printlogo


اخبار کوتاه داخلی

ایران چهارمین تولیدکننده پروتز حلزون شنوایی قابل شارژدر جهان
پژوهشگران کشور به دانش فنی سیستم حلزونی شنوایی دست یافتند که قابلیت شارژ با پاوربانک را دارد؛ این نوآوری در سیستم طراحی‌شده، به کاهش هزینه خرید باتری برای افراد ناشنوا منجر شده است.مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا این سیستم را شامل 2بخش داخل سری و بیرونی دانست و اظهار کرد: بخش داخل سری این سیستم شامل یکسری الکترودها ست که توسط پزشک از طریق جراحی داخل حلزون شنوایی قرار می‌گیرد. بخش بیرونی سیستم، شامل گیرنده صوتی، پردازشگر گفتار و لینک فرستنده RF است که هر2بخش تحت آزمایش قرار گرفته است.این سیستم سیگنال‌های صوتی را دریافت و پس از پردازش، به پالس‌های تحریک تبدیل می‌کند. این پالس‌ها به الکترودهای داخل سر ارسال می‌شود و حس شنوایی را برای فرد ایجاد می‌کند.این سیستم برای افراد ناشنوایی تجویز می‌شود که بخشی از اعصاب شنوایی شان سالم باشد.این سیستم تنها در 3 شرکت استرالیایی، آمریکایی و اتریشی تولید می‎شده است.


تولید علم ایران بعد از انقلاب ۱۳۰ برابر شد
مهر-بر اساس استنادات پایگاه بین المللی اسکوپوس، تعداد مدارک ثبت شده بعد از انقلاب اسلامی به ۳۹۷ هزار و ۲۱۲ مورد رسیده و تولید علم حدود ۱۳۰ برابر شده است.به گزارش مهر، دکتر دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام این خبر افزود: پایگاه استنادی بین المللی اسکوپوس اطلاعات مدارک منتشر شده توسط پژوهشگران کشور را از سال ۱۱۹۷ هجری شمسی مستند کرده است.انقلاب اسلامی ۱۶۰ سال بعد به وقوع پیوست و هم اکنون ۳۸ سال از وقوع انقلاب سپری می شود. در این پایگاه در فاصله ۱۶۰ سال قبل از انقلاب تنها ۳ هزار و ۷۱ مدرک از ایران نمایه سازی شده است در حالی که تعداد مدرک ثبت شده بعد از انقلاب اسلامی به ۳۹۷ هزار و ۲۱۲ مورد می رسد. بنابراین هر چند زمان یک چهارم بوده است، اما تولید علم حدود ۱۳۰ برابر شده است.وی گفت: از انقلاب اسلامی تا بعد از جنگ تحمیلی حدودهزار و ۸۰۰ مدرک از پژوهشگران ایرانی در سطح بین المللی ثبت شده بود. از بعد از جنگ تحمیلی تا ۱۳۷۶ تعداد مدارک کشور به ۵ هزار و ۲۷۲ مورد رسید. از این سال تا ۱۳۸۶ تعداد مدارک کشور از مرز ۷۲ هزار و ۸۰۰ مورد گذشت و از این سال تاکنون، تعداد مدارک کشور بالغ بر ۳۱۷ هزار مورد بوده است.بیش از ۹۷ درصدتولید علم کشور در حوزه علوم انسانی و اجتماعی مربوط به دوران بعد از انقلاب اسلامی است.


محققان برگزیده جشنواره بین المللی خوارزمی 25 بهمن معرفی می شوند
حاجیان - سی امین جشنواره بین المللی خوارزمی 25بهمن با معرفی و تقدیر از  19 محقق برگزیده داخلی وخارجی با حضور رئیس جمهور، برگزارمی شود .مهنا زاده دبیر جشنواره درنشستی خبری افزود :دراین دوره درمجموع 667 طرح در 18 گروه تخصصی ارائه شده که از این تعداد،  ۲۷۹ طرح از دانشمندان ۴۶ کشور جهان ارسال شده است.وی با بیان این که 58درصد طرح های ارسالی ،داخلی و 42 درصد خارجی است،گفت :طی داوری نهایی ۱۳ طرح از بخش داخلی و ۶ طرح از بخش خارجی و از کشورهای فرانسه، کانادا، سوئد، ایتالیا، روسیه، اسپانیا و تونس به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب شدند .


 770 میلیارد ریال محصول دانش بنیان به فروش رفت
ایرنا- معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم گفت: شرکت های فناور و دانش بنیان در 9 ماه امسال افزون بر 770 میلیارد ریال از محصولات تولیدی خود را فروختند.میزان فروش محصولات این شرکت ها در سال 92 در فن بازارهای داخل کشور 50 میلیارد ریال، در سال 93 حدود 230 میلیارد ریال و در سال 94 افزون بر 440 میلیارد ریال بود.در3 سال گذشته بیش از 120 میلیون دلار از محصولات تولیدی شرکت های فناور و دانش بنیان صادر شده است.


ایرانی‌ها چقدر از اینترنت استفاده می‌کنند؟
ایسنا-بررسی آمارهای رسمی در سال ۲۰۱۶ گویای آن است که استفاده ایرانیان از ICT در بخش‌های مختلف به گونه‌ای بوده که ایران با عدد 3.3 در رتبه شانزدهم درشاخص استفاده قرار دارد که نسبت به ۲۰۱۵ تغییری نداشته است.در این زمینه ایران در حالی رتبه ۱۶ منطقه را به خود اختصاص داده که پس از کشورهای امارات ، قطر، بحرین، عربستان ، عمان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، کویت، اردن، ترکیه، ارمنستان، گرجستان، لبنان و مصر قرار دارد.البته از منظر استفاده شخصی رتبه ایران ۱۷، استفاده کسب و کارها ۱۸ و استفاده دولت ۱۵ اعلام شده است.


هشدار درباره تنزل کیفی محتوای مجلات علمی کشور
مهر-انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌  رسانی ایران با انتشار بیانیه ای، نگرانی عمیق خود را از تنزل کیفیت محتوای مجلات موسوم به «علمی-پژوهشی» اعلام کرد.در این بیانیه آمده است:فراوانی پایان‌نامه‌های کم‌کیفیت یا بی‌کیفیت و الزام به استخراج مقاله و انتشار آن در مجله‌های «علمی- پژوهشی» و الزام مجله‌های یادشده به انتشار مرتب با تعداد معین مقاله به عنوان شرط حفظ رتبه از سوی دیگر، به تشکیل بازار کاذبی از عرضه و تقاضای متقابل منجر شده است.