اخبار کوتاه داخلی

راه اندازی تلگرام کودکان در فروردین ۹۷
عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به سازوکارهای عملیاتی اپراتورهای اینترنت کودکان گفت: به دنبال این هستیم تا در فروردین‌ سال آینده (۱۳۹۷) تلگرام کودکان را نیز راه‌اندازی کنیم.سلجوقی در گفت‌وگو با ایسنابا اشاره به تفاوت اپراتورهای دانش‌آموزی و کودکان، اظهار کرد: تمرکز اپراتور دانش‌آموزی روی خدماتی است که برای دانش‌آموزان طراحی شده، درحالی‌که اپراتور کودک قبل از این ۱۲ سال را پوشش می‌دهد و خانواده‌ها را هم شامل می‌شودومی‌توان گفت اپراتور کودکان فراتر از اپراتور دانش‌آموزی فعالیت می‌کند.
وی با اشاره به عملیاتی شدن تلگرام کودکان در آینده نزدیک بیان کرد: این سامانه درواقع در بستر تلگرام پیاده‌سازی خواهد شد. بخشی از تلگرام که مناسب کودکان است جداسازی می‌شود و در اختیار این قشر قرار می‌گیرد. کودکان به همه ویژگی‌های منحصربه‌فرد تلگرام دسترسی دارند منتهی در مسیری که برای آن ها طراحی شده است. طریقه کارکرد خاص اپراتورهای اینترنت کودکان به این شکل است که در سیم‌کارت‌های این اپراتورها اپلیکیشنی وجود دارد که کودک با آن می‌تواند به فضای مناسبی برای خود وارد شود.سیم‌کارت‌های اینترنت کودکان مانندکتابخانه مجازی عمل می‌کنند، در این اپلیکیشن تنوعی از کتاب‌ها وجود دارد که به طور اختصاصی، مناسب‌سازی و طراحی شده است. ما باید به سمتی برویم که این سیم‌کارت‌ها برای هر کودک به‌صورت خاص مناسب‌سازی شده باشد.
"سروش" وام 5میلیاردی را دریافت کرد؛بقیه پیام‌رسان ها در نوبت
تسنیم-مرحله نخست اعطای تسهیلات بانکی به پیام‌رسان های بومی با اختصاص وام پنج میلیارد تومانی به «سروش» انجام شد. «سند تعیین سیاست ها و اقدامات لازم برای سامان دهی فعالیت پیام‌رسان های اجتماعی با هدف فراگیری پیام‌رسان های اجتماعی داخلی و سامان دهی پیام‌رسان های اجتماعی خارجی» اواخر نخستین فصل امسال به سرانجام رسید و ابلاغ شد.
یکی از وظایف وزارت ارتباطات برای توسعه پیام‌رسان های داخلی دارای مجوز و ایجاد مزیت رقابتی نسبت به نمونه‌های خارجی در چارچوب ضوابط و شرایط مندرج این سند با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، اعطای تسهیلات مؤثر کم‌بهره برای توسعه‌دهندگان داخلی بود که طی یک ماه اخیر استارت آن با تخصیص وام پنج میلیارد تومانی پست بانک به پیام‌رسان های داخلی مجاز زده شد.وزیر ارتباطات هم این تسهیلات را از جمله وام های ویژه برشمرد که با سود 8 درصد به فعالان این حوزه تعلق می‌گیرد.با این حساب وام پنج میلیارد تومانی باید به میزان شش میلیارد و 200 میلیون تومان ظرف سه سال بازپرداخت شود.اکنون ظاهرا نخستین واریزی این تسهیلات به حساب پیام‌رسان های بومی صورت گرفته است.مدیر پیام‌رسان سروش در این باره‌اظهار کرد: تسهیلات در نظر گرفته شده توسط وزارت ارتباطات هفته گذشته به حساب ما واریز شد.
کمک هزینه تحقیقاتی برای جوانان زیر
 ۴۰ سال در ۸ حوزه علمی
مهر-سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی به جوانان زیر۴۰ سال در حوزه های مختلف از جمله نانو فناوری، بیوتکنولوژی بهداشتی و کشاورزی وعلوم مهندسی، کمک هزینه تحقیقاتی پرداخت می کند. این برنامه شامل دو کمک هزینه تحقیقاتی به مبلغ ۱۰ هزار دلار به مدت دو سال است و آخرین مهلت ارسال پروپزال و معرفی افراد واجد شرایط ۲۵ تیر ۹۷ است.‌
۲۴ ساعت مکالمه با تلفن ثابت رایگان شد
مهر-مخابرات ۲۴ ساعت مکالمه با تلفن ثابت درون استانی در ایام نوروز را رایگان کرد. به گفته مدیرعامل مخابرات ، شهروندان می توانند از ساعت ۱۹:۴۵ روز ۲۹ اسفند همزمان با تحویل سال نو (۱۳۹۷) به مدت ۲۴ ساعت از مکالمه رایگان درون استانی تلفن ثابت به تلفن ثابت استفاده کنند.
تشخیص وجود آلاینده‌های زیست محیطی با فناوری نانو
مهر-پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس، نانوجاذب‌هایی را سنتز کرده‌اند که می‌تواند برای تشخیص مقادیر ناچیز آلاینده‌های آروماتیک در محیط به کار گرفته شود.
پرونده رجیستری ۹۶ بسته شد
مهر-پس از شش ماه تلاش ضربتی برای سامان دهی بازار گوشی های همراه، پرونده رجیستری گوشی های تازه وارد به کشور برای سال ۹۶ به اتمام رسید و حدود ۱۰ برند گوشی که بیش از ۵۰ درصد بازار کشور را در اختیار دارند، مشمول این طرح شدند.
درهمین حال مقرر شد دیگر برندهای گوشی که سامسونگ هم با دراختیار داشتن بیشترین سهم بازار، درمیان آن هاست، پس از پایان تعطیلات نوروز ۹۷ رجیستر شوند.
تلاش اروپا برای توقف مهاجرت متخصصان فناوری به آمریکا
فارس-بسیاری از افراد خلاق حوزه فناوری در کشورهای اروپایی در سال های گذشته ترجیح داده اند به آمریکا مهاجرت کنند، اما اروپا درصدد تغییر این روند است.در ماه های اخیر نشانه های مثبتی در این زمینه ظهور کرده است و سرمایه گذاران، کارآفرینان و شرکت های مختلفی در نقاط مختلف اروپا بودجه های قابل توجهی را به شرکت های نوپای فناوری اختصاص داده اند که باعث تسریع حرکت رو به جلوی آن ها می شود.