اخبار

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار اعلام کرد : 
قطع تلگرام صوتی براساس منافع ملی انجام شد؛ اپراتورها دخالتی نداشتند 
حاجیان- مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار با اعلام این که اپراتورها درقطع سرویس تماس صوتی تلگرام هیچ دخالتی نداشتند،گفت: قطع تلگرام صوتی براساس منافع ملی انجام شد.  
وحید صدوقی روز گذشته در مجمع عمومی سالیانه همراه اول با اشاره به قطع سرویس تماس صوتی تلگرام گفت: به دنبال فعال‌سازی سرویس تماس صوتی تلگرام؛ این سرویس پس از گذشت چند روز مسدود شد چراکه منافع ملی ایجاب می‌کرد این سرویس در ایران راه اندازی نشود.
 وی با بیان این که اپراتورها دخالتی در قطع این سرویس نداشتند، افزود: البته درخواست ما این است که در این حوزه سازماندهی شود، کما این که بسیاری از کشورها هم این‌گونه عمل کرده‌اند و اجازه فعال‌سازی این سرویس‌ها داده نمی‌شود؛ به طور نمونه درکشور  امارات، سرویس تماس صوتی واتس‌آپ مسدود است؛ اما سرویس چت فعال است یا در کشوری مانند چین تمامی این سرویس‌ها بسته است و سرویس‌های بومی را جایگزین کرده‌اند.
صدوقی همچنین به مصرف دیتای مشترکان ایرانی در مقایسه با دنیا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مصرف دیتای مشترکان ایرانی 15صدم درصد دنیاست و با توجه به این‌که جمعیت ایران یک درصد جمعیت جهان است، مصرف دیتای کاربران ایرانی تا سه سال آینده باید20درصد رشد داشته باشد.
  وی با اشاره به حرکت اپراتورها از مکالمه و پیام کوتاه به سمت دیتا، خاطرنشان کرد: طی چهار سال گذشته بالغ بر۴۰۰ درصد میزان مصرف دیتای مشترکان رشد کرده است و این نشان می‌دهد که نیاز،بیش از ظرفیت فعلی است.
 
استخراج نانوکره طلا از لجن آندی تولید شده در صنایع مس سرچشمه
مهر- محققی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انجام یک طرح صنعتی-آزمایشگاهی امکان استخراج نانوکره‌های توخالی طلا از لجن آندی تولید شده در مجتمع مس سرچشمه را مورد بررسی قرار داده است. شرکت صنایع مس ایران سالانه حدود ۳۴۰ تن لجن آندی مس تولید می‌کند که با توجه به ارزش بالای این نوع لجن از حیث عناصر باارزش موجود، استخراج طلا از لجن آندی مس همواره برای این شرکت یکی از اولویت‌ها بوده است. زهرا لقمان نیا، مجری طرح گفت:‌ در طرح حاضر از حلال انتخابی تیواوره به جای حلال خطرناک و سمی سیانور استفاده شده‌است که از لحاظ زیست‌محیطی بسیار حائز اهمیت است. همچنین از سرعت واکنش بالاتری نیز برخوردار است. وی درباره کاربردهای نانوحفرات طلا افزود: نانوحفرات طلا روی سطح خود تخلخل و در داخل خود یک فضای حفره‌ای دارند. این نانوساختارها کاربردهایی در حیطه‌ کاتالیستی، جابه‌جایی ژن و دارو، تولید و ذخیره‌ هیدروژن و باتری‌های قابل شارژ دارند.
 
کپی و پیست منسوخ می شود!
مهر- گوگل فناوری  جدیدی ساخته که جایگزین کپی و پیست خواهد شد. این فناوری که «کپی کردن بی‌نیاز از پیست»نام گرفته به طور هوشمند مطالبی را که کاربر می‌خواهد پیست کند، پیش بینی می‌کند. در این فناوری، اطلاعات مرورگر کروم کاربر برای بهبود استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف به کار می‌رود. فناوری مذکور هم اکنون در مرحله آزمایش است و کاربران می‌توانند با ویرایش فایل‌ها در Chrome Canary برای اندروید، این ویژگی جدید را بررسی کنند اما احتمالا این ویژگی به طور کامل کارایی ندارد.
 
مرکز شکوفایی و نوآوری راه‌اندازی می‌شود
ایسنا- رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از راه‌اندازی «مرکز شکوفایی و نوآوری» طی سال جاری خبر داد و گفت: همچنین «آزمایشگاه پژوهشی پردازش زبان طبیعی» راه‌اندازی می‌شود. سیروس علیدوستی با بیان  اینکه پیگیری برای راه‌اندازی مرکز شکوفایی و نوآوری از برنامه‌های مهم ایرانداک است، اظهار کرد: برای راه‌اندازی این مرکز که به شناسایی ایده و کارآفرینی کمک می‌کند، از هیئت امنا مجوز دریافت کرده‌ایم و پس از تصویب شورای گسترش آموزش عالی و تامین امکانات، این مرکز را راه‌اندازی می‌کنیم. وی همچنین از راه‌اندازی آزمایشگاه پژوهشی پردازش زبان طبیعی به عنوان دومین آزمایشگاه ایرانداک خبر داد و گفت: اگر از محل جدول 14 قانون بودجه کشور منابع لازم تخصیص یابد، آزمایشگاه پردازش زبان طبیعی راه‌اندازی می‌شود. این آزمایشگاه کاربردهای بسیاری برای کار با اطلاعات مانند پردازش متن، استخراج ماشینی موضوع، خلاصه‌سازی و مانند آن‌ها خواهد داشت. وی افزود: همچنین راه‌اندازی خطایاب نوشتارهای علمی از دیگر برنامه‌های ایرانداک است که امید می‌رود در سال 96 به اجرا درآید.