تصویری کلان برای ورود به کسب و کاری خرد (1)

تولیدِ« از شیر مرغ تا جان آدمیزاد» با تزریق پلاستیک

نویسنده : جواد غیاثی economic@khorasannews.com

کسانی که دنبال راه اندازی کسب و کار هستند و برای یافتن یک ایده خوب به پرس و جو و جست وجو می پردازند خیلی زود به ایده تزریق پلاستیک می رسند. این موضوع دو علت عمده دارد؛ اول این که کشور ما، در این حوزه، به خاطر داشتن منابع سرشار نفت و گاز - و البته تولید انواع مواد اولیه با گسترش پتروشیمی ها- دارای مزیت نسبی است. و دوم هم این که محصولات بسیار متنوعی را می توان با در اختیار داشتن این مواد اولیه و البته دستگاه مربوطه ساخت؛ از انواع سبد میوه، ظروف پلاستیکی آشپزخانه، جالباسی، خاک انداز و آفتابه تا اسباب بازی ها و قطعات لوازم خانگی.
این تنوع باعث ایجاد انبوهی از ایده ها برای کارآفرینان می شود که می تواند هم ناب و هم جذاب باشد. فرآیند آغاز کار ساده است؛ خرید یا اجاره یک فضای 1000 متری، خرید یک دستگاه تزریق پلاستیک، سفارش طراحی قالب و تهیه مواد اولیه اما باید بدانید که قسمت سخت کار، بازاریابی و فروش محصول است. موفقیت در فروش مستقیما به محصولی که برای تولید انتخاب می کنید وابسته است.

درباره فرآیند تولید؛ زمین، دستگاه و قالب
تصویر فوق نحوه کار دستگاه تزریق پلاستیک را نشان می دهد. گرانول پلی اتیلن از مخزن مخروط بالا وارد سیلندر می شود. بدنه سیلندر که با گرمکن های قوی داغ می شود، گرانول را ذوب می کند. حرکت دورانی سیلندر و شکل مارپیچی درون آن (مانند چرخ گوشت) گرانول مایع شده را به درون قالب هدایت می کند. بعد از اتمام این فرآیند، برای لحظاتی تزریق مواد به قالب متوقف شده و سیستم سرمایش، مواد داخل قالب را سرد می کند. در آخرین مرحله قالب (که از دو قسمت تشکیل شده) باز می شود و محصول تولیدی به بیرون پرتاب می شود. بعد از این مرحله، فرآیند فوق دوباره تکرار می شود. هرچه قدرت خنک کنندگی دستگاه بیشتر باشد سرعت تولید بیشتر خواهد بود. دستگاه تزریق پلاستیک را می توانید از شرکت های داخلی تولیدکننده یا واردکننده بخرید. قالب را نیز می توانید به شرکت های طراح سفارش بدهید. بعد از این فقط به یک ساختمان و زمین نیاز دارید تا دستگاه را در آن قرارداده و محصولات را انبار کنید.
سرمایه و مهارت لازم؛ حداقل 80 میلیون تومان ناقابل
جدول مقابل سرمایه موردنیاز برای شروع کار و برخی ملاحظات آن را نشان می دهد.
درباره موارد ی که در ادامه می آید و قیمت آن توجه کنید:
1-قیمت دستگاه با توجه به ابعاد قالب تغییر می کند؛ مثلا چنانچه قصد تولید یک قطعه اسباب بازی یا سبد سبزی آشپزخانه را دارید فضای قالب کمتر از 30 سانتیمتر برای کار شما کافی است اما چنانچه بخواهید سبد بزرگ میوه تولید کنید باید فضای قالب دستگاه بیشتر باشد.
2-میزان سرمایش دستگاه در سرعت تولید دستگاه تعیین کننده است. در زمان خرید و برنامه ریزی تولید به این موضوع توجه کنید.
3-دستگاه تزریق پلاستیک در داخل تولید می شود اما دستگاه های خارجی و چینی هم در بازار وجود دارد. قیمت ها هم حداقل 100 میلیون تومان است اما با خرید دستگاه های دست دوم می توانید کار خود را با درنظرگرفتن حدود 50 میلیون تومان برای این منظور راه بیندازید.
4- قیمت قالب بسته به پیچیدگی محصول، دقت آن متغیر است. استفاده از قالب های از قبل طراحی شده - مثلا سبد میوه استاندارد- از قیمت قالب سفارش و تولید قالب می کاهد.
5- مواد اولیه لازم برای شروع یک تن در نظر گرفته شده تا بتوان کار را با حدود 4 میلیون تومان شروع کرد. اگر بتوان محصولات تولیدی از این یک میلیون تومان را به سرعت فروخت می توان از درآمد کسب شده برای خرید مواد اولیه لازم برای دور های بعدی تولید استفاده کرد. در غیر این صورت نیاز به سرمایه اولیه بیشتری دارید.
6- در مورد هزینه های جاری، باید توجه داشت که قیمت آب (برای سرمایش) و برق برای دستگاه هم مبالغ قابل توجهی می شود که باید در نظر داشته باشید. ضمن آن که انتخاب دستگاه مناسبتر می تواند از این هزینه ها بکاهد.

 

 

 

 

 

 

 


چگونه تصمیم بگیرم که «چه محصولاتی تولید کنم؟»
فرآیند تولید، با همه ریزه کاری هایی که در اجرا دارد، چندان پیچیده نیست و یادگیری مهارت کار با دستگاه هم چندان سخت نیست. برخی فکر می کنند که با تهیه وام و خرید دستگاه و راه اندازی کارگاه، کار تمام است اما باتجربه تر ها می دانند که شاید کمتر از 20 درصد کار است؛ امروز برنامه ریزی، بازاریابی و فروش است که تعیین کننده میزان کارآمدی ایده شماست. لذا اولین اقدام شما باید تحقیق کافی و طراحی برنامه فروش باشد.
گفتیم که با تزریق پلاستیک می توانید کالا های مختلفی تولید کنید؛ پاسخ «کدام کالا؟» را برنامه فروش شما خواهد داد. فرآیند منطقی این است که گروه های کالایی را در نظر بگیرید، مثلا:
1- لوازم پلاستیکی منزل مثل سبد سبزی، آبکش، پارچ، جاروی پلاستیکی، جالباسی، کفشور، مگس کش، چهارپایه حمام، جاصابونی و...
2- لوازم بسته بندی و حمل و نقل مثل: سبد میوه، سبد حمل مرغ، انواع پالت ها و...
3- قطعات کالا های دیگر مثل عروسک، قطعات لوازم خانگی، قطعات خودرو، برخی لوازم برق کشی ساختمان و...
در هر کدام از این گروه ها شما مشتریانی دارید که برقراری ارتباط با آن ها روش مخصوصی دارد؛ مثلا دسته اول را باید از طریق مراکز فروش بیابید، در مورد دسته دوم باید با تولیدکنندگان میوه و مرغ یا مراکز درگیر با حمل و نقل کاغذ و کتاب و... ارتباط برقرار کنید و در مورد سوم باید سراغ صنف تولیدکنندگان این لوازم بروید و ببینید که قصه چند چنده؟
در مرحله بعد باید بازیگران گروه کالایی را بشناسید؛ یعنی این که چند تولیدکننده در کشور و منطقه هم اکنون فعال اند و چند واحد در حال راه اندازی است؟ میزان واردات (بازیگران خارجی) کدام اند؟ صنایع پیشین و پسین چگونه اند؟ و...
بعد از این فرآیند خواهید توانست تصمیم درستی درباره این که چه چیزی تولید کنم بگیرید.

در شماره های آتی با ارائه اطلاعاتی از بازیگران صنعت پلاستیک در کشور، فضای کلان صنعت و سهم آن در اقتصاد ملی، میزان واردات و شرایط صادرات با شما در یافتن پاسخ این سوالات همراهی خواهیم کرد.