printlogo


بررسی قیمت و ویژگی های وانت های تولید داخل
وانت های ایرانی بالا ی 40 میلیون
محمد حقگو h.habibi@khorasannews.com

اگر چه عمده سهم بازار وانت (پیکاپ) ها، متعلق به ارزان قیمت های آن هاست، اما، اگر دنبال وانت های به روزتری هستید، یا می خواهید یک پیکاپ برای مقاصدی غیر از باربری (مثل طبیعت گردی) بخرید، نمونه های تولید داخل دیگری هم در بازار موجود است. وانت هایی که عمدتاً دو کابین بوده و دو دیفرانسیل هستند. آن طور که بررسی ما نشان می دهد، هم اینک برای خرید یک پیکاپ تولید داخل (که اصالت آن ها عمدتاً چینی است)، چهار گزینه پادرا، ریچ، کاپرا و فوتون پیش روی شماست. این وانت ها دارای تفاوت قیمتی بین 40 تا بالای 100 میلیون تومان هستند که پرتیراژترین آن ها، امسال به ترتیب ریچ، کاپرا، پادرا و فوتون بوده است.

پادرا، جانشینی برای نیسان آبی
انتقادها از این خودروی با قدمت بیش از 40 ساله و ناایمن نیسان جونیور، باعث شده است تا مسئولان سایپا به فکر جانشینی برای آن باشند. پادرا آن گونه که مسئولان سایپا گفته اند، قرار است از سال آینده، جانشین نیسان آبی شود. این وانت هم تلفیقی است از اتاق وانت چینی فودی Lion با شاسی جونیور! با این تفاوت که قسمت جلویی اتاق عوض شده، اما قسمت عقبی و پشت خودرو تقریباً همان نیسان است. با وجود این، فضای کابین نسبت به وانت نیسان بسیار بهتر شده و امکانات رفاهی بیشتری در آن به کار رفته است. کمتر شدن صدای موتور در داخل کابین و به کارگیری امکاناتی نظیر آینه های برقی، سیستم تهویه دستی شامل کولر و بخاری، بالابر شیشه های برقی و فرمان هیدرولیک، ترمز ضد قفل و سیستم تقسیم کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) از دیگر نکات قابل اشاره است. موتور این خودرو 95 اسب بخار قدرت داشته و طبق اعلام برخی منابع، مصرفی حدود 12 لیتر در 100 کیلومتر دارد که نسبت به نیسان، کمتر است. با این خودروی تک دیفرانسیل می توانید در حدود دو تن بار جابه جا کنید. پادرا هم اکنون در بازار 43 میلیون و 700 هزار تومان است که از قیمت کارخانه حدود یک میلیون تومان کمتر است.
فوتون تونلند؛ جادار و  با ابهت
هر چند مسابقه کیفیت خط پایانی ندارد، اما فوتون تونلند را که ایران خودرو دیزل آن را عرضه می کند می توان یکی از بهترین وانت های تولید داخل دانست. این خودرو نیز دارای اصالت چینی بوده و تنها خودروی مجموعه چهار پیکاپ مورد بررسی ماست که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، کیفیت آن را مشخص کرده است. بر این اساس، این وانت که قیمت کارخانه آن حدود 95 میلیون و قیمت بازار آن حدود 113 میلیون تومان است، دو ستاره کیفی را از شرکت یادشده دریافت کرده است. پهنا و ارتفاع بیشتر این خودرو نسبت به سه خودروی پیشین (همان طور که در جدول نیز قابل ملاحظه است)، سبب شده، فضای داخلی این خودرو برای پنج سرنشین بزرگ سال راحت باشد. ایران خودرو دیزل، این خودرو را در دو نوع دیزلی با قدرت 164 اسب بخار و بنزینی با قدرت 130 اسب بخار تولید کرده است که هم اینک، نوع بنزینی آن در فهرست فروش این شرکت قرار دارد. فضای بار این خودروی دو کابین و دو دیفرانسیل، برای حمل بار در حدود 925 کیلوگرم مناسب است. فوتون تالند دارای سیستم ترمز ABS+EBD است و از دیگر امکانات آن، می توان به شیشه های برقی و دو عدد ایربگ اشاره کرد.
کاپرا چینی محبوب
دیگر پیکاپ پر تیراژ امسال، کاپراست که خیلی ها به خصوص آن ها که علاقه بیشتری به آفرود دارند، از این خودروی چینی به عنوان یک خودروی محبوب یاد می کنند. آن هم با سابقه سیستم تعلیق بسیار نرم آن. این پیکاپ دارای دو نسخه تک و دو کابین است که هم اینک بهمن موتور، نسخه جدید و دو کابین آن تحت عنوان کاپرا 2را با قیمتی حدود 75 میلیون تومان در فهرست فروش دارد. کاپرا 2از یک پیشرانه چهار سیلندر ساخت میتسوبیشی بهره می برد که 2378 سی سی حجم دارد. حداکثر توان پیشرانه کاپرا به 124.7 اسب بخار در پنج هزار دور می رسد و ماکزیمم گشتاور 200 نیوتن متری اش نیز در دور سه هزار به هر چهار چرخ منتقل می شود. مصرف این خودرو را برخی منابع 12 لیتر در 100 کیلومتر بیان کرده اند. این خودرو در مدل قدیمی تک کابین، قابلیت حمل 850 کیلوگرم و در مدل دو کابین، قابلیت حمل 480 کیلوگرم بار را دارد. فرمان قابل تنظیم، ایربگ سرنشینان جلو، شیشه بالابر برقی، ترمز ضد قفل، آینه های جانبی برقی، سیستم مالتی مدیا به همراه بلوتوث و قابلیت کنترل الکترونیکی درگیری دیفرانسیل جلو، از جمله امکانات رفاهی این خودرو به شمار می رود.
ریچ جانشین خلف نیسان پیکاپ
ریچ نیز به مانند پادرا، جانشین یکی دیگر از پیکاپ های بازار یعنی نیسان پیکاپ است. خودرویی که حضور موفقی هم به عنوان وانت و هم به عنوان یک خودروی آفرود در سال های نه چندان دور در ایران داشت. ریچ وانتی از نسل دانگ فنگ چین است که پارس خودرو، هم اکنون آن را با قیمتی حدود 70 میلیون تومان عرضه می کند. ظاهر این خودرو، در قسمت جلو، تا حدودی شبیه مدل های مشابه تویوتا و از کنار شبیه مدل های مشابه نیسان است و می توان آن را یک وانت بار نسبتاً به روز دانست. از نظر فنی، این خودرو از یک موتور نیسان نسبتاً قدرتمند 132 اسب بخاری بهره می گیرد که نیروی آن با یک دیفرانسیل کمکی، در مجموع به چهار چرخ منتقل می شود. ضمن این که می توانید در سرعت های زیر 40 کیلومتر دنده سبک 4Hرا فعال یا غیرفعال کنید. پیکاپ ریچ، مصرفی حدود 11 لیتر در 100 کیلومتر دارد. این خودرو علاوه بر قابلیت حمل 700 تا 800 کیلوگرم بار، می تواند پنج نفر سرنشین را نیز داخل اتاق اصطلاحاً دو کابینه خود جای دهد. از جمله امکانات این خودرو می توان به آینه جانبی با قابلیت تنظیم الکتریکی، ترمز ضد قفل و پرژکتور جلو اشاره کرد.