده اش را در این قبرستان دفن نکرده است؟» امیر جدیدی، همایون غنی زاده، احسان گودرزی، نادر فلاح وعلی باقری در«اژدها وارد می‌شود »ایفای نقش کرده اند.

 

لانتوری
اسید پاشی پس از شکست عشقی

رضا درمیشیان امسال با جدیدترین فیلمش «لانتوری»برای رقابت در بخش سودای سیمرغ به میدان آمده است.  وی سعی کرد این فیلم را در سکوت خبری پیش ببرد تا حواشی کمتری برایش ایجاد شود وحتی یک عکس هم از فیلم منتشر نکرد. ایوبی رییس سازمان سینمایی ،فروردین ماه در پشت صحنه فیلم حضور یافت وبا عوامل این اثر دیدار و گفت وگو کرد و  باعث شد خبر فیلم رسانه‌ای شود. با وجود این که بیش از 80درصد «لانتوری» جلوی دوربین رفته بود، خرداد  ماه خبر توقف فیلم برداری آن بر تلکس خبرگزاری‌ها آمد و مدیرتولید  فیلم علت این اقدام را همکاری نکردن برخی نهادهای دولتی  برای صدور مجوز فیلم برداری در برخی لوکیشن‌ها  دانست. «لانتوری» درامی عاشقانه است که صراحت کلام جوانی متولد دهه ۶۰ را دارد اما  اشاره آن به یکی از اتفاقات ناگوار اجتماعی آن را متمایز می‌کند.درمیشیان در«لانتوری»  به سراغ سوژه‌ ملتهب و جنجال برانگیز اسید پاشی رفته است .داستان فیلم در باره پسر جوانی از طبقه پایین جامعه است که عاشق دختری از طبقه مرفه می‌شود و رسیدن این دو به نقطه جدایی، زمینه اسیدپاشی پسر به دختر را فراهم می‌کند. درمیشیان برای بیان این داستان ملتهب به سراغ زوج باران کوثری و نوید محمدزاده رفته است که در«عصبانی نیستم»  نیزهمبازی بودند. به نظر می‌رسد «لانتوری» درمیشیان که در بخش« پانوراما»ی جشنواره فیلم برلین 2016 پذیرفته شده یکی از فیلم‌های پرحاشیه جشنواره امسال باشد. مریم پالیزبان ،حسین پاکدل‌ ،بهناز جعفری و  نادر فلاح‌ دیگربازیگران «لانتوری» هستند.

 

کفش هایم کو؟
مهاجرت و آلزایمر در بستر یک داستان پر تنش

کیومرث پور احمد امسال با فیلمی به جشنواره آمده است که بر خلاف سایر آثارش به موضوعی ملتهب می‌پردازد. «کفش هایم کو؟» در  باره تبعات مهاجرت و بیماری آلزایمر است.  البته  پور احمد این موضوع را بر بستر یک داستان خانوادگی پر تنش مطرح  کرده است تا جایی که همان روز‌های ارائه فیلم به دفتر جشنواره زمزمه‌هایی مبنی بر خروج فیلم از فهرست سودای سیمرغ به گوش رسید و علی قائم مقامی تهیه‌کننده «کفش هایم کو؟» تاکید کرد درخواست برای اصلاح این فیلم تنها دو دیالوگ و یک پلان بوده و کیومرث پوراحمد مجموع اصلاحات درخواست شده بر فیلم را اعمال کرده است.  فیلم جدید پور احمد داستان حبیب کاوه کارخانه دار قدیمی مبتلا به بیماری آلزایمر است که خانواده اش او را ترک کرده‌اند اما با بازگشت دخترش به ایران اتفاقاتی  پر تنش برایش  رخ می‌دهد.رضا کیانیان در نخستین همکاری با پوراحمد نقش چالش بر انگیز واصلی فیلم یعنی فرد مبتلا به آلزایمر را ایفا می‌کند.  فیلمنامه را پوراحمد و فرید مصطفوی نوشته اند.  پیش از ساخت فیلم اخباری مبنی بر حضور فاطمه معتمدآریا در این پروژه منعکس شد ،اما به دلیل همزمانی سفر خارج از کشور این بازیگر، رویا نونهالی جایگزین او شد.  مجید مظفری  نیز پس از 6سال با این فیلم به سینما باز می‌گردد. پوراحمد انگیزه ساخت این فیلم  را مطرح کردن بیماری آلزایمر برای خانواده‌هایی می‌داند که اعضای خانواده شان با چنین بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. رضا کیانیان، مجید مظفری، رویا نونهالی و بهاره کیان افشار  از بازیگران «کفش هایم کو ؟» هستند.

 

امکان مینا
عشق، تردید و خیانت

بعد از جنجال‌های «مارمولک» سازندگان آن، دو مسیر متفاوت در پیش گرفتند. کمال تبریزی مثل همیشه چند فیلم پر حاشیه ساخت. «همیشه پای یک زن در میان است»، «از رئیس جمهور پاداش نگیرید»، «خیابان‌های آرام» و «طبقه حساس» که هر کدام با مشکلات و جنجال‌هایی در زمان نمایش روبه رو شد. اما منوچهر محمدی به سراغ پروژه‌های کم حاشیه تری رفت و اغلب آثارش را با همکاری حوزه هنری ساخت. همکاری مجدد کمال تبریزی با منوچهر محمدی موردِ کنجکاو برانگیز فیلم است.
دو نفری که تجربه‌های موفقی را پشت سر گذاشته اند، 12 سال پس از فیلم پر سروصدای «مارمولک»  این بار در درامی مربوط به دهه 50، همکاری کرده وسراغ یک فیلم سیاسی رفته اند. فیلم  جدید تبریزی که تا پیش از این«کوری» شناخته شده بود به «امکان مینا» تغییر نام داد.  تبریزی برای«امکان مینا» تهران دهه 60 را بازسازی کرده و لوکیشن‌های اصلی آن در میدان هفت تیر و تجریش تهران است . با توجه به این که فضای فیلم به نوعی مربوط به حفاظت اطلاعات در اوایل انقلاب اسلامی است صحنه‌های اکشن و تیراندازی زیادی در این اثر وجود دارد . در خلاصه داستان فیلم که فیلم‌نامه‌  اش را فرهاد توحیدی به نگارش در آورده، آمده است:«تردید و شک‌های بیهوده زندگی مینا و مهران را به مسیر تازه‌ای می‌کشاند که سرانجام این اتفاقات چیزی جز خیانت نیست و زندگی عاشقانه این زوج را به تباهی سوق می‌دهد .» میلاد کی مرام ،مینا ساداتی ،شاهرخ فروتنیان، بهرنگ علوی، شایسته ایرانی و سیامک صفری بازیگران فیلم جدید کمال تبریزی هستند.

 

سیانور
عاشقانه‌ای پلیسی با طعم سیاست

بهروز شعیبی که پیش از این با فیلم «دهلیز» میهمان جشنواره بود امسال با فیلمی که  حاشیه‌هایی برای آن ایجاد شده به «سودای سیمرغ»فجر آمده است و بر اساس گمانه‌ها و پیش بینی‌ها  به نظر می‌رسد"سیانور" یکی از فیلم‌های سیاسی جدی جشنواره امسال باشد . قصه «سیانور» در دهه 50 می‌گذرد و محور اصلی آن زندگی عاشقانه یک زوج است که در آن دوره زمانی به تصویر کشیده شده است. فیلم به مدیریت علیرضا برازنده به صورت نگاتیو فیلم برداری می‌شودکه یکی از ویژگی‌های "سیانور" به شمار می‌رود. در خلاصه داستان فیلم چنین آمده است:« پایان یک سکوت طولانی. امیر و هما پس از مدتی یکدیگر را می‌یابند در حالی که یک انتخاب بیشتر ندارند: سیانور یا زندگی؛ آنها زندگی را انتخاب می‌کنند... » عوامل تولید «سیانور»  بر این تاکید دارند که آن راعاشقانه‌ای پلیسی معرفی کنند. اما فیلم روایتی از سال‌های دهه 50  است که حوادث و آدم‌های فیلم را با زندگی برخی شخصیت‌های انقلابی  و گروهک منافقین گره زده است. حامد کمیلی در یکی از نقش‌های اصلی فیلم قرار است بازیگر قصه‌ای واقعی از تاریخ انقلاب شود که تاکنون بازنمایی نشده است. گمانه زنی رسانه‌ها حاکی از آن است که در فیلم به زندگی یک شخصیت مهم سیاسی پرداخته شده و هنوز مشخص نیست که این فرد کیست و چه کسی نقشش را بازی می‌کند.  فیلمنامه این فیلم را مسعود احمدیان نوشته است و تهیه کنندگی فیلم  راسیدمحمود رضوی برعهده دارد.  مهدی هاشمی، آتیلا پسیانی، بابک حمیدیان، فرزین صابونی، رضا مولایی، پدرام شریفی، فریدون محرابی، هانیه توسلی، بهنوش طباطبایی و حامد کمیلی بازیگران این فیلم هستند.