printlogo


معاونت نظارت مجلس گزارش عملکرد دومین سال مجلس دهم را منتشر کرد
دغدغه های بهارستان و دولتمردان رکورد دار تذکر

طاهری- معاون نظارت مجلس گزارش این معاونت درباره اقدامات نظارتی مجلس در اجلاسیه دوم دوره دهم (سال دوم مجلس دهم) را قرائت کرد. در گزارشی که حسین مظفر در نشست علنی روز گذشته بهارستان  قرائت کرد، به محورهایی همچون نظارت بر ابلاغ و انتشار قوانین، تذکرات کتبی و شفاهی به وزیران و رئیس جمهور، تحقیق و تفحص ها، استیضاح و رای اعتماد به وزیران، نظارت بر اجرای قانون بودجه سنواتی، اسامی کمیسیون ها و نمایندگان فعال مجلس در حوزه های مختلف و ... پرداخته شده است.
کاهش 900 درصدی روزهای تاخیر در ابلاغ قوانین
به گزارش خانه ملت، براساس گزارشی که مظفر ارائه کرد، در حوزه  نظارت بر ابلاغ و انتشار قوانین، نشان می دهد در مجموع 48 فقره قانون به رئیس جمهور ابلاغ و تمامی این قوانین از سوی رئیس جمهور برای انتشار در روزنامه رسمی ابلاغ شده است و مقایسه عملکرد دولت یازدهم در اجلاسیه اول و دوم مجلس دهم نشان می دهد که تعداد روزهای تأخیر در ابلاغ قوانین به دستگاه های اجرایی و روزنامه رسمی 900 درصد کاهش یافته است.
رئیس جمهور و وزیر اطلاعات مخاطب بیشترین و کمترین تذکرات نمایندگان
در محور تذکرات کتبی نمایندگان به رئیس جمهور و وزیران، نمایندگان مجلس دهم از 7 خرداد 96 تا 15 اردیبهشت 97، در مجموع دو هزار و 436 مرتبه به اعضای هیئت وزیران تذکر کتبی داده اند که از آن میان رئیس جمهور مخاطب بیشترین تذکر (418 فقره) و وزیر اطلاعات مخاطب کمترین تذکر (24 فقره)بوده اند. بررسی مقایسه ای عملکرد نظارتی مجلس بین اجلاسیه های مشابه دور نهم و دهم(اجلاسیه دوم دور نهم و دوره دهم یعنی فاصله خرداد 92 تا خرداد 93 که همزمان با فعالیت مجلس سابق بود) در موضوع «تذکر» نشان می دهد، میزان تذکرات کتبی نمایندگان، 44 درصد کاهش یافته است. همچنین میزان تذکرات کتبی اجلاسیه دوم مجلس دهم به نسبت اجلاسیه اول این دوره (فاصله خرداد 95 تا خرداد 96) 9 درصد کاهش یافته است. البته مقایسه تذکرات شفاهی بین دو اجلاسیه اخیر مجلس دهم، حاکی از افزایش 11درصدی این موضوع بوده است.
موضوع تذکرات نمایندگان به وزیران چه بوده است؟
اهم موضوعات تذکرهای کتبی به هریک از وزیران از حیث فراوانی به شرح زیر است؛  وزیر آموزش وپرورش: امور آموزشی مقاطع تحصیلی، نوسازی و تجهیز مدارس. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: تلفن همراه، مخابرات، فناوری اطلاعات و اینترنت. وزیر اطلاعات: برخورد قانونی با متخلفان و تأمین امنیت. وزیر اقتصاد و دارایی: بانک ها، صندوق ها و موسسات مالی و اعتباری، تعاونی های اعتباری و سیاست های مالی و ارزی. وزیر امور خارجه: سیاست خارجی، توافق نامه ها و عهدنامه ها. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: تجهیز و تکمیل مراکز درمانی و سلامت عمومی. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: بازنشستگی، بیمه و رفاه اجتماعی. وزیر جهاد کشاورزی: خرید تضمینی محصولات کشاورزی، تنظیم بازار صادرات و واردات محصولات کشاورزی. وزیر دادگستری: امور دادرسی و امور زندان ها. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: مسائل مدیریتی و نظام وظیفه. وزیر راه و شهرسازی: جاده های شهری و روستایی و مسائل مدیریتی. وزیر صنعت، معدن و تجارت: صنایع معدنی و صنایع خودرو و نیرو محرکه. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: امور آموزشی مراکز آموزش عالی و مسائل مدیریتی. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: رسانه ها و مطبوعات، امور زیارتی و اوقاف و امور خیریه. وزیرکشور: شوراها و شهرداری ها و تقسیمات کشوری. وزیر نفت: گازرسانی، پالایش و پخش فراورده های نفتی. وزیر نیرو: تأمین و انتقال آب و طرح های سدسازی. وزیر ورزش و جوانان: ساختمان ها و تجهیزات ورزشی، باشگاه ها و هیئت ها و فدراسیون های ورزشی.  درخصوص تذکرات شفاهی نمایندگان نیز در اجلاسیه دوم دور دهم در مجموع  هزار و 315 مرتبه تذکر شفاهی نمایندگان به اعضای هیئت وزیران و دستگاه های اجرایی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی  به ثبت رسیده است. از این تعداد تذکرات شفاهی، بیشترین آن ها مربوط به رئیس جمهور بود(که 34 مورد مربوط به عملکرد ایشان و 182 مورد مربوط به عملکرد زیرمجموعه ایشان است) و کمترین آن ها(پنج مورد)مربوط به وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده است.
834 سؤال از وزیران
نمایندگان در اجلاس دوم این دوره مجلس، تعداد 834 سوال از وزیران مطرح کردند که هیئت رئیسه این سوال ها را به کمیسیون های تخصصی ارجاع داد، از این تعداد سوال 105 سوال به علت انصراف، اقناع و تغییر وزیر مربوط مختومه یا به صورت تعلیق درآمده و 729 سوال باقی مانده نیز در کمیسیون های تخصصی در مراحل رسیدگی قرار گرفته است. 
همچنین 39 سوال در صحن مطرح شده که از این تعداد در 33 مورد نمایندگان از پاسخ های وزیر قانع شدند و شش سوال نیز منجر به عدم اقناع و دریافت کارت زرد وزیر مربوط شده است.
12 درصد سوال های نمایندگان از آخوندی و 15 درصد سوال ها درباره بحث آب بوده است
براساس این گزارش از کل سوال های مطرح شده، 103 سوال مربوط به وزیر راه و شهرسازی و 130 سوال نیز مربوط به کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی از وزیران جهاد کشاورزی و نیرو بوده است. طبق گزارش معاونت نظارت مجلس ، این آمارها نشان می دهد که در مقایسه با سال اول مجلس دهم ، تعداد سوال های نمایندگان از وزیران 73 درصد رشد داشته است.
نمایندگان فعال مجلس در امور نظارتی
همچنین براساس گزارش مهر، کمیسیون های فعال مجلس شورای اسلامی  در نظارت بر عملکرد دستگاه هایی اجرایی و اجرای احکام قوانین عبارتند از:  کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، کمیسیون های امنیت ملی و سیاست خارجی، برنامه و بودجه، عمران، انرژی، شوراها و امور داخلی، صنایع و معادن و اقتصادی. همچنین براساس این گزارش، تعدادی از مجامع، هیئت ها و شوراها با برگزاری جلسات منظم و ارسال صورت جلسات برای نماینده ناظر و معاونت نظارت فعال بوده اند. همچنین تعدادی از نمایندگان ناظر با حضور در تمامی جلسات و ارسال گزارش های جامع، فعالیت چشمگیری داشتند که فهرست آن به شرح زیر است: محمدرضا تابش، الیاس حضرتی، محمود شکری، علی اکبر کریمی، محمد حسینی، سید مهدی مقدسی، احمدعلی کیخا، رضا کریمی، حمیدرضا فولادگر، محمد عزیزی، خدیجه ربیعی، پروانه سلحشوری، طیبه سیاوشی، فریده اولادقبا، احمد علیرضابیگی، قاسم احمدی لاشکی، احمد مازنی، احمد سالک، محمدعلی وکیلی، محمد آشوری تازیانی، سید احسان قاضی زاده هاشمی و غلامرضا کاتب. در ادامه این گزارش اسامی برخی دیگر از نمایندگان ناظر فعال مجلس نیز آورده شده است: زهرا سعیدی، معصومه آقاپور، شهاب نادری، محمدحسین حسین زاده بحرینی، محمود بهمنی، سید فرید موسوی، رضا انصاری، عین اله شریف پور، هادی قوامی، حمیدرضا فولادگر، سید کمال الدین شهریاری، علی اسماعیلی، رمضانعلی سبحانی فر، ولی ملکی، سید تقی کبیری، ابوالفضل سروش، بهمن طاهرخانی، عامر کعبی، علی اسماعیلی، سکینه الماسی، فریده اولاد قباد، اسداله عباسی، محمد باسط، حیدرعلی عابدی، بهروز بنیادی، نبی هزار جریبی، علی مطهری، اردشیر نوریان، قاسم میرزایی نیکو، پروانه مافی و اصغر مسعودی.