هودجی كه فرشته ها آورده اند
نقطه چین ستاره ها
دكتر هادی منوری
رنگ نازك می شود
و ستاره ها آسمان را نقطه چین می كنند
شاید هودجی كه فرشته ها آورده باشند را
زمین نمی تواند به شانه كشید
پرهای جبرئیل
از چهار سوی آسمان
تا نقطه های پر رنگ ستاره چین
هفت بار باز می شوند
❊ ❊ ❊
ناگهان نگاه
در تبلوری كه خدیجه را سزاست
آغاز دیدن را
تجربه می كند
و ماه
بعد از این تنها به شق القمر خویش
ایستاده است
و زمین
جایگاهی است كه فرشته ها به سجده آمده اند
❊ ❊ ❊
حالا پیامبر(ص) را مژده دهید
كه زمین از آسمان
پر رنگ تر است
و علی(ع) را بگویید
در اندازه ات، كوثری فرستاده اند
كه اقیانوس ها را در مقابل قطره ای
به خضوع می كشاند
نگاه كن
در فصل یكرنگی ستاره ها
آسمان را نقطه چین می كنندابر سایه گستر رحمت
عبدالجبار كاكایی
در چشم تو شكوه شبی ته نشین شده است
رنگین كمان، حیرتی از كفر و دین شده است
در آرزوی سجده به محراب ابرویت
ذرات خاك عالم و آدم جبین شده است
ای ابر سایه گستر رحمت برآ دمی
صبح تمام آینه ها آتشین شده است.
ای بی نشان در آینه ، باور نمی كنم
روحی چنان بزرگ به غربت چنین شده است
در مشهد بقیع بجویید خاك را
انگشتر رسول خدا بی نگین شده استمیلاد نور
علی ترابی
رسید مژده كه ای دل
ستاره ای بدمید
خروش و ولوله معطربر اوج آسمان پیچید
فضای خانه معطر زبوی سنبل شد
درخت ساحت توحید وه چه پر گل شد
رسید مژده كه ای دل
قرار و خواب گذشت
زیمن خاطرم اینك
دگر عتاب گذشت
چرا كه جلوه حق در ستاره پیدا شد
شكوه زن زتجلی نور زهرا (ع) شد
هلا هلا
كه قامت فلك از بار معرفت تا شد
ببین ببین
كه مظهر میلاد نور پیدا شدلبخند تو
قیصر امین پور
لبخند تو خلاصه خوبی هاست
لختی بخند، خندهٌ گل زیباست
پیشانی ات تنفس یك صبح است
صبحی كه انتهای شب یلداست
در چشمت از حضور كبوترها
هر لحظه مثل صحن حرم غوغاست
رنگین كمان عشق اهورایی
از پشت شیشهٌ دل تو پیداست
تو امتداد كوثر جوشانی
سرچشمهٌ تو سورهٌ اعطیناست
فریاد تو تلاطم یك طوفان
آرامش تداوم یك دریاست
با ما بدون فاصله صحبت كن
آی آنكه ارتفاع تو دور از ماست
محمود سماك باشی:
فیلم های امسال صادق نبودند
»محمود سماك باشی« صدابردار فیلم های مختلفی همچون »نان و عشق و موتور هزار«، »دیوانه از قفس پرید« و »زندان زنان« امسال جزو داوران بخش صدابرداران جشن خانه سینما است. به گزارش ایسنا وی اظهار داشت: موردی كه در داوری خانه سینما من را اذیت می كرد، این بود كه ما یك زمانی پول می دهیم و از گیشه بلیت می خریم و فیلم را می بینیم و من به عنوان تماشاچی فیلم حق دارم، تمام مسائل و حرفه های مختلف كه در یك فیلم كار كردند، نقد كنم ولی وقتی برای داوری بخشی از یك حرفه در یك فیلم انتخاب می شویم، به محتویات دیگر فیلم كار نداریم و فقط به صدابرداری آن توجه می كنیم، اما متاسفانه در داوری خانه سینما اینگونه نبود.
وی در ادامه گفت: با دیدن هر فیلمی، با صدا بلند مسائلی كه شاید به بعضی از داوران مربوط نبود، مطرح می شد و در حقیقت آن فیلم مورد تمسخر واقع می شد و این مرا اذیت می كرد، مثلا من وقتی برای داوری صدای یك فیلم می روم و آن فیلم اساسا محتوای ارزشی نداشته باشد ولی صدابرداری خوبی داشته باشد، اما به هر حال در این بخش بعضی از داوران با صدای بلند درباره سایر مسائل فیلم هم همانند تماشاچی عادی نظر می دادند. محمود سماك باشی به فیلم هایی كه در جشن خانه سینما دیده شد، اشاره كرد و گفت: چون دو سال گذشته هم جزو هیئت داوران بودم، بعضی فیلم ها مرا وادار كرد كه دوبار ببینم و چند بار هم در سینما رفتم دیدم، اما امسال می توانم بگویم چنین فیلمی -به عنوان تماشاچی عادی نداشتیم.
وی در ادامه گفت: فیلم های امسال، صادق و راستگو نبودند، چون سینما خودش یك دروغ است باید تكنیكی در آن به كار رود كه آن مجازی بودن را از تماشاچی بگیرد و سینما راباور كند. چرا هم اكنون كه صدسال از عمر سینما می گذرد، تماشاچی در تمام دنیا فیلم را می رود می بیند، چون فیلمساز تمام سعی خود را انجام می دهد تا جایی كه می تواند به تماشاچی بقبولاند كه این واقعیت است حال در شرایطی كه خود سینما دروغ است.
با سینمای تجاری مشكل دارم
ابراهیم حاتمی كیا: برای من دیگر كمی دیر است كه بخواهم به فروش فیلمهایم توجه كنم. اما در حال حاضر كه سینمای ایران روز به روز نحیف تر وخالی تر از تماشاگر می شود بی تردید كشاندن تماشاگر به سینما برایم دغدغه است. دلم نمی خواهم به عنوان یك فیلمساز سهمی در خلوت شدن سینماها داشته باشم. من اصلا با هدف فروش بالای فیلمهایم وارد سینما نشدم.
مشكل من با لفظ تجارت و سینمای تجاری است. من كاری را كه فكر می كنم مخاطب عام تری دارد انتخاب می كنم و دلیلش نیز وضعیت موجود در سینمای این روزهاست.
بی تردید اگر سینمای ما رونق نداشته باشد من هم در این ورشكستگی سهیم هستم. به همین دلیل از اینكه »ارتفاع پست« توانسته به فروش مطلوبی دست یابد. خوشحالم نه به خاطر خودم كه به خاطر سینما. (فیلم)
فقط به دو فیلم افتخار می كنم
گوهر خیراندیش: در اوایل بازیگری ام، متوجه شدم كه دارم در نقش زنان مرفه و به اصطلاح سانتی مانتال جا می افتم. چون همه فكر می كردند فقط این نوع نقش ها مناسب من است. هر وقت هم معترضانه می گفتم: »چرا چنین نقش هایی به من پیشنهاد می شود؟« می گفتند: »شما در نگاهتان شیطنتی است كه فقط مناسب چنین نقش هایی است.« البته شاید رویشان نمی شد به من بگویند كه در واقع در چشم های من یك نوع بدجنسی وجود دارد. امروز كه سی و یكسال است كه حرفه من بازیگری است می توانم ادعا كنم كه بازیگرم، چون تجربه های بسیاری را پشت سرگذاشتم. در پرونده بازیگری ام در سینما فقط به بازی دو فیلم افتخار می كنم »بانو« اثر داریوش مهرجویی و »ارتفاع پست« به كارگردانی ابراهیم حاتمی كیا. در واقع مهرجویی مرا كشف كرد و حاتمی كیا برایم سرنوشتی تازه رقم زد (سینمای نو).
صدای راگا از خانه هنرمندان ایران می آید. اتاق خبر خانه هنرمندان ایران به خراسان افزود: كنسرت موسیقی هندوستان »راگا« از امروز تا هشتم شهریور ماه ساعت 18 در تالار اجتماعات این خانه برگزار می شود.
21 شهریور حتما به سینما می رویم. در تماس خراسان با سایت اینترنتی »ایران آكتور« این پایگاه اعلام داشت در یك اقدام همگانی در روز 21 شهریور ماه (روز ملی سینما) تمامی سینمادوستان ایرانی در یك حركت ملی و به نشانه حمایت از سینمای كشور عزیزمان به سینما خواهند رفت و با خرید یك بلیت به سینمای ایران كمك خواهند كرد. گفتنی است در تاریخ سینمای ایران این نخستین بار است كه تمامی هنردوستان از سینمای كشور تجلیل خواهند كرد.
امروز و فردا جشن داریم. جلال اسعدی مدیر روابط عمومی منطقه 11 سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران به مناسبت ولادت حضرت فاطمه (س) برنامه ای شامل اجرای قطعات موسیقی، پخش فیلمهای سینمایی با موضوع زن در فرهنگسرای انقلاب نموده است. وی افزود: این مراسم هفتم و هشتم شهریور ساعت 16 برگزار می شود.
مرده شور با خسرو به پارك می آید. مژگان صمیمی مدیر روابط عمومی منطقه ده سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران به خراسان اظهار داشت: نمایش های خیابانی »مرده شور« و »در انتظار خسرو« در ادامه اجرای برنامه های فرهنگی هفتم و هشتم شهریور ماه ساعت 19 در پارك اعتماد اجرا می شود. وی افزود: كارگردانی این نمایشها به ترتیب بر عهده كتایون آقا كاظم و شاهد پیوند می باشد.
تخریب نمادهای هنری به تخریب اندیشه های فرهنگی كمك می كند
زیباسازی فضاهای شهری در ایران از زمان های باستان مشهود بوده و آثار نقاشی پنجه كنت (تاجیكستان) نقاشی های دیواری بلخ و اربیل (عراق) گواه خوبی بر این مدعا است.دكتر فریدون جنیدی، باستان پژوه و مدیر بنیاد پژوهشی نیشابور، در گفتگو با ایسنا با اعلام خبر فوق افزود: نیاكان ما در گذشته به زیباسازی شهرها و محل های مسكونی خود اهمیت زیادی قائل بوده و یكی از این آرایه هائی كه در زیباسازی شهرها مورد استفاده قرار می گرفته، علاوه بر نقاشی، پیكره ها و تندیس هایی است كه از زمان گذشته باقی مانده است.وی ادامه داد: در 300 سال گذشته نیز به تزئینات شهری با استفاده از پیكره ها و نمادهای فرهنگی و هنری توجه زیادی نشان داده و اتفاقا برخی از این نمادها، ملت ها را در مقابل حوادث مختلف تاریخی نگهداری كرده است؛ به عنوان نمونه در اوایل انقلاب، عده ای قصد داشتند تا پیكره فردوسی را در میدان فردوسی تخریب كنند، چون استدلال آنها این بود كه مردم با پناه بردن به شاهنامه، ممكن است با نظام موجود مخالفت كنند.اما در عمل شاهد بودیم كه برعكس این قضیه اتفاق افتاد و مردم با تمسك به نمادهای فرهنگی و هنری خود به انسجام بیشتری دست یافتند و خوشبختانه پیكره فردوسی نیز به عنوان نماد فرهنگ ایرانی ماندگار شد.بنابراین هرگونه توهین و تخریب احتمالی تندیس كاوه به تخریب اندیشه های فرهنگی ما كمك می كند.
محمدعلی سجادی:ممیزی در سینما غم انگیز است
برگزاری و اجرای یك جشنواره خوب بدون جریان تولید موثر و آثار ارزشمند معنا نمی دهد.»محمدعلی سجادی« كارگردان سینما و عضو سیاستگزاری جشنواره سراسری فیلم وارش در گفتگو با ستاد خبری جشنواره وارش، ضمن بیان این مطلب تصریح نمود: پیشنهاد دادیم كه هزینه های غیرضروری و حاشیه ای را صرف تقویت و رشد جریان فیلم كوتاه در كشور ومنطقه نماییم.عضو شورای سیاستگزاری جشنواره وارش، ضعف تولید فیلم كوتاه در مناطق و استانهای مختلف كشور از جمله مازندران را ناشی از فقدان امكانات، تجهیزات، سرویس دهی و مختص بودن امكانات به شهرهای خاص دانست و یادآور شد: هر چند در بعضی از شهرهای كشور برنامه های خوب و با كیفیتی برگزار می شود و به نظر می آید پدیده ممیزی و گزینش افراد خاص بسیار غم انگیز است.سجادی اظهار داشت: من معتقدم كه قرار نیست فیلم كوتاه در سطح فیلم بلند به نمایش درآید ولی می توان آن را گسترش داد. یكی از این راهها نمایش فیلم كوتاه در پاركهاست.
رویای »كاپولا« به حقیقت می پیوندد
رویای فرانسیس فورد كاپولا برای تولید فیلمی براساس كتاب »On The Road» نوشته »جك كرواك« به حقیقت می پیوندد.به گزارش BBC، »راسل بنكس« نویسنده آمریكایی درهمین رابطه اعلام نمود فیلمنامه ای كه او براساس این كتاب نوشته است، مورد تایید »كاپولا« قرار گرفته و تداركات اولیه برای ساخت این فیلم آغاز شده است.براساس این گزارش »برادپیت« و »بیلی كرودوپ« از جمله بازیگران اصلی این فیلم كه كارگردانی آن را»جوئل شوماخر« برعهده خواهد داشت، می باشند.این كتاب داستان سفر »جك كرواك« به همراه »نیل كاسادی« را در دوران پس از جنگ به آمریكا و مكزیك بازگو می كند.
»دونیرو« پاسخ گفت
زCity by the seaز جدیدترین فیلم »رابرت دونیرو« روز گذشته در جشنواره فیلم مونترال به نمایش درآمد. درپایان نمایش فیلم دونیرو با حضور در كنفرانسی خبری به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
❊ رضا رویگری: پرداخت مستمری راه كمك به هنرمند نیست.
❊ تهیه كننده »تفنگ سرپر«: پخش همزمان این سریال با مجموعه های پرمخاطب تلویزیون بر كاستن تعداد مخاطبان آن موثر است.
❊ انگیزه اولیه تماشاگران »كاغذ بی خط« نام تقوایی است.
❊ »دستهای نمایش« به كارگردانی محمد خزاعی دیروز در هفته فیلم و عكس »تصویر آفتاب« به نمایش درآمد.
❊ بهزاد خداویسی: بهمن قبادی با خود موج فیلمسازی در كردستان ایجاد كرده است.
❊ نمایشنامه »بی شیر و شكر« نوشته حمید امجد منتشر می شود.
❊ فریدون حافظی: معاونت هنری، هنرمندان پیشكسوت را در برنامه های مختلف به كارگیرد.
❊رضا شفیعیان (نوازنده): افراد در تلفیق گونه های جدید، به موسیقی سنتی ما صدمه می زنند.
❊ سیفی آزاد (كارگردان تئاتر): وقتی سالنی وجود ندارد، تئاتر خصوصی در ایران معنا ندارد.
❊ روز سینمای روسیه در این كشور گرامی داشته است.
❊ دهم شهریور با حضور معاونت سینمایی ضوابط دفترچه فیلمهای مستند و انیمیشن بررسی می شود.
اعتماد- فیلم سینمایی »ارباب حلقه ها« با غلبه بر مجموعه ای از آثار سینمای كلاسیك جهان عنوان بهترین موسیقی متن تاریخ سینما را به خود اختصاص داد.
حیات نو- فیلم مستندی از زندگی، محل كار و آثار هنرمندان اصفهانی ساخته می شود.