printlogo


کسب و کار بازیگران پشت دوربین
احمد صبریان sabrian@khorasannews.com

دو شغله بودن در زندگی امروزی ها خیلی چیز عجیب و غریبی نیست،همه ما دوروبر خود افرادی را می بینیم که دو شغله یا گاهی حتی چند شغله هستند تا خرج زندگی خود و خانواده را تامین کنند.این ماجرا اما در مورد هنرمندان شکل دیگری است . آنها اغلب در کنار حرفه خود  یعنی بازیگری سراغ شغل دیگری می روند تا از تکرار و روزمرگی خلاص شوند این  موضوع  به آنها این اطمینان را می دهد که در آینده و پس از پایان عصر طلایی خود پشتوانه مالی و درآمد داشته باشند. البته این موضوع  درهمه جای جهان  رواج دارد و شماری از سوپراستارهای هالیوودی و بالیوودی هم در کنار بازیگری به شغل‌های دیگری می‌پردازند. در سال‌های اخیر برخی بازیگران مطرح سینما همچون شهاب حسینی، امین حیایی، محمد صالح علاء، بهرام رادان، علی مصفا، سام درخشانی، حسین پاکدل، مهران غفوریان، محمدرضا هدایتی، جواد عزتی، سپند امیرسلیمانی و ... رستوران یا کافی شاپ‌هایی داشته‌اند. ابتکار علی مصفا بازیگر سینما هم در نوع خودجالب بود که «کافه فیلم» را طبقه بالای "سینما جمهوری" افتتاح کرد و جای دنجی یافت و با همسرش لیلا حاتمی بساط کافه را چید. به گفته مصفا قرار بود در این تریا فیلم نمایش بدهند و نمایش این فیلم‌ها همراه با جلسات نقد و بررسی باشد و در هر جلسه میهمانان ویژه‌ای حضور داشته باشند. اما با آتش گرفتن سینما جمهوری، کافه علی مصفا هم به سرانجام نرسید.البته بیشتر هنرمندان برای ورود به شغل دیگر خیلی راه دوری نرفته اند و بیشتر سراغ شغل هایی مرتبط با حوزه ی کاری خود مثل خوانندگی،نویسندگی،راه اندازی کافه و امثال اینها رفته اند.برخی سایت های خبری  از جمله سینما خبر، مهر، بولتن نیوز، دنیای کار ،باشگاه خبرنگاران ُ هنر آنلاین  ،هفته نامه حاشیه ،خبرگزاری برنا،جام  جم آنلاین و ... با گزارش هایی به مشاغل دوم بازیگران  سینماپرداخته اند که بی شک خواندن آن برای علاقه مندانی که بیشتر حواشی سینما را پیگیری می کنند خالی از لطف نیست.

 

رضا کیانیان
 مگر می شود رضا کیانیان را فقط در عرصه بازیگری دید. وی در بسیاری از رشته های هنری فعالیت می کند، مجسمه می سازد و عکاسی می کند و روزها و شب ها می نشیند پای برگه های سفید و می نویسد. او چندین کتاب با نام خودش چاپ کرده است. نویسندگی، عکاسی و مجسمه‌سازی را تجربه کرده و تاکنون مجسمه‌های چوبی و عکس‌هایش در نمایشگاه‌های متعددی به نمایش درآمده‌است.



مهتاب کرامتی
 بانوی بازیگر و سفیر حسن نیت یونیسف در ایران صاحب یک مزون لباس واقع در منطقه غرب تهران است. قدمت فعالیت این مزون ۲۲ سال است  و برای یکی از برندهای معروف، لباس طراحی و تولید می‌کند.

 



شهاب حسینی
 این  بازیگر محبوب  سینمای ایران صاحب «کافه هنر»   است. وی این کافه را همراه همسرش اداره می‌کند که  پاتوقی برای اغلب هنرمندان سینما شده است. کافه هنر برای شهاب به اندازه سینما مهم است. برای همین در خلق منو به جزئیات توجه داشته است. طراحی فضای داخلی کافه هم کار خود اوست.

 



بهرام رادان
کافی‌شاپی دارد  که به تازگی امتیاز آن را واگذار کرده است. این کافه دو شعبه در خیابان‌های معروف شمال تهران و چندین شعبه در شهرهای شمالی دارد. در هیچ کدام از این کافه‌ها  روی هیچ میزی جاسیگاری نیست و بزرگ نوشته شده است: «کشیدن سیگار دراین مکان ممنوع است».

 


محمدرضا گلزار
 ستاره سینمای دهه هشتاد و اوایل دهه 90 را نمی‌توان بازیگر دوشغله دانست. این بازیگر که همزمان با بازیگری‌اش مدل تبلیغاتی شده بود، تنها به این شغل اکتفا نکرده و اقدام به تاسیس کلوب زیبایی مردانه کرده است. وی پس از سفر به آمریکا برندی اختصاصی در عرصه پوشاک برای خود دارد و پیش از این مربی اسکی و سرپرست گروه موسیقی هم بوده است.



مهناز افشار
از بازیگرانی است که به پوشش خود اهمیت می‌دهد و مدتی هم مزون لباس داشت، اما به خاطر وقت‌گیر بودن این کار، آن را کنار گذاشت. افشار هم‌اکنون در شاخه دیگری از مد فعالیت می‌کند و به طراحی جواهرات می‌پردازد. او با توجه به سابقه برادرش در جواهرسازی، گاهی طرح‌های جدیدی به او ارائه می کند تا آنها را بسازد.

 


پیمان معادی
کارگردان، فیلمنامه نویس و بازیگری است که مدت زیادی از حضور موفقش در عرصه بازیگری می گذرد. او به دلیل علاقه وافرش به ساعت، صاحب گالری ساعت است.

 


 

رضا عطاران
در کنار بازیگری، در عکاسی هم دستی بر آتش دارد. یک آتلیه عکاسی در شمال تهران دارد. شعاری که روی تابلوی ورودی آتلیه این بازیگر و کارگردان طنز و کاربلد ایرانی نقش بسته، این است: " متخصص عکسبرداری و فیلمبرداری از مجالس در منوهای متفاوت".

 



 نگار جواهریان
 این  بازیگر سینمای ایران، تجربه روزنامه‌نگاری هم دارد. او مدتی در یکی از مجلات، تحلیل بازیگری می‌نوشت و نمایشنامه «خیانت» با ترجمه او منتشر شده است. وی نویسنده و تحلیلگر هم بوده است.

 



نیکی کریمی
 یک سر دارد و هزار سودا. یک روز فیلم می سازد. یک روز بازی می کند و روز دیگر هم مجبور است به سالن و انستیتو زیبایی پوست و مویش سر بزند. نیکی کریمی هم در بیزینس دستی بر آتش دارد و در یکی از خیابان های بالای شهر تهران مدیریت یک موسسه زیبایی را برعهده دارد.

 



محمد رضا فروتن
شغل دیگری برای خود تدارک دیده تا مجبور نباشد برخلاف میل باطنی اش برای درآمد در کارهای ضعیف حضور پیدا کند. هرچند این اتفاق بارها و بارها برای او افتاده. شاید دلیلش این باشد که چرخ دفتر طراحی داخلی اش درست و حسابی نمی چرخد!

 



ستاره اسکندری
 مؤسس گروهی به نام «تار اول» است که به کار ریسندگی و بافندگی پارچه به صورت سنتی مشغول است. همچنین صاحب یک مغازه طراحی لباس در یکی از پاساژهای بنام تهران  است و تا به حال چندین شوی لباس برگزار کرده است. او بیشتر دوست دارد از هنرهای سنتی ایران ایده بگیرد و از پارچه هایی استفاده می کند که رنگ و لعابی اصیل دارد.

 


لاله اسکندری
 حتما تا امروز نقاشی دیواری و کاشی کاری لاله اسکندری را در تقاطع بزرگراه شهید همت و ستاری دیده‌اید. البته کسانی که پیگیر کارهای این بازیگر جوان هستند می دانند که او عکاس بسیار ماهری هم هست و از کشورهای مختلفی عکاسی کرده و بارها نمایشگاه عکس دایر کرده است.

 



نیوشا ضیغمی
 صاحب یک موسسه زیبایی است. او در این مرکز به بانوان خدمات زیبایی ارائه می کند. موسسه او در یکی از گران ترین خیابان‌های تهران است و گفته می‌شود نام این بازیگر موجب استقبال خوبی از این موسسه شده است.

 



اکبر عبدی
دیوارهایی با طاقچه‌های دایره‌ای که هرکدام با مجسمه‌ای فلزی از فیل، بودا، مجسمه‌های شیوا و ...  تزیین شده درفضای  این رستوران به چشم می خورد. برخی به رستوران هندی عمواکبر می‌شناسندش که وقت‌هایی پذیرای صاحبش اکبر عبدی است.

 


حسین یاری
کارمند رسمی بانک مرکزی است . وی  می گوید: با چنگ‌ودندان کار در بانک را نگه داشتم. چون  به‌لحاظ صنفی در بازیگری حمایت نمی‌شویم. می‌دانم که سینما امنیت اقتصادی ندارد. طبیعی است به‌عنوان بازیگر حرفه‌ای تلاش کنم شغلم را در بانک حفظ کنم. چون می‌دانستم هیچ‌جا از من حمایت نخواهد شد.

 



 امین تارخ
اگر این روزها می خواهید او  را ببینید باید به آموزشگاه بازیگری وی بروید. چند سالی است که امین تارخ در حال آموزش هنرجوهاست و استعدادهای زیادی را به سینما و تئاتر معرفی کرده است.

 



 شاهرخ استخری
این روزها وارد کار تولید و فروش طلا شده است. به نوشته پویش، استخری می گوید: همه داشته‌های من از بازیگری و از قبل از بازیگری که از رشته مهندسی صنایع درآمد داشتم، به یک خانه برای زندگی و درصدی سرمایه در این گالری تبدیل شد. علاقه‌ای به رستوران داری نداشتم کارهای دیگری هم بود که درباره آنها تحقیق کرده بودم که درنهایت رسیدم به کار طلا.

 


پوریا پورسرخ
 دکترای فیزیولوژی گیاهی دارد و در کنار بازیگری به کار طراحی فضای سبز و ترجمه مقاله برای مجله‌های علمی نیز مشغول است.

 

 



 اشکان خطیبی
مدتی مدیر رستورانی در تهران بوداما دیگر علاقه‌ای به داشتن کافی شاپ در ایران ندارد. سال 91 آلبومی با نام ترافیک منتشرشد که ترانه سرای بسیاری از آثار این آلبوم و خوانندگی چند قطعه ازآن به عهده اشکان خطیبی بود. وی  تک آهنگ هایی هم برای برنامه های مختلفی مثل تیتراژ سریال «بچه های بد» خوانده و تک آهنگ هایی هم برای دل خودش  می خواند که گاه در فضای مجازی منتشر می شود.



امیر آقایی
این روزها به عنوان یکی از فعالان عرصه مد شناخته می‌شود. او دو سال قبل به همراه خواهرش مزون لباسی را افتتاح کرد و گرچه کار طراحی همه لباس‌ها به عهده خواهرش نرمین آقایی  است، نام برادر مشهورش اعتبار دیگری به این مجموعه می‌دهد. علاوه بر آن امیر آقایی به عنوان مدل هم فعالیت می کند و در عکس‌های تبلیغاتی حضور دارد.



هنگامه قاضیانی
علاوه بر بازیگری کار ترجمه هم انجام می دهد؛ مدتی پیش کنسرت او مخصوص بانوان ایران زمین هم برگزارو با استقبال خوبی مواجه شد. خوانندگی واجرای کنسرت برای بانوان از دیگر مشاغل هنگامه قاضیانی است.

 

 


نیما شاهرخ شاهی
پیش  از  بازیگری، مهندس ناظرساختمان بود. وی فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران است و در مقاطع زمانی که در پروژه های سینمایی نیست، در پروژه‌های ساختمانی فعالیت می‌کند.

 

 



بهاره افشاری
فعالیت زیادی در زمینه طراحی لباس دارد. افشاری که دارای دیپلم بازیگری و لیسانس نقاشی است، به دلیل اینکه پدرش تولیدی لباس داشت، از کودکی به مدل‌ لباس و ترکیب‌رنگ‌ علاقه‌مند شد. بنابراین همزمان با تحصیلات خود پیگیر صنعت مد بود و زمانی که هنوز مزون‌های زیادی در شهر تهران وجود نداشت، کار خود را آغاز کرد .