کوتاه از جهان علم

ناسا گلخانه بادی برای مریخ می‌سازد
مهر- محققان ناسا مشغول ساخت سیستم گلخانه‌ای بادی برای مریخ یا ماه هستند که به فضانوردان کمک می‌کند در اعماق فضا به فعالیت‌های خود ادامه دهند.  نمونه اولیه این تلاش‌ها  نیز شامل یک گلخانه بادی است که مواد مغذی را بازیافت می‌کند.   در این روش گیاهان به عنوان منبعی برای از بین بردن دی‌اکسیدکربن استفاده می‌شوند و از سوی دیگر  اکسیژن و غذا نیز فراهم می‌کنند. این گلخانه بادی را می‌توان برای پرورش گیاهان، پاکسازی هوا، بازچرخانی آب و بازیافت فاضلاب  به کار برد. هنگامی‌که فضانوردان با هر بازدم، دی‌اکسیدکربن در فضای گلخانه آزاد کنند، گیاهان با استفاده از فتوسنتز، اکسیژن می‌سازند. در داخل گلخانه نیز از آبی استفاده می‌شود که همراه فضانوردان ارسال شده یا هنگام فرود در ماه یا مریخ کشف شده‌است.چنین برنامه‌ای «سیستم پشتیبانی حیات  بیو جنریتیو» نامیده می‌شود.
 
عکاسی هوایی با کیفیت ۱۰۰ مگاپیکسل برای اولین بار ممکن شد
مهر- دو شرکت DJI  و  Hasselblad با همکاری هم اولین سیستم عکاسی هوایی جهان را ابداع کرده‌اند که عکاسی با کیفیت۱۰۰ مگاپیکسل را ممکن می‌کند. سیستم یادشده روی پهپاد DJI M۶۰۰ Pro Drone قابل نصب است. دوربینی که به این منظور قابل استفاده است Hasselblad H۶D-۱۰۰c نام دارد.  البته این دو شرکت قیمت نهایی پهپادهای یاد شده را اعلام نکرده‌اند، اما گفته می شود M۶۰۰ Pro Drone حدود ۴۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت و با نصب برخی لنزهای خاص روی این پهپاد قیمت آن بین ۱۶۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار افزایش می‌یابد. عکاسی با این پهپاد کاربردهای حرفه‌ای صنعتی، تجاری و علمی خواهد داشت. پهپاد یاد شده از سیستم جی‌پی‌اس و قطب‌نما نیز بهره‌مند خواهد بود و عرضه آن به بازار در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ رخ خواهد داد.
 
 
«کپسول الکترونیکی» دانشمند ایرانی وارد فاز انسانی شد
 
ایسنا- چند سال پیش، محققان در موسسه سلطنتی فناوری ملبورن RMIT و دانشگاه موناش استرالیا به رهبری «کوروش کلانترزاده» دانشمند ایرانی موفق به توسعه یک کپسول الکترونیکی هوشمند SMART PILL بلعیدنی شدند که غلظت گازهای روده را اندازه‌گیری می کرد و داده‌های به دست آمده را به گوشی‌های هوشمند انتقال می‌داد.پروفسور کوروش کلانترزاده، دانش‌آموخته دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف و  گروهش در استرالیا، این کپسول را در آن زمان روی خوک‌ها آزمایش کردند و در حال حاضر، RMIT اعلام کرده که  موفق شدند تا برای اولین بار آن را روی انسان آزمایش کنند. این دستگاه پزشکی یکبار مصرف شامل یک حسگر گاز، ریز پردازنده، باتری و یک فرستنده بی سیم با فرکانس بالاست. این فناوری به پزشکان اجازه تشخیص اختلالات دستگاه گوارش را بر اساس میزان غلظت گازهای موجود می‌دهد. موقعیت و محل قرارگیری کپسول می‌تواند از طریق اشعه ایکس و یا سونوگرافی مشخص شود. علاوه بر این، حضور آن گازها همچنین می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت کلی سلامت بیمار باشد. پروفسور کوروش کلانترزاده در ماه آینده نتیجه یافته‌های خود را به طور رسمی در کنفرانسی در شیکاگو اعلام خواهد کرد.
 
شناسایی ژنی که کاهش شنوایی را درمان می کند
ایرنا- محققان مرکز پزشکی دانشگاه روچستر در یک مطالعه جدید موفق به شناسایی ژنی شده‌اند که احتمالا می‌تواند نقش مهمی در بازیابی شنوایی ایفا کند. آن‌ها متوجه شده اند که ژن موسوم به Forkhead Box O3 و یا Foxo3 که پیشتر تاثیر آن بر طول عمر انسان ثابت شده است، از سلول‌های مویی خارجی در گوش میانی در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند.باور بر این است که Foxo3 نقش مهمی در واکنش استرس سلول‌ها دارد، مانند کمک به سالم ماندن سلول‌های قلب از طریق پاکسازی بازمانده‌های سلولی در زمانی که این سلول‌ها آسیب می‌بینند. همچنین مشخص شده است که سطوح بالاتر ژن Foxo3 در پی جهش ژنتیکی، طول عمر را افزایش می دهد. 
 
مقابله با آلودگی هوا با فتوسنتز مصنوعی
ایرنا- محققان موفق به ابداع سیستمی برای فتوسنتز مصنوعی شده‌اند که می‌تواند باعث پاکسازی هوای آلوده و همزمان تولید انرژی شود. به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان با این راهکار موفق شده‌اند که گازهای گلخانه‌ای را از طریق فتوسنتز مصنوعی به هوای تمیز بدل و همزمان انرژی نیز تولید کنند؛ به عبارت دیگر، می‌توان روزی این سیستم را در نزدیکی تاسیساتی که مقادیر زیادی دی‌اکسیدکربن تولید می‌کنند، نصب کرد؛ عملکرد سیستم به این صورت است که با گرفتن دی‌اکسیدکربن، آن را به مواد بی‌ضرر ارگانیک تجزیه می‌کند و در این روند، سوخت خورشیدی نیز تولید می‌شود. محققان برای این کار از تیتانیوم استفاده کردند و آن را با مولکول‌های ارگانیک که مانند آنتن گیرنده نور عمل می‌کند، ترکیب کردند. از آنجا که این مولکول‌ها را می‌توان برای جذب رنگ‌های خاصی از نور در این نوع سیستم تنظیم کرد، محققان آن را برای نور آبی هماهنگ کردند. محققان سپس فتوراکتور (photoreactor) ال.ای.دی را با نور آبی مونتاژ و آزمایش کردند. محققان متوجه شدند که این واکنش، دی‌اکسیدکربن را به دو شکل کاهش یافته کربن، «فرمات»(formate)  و «فرم امید» (formamide) تبدیل کرد که هر دو از انواع سوخت خورشیدی هستند، این سیستم در حین انجام کار موجب پاکسازی هوا نیز شد.