رئیس جمهور حین دفاع آخر از وزرای پیشنهادی تشریح کرد

مهم‌ترین اولویت‌کاری وزارتخانه‌ها به روایت روحانی

دنبال 18 قهرمان ناهماهنگ نبودم یک تیم هماهنگ می‌خواستم

رئیس جمهور با بیان این که دولت دوازدهم دولتی فراتر از جریانات سیاسی اصلاح طلبی و اصولگرایی است، گفت: اصل دولت دوازدهم رعایت اصول، اصلاح و اعتدال با هم است و حتما اصول،‌اصلاح و اعتدال را در نظر می‌گیرد. به گزارش ایسنا و ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز گذشته پیش از اخذ رأی از نمایندگان برای وزیران پیشنهادی، ضمن حضور در مجلس آخرین دفاع از کابینه دوازدهم را انجام داد.
تشکر کنایه دار روحانی از صداوسیما
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: خدا را شکر صدا و سیمای ما این بار در دوران انتخابات هر روز در برنامه‌هایش به مردم خاطر نشان می‌کرد که مردم شما به فرد رای نمی‌دهید بلکه باید به برنامه‌ها رای بدهید. درست است که در دوران گذشته این تبلیغات را انجام نمی‌دادند اما خدا را شکر این بار در این راستا عمل کرده‌اند. روحانی در حمایت از وزیران معرفی شده اظهار کرد: من نمی‌خواهم بگویم وزیر معرفی شده بی نقص است، اما همه تلاشم را به کار گرفته‌ام و با همه کسانی که لازم می‌دیدم مشورت کردم. رئیس جمهور تأکید کرد: هیچ گاه فرد را براساس این که دوستم است یا در دولت قبل نزدیک بوده‌ایم، انتخاب نکردم.روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وظایف  وزارت خارجه دردولت دوازدهم عنوان کرد:‌ بزرگ ترین وظایف وزارت خارجه در این دوره فعالیت اقتصادی است. وزیر خارجه ما در این دوره بزرگ ترین وظیفه‌اش اولا این است که کنار برجام بایستد و نگذارد آمریکا و دشمنان ایران موفق شوند. وی افزود: آن که برای برجام سینه سپر می‌کند یعنی برابر دشمنان ایران که آمریکا و اسرائیل و بعضی از کشورهای کوچک منطقه هستند می‌ایستد به او می‌گوییم قهرمان مبارزه برابر استکبار.  رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یکی از اصلی ترین وظایف وزارتخانه اقتصاد و وزارتخانه‌های صنعتی تسهیل سرمایه گذاری است که این کار هم با همکاری میان وزارتخانه‌ها انجام می‌شود. وی تاکید کرد: من به دنبال 18 قهرمان ناهماهنگ نبودم بلکه در فکر یک تیم 18 نفره از هیئت وزیران هماهنگ هستم. روحانی با اشاره به دلایل انتخاب وزیر وزارتخانه نفت گفت: خود آقای زنگنه جوانی را انتخاب کرده و به من گفته بودند که بگذار این جوان وزیر باشد؛ من خودم مشاورش می‌شوم. پیشنهاد وسوسه‌ انگیزی بود من هم روی آن فکر کردم اما به آقای زنگنه گفتم آیا این جوان می‌تواند 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی را که من می‌خواهم، بیاورد؟ ایشان به تردید افتاد. وی ادامه داد: من وزیری می‌خواهم که نامش برند باشد، شوخی و تعارف نمی‌کنم.روحانی به بخشی از دلایل انتخاب آخوندی به عنوان وزیر راه اشاره کرد و گفت: من آخوندی را به عنوان وزیری می‌خواهم که وقتی خواست هواپیما بخرد، نیاید به من بگوید پول و بودجه را از کجا تهیه کنم. خودش بتواند قرارداد  بزرگ ببندد، هواپیما بخرد و خودش بازپرداختش را تهیه کند. روحانی درباره وزیر پیشنهادی کار نیز گفت: من وزیری می‌خواهم که در دل کار بزرگ شده باشد. ربیعی در دل کار و کارگر رشد کرده است و اگر حرفی می‌زند این قشر حرفش را متوجه می‌شوند.
جهرمی همیشه امنیت و آزادی را با هم می‌دید
رئیس جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: من در شورای عالی فضای مجازی جهرمی را یک بار از طرف وزیر اطلاعات آقای علوی و بار دیگر از طرف وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آقای واعظی دیده‌ام. ایشان همیشه امنیت و آزادی را با هم می‌دید. این حرف که او آزادی را از بین می‌برد ناحق است. وی تأکید کرد: جهرمی کسی است که آزادی را پای درخت امنیت نمی‌برد و هر روز قربانی‌اش نمی‌کند. وی درباره وزیر اطلاعات هم گفت: من وزیر اطلاعاتی می‌خواهم که مردم از اسم ماموران امنیتی نترسند، بلکه خائنین از او بترسند. روحانی افزود: عده‌ای هستند که وقتی کسی با یک خارجی حرف می‌زند می‌گویند او جاسوس است. وزارت اطلاعات در این حوزه‌ها بسیار خوب و دقیق و حساب شده عمل کرده است.  روحانی درباره علیرضا آوایی هم گفت: از او خیلی انتظاری نداریم جز این که حقوق بشر، حقوق شهروندی و مسائل مربوط به تعزیرات را سامان دهد و روابط سه قوه را صمیمی تر کند، همین چند کار کافی است(!) رئیس جمهور درباره وزیر پیشنهادی دفاع هم تصریح کرد: از امیر سرتیپ حاتمی چیزی که می‌خواهم وحدت سپاه و ارتش است که باید تقویت شود و با حضور او در وزارت دفاع باید همه سپاهیان مثل ارتش خیال راحتی داشته باشند و فرقی نکند.
شرط روحانی با وزیر کشور
روحانی درباره وزارت کشور هم گفت: از آقای رحمانی فضلی از روز اول خواسته بودم شایسته سالاری به جای جناح بندی بنشیند. شرط ما اعتدال است.
انتقاد از برخی دخالت‌ها  در حوزه فرهنگی
روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی فرهنگ هم تأکید کرد: دکتر صالحی شخصیت ارزشمند علمی، حوزوی و دانشگاهی هستند و توقع ما از ایشان این است که هم خواست رهبری و هم خواست مردم اجرایی شود و این شدنی است. مردم ما گله دارند شما نمایندگان لطفا بگویید اگر کارهایی به عهده وزیر ارشاد است دیگران دخالت نکنند، اگر بناست دیگران مداخله کنند به ما بگویید وظیفه ما نیست و دولت کنار رود و آن‌ها هر کاری بخواهند بکنند. از ده جا مجوز صادر می‌شود بعد یک نفر می‌گوید آقای فلانی شکایت کرد، بعد در آن را قفل می‌کنند، قفل کردن آسان است، کلید پیدا کنید و قفل را باز کنید مدام در را قفل می‌کنند.  رئیس جمهور گفت: امیدواریم با حضور ایشان شاهد نشاط هنرمندان باشیم نشاط هنرمندان برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد و ان‌شاء‌ا... ایشان در این راه موفق خواهد بود که این کار را انجام دهد. رئیس دولت دوازدهم در دفاع از بی‌طرف وزپر پیشنهادی نیرو نیز تصریح کرد: برای این کار افراد دیگر هم مطرح بودند اما من دیدم آقای بی‌طرف توانمندتر است و تجربه بیشتری دارد. ممکن است در گوشه‌ای هم ایرادی باشد.
جا افتادن دفاع از وزیر ورزش و جوانان!
پس از نام بردن روحانی از وزیران پیشنهادی اش و جمع بندی مطالب برخی نمایندگان به روحانی یادآوری کردند که مسعود سلطانی فر را فراموش کرده که او هم اظهار کرد که مقصر خودش است که آن گوشه نشسته و کنار بقیه وزرا ننشسته است! وی ادامه داد: آقای سلطانی‌فر مخالف نداشت و تلاش زیادی برای ورزش کرد و برای جوانان تلاشش را بیشتر خواهد کرد.