؛برگزيدگان ٤ نسل سينماي ايران تقدير شدند
؛مراسم «نخستين شب كارگردانان سينماي ايران»، با حضور معاون سينمايي وزير ارشاد و تجليل از نمايندگان چهار نسل از فيلمسازان كشور در مجموعه ورزشي انقلاب تهران برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم كه با اجراي محمدرضا شهيدي فر آغاز شد، عليرضا رئيسيان (رئيس كانون كارگردانان سينماي ايران) گفت: در تعاريف آكادميك وظيفه كارگردان هدايت و راهنمايي است و بالاترين مرتبه خلق اثر به كارگردان نسبت داده مي شود. امشب به عنوان نخستين شب جشن كارگردانان سينماي ايران، در نظر داريم جايگاه اين هنرمندان را ارج نهيم و از منزلت اين قشر فرهيخته قدرداني كنيم.
وي در ادامه افزود: اگر كارگرداني بخواهد اثري راخلق كند يا به نقد بدي ها بپردازد، بايد جايگاهي خاص در جامعه داشته باشد. تعيين جايگاه و شأن و منزلت اين عزيزان بايد توسط ما و بزرگ ترها پاس نگه داشته شود. اگر سينماي ايران به خصوص پس از انقلاب جايگاهي خاص پيدا كرده، اين جايگاه را مديون حضور اين هنرمندان هستيم. اگر كشورهاي مسلمان همسايه يا كشورهاي منطقه آرزو دارند جايگاه ما را در سطح سينماي جهان داشته باشند، به خاطر حضور اين كارگردانان هنرمند و افتخارات آنها در سطح جهاني است.رئيسيان با اشاره به مهماني سفير ايران در فرانسه در زمان برگزاري جشنواره كن افزود: وي در اين مهماني عنوان كرد كه هرگاه ما در ديپلماسي با دربسته مواجه مي شويم، كليد رمزگشاي ما سينماي ايران است. او از كيارستمي به عنوان هنرمندي كه تاكنون قفل هاي مهمي را در اين راه باز كرده ياد كرد.
رئيسيان ادامه داد: در داخل كشور هم وضع به همين شكل است. هرگاه هر فشار و تهديدي به فرهنگ و هنر وارد مي آيد اين كارگردانان سينما هستند كه از وجهه و شخصيت خود مايه مي گذارند. ما وظيفه داريم از تك تك اعضا تقدير كنيم. آن چه ما امشب انجام مي دهيم نوعي پاسداشت است. سينماي ايران در سال هاي پس از انقلاب راه هايي را براي ادامه انديشه خود پيدا كرده و هميشه به نوعي قدرشناس بوده است.وي با اشاره به مراسم جشن كارگردانان گفت: هر كدام از دوستان كه امشب در اين مراسم حضور دارند از ارزش بالايي برخوردارند. ما فكر كرديم امشب از كساني تقدير كنيم كه در داخل كشور، كمتر مورد توجه مجامع رسمي بوده اند. اميدوارم به كمك يكديگر در تثبيت موقعيت و تعيين جايگاه و شأن و منزلت كارگرداني در سينماي ايران كوشا باشيم.وي در بخشي از سخنانش گفت: يك فيلم ساز تحقير شده هيچ اثر مهمي را نمي تواند خلق كند، بايد انديشه آزاد باشد تا كارهاي خوبي خلق شود.
رئيسيان ادامه داد: رسيدن به چنين مقامي هم وظيفه خودمان و هم وظيفه مسئولان و بزرگ ترها است كه همواره آن را پاس بدارند. بدون شك خيلي از كشورهاي قاره آسيا حسرت سينماي ايران را مي خورند و كشورهاي منطقه به دنبال يك پلان آن هستند.وي گفت: مديريت، هدايت و توليد يك فيلم تا انتها توسط كارگردان انجام مي شود. آن چه امشب تصميم داريم گرامي بداريم مقام و مرتبه است كه بسياري به آن اذعان دارند. بنابراين خواهش مي كنم در هر موقعيتي كه كارگرداني مراجعه به جايي مي كند با حداكثر احترام با او برخورد شود چون او نماينده يك جايگاه والا است.رئيس كانون كارگردانان گفت: كار يك فيلمساز اين نيست كه موانع را ازسر راه فيلمسازي بردارد، بلكه بايد كمك كنيم يك كارگردان در سينماي ايران به برطرف كردن بحران توليد فيلم خود، يعني انديشه هنري و بهبود سينماي ايران فكر كند.وي در پايان گفت: بايدنسبت به خودمان سخت گير باشيم تا بتوانيم اثر متفاوتي خلق كنيم نه اين كه براي يكديگر سخت گيري كنيم. به گزارش مهر، در ادامه اين مراسم «سيروس الوند» درباره تجليل از «شاپور قريب» كارگردان پيشكسوت سينماي ايران گفت: امشب شوراي مركزي كانون كارگردانان، قصد دارد از هنرمندي پيشكسوت تقدير كند كه بيش از ٠٤ سال در سينماي ايران فعاليت كرده است. اين هنرمند با توليد آثار فاخر توانسته جايگاه خود را در اين سينما بعد از گذشت سال هاي طولاني حفظ كند.
«شاپور قريب» پس از گرفتن هداياي خود از طرف كانون كارگردانان، معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و بنياد سينمايي فارابي گفت: من امشب اصلا فكر نمي كردم مورد تقدير قرار بگيرم. ٧٢ سال است من در گوشه اي فراموش شده ام. هنوز باور ندارم امشب من را براي گرفتن هديه صدا كرده اند.وي افزود: من در دروازه دولاب بزرگ شده ام. آرزو داشتم راننده تاكسي شوم كه اين راننده تاكسي نويسنده شد. سپس تئاتر كار كرد و بعد از مدتي كارگرداني سينما را آغاز كرد. من هيچ دستي پشتم نبود، به تنهايي تمام كارهاي خودم را انجام مي دادم، اما حالا از كساني كه در راس كار هستند مي خواهم به من كمك كنند تا آخرين فيلمم را براي كودكان بسازم.
در ادامه «ابراهيم فروزش» پس از معرفي عباس كيارستمي به عنوان نخستين منتخب ويژه جشن شب كارگردانان سينماي ايران گفت: امشب قرار است من از كارگرداني براي شما بگويم كه در ايران خوش درخشيده و نام اين سرزمين را در جهان شناسانده است. من و عباس كيارستمي از سال ٩٤٣١ با هم در كانون پرورش فكري كودكان آشنايي نزديكي داريم. او همان زمان مركز سينماي كانون را به وجود آورد.وي درباره آثار اين فيلمساز برجسته سينماي ايران افزود: كارهاي كيارستمي به انسان هدف مي دهد. فيلم هاي او به گوشه هايي از زندگي انسان مي پردازد كه همه را شگفت زده و روح را زنده مي كند. به همين دليل است كه هميشه نگاه جهاني همراه اوست. وي نماينده عالي ترين مرتبه هنر در سينماي ايران است. فروزش در ادامه با خواندن متن هايي از «كوروساوا» و «مارتين اسكورسيزي» درباره كيارستمي به عناوين و جوايزي كه وي تاكنون كسب كرده اشاره كرد.كيارستمي هم هنگام گرفتن هديه خود گفت: خوشحالم كه در جمع شما هستم. قبل از اين كه وارد مجلس شوم احساس غريبي داشتم، اما زماني كه به داخل سالن آمدم با چهره هايي آشنا روبه رو و بسيار خوشحال شدم. از اين كه غيبت من را طي اين سال ها موجه دانستيد بسيار سپاسگزارم. احساس خوشحالي مي كنم كه امروز در ميان شما هستم.تجليل بعدي اين مراسم به «كيانوش عياري» اختصاص داشت كه «كيومرث پوراحمد» درباره او گفت: راجع به كيانوش عياري صحبت كردن بسيار سخت است. من و عياري همزمان با يكديگر فيلمسازي را آغاز كرديم. چندين فيلم او در تاريخ سينماي ايران از بهترين ها به شمار مي روند. اما بايد بگويم متاسفم از اين كه سال هاست سينماي ايران عياري را از دست داده، اما خوشا به حال تلويزيون كه عياري در آن كار مي كند. اميدوارم كاري كنيم كه وي به سينما بازگردد.عياري هم پس از دريافت هديه خود از دست پوراحمد درباره حضورش در سينما گفت: من نزديك ٥ سال است درگير ساخت مجموعه «روزگار قريب» براي تلويزيون هستم. به همين دليل به نظر مي رسد از سينما دورم. اما امشب بسيار خوشحالم كه در جمع شما عزيزيان هستم و از توجه شما سپاسگزارم.
«كمال تبريزي» كه تقدير از «اصغر فرهادي» را به عنوان نسل سوم كارگردانان سينما برعهده داشت، گفت: فرهادي بسيار آرام و خوش اخلاق است و كساني كه با او كار كرده اند مي دانند كه وي هميشه سرصحنه مهربان و مودب است. جنجال و هياهوي زيادي ندارد. آثارش بر مخاطب داخلي و خارجي تاثيرگذار است و در كنار كارگرداني نويسنده توانايي هم هست.فرهادي هم پس از تشكر از انتخاب خود به عنوان يكي از برگزيدگان جشن كارگردانان گفت: خيلي سخت است كه در جمعي مورد تقدير قرار بگيري كه همه شايسته تر از تو باشند. در طي اين سال ها جشني به صداقت و گرمي امشب در سينما برگزار نشده بود. به همين دليل جا دارد از كامران قدكچيان، عليرضا رئيسيان، مازيار ميري، مهدي كرم پور و... تشكر كنم.در ادامه اين مراسم رضا ميركريمي (رئيس هيئت مديره ومديرعامل خانه سينما با اهداء لوح تقدير از عليرضا رئيسيان رئيس كانون كارگردانان تشكر و قدرداني كرد. ميركريمي در اين باره گفت: كار كردن در خانه سينما نياز به فداكاري دارد از ايشان به خاطر فعاليت هاي صنفي شان در اعتلاي اين حرفه تشكر مي كنم. احساس مي كنم برگزاري چنين مراسمي موجب شور و نشاط صنفي در ميان اعضا مي شود.رئيسيان پس از گرفتن لوح تقدير خانه سينما گفت: سال ٧٦٣١ بود كه سيدمحمد بهشتي دوست و برادر بزرگ بنده در اتاقي در فارابي ازمن خواست فعاليت هاي خانه سينما را به عنوان اولين نهاد مدني سينما دنبال كنم. پس از آن من هفت دوره در شوراي مركزي و در حال حاضر نيز به مدت دو سال و نيم در رياست كانون فعاليت دارم. اگر تاكنون كانون موفقيتي كسب كرده به مدد بزرگان است. اميدواريم پس از اين نيز مانند گذشته شاهد توليد آثاري فاخر به دست اين عزيزان باشيم.در اين مراسم جعفري جلوه معاون سينمايي وزير ارشاد، علي معلم، مسعود كيميايي، فرشته طائرپور، پوران درخشنده، تهمينه ميلاني، محمد بزرگ نيا، محمدمهدي عسگرپور، فرهاد توحيدي، جعفر پناهي، افشين شركت، عليرضا اميني، عليرضا داودنژاد، احمدرضا درويش، منوچهر محمدي، مجيد قاري زاده، وحيد موسائيان، محمد رسول اف، منوچهر شاهسواري، مهتاب كرامتي، پرويز پرستويي، مرتضي شايسته، سامان مقدم و... حضور داشتند.
؛يادمان ملاقلي پور در موزه هنرهاي معاصر تهران
؛صبريان- سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران، در برنامه اي تحت عنوان «مروري بر زندگي و آثار زنده ياد رسول ملاقلي پور»، ياد اين كارگردان فقيد برجسته سينماي ايران را گرامي مي دارد. منصور ملكي (مسئول روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران) با اعلام اين خبر در گفتگو با خراسان اظهار داشت: در اين برنامه فيلم هاي «پرواز در شب»، «افق»، «مجنون»، «پناهنده»، «سفر به چزابه»، «هيوا»، «نسل سوخته»، «قارچ سمي»، «مزرعه پدري» و «ميم مثل مادر» به كارگرداني زنده ياد رسول ملاقلي پور، به ياد اين كارگردان فقيد به نمايش درمي آيد.
ملكي با اشاره به اين كه در نخستين و دومين روز از بزرگداشت رسول ملاقلي پور، ٠٢ و ٢٢ ارديبهشت ماه جاري فيلم هاي «پرواز در شب» و «افق» به نمايش گذاشته مي شود، اضافه كرد: ديگر فيلم هاي مذكور به ترتيب در جلسه هاي ديگري به تماشا درمي آيد. زنده ياد رسول ملاقلي پور ٥١ اسفند ماه سال گذشته بر اثر سكته مغزي درگذشت. وي سال ٤٣٣١ در منطقه عباسي تهران چشم به جهان گشود. در سنين نوجواني عكاسي را به صورت آماتوري آغاز كرد و در سال ٩٥٣١ با شروع جنگ تحميلي به عنوان عكاس و خبرنگار از آخرين روزهاي مقاومت در خرمشهر عكس و خبر تهيه مي كرد. وي پس از نخستين تجربه سينمايي خود با عنوان «سقاي تشنه لب» فيلم هاي بسياري در زمينه دفاع مقدس ساخته است.
جزئيات نمايش فيلم هاي ديگر زنده ياد ملاقلي پور، كه قرار است در بزرگداشت وي به روي پرده برود متعاقبا اعلام مي شود.
؛معتمدي به استقبال مردم اميدوار است
؛احمدرضا معتمدي گفت: «كمدي كلاسيك» چندان در بين مردم محبوب نيست، اما من اميدوارم اكران نسخه جديد «قاعده بازي» با استقبال خوب مردمي روبه رو شود.معتمدي در گفتگو با فارس گفت: فيلم «قاعده بازي»، سال قبل با مدت زمان ٠٢١ دقيقه در جشنواره بين المللي فيلم فجر شركت كرده بود كه اين زمان براي اكران زمان طولاني است، بنابراين تصميم گرفتم كه فيلم كوتاه شود وبراي اكران، نسخه جديد اين فيلم در مدت زمان ٠٩ تا ٥٩ دقيقه به نمايش درآيد.وي در مورد زمان قطعي اكران فيلم «قاعده بازي» گفت: در اولين فرصتي كه بتوانيم، سعي مي كنيم كه «قاعده بازي» را اكران كنيم اما هنوز چيزي به طور قطعي در اين زمينه مشخص نشده است.معتمدي در مورد احتمال فروش خوب فيلمش دراكران عمومي به فارس گفت: تماشاگران سينماي ايران بر اساس عادت، بيشتر به دنبال شوخي هاي معمولي و فيلم هاي كمدي شبيه به سريال ها هستند و «كمدي كلاسيك» چندان در بين مردم محبوب نيست اما من اميدوارم از اين فيلم استقبال خوبي شود.«قاعده بازي»، چهارمين فيلم بلند احمدرضا معتمدي پس از هبوط، زشت و زيبا و ديوانه اي از قفس پريد، داستان مردي دوزنه است كه از هركدام صاحب چند فرزند است، او كه يك خانواده در يكي از محله هاي بالاي شهر و يكي در محلات پايين شهر تشكيل داده، از آنجا كه نمي خواهد هيچ كدام از خانواده هايش از وجه ديگر ماجرا باخبر شوند، دست به پنهان كاري هايي مي زند كه خود باعث ايجاد موقعيت هايي طنز مي شود.
؛سينماگران درباره دفاع مقدس براي تلويزيون فيلم مي سازند
؛سه فيلم تلويزيوني و يك سريال در گروه حماسه و دفاع شبكه اول سيما در حال توليد است. اين سه فيلم كه توسط كارگردانان فعال در عرصه سينما ساخته مي شوند، پرداختن به تحولات ايران، عراق و لبنان را مدنظر قرار داده اند.به گزارش ايسنا، فيلم تلويزيوني «خواب عجيب نور» به كارگرداني سامان سالور در گروه حماسه و دفاع شبكه اول سيما توليد مي شود. سامان سالور كه پيش از اين فيلم سينمايي «چند كيلو خرما براي مراسم تدفين» را كارگرداني كرده است، «خواب عجيب نور» را به تهيه كنندگي حسين صابري مي سازد. تصويربرداري اين فيلم تلويزيوني كه به موضوع بعد از اشغال عراق توسط آمريكايي ها مي پردازد، مدتي است كه در شبكه اول سيما آغاز شده است.«سفارت» عنوان ديگر فيلم تلويزيونيگروه حماسه و دفاع است كه براي پخش آماده شده است. اين فيلم به تهيه كنندگي و كارگرداني محمد درمنش ساخته شده است و در صورتي كه مشكلي پيش نيايد، خرداد ماه سال جاري از شبكه اول سيما پخش خواهد شد. فيلم تلويزيوني «سفارت» واقعه اشغال سفارت ايران در لندن كه در سال ٨٥٣١ به وقوع پيوسته بود را به تصوير مي كشد.فيلم تلويزيوني «ژنوسايد» به كارگرداني آرش معيريان نيز در گروه حماسه و دفاع شبكه اول سيما توليد مي شود. آرش معيريان كه ساخت فيلم هايي چون «كما»، «شارلاتان» و «آن كه دريا مي رود» را در كارنامه كاري خود دارد در «ژنوسايد» حوادث ٠٢-٠١ سال گذشته لبنان را به تصوير مي كشد. «ژنوسايد» هم اينك در مرحله تصويربرداري است و زمان پخش آن مشخص نيست.
؛هنر ايراني- اسلامي مهجور مانده است
؛نشست ضرورت چاپ و نشر كتابهاي هنري به منظور بالا بردن آگاهي پژوهشگران و محققان با سخنراني دكتر محمد خزايي و دكتر مهناز شايسته فر در سراي اهل قلم «كارنامه نشر» بيستمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد. به گزارش مهر، دكتر مهناز شايسته فر مدير مؤسسه مطالعات هنرهاي اسلامي گفت: داشتن مستندات در زمينه هنرهاي اسلامي يك ضرورت محسوب مي شود و آگاهي در اين زمينه مي تواند فعاليت هاي هنري را روشن كند. اين ضرورت از آنجا مشخص مي شود كه هنرمند به فعاليت مشغول شود و از يك سبك و سياق و تكنيك خاص استفاده كند.اين استاد دانشگاه به كتاب هاي منتشر شده در زمينه هنر اشاره كرد و يادآور شد: كتاب به عنوان يك اثر مكتوب اطلاعاتي، مي تواند در اختيار هنرمند قرار گيرد و با آگاهي از اين دانسته ها به فعاليت مشغول شود.
وي به تناسب رنگ ها در آثار يك هنرمند اشاره كرد و گفت: تفاوتي ندارد كه هنرمند از تكنيك و روش هنر استفاده كند يا از تكنيك و روش هنر شرق، بلكه آنچه مهم است استفاده از يك سبك و سياق خاص و تناسب رنگ در اثر هنري است.اين استاد دانشگاه به كارگاه هاي هنري اشاره كرد و افزود: اگر دانشجويان در دانشكده هاي هنر، فعاليت هاي خود را در كارگاه هاي هنري انجام دهند و با اطلاعات مكتوب در تعامل باشند، مي توانند به آثار هنري با تكنيك خاص دست يابند.مدير مؤسسه مطالعات هنر اسلامي به پژوهشگران در زمينه هنر اشاره كرد و يادآور شد: در دانشگاه هاي ما هنرمندان محقق و پژوهشگر، بسيار در سطح پايين قرار دارند.وي در ادامه به كمبود منابع در زمينه هنر اشاره كرد و گفت: دانشجويان و پژوهشگراني كه به فعاليت هاي هنري علاقه مند هستند، اكثرا با كمبود منابع روبرو مي شوند و نمي توانند به منابع يكنواخت و منسجمي دست بيابند.شايسته فر به امر ترجمه در كتاب هاي هنري پرداخت و يادآور شد: اكثر منابعي كه در زمينه كتاب هاي هنري مي توان يافت، ترجمه است وي در اين زمينه به منابع اينترنتي اشاره كرد و افزود: در حوزه هنر، مطالب بسيار محدودي حتي در اينترنت نمي توان يافت. به عنوان نمونه در بررسي خليج فارس با كمبود منابع مواجه هستيم و اطلاعاتي از اين قبيل كه معماري خليج فارس چيست و از نظر هنري چه دستاوردي در پي دارد، در اختيارتان قرار ندارد.اين استاد دانشگاه به هنر غرب اشاره كرد و گفت: كليه تفكرات و مستندات ما در زمينه هنر غرب است و مكاتب فكري هنر غرب بيشتر از هنر ايران نمايان شده است . در قسمت هاي مختلف ايران آثاري هنوز زير خاك هستند و احتياج دارند دانشجويان و پژوهشگران به كشف اين آثار بپردازند.وي به آثار مكتوب و نسخه هاي خطي اشاره كرد و گفت: كتابخانه كاخ گلستان، كتابخانه مجلس شوراي اسلامي و كتابخانه آستان قدس رضوي دربرگيرنده آثار مكتوب و نسخه هاي خطي هستند كه هنوز شناخته نشده اند تا بتوانند دانسته هاي ما را تغيير دهند.مدير مؤسسه مطالعات هنر اسلامي به نمونه اي از اين آثار مكتوب اشاره كرد و افزود: به عنوان نمونه يك نسخه خطي وجود دارد به نام احسن الكبار، اين نسخه شامل ١٢تصوير از زندگي پيامبر و ائمه اطهار است كه تصاوير مربوط به دوره شاه عباس صفوي است و متن آن به دوره شاه طهماسب اختصاص دارد.وي به تحقيقات كليه كشورهاي اسلامي اشاره كرد و يادآور شد: تحقيقات كشورهاي غرب جهان اسلام به مراكش، اسپانيا و شمال آفريقا و كشورهاي شرق جهان اسلام به ايران، سوريه، عراق، پاكستان، ازبكستان، تركيه و هند تقسيم مي شده است.مؤلف كتاب اسطوره ايران در مورد تفاوت آثار هنري شرقيان و غربيان توضيح داد: نگاه و ديدگاه ما با مطالعه و تحقيق غرب تفاوت زيادي دارد، غربيان ظواهر آثار را مي بينند و از نظر زيباشناسي آثار هنري را مورد بررسي و تحقيق قرار مي دهند ولي شرقي ها هم ظواهر آثار را مي بينند و هم با آداب و رسوم و نوع تمدن آن آشنا هستند. ما مي توانيم نوع زيبايي كه در اين آثار نهفته است را ريشه يابي و فرهنگ ايراني اسلامي را به جهانيان عرضه كنيم.در ادامه اين نشست، دكتر محمد قرايي سردبير كتاب ماه هنر گفت: اطلاعات كافي درباره هنر ايران مطرح نيست و بيشتر آرتيست بودن مهم است نه محقق بودن و اگر هنري خلق شود رنگ و بوي ايراني آن بسيار كم است.وي در ادامه افزود: هنر ايران، تزئينات و زيبايي هاي فراواني دارد ولي پژوهشگران ما آثاري را ارائه مي دهند كه به سمت هنر غرب نزديك تر است.اين استاد دانشگاه به اين مشكل اساسي اشاره كرد و گفت: پژوهشگران ما آگاهي كافي در اين زمينه ندارند و نمي توانند به منابع دسترسي پيدا كنند، زيرا كتاب عامل مهمي در اين زمينه است و مي تواند نقايص را جبران كند.وي به تاريخ هنر جهان اشاره كرد و افزود: ما در زمينه تاريخ هنر جهان مي توانيم از آثار «مادام دولاما»، «ارنست هرزميلر»، «پوپ، و «گدار» استفاده كنيم.
سردبير كتاب ماه هنر به پژوهشگران و محققان اشاره كرد و گفت: پژوهشگران و محققان بايد بيشتر در اين زمينه تحقيق كنند تا ما نيز بتوانيم با اين آثار كهن ايران زمين به منابع مهم مكتوب دسترسي پيدا كنيم.
؛٦ كشور فرهنگ و هنر ايران را ميزباني مي كنند
؛تعدادي از كشورهاي آمريكاي لاتين و شمالي خواستار ميزباني نمايشگاه «ايران نمادي از پرديس» در موزه هاي ملي خود شده اند.محمدرضا كارگر، مدير موزه ملي ايران با اعلام خبر استقبال و درخواست تعدادي از كشورهاي آمريكاي شمالي و لاتين براي ميزباني نمايشگاه ٠١ هزار سال فرهنگ و هنر ايران كه در حال حاضر با عنوان «ايران نمادي از پرديس» در موزه انسان شناسي مكزيكوسيتي برپاست، به ميراث خبر گفت: تاكنون مسئولان فرهنگي كشورهاي ونزوئلا، كلمبيا، شيلي، برزيل، كانادا و آرژانتين از طريق رايزني هاي فرهنگي و نمايندگي هاي ايران در اين كشورها و يا با مكاتبه با موزه ملي ايران درخواست ميزباني اين مجموعه اشياي تاريخي موزه ملي را مطرح كرده اند.به گفته كارگر مسئولان موزه ملي ايران در حال بررسي پيشنهادهاي رسيده براي اين نمايشگاه هستند در صورت اين كه هر كدام از اين كشورها توانايي برگزاري اين نمايشگاه را داشته باشند و بتوانند درخواست هاي مطرح شده از طرف ايراني ها را برآورده كنند، فكر مي كنم بتوانيم يك برنامه چند ساله براي سفر اين مجموعه باارزش تاريخي آماده و ظرف ماه هاي آينده آن را منتشر كنيم.وي با اشاره به استقبال بي نظير مكزيكي ها از نمايش اين آثار تاريخي خبر از درخواست مكزيكي ها براي تمديد اين نمايشگاه در اين كشور داد: «بنا بر آماري كه از سوي موزه انسان شناسي مكزيك، ارائه شده است؛ در برخي روزها دهها هزار نفر در صف هاي طولاني براي بازديد از نمايشگاه موزه به انتظار مي ايستند. استقبال گسترده عموم مردم از اين نمايشگاه موجب شده تا مكزيكي ها، علاوه بر تمديد پيشنهاد برگزاري اين نمايشگاه در دو شهر ديگر را ارائه دهند كه اين درخواست در دست بررسي است.»كارگر مهمترين شرط موزه ملي ايران براي تمديد زمان اين نمايشگاه را داشتن شرايط مناسب حفاظت از اشياء در اين موزه و پرداخت مبلغي از سوي دولت مكزيك براي اين نمايشگاه دانست. «مكزيكي ها تاكنون پيشنهادهاي موزه ملي را پذيرفته اند و فكر مي كنم براساس برنامه اي كه آنها ارائه داده اند نمايشگاه تا پايان سال ٧٠٠٢ در اين كشور باقي بماند.»مدير موزه ملي ايران پيشنهاد مهم ديگر اين نمايشگاه را از سوي كشور كلمبيا دانست. براساس توافق انجام شده ميان دو كشور اين نمايشگاه قرار است همزمان با برگزاري اجلاس جهاني WTO كه در سال ٨٠٠٢ در اين كشور برگزار مي شود، در موزه ملي كلمبيا به نمايش گذاشته شود. اما كارگر خبر از به تعويق افتادن نمايشگاه در اين كشور را داد: بعد از بررسي هاي بسيار متوجه شديم با توجه به حجم برنامه هايي كه همزمان با اين اجلاس تدارك ديده اند، كلمبيا نمي تواند برنامه ريزي مناسبي براي نمايشگاه در بوگوتا داشته باشد به همين علت با صحبت هايي كه سفير ايران در اين كشور با مسئولان فرهنگي و همسر رئيس جمهور كلمبيا داشته است؛ احتمالا نمايشگاه بعد از برگزاري اجلاس به موزه ملي كلمبيا مي رود.نمايشگاه «ايران نمادي از پرديس» به عنوان مهمترين و بزرگترين فعاليت فرهنگي ايران در حوزه كشورهاي آمريكاي شمالي و جنوبي به شمار مي آيد. نمايشگاه «ايران نمادي از پرديس» شامل ٨٥٣ اثر از دوره هاي اواخر هزاره هفتم پيش از ميلاد تا پايان دوره قاجار براي نخستين بار ٥٢ آبان ٥٨٣١ در مكزيك با حضور معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و رئيس موزه ملي ايران افتتاح شد.براساس تفاهم نامه اي كه بين ايران و مكزيك امضا شد، مكزيك تعهد كرد كه نمايشگاهي از آثار به جا مانده از تمدن هاي اينكاها و ماياها را در موزه ملي ايران برپا كند. البته با توجه به آماده نبودن موزه ملي ايران برگزاري اين نمايشگاه تا پايان طرح گسترش موزه به تعويق مي افتد.
؛«پيتر جكسون» ادبيات را فيلم مي كند
؛رويترز- «پيتر جكسون» كارگردان سه گانه «ارباب حلقه ها» با همكاري شركت «دريم وركز»، قصد دارد اقتباس سينمايي رمان پرفروش «The Lovely Bones» را بسازد.«دريم وركز» پس از شكست رقباي خود، توانست حق ساخت اين اثر «آليس سبولد» را كه درباره قتل يك دختر ٤١ ساله است، به دست آورد. «جكسون»، اين فيلم را براساس فيلمنامه اي نوشته «فران والش» و «فيليپا بوينز» خواهد ساخت. در حالي كه هنوز بازيگران اين پروژه مشخص نشده اند، دريم وركز اعلام كرده است فيلم برداري از ماه اكتبر آتي (اوايل پاييز) آغاز خواهد شد. جكسون در سال ٤٠٠٢، با فيلم «ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه» ٣ اسكار به دست آورد.؛«جنگ ستارگان» محبوب مردان شد
؛بي بي سي- سه گانه «جنگ ستارگان» از سوي تماشاگران مرد به عنوان محبوب ترين اثر تاريخ سينما انتخاب شد. زنان نيز، اين فيلم را به عنوان دومين فيلم محبوب خود انتخاب كردند. طبق نتايج به دست آمده از اين نظرسنجي كه توسط «SKy Movies» انجام شده است، ٠٥ درصد پرسش شوندگان گفته اند فيلم هاي «جنگ ستارگان» را ٠٢ بار تماشا كرده اند! در فهرست فيلم هاي پرطرفدار در ميان مردان سه گانه «جنگ ستارگان»، «بيگانه»، «ترميناتور»، «بليدرانر» و «پدرخوانده» و در فهرست فيلم هاي پرطرفدار زنان «رقص كثيف»، تريلوژي جنگ ستارگان، «Grease»، «آواي موسيقي» و «زن زيبا» قرار دارند.؛«هلن ميرن» دعوت ملكه انگليس را رد كرد
؛خبرگزاري فرانسه- به نوشته روزنامه هاي انگليسي، «هلن ميرن» بازيگر برنده اسكار و بازيگر نقش «ملكه اليزابت» در فيلم «ملكه»، دعوت شام ملكه اليزابت را رد كرده است. «ميرن» به دليل مشغله كاري و حضور در جديدترين پروژه اش تحت عنوان «گنجينه ملي: كتاب اسرار» نتوانسته است اين دعوت را بپذيرد. يكي از مقام هاي كاخ باكينگهام در اين باره گفت: ارسال دعوتنامه شخصي از سوي ملكه براي بازيگري كه نقش وي را ايفا كرده، بي سابقه است و ما انتظار نداشتيم بشنويم كه زمان مناسبي براي اين دعوت، نبوده است.
؛حمايت ٠٢ ميليوني
از ٥١ فيلم سينمايي
؛محمدي- ٥١ فيلم سينمايي مورد حمايت تبليغات شهري معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران قرار مي گيرد.محمدمهدي عسگرپور (معاون هنري سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران) روز گذشته ضمن اعلام اين خبر به خراسان گفت: به فيلم هايي كه به موضوعات شهري و اخلاقي و زندگي شهرنشيني توجه كرده باشند، حداكثر ٠٢ ميليون تومان كمك مالي مي شود، تا وضعيت مناسب تري براي اكران عمومي و ارتباط با مخاطب پيدا كنند.وي افزود: توجه به اقتصاد هنر از جمله برنامه هايي است كه در اولويت كاري معاونت هنري است. در واقع سعي داريم حمايت هايي را انجام دهيم كه در نهايت منجر به رشد هنر و رشد اقتصاد هنري مي شود. عوارضي كه در بخش هاي مختلف فرهنگي، هنري دريافت مي شود، از جمله كارهايي است كه سعي در حذف آن داريم كه به تدريج چنين برنامه هايي نتيجه خواهد داد.عسگرپور در ادامه به فعاليت هاي بين المللي اين معاونت اشاره كرد و گفت: از سوي كشورهاي مختلف تقاضا براي برنامه هاي مشترك فرهنگي داشتيم كه تا پايان سال، هفته فرهنگي پارس و استانبول در تهران و هفته فرهنگي تهران را در استانبول برگزار مي كنيم. بيشترين تمركز ما بر برنامه هايي چون فيلم، موسيقي، هنرهاي تجسمي و شعر است. به دليل همزماني سال مولانا نيز در استانبول كنسرت موسيقي با اشعار مولانا و شب شعر با محوريت مثنوي برگزار خواهيم كرد.عسگرپور با اشاره به برگزاري نخستين سمپوزيوم مجسمه سازي كه سال گذشته برگزار شد، گفت: نخستين سمپوزيوم مجسمه سازي با استقبال خوبي مواجه شد و تجربه خوبي در اين راستا محسوب مي شود. امسال هم قرار بر برگزاري دور دوم آن را داشتيم اما به دليل مشكلاتي كه درخصوص بودجه سازمان وجود دارد، تا اصلاحيه اي ارائه نشود، بعيد مي دانم اين دوره از سمپوزيوم برگزار شود.وي در پاسخ به اين سوال كه معاونت هنري ارشاد فعاليت هاي معاونت هنري سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران را موازي كاري و دخالت در امور ارشاد، تلقي كرده است، گفت: حمايت از فعاليت هاي فرهنگي- هنري فقط ساخت ساختمان نيست ما فعاليت هايي را كه در تعريف معاونت هنري وجود داشت، پيگيري كرديم به همين دليل در شأن مملكت ما نيست كه هر روز براي هر يك از هنرها مجلس ترحيمي برگزار كنيم.؛پيرنياكان با جلوه يار در نمايشگاه كتاب
؛محمدي- همزمان با برپايي بيستمين دوره نمايشگاه كتاب، داريوش پيرنياكان باكتابي جديد در نمايشگاه حضور دارد.پيرنياكان ضمن اعلام اين خبر به خراسان گفت: اين كتاب توسط انتشارات ماهور منتشر شده و عنوان آن «جلوه يار» است.وي افزود: علاوه بر كتاب لوح فشرده (CD) اين اثر هم منتشر شده كه علاقه مندان مي توانند از آن استفاده كنند.پيرنياكان گفت: يك كاست جديد با عنوان «آسمان در چارگاه» آماده كرده ام كه با صداي آقاي نوربخش همراه است. اين كار هم توسط حوزه هنري منتشر مي شود.؛«مغول ها» حامي مالي مي خواهد
؛مسعود اطيابي گفت: فيلم سينمايي «مغول ها» سنگين است و به دنبال حامي مالي براي ساخت آن مي گردم.مسعود اطيابي در گفتگو با فارس گفت: كار نگارش فيلمنامه فيلم سينمايي «مغول ها» تا ٥١ روز ديگر به پايان خواهد رسيد و به محض يافتن حامي مالي مناسب اقدام به ساخت اين فيلم خواهم كرد.وي درباره فيلم سينمايي «مغول ها» گفت: اين كار يك كار تاريخي سينمايي است كه به حمله مغول ها به ايران برمي گردد و غناي فرهنگي ايرانيان را در آن دوره به تصوير مي كشد.وي افزود: با توجه به هجوم مغول ها در آن دوره به ايران و ويراني بناهاي ايراني، غناي فرهنگي ايرانيان منجر به سربلند بيرون آمدن از آن هجوم شد كه دستمايه اصلي فيلم سينمايي «مغول ها» به شمار مي رود.؛نمايش نسخه جديد «اخراجي ها» منتفي شد
؛حبيب اله كاسه ساز تهيه كننده سينما گفت: اكران فيلم «اخراجي ها» به صورت فعلي ادامه مي يابد و تغييري در اكران سينمايي آن به وجود نخواهد آمد. حبيب اله كاسه ساز در گفتگو با فارس گفت: اكران فيلم بدون اضافه كردن بخش ديگري در سينماهاي آزاد ادامه خواهديافت اما قصد داريم در صورت كسب موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، چهل دقيقه اي كه قرار بود به نسخه سينمايي فيلم اضافه شود، به نسخه اي كه قرار است وارد شبكه ويدئويي كنيم، بيفزاييم. كاسه ساز در مورد پخش نسخه ويدئويي اين فيلم گفت: هنوز زمان پخش نسخه ويدئويي اين فيلم مشخص نيست اما در حال گفتگو با موسسه «تصوير دنياي هنر» هستيم تا از طريق اين موسسه، سي دي هاي رسمي اين فيلم را پخش كنيم.؛نخستين جشنواره بين المللي فيلم هاي مستند برگزار مي شود
؛نخستين جشنواره بين المللي فيلم هاي مستند ايران «سينما حقيقت» در بخش هاي مسابقه و جنبي از ٣٢تا ٧٢مهرماه ٦٨٣١در تهران برگزار مي شود. به گزارش مهر، روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي اعلام كرد جشنواره مستند« سينما حقيقت» شامل پنج بخش مسابقه ملي مستندهاي كمتر و بيشتر از ٠٦دقيقه، مسابقه بين الملل مستندهاي كمتر و بيشتر از ٠٦دقيقه، جنبي، چشم انداز و بازار فيلم است.در بخش هاي رقابتي جشنواره كه جوايز نقدي آن ٠٦٣ميليون ريال در بخش مسابقه ملي و ٢٢هزار يورو در بخش مسابقه بين الملل است، مستندهاي توليد سال ٤٨٣١به بعد با موضوع آزاد پذيرفته مي شوند. بخش هاي غيررقابتي جشنواره هم به نمايش فيلم هاي مرتبط با موضوع پيامبر اعظم (ص) محور وحدت جهان اسلام، مولانا حكيم و شاعر بزرگ پارسي گوي، شرق و هويت: جلوه اي از گستره سبز اسلامي، آفريقا، زيبايي و درد و چشم انداز سينماي مستند جهان: هزاره سوم اختصاص يافته است.« سينما حقيقت »در نظر دارد با توجه به اهميت و نقش سينماي مستند ايران در سطح جهان، نخستين بازار بين المللي فيلم هاي مستند در قاره كهن آسيا را همزمان با برگزاري جشنواره برپا كند.