ویشكا آسایش بازیگر سینما در گفتگو با خراسان:
تعداد بازدید : 0
دل پری از سینما دارم
نویسنده : احمد صبریان sabriyan@yahoo.com
اینروزها با توجه به رویكرد نسل جوان به عرصه بازیگری سینما، جو حاكم بر مناسبات اقتصادی، وضعیت نابسامان بازیگری و هزار و یك دلیل دیگر، بسیاری از بازیگران توانمند سینما یا كم كارند، یا گزیده كار و یا كلا قید سینما و بازیگری را زده اند . بی تردید نمی توان منكر استعدادهای جوان و بازیگران آینده سینمای ایران بود اما بی تردید این مسئله دلیل غیبت غیرموجه و یا خودخواسته بازیگران حرفه ای سینما نیست. بازیگرانی كه آبرو، حیثیت و اعتبار این سینما را رقم زده و هنوز هم نامشان بر تارك سینمایمان می درخشد. »سعید پورصمیمی«، »عزت ا... انتظامی«، »جمشید مشایخی«، »خسرو شكیبایی«، »بیتا فرهی«، »نیكی كریمی«، »گلچهره سجادیه« ، »پروانه معصومی«، »فریماه فرجامی« و ... كه اگر بخواهیم فقط به ذكر نامشان بسنده كنیم مجالی دیگر می طلبد. اینان آسان به سینما نیامده اند كه بتوان بسادگی از غیبت یا حضور كمرنگ شان در سینما چشم پوشید. هر چند بنا به گفته اكثر بازیگران، سینما بیرحم است اما بی شك آنها نامشان را در سینما و خاطر تماشاگران حرفه ای آن حك كرده اند. در میان نسل میانه نیز كم و بیش چهره هایی را سالهاست یا ندیده ایم و یا كمتر بر پرده سینما ظاهر می شوند. »ویشكا آسایش« یكی از این بازیگران است. بازی در سریال تلویزیونی امام علی (ع) و فیلمهای »ساحره«، »عشق + 2«، »بلوغ« و »مسافر ری« كارنامه هنری وی را شكل می دهند، بازیگری كه می تواند بر این فهرست بیفزاید.حضور كمرنگ وی بهانه خوبی برای شروع گفتگویمان بود كه در ادامه از سینما، تلویزیون و تئاتر هم برایمان گفت. با تشكر از همراهی وی برایش آرزوی موفقیت بیشتر داریم. گروه ادب و هنر
با وجود استعداد بازیگری كه می توان حضور در مجموعه تلویزیونی امام علی (ع)، و بازی در فیلمهای »ساحره« و »عشق + 2« و»بلوغ« را به عنوان گواه این ادعا ذكر كرد، به نظر می رسد از سینما كناره گرفته اید زیرا حضورتان در سینما كمرنگ شده است.
❊ تا به حال پیشنهاد بازی زیادی داشته ام كه شبیه هم بوده است زیرا اكثر فیلمسازان هنوز مرا در قالب »قطام« می خواهند. راحت طلبی نویسندگان و كارگردانانی كه وقت تجربه نداشته و مهمتر از آن توان ریسك را ندارند مرا از سینما دلسرد كرده است. از آنجا كه احساس می كنم اكثر نقش های پیشنهادی به نوعی شبیه نقش و شخصیت »قطام« است دل پری از سینما دارم. ترجیح می دهم برای دوری از یكنواختی و كلیشه شدن و پیشنهاد یك نقش خوب و عالی سینمایی فعلا منتظر بمانم.
اتفاقا بازی شما در »مسافر ری« اصلا شبیه كارتان در سریال »امام علی (ع)« نبود. گویا فقط »داود میرباقری« می تواند بازی های متفاوتی از شما بگیرد یا خودتان ترجیح می دهید بیشتر با ایشان همكاری داشته باشید.
❊ البته من نمی خواهم منكر توانایی های جناب میرباقری شوم اما هنگام بازی در »مسافر ری«، با ایشان بحث های زیادی داشتم كه نقش من شبیه »قطام« نباشد كه خوشبختانه چنین هم نشد.
متاسفانه علیرغم آنكه من به توانایی ها و قابلیت های بازیگری ام ایمان دارم اما شرایط موقعیت اقتصادی امروز سینما برخی از كارگردانان را به این مسیر كشانده كه از بازیگرانی كه در یك نقش امتحان خود را پس داده اند استفاده نموده و گیشه فیلم خود را تضمین كنند.وگرنه هستند معدود كارگردانانی كه از یك بازیگر كلیشه شده شخصیت جدیدی ساخته و كاراكتری متفاوت خلق می كنند.
گاه و بیگاه از لابلای اخبار نشریات سینمایی می توان حدس زد شما دورانی را كه می توان آن را صرف كسب تجربه بازیگری نمود بنا به رشته تحصیلی تان صرف فعالیت در زمینه طراحی صحنه می كنید.
❊ بله، اخیرا طراحی صحنه نمایش »پرده عاشقی« را به عهده داشتم و پس از آن نیز طراحی صحنه چند نمایش مرا سرگرم خود كرده بود. تصمیم دارم این رشته را ادامه دهم، هر چند متاسفانه در عرصه تئاتر ایران آنگونه كه شایسته است به طراحی صحنه اهمیت داده نمی شود، در حالیكه در تئاتر و سینمای جهان طراحی صحنه خود نوعی كارگردانی محسوب می شود. در فیلمهای سینمایی ایران نیز طراحی صحنه اكثرا در لحظات آخر مورد توجه قرار می گیرد آنهم برای فقط پر كردن قاب دوربین. زیرا اكثر فیلمسازان نمی خواهند راجع به این مسئله فكر كنند، در حالیكه كار طراحی صحنه نیازمند فكر است نه این كه یك هفته قبل از آغاز فیلمبرداری بگویند ما این صحنه ها را اینگونه می خواهیم.
❊ گذشته از سینما پس از بازی در مجموعه امام علی (ع) نیز دیگر در قاب شیشه ای تلویزیون، شما را ندیدیم. به احتمال زیاد تمایل چندانی به حضور در تلویزیون هم ندارید.
بله همینطور است. متاسفانه در تلویزیون هم می خواهند من خودم را تكرار كنم. اخیرا گرایش به ساخت سریالهایی با مایه های ملودرام و خانوادگی افزایش یافته است اما مضامین، ساختار داستانی و شخصیت پردازی در این سریالها به حدی سطحی است كه جایی برای انتخاب بازیگر باقی نمی گذارد.
علیرغم اینكه در شرایط كنونی ایجاز و گزیده گویی مطلوب مخاطبان هنر است اما سریالهای تلویزیونی آنقدر كشدار و از ریتم كندی برخوردار است كه در همان قسمت های ابتدایی تكلیف مخاطب با سریال مشخص می شود. سریالی كه برای دوازده قسمت نوشته می شود طبعا كشش 24 قسمت را ندارد. نمی خواهم با حضور طولانی و مستمر آنهم در سریالهای سطحی امروز، خاطره »قطام« را از ذهن بینندگان پاك كنم.
چهره ها و خبرها از اینترنت
با صدای »ولز« فیلم می سازند
از صدای »اورسن ولز« برای روایت مجموعه جدید تلویزیونی استفاده خواهد شد. این فیلم براساس مجموعه رادیویی BBCكه در سال 1952 توسط »ولز« تهیه شد، ساخته می شود.گفته می شود صدای ولز از نوارهای اصلی این مجموعه استخراج و بصورت دیجیتالی بر روی هر یك از اپیزودهای فیلم انتقال خواهد یافت. این مجموعه در موزه بلاك به نمایش درخواهد آمد.
»بینوش« امضاء كرد
»ژولیت بینوش « بازیگر برنده جایزه اسكار در فیلم بیمار انگلیسی اعلام كرد برای بازی در فیلمی از »جان بورمن «كارگردان انگلیسی قرارداد امضاٌ كرده است. این فیلم داستان كمیسیون حقیقت و آشتی آفریقای جنوبی است كه پس از برچیده شدن نظام آپارتاید در این كشور ایجاد شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه فیلم بورمن با نام »كشور جمجمه من « براساس كتابی به همین نام تهیه می شود كه از سوی خانم »آنتجی كروگ« روزنامه نگار و شاعر آفریقای جنوبی نوشته شده است. این فیلم با به نمایش در آوردن جنایاتی كه تحت سلطه آپارتاید انجام شده تلاش آفریقای جنوبی را برای درمان زخم هایش نشان می دهد. این بازیگر اعلام كرد كه قرار است او در یك فیلم دیگر به نام پنهان شده بازی كند كه ساخته میكائل هانه كه كارگردان اتریشی است. این داستان، كه همانند فیلم فوق بی پرده است، پیامدهای جنگ نهایتا ناموفق سالهای ٢٦٩١ ـ٤٥٩١ فرانسه برای متوقف كردن روند استقلال الجزایر را بیان می كند. تصمیم به بازی در این فیلم ظاهرا پس از اینكه بینوش یك مستند فرانسوی درباره خشونت اعمال شده در جریان این مناقشه را تماشا كرد اتخاذ شده است.
گیبسون از موزه هم جایزه گرفت
موزه سینمای آمریكا در نیویورك جایزه ویژه خود را به »مل گیبسون« بازیگر و كارگردان آمریكایی اهدا كرد. گیبسون هفدهمین هنرمندی است كه از سوی این موزه موفق به دریافت این جایزه می شود. این موزه تنها موزه در نوع خود می باشد كه شامل مجموعه ای متشكل از 90 هزار آیتم در زمینه فیلم، تلویزیون و سرگرمی های دیجیتالی می باشد.
»بازلوهارمن« جیمز باند را كارگردانی می كند
»بازلوهارمن« كارگردان فیلم »مولن روژ«، كه از جمله فیلم های موفق در سال جاری میلادی بشمار می رود، تمایل خود را به كارگردانی فیلمی درباره »جیمز باند« اعلام كرد. وی در گفتگویی با سایت اینترنتی »سین اسكیپ« اظهار داشت: كارگردانی فیلمی درباره این كارآگاه مشهور عالم سینما از دل مشغولی های همیشگی ام بوده است. واقعاً نمی دانم كه چه زمانی می توانم به این آرزوی دیرینه ام جامه عمل بپوشانم.
جایزه كتاب بریتانیا به شرح زندگی یك سینماگر اهدا شد
»پاملا ستیفنسن« همسر كانلی از مشهورترین كمدین های انگلیس با نگارش زندگینامه همسر خود سه شنبه جایزه كتاب بریتانیا را بدست آورد. به گزارش خبرگزاری رویترز» وی بریل« »بین بریج «،» آیان مك ایوان« و »جوناتان فرانتسن« از دیگر نویسندگان انگلیس را پشت سرگذاشت وبه این جایزه معتبر دست یافت. »كلر سیرزیك« سخنگوی جایزه كتاب بریتانیا گفت : این خانم بهتر از هركس او ( كانلی ) را می شناسد و این كتاب از جذابیت برخوردار است.» سرگذشت رنگارنگ كانلی« به روایت خانم استیفنسن كه بیلی نام دارد از زمان انتشار در ماه اكتبر ( مهر ماه ) تاكنون بیش از ٠٤ هزار نسخه در انگلیس فروش داشته است. در این كتاب به ازدواج پر نشاط كانلی با استیفنسن در فیجی در سال ٩٨٩١ و فعالیت حرفه ای موفق این هنرمند پرداخته شده است. در طیف دیگر، فیلیپ پولمن نویسنده بریتانیایی كتابهای كودكان »جی .كی.رولینگ« خالق هری پاتر را برای بهترین نویسنده سال كنار زد. پولمن ، كه در ماه ژانویه ( بهمن ) جایزه معتبر كتاب سال وایت برد را بدست آورد به سبب نگارش كتاب تخیلی تلسكوپ كهربایی بهترین جایزه نویسنده سال را از آن خود كرد. طنز آلن بنت بانام شرط بندی جایزه بهترین كتاب صوتی ( اودیو ) را كسب كرد. صنعت كتاب فروشی بریتانیا درسال گذشته در نتیجه انتشار كتابهای موفقی مثل هری پاتر وبریجت جونز یك میلیارد پوند ( ٢٤/١ میلیارد دلار ) فروش داشت. برندگان جایزه كتاب بریتانیا را یك هیئت ٠٠٤ نفره از شخصیت های مهم دنیای انتشارات انتخاب می كنند.
پزشک : هرکجا مرا دیدید انتقاد کنید
محمد حسن پزشك در مراسم اختتامیه هفته فیلم و عكس جشنواره جشنواره ها گفت: آرزو می كنم چرخه اقتصادی، نمایش عمومی و رضامندی هنرمندان سینمای كوتاه فراهم شود تا آرزوی سینماگر جوان ما این نباشد كه روزی، كارگردان سینمای اكران شوند.به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در این مراسم معاون امور سینمایی ارشاد، در پاسخ به بیانیه ای كه توسط یكی از فیلمسازان جوان قرائت شد و حكایت از فقر امكانات در عرصه سینمای كوتاه داشت، گفت: یكی از مدیران عزیزی كه كنار دست من نشسته بود می گفت: امیدوارم سال آینده انتقادات كمتر شود، اما باور كنید كه آرزویم این است تا سال آینده انتقادات بیشتر شود.پزشك خطاب به فیلمسازان جوان گفت: هر كجا مرا دیدید، انتقاد كنید و خواسته هایتان را بگویید و اخم هم بكنید. اینها نه تنها مرا خسته و كسل نمی كند بلكه به من یادآوری می كند كه چه مسئولیت خطیری را پذیرفته ام.وی در ادامه افزود: صادقانه و عاشقانه عرض می كنم كه عهد كرده ام برای مدتی كه این مسئولیت را برعهده دارم، تلاش كنم تا زمینه ارتقای سینمای ایران را در تمام عرصه ها (سینمای اكران، مستند، كوتاه) فراهم آورم.
ناصر تقوایی:ادبیات ایران در سایه سینما قرار گرفته است
دومین روز همایش بررسی سینمای اجتماعی سومین جشنواره فیلم آبادان با عنوان »بررسی سینمای خوزستان« با حضور »محمد ایوبی« داستان نویس »ناصر تقوایی« كارگردان و »زاون قوكاسیان« نویسنده و مدرس سینما در تالار مهر آبادان برگزار شد.به گزارش ایسنا، ناصر تقوایی در این همایش كه به بررسی ادبیات خوزستان و تاثیر آن بر سینما اختصاص داشت، گفت: مدت چند دهه است كه ادبیات ایران در سایه سینما قرار گرفته است.تقوایی با اشاره به ارتباط بین ادبیات و اجتماع گفت: ادبیات وقتی توانمند شد، خواه ناخواه به سمت اجتماع و سیاست می رود و بر همین اساس بود كه داستان نویسی در ایران به سرعت رشد كرد و مقوله ترجمه نیز در این سیر به توسعه زیادی رسید. به مرور به دلیل حضور انگلیسیها و آمریكاییها یك نسل تاثیرگذار در زمینه ترجمه پدید آمد. به عنوان مثال »ابراهیم گلستان« یكی از اولین كسانی است كه با حفظ فرم نویسنده در نوشته اقدام به ترجمه می كرد و نویسندگان انگلیسی زبان خیلی شانس آوردند كه آثار آنها توسط مترجمان قوی مثل گلستان ترجمه شد و به درد ادبیات عظیم و قوی روسیه در ایران دچار نشد.وی در ادامه سخنان خود بیان كرد: كار اصلی جوانها در آن روزها در زمینه ادبیات جستجوی فرم و قالب مناسب برای بیان مناسب بود و تمام كسانی كه وارد وادی ادبیات شدند همگی افرادی سیاسی بودند كه تاوان این عملكرد خود را بخصوص در قضیه ملی شدن صنعت نفت با به زندان رفتن پرداختند.
برگزیدگان سومین جشنواره آبادان معرفی شدند
برگزیدگان سومین جشنواره فیلم های اجتماعی آبادان در مراسم اختتامیه این جشنواره طی بیانیه ای معرفی شدند.به گزارش ایسنا، در بیانیه هیئت داوران این جشنواره آمده است: امیدواریم پرداختن به مضامین اجتماعی مبتلا به جامعه كنونی ما و تلاش برای نزدیك شدن به مسائلی كه طرح آنها می تواند راه گشای برخی گرفتاریهای اجتماعی ما باشد به گرایش شجاعانه به نگرشی عمیق، تحلیلی و تاثیرگذار تبدیل شود.هیئت داوران متشكل از آزیتا حاجیان، عبدالحسن برزیده، شهاب الدین عادل، احمد طالبی نژاد و علی منتظری در پایان برگزیدگان خود را به این شرح معرفی كرده است:-دیپلم افتخار و سه سكه بهار آزادی به فیلم »رای مخفی« ساخته بابك پیامی، -دیپلم افتخار و سه سكه بهار آزادی به »امتحان« ساخته ناصر رفایی،-دیپلم افتخار و سه سكه بهار آزادی به »فرزاد جودت« فیلمبردار فیلم های »امتحان« و »رای مخفی« ، -لوح قدردانی، تندیس نخل زرین و چهار سكه بهار آزادی به »آفرین عبیسی« بازیگر نقش دوم فیلم »نیمه پنهان«-بازیگر نقش اول زن: ترانه علیدوستی بازیگر »من ترانه پانزده سال دارم«-بهترین بازیگر مرد: محمدرضا فروتن بازیگر فیلم »شب یلدا«-بهترین فیلمنامه: »سگ كشی« نوشته بهرام بیضایی-بهترین كارگردان: مجید مجیدی كارگردان فیلم »باران«-بهترین فیلم: »باران« ساخته مجید مجیدی وجایزه ویژه هیئت داوران به فیلم »شب یلدا« ساخته كیومرث پوراحمد اهداء شد.
سینمای اجتماعی تنه سینمای جهان است
متداول ترین سینما، سینمای اجتماعی است كه در واقع تنه سینمای جهان است و به دلیل ابهتش بیشتر دیده می شود. به گزارش ایسنا محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی با اعلام این مطلب گفت: كمیت آثار اجتماعی در مقایسه با كیفیتش در اقلیت است و این نقص سینمای ایران را می رساند كه وظیفه مسئولان سینما یافتن علل این نقص در سینما اجتماعی است.وی بیان كرد: متاسفانه در طول سالهای گذشته عده ای ارتقا سینمای اجتماعی را در ممنوع گویی دانستند و این باعث شده كه به جای این كه سینما طبیب باشد، تبدیل به كار ژورنالیستی شود.عسگرپور در ادامه گفت: اصولا روحیه نقدپذیری در جامعه ما در پایین ترین سطح است كه وظیفه اصلی سینمای اجتماعی و ارتقا آن نگریستن جدی به این مقولات است.
»كمیته ادبیات شورای هنر« همایش نویسندگان در كیش را تقبیح كرد
كمیته ادبیات شورای هنر روز پنجشنبه در بیانیه ای، همایش بین المللی ادبیات داستانی در كیش را، »اجلاس شیشه ای« خواند كه در جهت »همگرایی با تز دهكده جهانی استعمار« برگزار شده است.دبیرخانه شورای هنر كه بیانیه خود را با سربرگ شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال كرد، در این بیانیه افزود: اعضای كمیته ادبیات داستانی شورای هنر این بیانیه را »با عنایت به بی برنامگی و بی هدفی و آشفتگی در شكل اجرای همایش كیش« صادر كرده اند.
آزاد- یك فرد مطلع در خصوص وضعیت فیلم »سیندرلا« گفت كه هیئت داوری خانه سینما در این زمینه حق را به حاتمی كیا داده است.
رسالت- مبانی، چارچوب ها، شرایط ومولفه های تئاتر ملی و ایجاد امكانات تولید اینگونه نمایش در گروه تخصصی هنرهای نمایشی فرهنگستان هنر بررسی می شود.
همشهری- علیرضا داوودنژاد در طی نامه ای نسبت به وضعیت بحرانی سینمای كشور هشدار دارد.
مردمسالاری- ابوالحسن داوودی: تنور سینمای ایران را باید خود اهالی با درایت گرم نگه دارند چون واقعیت این است كه سینما بدون پشتوانه است.
توسعه- یك فیلم در تركیه به علت استفاده از زبان كردی توقیف شد.
❊فیلمهای »سینماسگ« ، »تا آن اندازه دور« و »خانه مادری ام مرداب« به عنوان سه فیلم كوتاه برگزیده جشنواره جشنواره ها معرفی شدند.
❊دو فیلم »باد ما را با خود خواهد برد« و »عروسی مهتاب« پروانه نمایش گرفتند.
❊خسرو سینایی: قرار نیست سینما مملكت را تكان دهد.
❊نوای كمانچه ایرانی در حمایت از زنان و كودكان افغانی در خانه هنرمندان به صدا درآمد.
❊همایش ایران در ادبیات كودكان و نوجوانان در اصفهان خاتمه یافت.