printlogo


تالار شیشه ای
رشد 166 واحدی شاخص کل در سایۀ برگشت خودروسازها
ایمان مقدسیان economic@khorasannews.com

شاخص کل بورس دیروز به 78448 واحد رسید، خساپا، خودرو و سرمایه گذاری گروه توسعه ملی(وبانک) بیشترین تأثیر را در رشد شاخص داشتند. این سه سهم به ترتیب 62، 48 و 42 واحد در رشد شاخص موثر واقع شدند. این رشد در سایۀ بازگشت خودرویی ها به روند مثبت بود که البته شاید این برگشت موقتی باشد.
 موقت بدان معنا که هیچ کدام از سهام این گروه قادر به لمس سقف های قبلی نخواهند بود. اگر ایران خودرو به 460 تومان رسیده، حالا که از 335 تومان برگشته، نمی تواند به سقف قبلی برسد و احتمالاً چند درصد بالاتر دوباره به مدار نزولی باز می گردد. این وضعیت این روزهای بازاری است که دچار کمبود نقدینگی است. اگر در زمستان این بازار سری در بین سرها بلند کرده بود و ادعای بازدهی بیشتر در بین سایر بازارها را داشت، حالا با چالش مواجه شده است. 
این بالا رفتن سهام خودرویی هم صرف جلوگیری از افت قیمت به هنگام آزاد شدن سهام ناشی از افزایش سرمایۀ زامیاد و سایپاست. در هر حال یکی دیگر از مسائلی که وجود دارد این است که ظاهراً خبرهای این گروه هم به پایان رسیده و دیگر خبر تازه ای برای رو شدن موجود نیست. از طرفی سهام گروه سنگ آهنی و فلزی که به واسطۀ رشد قیمتی در بازارهای جهانی، در این مدت رشد کرده اند، دیروز همزمان با برگشت خودرویی ها به مدار صعودی، از حرکت بازماندند. 
این خود یکی دیگر از نشانه هایی است که پول در بازار کم شده، اما در کنار تمام این مسائل هنوز نمی توان از رقیب قدرتمندی به نام سپرده های بانکی و سود اوراق بهادار با درآمد ثابت یاد نکرد، رقیب قدرتمندی که بازدهی بین 18 تا بیش از 24 درصد را برای سرمایه گذاران به همراه می‌آورد. هنوز این رقیب برای بورس عرض اندام می کند و نه تنها بورس که کل فرصت های سرمایه گذاری دیگر نظیر فعالیت در حوزۀ ساختمان و مسکن را هم به چالش کشیده است. بدهی های انباشته شده و زیاد دولت به پیمانکاران و بانک ها در کنار کسری بودجه، ناگزیر، انتشار اوراق بدهی را توسط دولت در پی دارد و هجوم افرادی که به دنبال تبدیل این اوراق به وجه نقد هستند، عرضۀ این اوراق را زیاد می کند و بنابراین خریداران و دارندگان سرمایه، در ازای دریافت نرخ بهره های بالاتر حاضر به پرداخت پول نقد هستند.
 این مسأله است که باعث شده اگر بورس را ویترین اقتصاد کشور در نظر بگیریم، کلیت صنایع در رقابت با سود بانکی و اوراق بهادار با درآمد ثابت دچار چالش شوند.