توصیه به «خان فادر» دیدار در مسکو و بدل جان واریو

 

 

 

توصیه آقاخانی به «خان فادر»؛ جدی اما بامزه!

جعفر دهقان، بازیگر سریال «راز بقا» در گفت‌وگو با خراسان، از تجربه ژانر کمدی و بازی در این مجموعه می‌گوید

 مائده کاشیان  

 

جعفر دهقان که تا به حال در آثار ماندگار تاریخی و دفاع مقدسی مختلفی ایفای نقش کرده، در اولین حضور خود در نمایش خانگی، با سریال «راز بقا» برای نخستین ‌بار ژانر کمدی را تجربه کرد. اولین همکاری جعفر دهقان با سعید آقاخانی، نقش متفاوت «خان فادر» و تجربه تازه این بازیگر پیش کسوت و همچنین استقبال مخاطبان از سریال «راز بقا»، بهانه‌ای شد تا با جعفر دهقان درباره ایفای نقش در این مجموعه و همکاری با سعید آقاخانی گفت‌وگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.
 
چه شد که بازی در سریال کمدی «راز بقا» را پذیرفتید؟
مدت‌ها بود که دوست داشتم یک کار کمدی خوب بازی کنم و احساس می‌کردم جای چنین کاری در کارنامه‌ام خالی است، منتها شرایطش پیش نمی‌آمد یا اگر هم پیش می‌آمد آن نوع کمدی و طنز مورد پسند من نبود، احساس می‌کردم شاید یک جور اداست. زمانی که آقای آقاخانی نقش «خان فادر» را پیشنهاد داد دیدم نسبت به کاراکترهای دیگری که تا به حال بازی کردم خیلی متفاوت و شیرین است. یک آدم تنها که در بیابان زندگی می‌کند، برای خودش قبیله‌ای تشکیل داده و این قبیله آداب و رسوم و قواعد خاص خودشان را برای زندگی کردن دارند. با آقای آقاخانی صحبت کردم و گفتم حقیقتش من تا به حال کمدی بازی نکردم، اگر موردی هست، شما به من کمک کنید و بگویید. ایشان به من گفت شما اصلا این نقش را طنز بازی نکن و کاملا او را جدی بگیر، وقتی جدی بگیری در این شرایط طنزش درمی‌آید. دوستان دیگر آقای افشاری، آقای شعبان‌نژاد و همه بروبچه‌ها طنز بازی کرده بودند، اما من نه، به همین دلیل خیلی تلاش کردم. آقای آقاخانی خیلی کمک کردند و از ایشان ممنونم، اگر نتیجه خوب شده به دلیل کمک‌های ایشان بوده، اگر هم بد شده تقصیر من بوده است.
 
نظرتان درباره کیفیت کمدی سریال چیست، تفاوت «راز بقا» با دیگر کمدی‌هایی که نپذیرفته‌اید چه بود؟
تفاوت آن در جدی بودن کار است. بسیاری از آثار کمدی لوس‌بازی و سبک هستند و من این را نمی‌پسندم، اما در «راز بقا» در عین جدی بودن، شرایط و موقعیت‌هاست که طنز را به وجود می‌آورد. یعنی من و بقیه ناگهان در شرایطی قرار می‌گیریم که خیلی جدی هستیم، اما خود به خود شرایط کمدی به وجود می‌آید، این ویژگی است که سریال را نسبت به کارهای دیگر متفاوت می‌کند. در واقع یک جور کمدی موقعیت بود.
 
از اولین تجربه‌تان در ژانر کمدی راضی هستید؟
خیلی برایم شیرین بود و زمین تا آسمان با کارهای جدی که بازی کرده بودم متفاوت بود. فضای کار این قدر شاد و مفرح بود که آدم اصلا خسته نمی‌شد. یک جاهایی انرژی‌ برای کار صرف می‌کردم که اگر در کارهای دیگر بود خیلی زود خسته می‌شدم، ولی بسیار فضای شیرین و شادی بود و عوامل کار هم خوب بودند. احساس می‌کنم برای کار کمدی، آدم‌هایش نیز باید متفاوت و خاص باشند که در آن شرایط بتوانند کار کنند. همه چیز خوب بود، از کارگردان بگیرید تا دیگر عوامل و آقای سید مصطفی احمدی تهیه‌کننده سریال که واقعا از ایشان ممنونم، درخصوص قراردادم و پرداختی‌ها، کوچک ترین نگرانی و استرسی نداشتم.
 
اولین همکاری با سعید آقاخانی چطور بود؟
خیلی خوب بود، من همیشه با کارهای ایشان ارتباط خاصی برقرار می‌کردم و آثارشان را دوست داشتم، به همین دلیل وقتی شرایط همکاری پیش آمد خیلی استقبال کردم. به ایشان هم گفتم شاید اگر فرد دیگری بود نمی‌پذیرفتم، اما شخصیت سعید آقاخانی را دوست دارم و مطمئنم که می‌توانم با کارهایش هم ارتباط برقرار کنم به همین دلیل پذیرفتم. آقای آقاخانی یک مرد بسیار دوست ‌داشتنی است، شخصیتی مهربان، شیرین و کاربلد دارد و میزانسن‌های خوبی می‌دهد. وقتی قرار است سکانسی را بگیرند، آن شرایط و لحظات کوچک کمدی را این قدر قشنگ و درست می‌بیند که از کوچک ترین حرکات، یک صحنه کمدی ایجاد می‌کند. به نظر من سعید آقاخانی یکی از بهترین کسانی است که در ایران دارد کمدی کار می‌کند، خیلی بهتر از بسیاری از افرادی که اسم و رسم ‌های آنچنانی دارند.
 
به عنوان بازیگری با‌تجربه و با‌سابقه، همکاری با بازیگران خوب و جوان مانند بهرام افشاری و نیما شعبان‌نژاد چطور بود؟
جوانان بسیار خوب و مودبی هستند و کارشان را بلدند. این دو عزیز این قدر احترام می‌گذاشتند و بزرگوار بودند که گاهی من خودم خجالت می‌کشیدم. نه تنها این دو بازیگر، بقیه بروبچه‌هایی هم که در کار حضور داشتند همه خیلی خوب بودند. سینما در آینده مال این بچه‌هاست، همیشه می‌گویم خدا کند سینما به دست اهلش بیفتد، بچه‌هایی که قدر پیش کسوتان‌ خودشان را می‌دانند و به بزرگ ترهای‌شان در سینما احترام می‌گذارند. برای آقای افشاری و آقای شعبان‌نژاد آرزوی موفقیت می‌کنم، آن‌ها را خیلی دوست دارم، مدتی است که آنان را ندیدم و دلم برای‌شان تنگ شده است.
 
«راز بقا» فصل دومی هم دارد؟
همان زمان صحبت‌هایی می‌شد که اگر بشود فصل دوم را هم بسازیم، اما در حد حرف بوده. با من صحبتی نشده که بدانم قرار است این اتفاق بیفتد یا نه، چیزی نشنیده‌ام.
 
قصد دارید باز هم در آثار کمدی بازی کنید؟
اگر سعید آقاخانی پیشنهاد بدهد که چشم‌ بسته می‌پذیرم، چون از نوع کار او و شخصیتش شناخت دارم، اما کارهای دیگر را باید بررسی کنم و ببینم چطور است. توقع من حالا بعد از «راز بقا» بالا رفته و سخت‌گیرتر شده‌ام، متوجه شدم کار کمدی باید چطور باشد، به همین دلیل باید بخوانم و بپسندم.
 
در سریال «طلاق» به کارگردانی آقای ابوالقاسم طالبی بازی کردید، قصه این مجموعه و نقش شما چیست؟
قصه سریال، قصه‌ امنیتی و پلیسی بسیار خوبی ا‌ست و نقش من هم خیلی متفاوت است. من یکی از ماموران امنیتی هستم و همراه آقای نورایی با هم کار می‌کنیم. سریال بسیار خوبی است و آقای طالبی هم برای آن خیلی زحمت کشیدند، فکر می‌کنم حدود دو یا سه سال فیلم برداری‌اش طول کشید، ایشان بسیار وسواس داشتند و نگران بودند که این کار باید ساخته شود.
 
 
 
 
 
دیدار باقری - ریابکوف در مسکو 
مرندی: تضمین های خواسته شده از سوی ایران مربوط به دولت بایدن و اختیارات دولت فعلی آمریکاست 
 
 محمدی – ساعاتی پس از پایان گفت وگو در قطر و عزیمت علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران و هیئت همراهش به تهران او بار دیگر چمدان ها را بست تا این بار به مسکو سفر کند و با همتای روس خود، سرگئی ریابکوف گفت وگو و رایزنی داشته باشد. این سفر دیپلماتیک اما یک حاشیه بزرگ داشت، جایی که میخائیل اولیانوف نماینده روس ها در وین خبر سفر باقری به روسیه را منتشر کرد و باعث انتقاداتی در این خصوص شد. اولیانوف در صفحه توئیتری خود از دیدار «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه با «علی باقری» معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای در مسکو خبر داد و گفت: «تبادل نظر بسیار حرفه‌ای در خصوص وضعیت فعلی برجام و چشم‌اندازهای مذاکرات وین انجام گرفت. ارزیابی من این است، «به رغم تمامی دشواری‌ها، هنوز امکان احیای توافق هسته‌ای وجود دارد و برای تحقق این امر، ایالات متحده باید انعطاف بیشتری از خود نشان دهد». اعلام خبر سفر باقری به مسکو با انتقاداتی در داخل کشور همراه بود و برخی کاربران توئیتری این اقدام را خلاف عرف دیپلماتیک دانستند. همزمان لارنس نورمن خبرنگار وال‌استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده که ایران درخواست‌های جدیدی را روی میز مذاکرات قرار داده است. این دیپلمات‌ها گفته‌اند ایران خواهان آن است که با احیای توافق هسته‌ای، نظارت‌های پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران نیز متوقف شود. از سوی دیگر محمدرضا مرندی مشاور رسانه ای تیم مذاکراتی کشورمان و تحلیل گر مسائل بین الملل به سایت جماران گفت: متاسفانه عده ای در داخل کشور تحت تاثیر تحلیل رسانه های غربی هستند‌‌. برای مثال بحث الان راجع به تضمین دولت آینده آمریکا در خصوص برجام نیست و تمام بحث ها مربوط به تضمین در دوره دولت آقای بایدن بوده است و تضمین هایی که ایران می خواهد از شخص بایدن و دولت اوست. آقای بایدن از روز اول تلاش کرد که هیچ گونه تضمین معناداری به ایران ندهد. به عنوان مثال، اگر دولت فعلی آمریکا بعد از یک سال از برجام خارج شود، سرمایه گذاران خارجی با ضررهای جبران ناپذیری مواجه خواهند شد و آمریکا تاکنون تضمین کافی در این خصوص نداده، اگر چه پیشرفت هایی در این زمینه صورت گرفته است. وی افزود: تضمین های خواسته شده از سوی ایران مربوط به دولت بایدن و اختیارات دولت فعلی آمریکاست. 
 
 
 
 
 
آشنایی با خرید احتمالی استقلال
ژان کارلوس،بدل جانواریو!
 
گروه ورزش/یکی از اولویت های استقلال در بازار نقل و انتقالات تابستانی جذب یک هافبک بازی ساز است و برای این منظور ریکاردو ساپینتو نام چند بازیکن خارجی را در اختیار مدیران باشگاه قرار داده که در صدر این فهرست نام ژان کارلوس قرار دارد؛همان بازیکنی که فصل گذشته فرهاد مجیدی هم به دنبال جذبش بود اما در نهایت موفق نشد.ژان کارلوس هافبک برزیلی و 30 ساله باشگاه نائوچیکوی برزیل است و فصل گذشته برای این تیم در 11 بازی توانست دو بار گلزنی کند.ژان کارلوس فقط در دو مقطع و سال های 2010 و 2016 حضور در سطح اول فوتبال برزیل را تجربه کرده است.او در سال 2010 برای پالمیراس سه بار در سری A لیگ برزیل و شش سال بعد هم با سائوپائولو سه بار در سری A برزیل به میدان رفت.در بقیه سال ها این هافبک برزیلی در سری  Bلیگ برزیل توپ زده است و در این رقابت ها در مجموع 137 بازی توانسته آمار 24 گل و 25 پاس گل را به نام خود ثبت کند.فصل گذشته این بازیکن که قراردادش را تا سال 2024 با نائوچیکو تمدید کرده بود، به شدت مورد توجه استقلال قرار گرفت و مذاکرات جدی بین طرفین نیز انجام شد اما در نهایت رقم درخواستی تیم برزیلی برای صدور رضایت نامه ژان کارلوس حدود 700 هزار دلار بود و به همین دلیل آبی پوشان از جذب این بازیکن منصرف شدند.اما حالا و در روزهایی که استقلال در بازار نقل و انتقالات عملکرد خوبی نداشته است، مدیران باشگاه در نظر دارند با یک خرید خوب خارجی، عقب افتادن در بازار را جبران کنند. ژان کارلوس همان
گزینه ای است که جذب او می تواند یک بار دیگر محبوبیت مصطفی آجورلو را نزد هواداران افزایش دهد.گفته می شود استقلالی ها برای جلب رضایت همتایان خود در باشگاه برزیلی رقم 600 هزار دلار را پیشنهاد داده اند و به احتمال فراوان این پیشنهاد با پاسخ مثبت باشگاه برزیلی مواجه خواهد شد.در صورتی که توافق نهایی شود احتمالا به زودی بازیکن برزیلی مدنظر استقلالی ها برای انجام مذاکرات نهایی و عقد قرارداد وارد تهران خواهد شد. احتمال حضور ژان کارلوس وقتی در استقلال قوت می‌گیرد که این بازیکن در صفحه شخصی اش، صفحه رسمی باشگاه استقلال و همچنین صفحه رافائل سیلوا مدافع برزیلی این تیم را به صفحات دنبال شده توسط خودش اضافه کرده است.سبک بازی ژان کارلوس تا حدود زیادی شبیه فابیو جانواریو است و حضور او به ویژه پشت ضربات ایستگاهی می تواند خاطرات شیرین یکی از محبوب ترین ستاره های خارجی استقلال را برای هواداران آبی زنده کند.گفتنی است ژان کارلوس این فصل با 7 گل زده بهترین گلزن تیمش در سری B لیگ برزیل هم بوده است.