با معرفی برگزیدگان
تعداد بازدید : 0
نوزدهمین كنگره شعر دفاع مقدس به كارخود پایان داد
نویسنده : امیرسینا
پرونده نوزدهمین كنگره سراسری شعر دفاع مقدس صبح روز پنج شنبه با اعلام برگزیدگان در سالن هلال احمر استان یزد بسته شد. به گزارش فارس؛ آیین پایانی نوزدهمین كنگره سراسری شعردفاع مقدس صبح روز پنج شنبه در سالن هلال احمر استان یزد با حضور مسئولان استانی، محمود اكرامیفر دبیر علمی كنگره، مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان تهران و یزد و حجتالاسلام محمدعلی صدوقی امام جمعه یزد برگزار شد. در این مراسم سرهنگ حسن رسولی، معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گزارشی از فرآیند برگزاری این كنگره ارائه كرد و گفت: در سالهای گذشته كنگره شعر دفاع مقدس به شكل متمركز در تهران برگزار میشد، اشعار از سراسر كشور به تهران رسیده و در یك روز داوری میشدند. اما با برپایی جشنوارههای استانی این كنگره گسترش یافت.
به گفته رسولی در این راستا 34 گروه داوری و 34 دبیر علمی حضور داشتند كه در این دوره بالغ بر 140 داور ما را یاری كردند. شعر دفاع مقدس در این دوره 51 درصد اشعار را به خود اختصاص داد. از این میان اشعار با رویكرد عاشورایی 19 درصد، مقاومت ملل 20 درصد و تنها 10 درصد اختصاص به حوزه كودك و نوجوان داشت. معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با ارائه قیاسی از دوره نوزدهم و هجدهم عنوان كرد: از نظر تعداد و آثار رسیده و شاعرانی كه در گذشته با ما همكاری داشتند، در این دوره شاهد رشد بودیم. در دوره گذشته كه در استان فارس برگزار شد، 9 هزار و 500 اثر به دست ما رسید. اما در این دوره 12 هزار اثر به دبیرخانه واصل شد. در كنگره هجدهم 3 هزار و 300 شاعر و در كنگره نوزدهم 4 هزار شاعر حضور داشتند.
وی تصریح كرد: این دوره از كنگره سراسری شعر دفاع مقدس از پرمحتواترین كنگرههای فرهنگی كشور بود. وی در ادامه ضمن اشاره به ویژگیهای این دوره ابراز داشت: یكی از كارهایی كه در جشنواره استانی رخ داد ظهور شعر دفاع مقدس با گویش محلی بود. در این دوره این آثار به شكل نمادین به زبانهای تركمن، كردی، تركی و عربی قرائت و برای حاضران با زیرنویس فارسی پخش شد كه قرار است این آثار در ویژهنامهها و كتابهای استانی منتشر شود. وی افزود: یكی از ویژگیهای اصلی این دوره حضور دو برابری بانوان بود. چرا كه در سال گذشته در این بخش 35 برگزیده داشتیم اما در دوره نوزدهم این رقم دو برابر شده و 70 برگزیده خواهیم داشت. در ادامه پرویز بیگی حبیبآبادی گفت: اواخر آذر سال 60 در حقیقت اولین حركت خودجوش شاعران برای شركت در مناطق عملیاتی و شعرخوانی آغاز شد. امروز قریب به 30 سال از آن هنگام میگذرد و بسیاری از شاعران از آن شاعران امروز به ساحت مقدس دوست پیوستند. به گفته این شاعر اولین شعرخوانی پس از پایان دفاع مقدس در سنندج به همت شهید زارعی برپا شد و پس از این شهید، سردار اثباتی این حركت منسجم را ادامه داد و 8 سال بعد نیز مسئولیت این امر با بنده بود. به گفته حبیبآبادی در این دوران واكنشهای فراوانی صورت گرفت و گفته میشد كه این كنگرهها چند سالی بیشتر دوام نخواهد داشت اما به لطف حضرت حق و شعور و شكوهمندی و بالندگی شاعران این عرصه امروز شاهد برگزاری نوزدهمین شعر دفاع مقدس هستیم و انشاءا... این راه همچنان هموار و هموارتر خواهد شد. حبیبآبادی تصریح كرد: بیشك شعر دفاع مقدس و مقاومت و پایداری از مؤلفههای اصلی شعر در سه دهه گذشته است. وی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: كنگره سراسری شعر دفاع مقدس را باید قدیمیترین كنگره شعر نامید و در حوزه مقاومت گستردهترین حركتی كه صورت میگیرد در این حوزه است كه امیدوارم بتواند این كنگره با شاعران مقاومت در سراسر جهان حشر و نشر داشته باشد. در پایان نیز برگزیدگان معرفی شدند.
براساس این گزارش اسامی برگزیدگان به شرح ذیل است:
در بخش «دفاع مقدس» رتبه اول؛ محمدرضا شرفی خموشان از ورامین، رتبه دوم به طور مشترك به علیرضا رجبعلیزاده از اصفهان و مهدی نظارتیزاده از اصفهان، رتبه سوم به طور مشترك به مهدی فرجی از اصفهان و امید مهدینژاد از تهران
بخش «دفاع مقدس با مضامین و مفاهیم عاشورایی» رتبه اول علیاصغر شیری از قم، رتبه دوم به طور مشترك به مهدی شهابی از آذربایجان شرقی و سیدعلی شكراللهی از اصفهان، رتبه سوم به طور مشترك به احمد حسینپور علوی از قم و سمیه ابراهیمی از مازندران
بخش «مقاومت ملل» رتبه نخست علی داودی از تهران، رتبه دوم به طور مشترك به لیلا كردبچه از تهران و صدیقه مرادزاده از تهران، رتبه سوم به طیبه سلمانینژاد از استان یزد .
بخش «كودك و نوجوان» رتبه اول محمدصادق خدایی از استان یزد، رتبه دوم به طور مشترك به فائزه رسكتی از مازندران و مریم اسلامی از خراسان رضوی، رتبه سوم به طور مشترك به حامد محقق از تهران، معصومهالسادات وزیری از خراسان رضوی
در بخش تقدیری نوزدهمین كنگره سراسری شعر دفاع مقدس میلاد عرفانپور در بخش دفاع مقدس از تهران و سیدحسن مبارز در بخش دفاع مقدس از استان خراسان رضوی تجلیل شدند.
علیرضا قربانی در اپرای عروسکی «حافظ» می خواند
علیرضا قربانی به عنوان خواننده نقش «حافظ» به جمع گروه اجرایی اپرای عروسکی «حافظ» پیوست.بهروز غریب پور طراح و کارگردان این اثر نمایشی به ایسنا گفت: علیرضا قربانی از هفته پیش تمرینات این نمایش را آغاز کرده و بخش هایی از کار به صورت آزمایشی ضبط شده است.وی در ادامه درباره طراحی و ساخت عروسک های این نمایش، یادآور شد: نخستین عروسکی که طراحی کرده ایم عروسک شاخه نبات است که توسط علی پاکدست طراحی شده است.غریب پور چندی پیش هم زمان با بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر سه اپرای عروسکی مولوی، رستم و سهراب و مکبث را در تالار فردوسی اجرا کرد که این آثار مورد توجه میهمانان خارجی جشنواره قرار گرفت.
برگزیدگان جشنواره یارویادگار معرفی شدند
جشنواره «یار و یادگار» با حضور جمعی از شاعران و مسئولان موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) و شاعران و نویسندگان جوان برگزیده این دوره پایان یافت.به گزارش ایسنا، حمید هنرجو- دبیر جشنواره «یار و یادگار»- در آغاز این مراسم در سخنانی با اشاره به این که استقبال از جشنواره این دوره، بیشتر از دوره های پیش بود، اظهار کرد: در این دوره، ۱۹۰ اثر در حوزه شعر،۱۳۰ اثر ادبی، ۶۵ اثر ادبیات کودک، ۳۵ اثر داستان و ۱۲ اثر ترانه به جشنواره فرستاده شد و ۲۵ اثر نیز در رشته های مختلف با تاخیر ارائه شد.در ادامه این مراسم، از حمید سبزواری، شاعر آثاری مانند «خمینی ای امام» و «ا... اکبر، خمینی رهبر» تجلیل شد و این شاعر دوقطعه از سروده های خود را در دوران انقلاب خواند.در پایان مراسم، برگزیدگان این جشنواره ادبی معرفی شدند و جوایزشان که شامل لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی بود اهدا شد.اسامی برگزیدگان این جشنواره به این شرح است: در بخش شعر، رتبه اول «سارا سادات باختر» از اصفهان، رتبه دوم «مریم کرباسی نجف آبادی» از اصفهان و رتبه سوم «محمدجواد شاهمرادی» از اصفهان.
در بخش ترانه رتبه اول «سینا میرزایی» از تهران و رتبه دوم «مطهره عباسیان» از اصفهان.در بخش داستان رتبه اول «کبری زارع پاکدل» از تهران، رتبه دوم «مصطفی میرزایی» از ملایر و رتبه سوم «معصومه عیوضی» از تهران.در بخش ادبیات کودک و نوجوان، رتبه اول «احمد میرزاده» از مشهد، رتبه دوم «هادی خسروی» از فارس و رتبه سوم «محمد سرابی» از ملایر.در بخش نثر ادبی رتبه اول «لیلا حسینی» از تهران، رتبه دوم «سامره دارات» از تهران و رتبه سوم «کامبیز حضرتی» از تهران.
«جدایی نادر از سیمین» به جشنواره فیلم هنگ کنگ دعوت شد
فیلم «جدایی نادر از سیمین» که هفته گذشته در پایان جشنواره برلین موفق به دریافت خرس طلای بهترین فیلم و دو خرس نقره ای برای مجموعه بازیگران زن و مرد فیلم شد، طبق پیش بینی ها مورد استقبال جشنواره های جهانی قرار گرفته و پس از جشنواره برلین در جشنواره فیلم «هنگ کنگ» به نمایش درخواهد آمد.به گزارش ایسنا برگزارکنندگان سی و پنجمین جشنواره فیلم هنگ کنگ اعلام کردند: فیلم «جدایی نادر از سیمین» یکی از چند فیلم تحسین شده جهانی خواهد بود که در این رویداد سینمایی نمایش دارد.به گزارش اسکرین دیلی، جشنواره فیلم هنگ کنگ روز ۲۰ مارس (۲۹ اسفند) با نمایش فیلم «قلبم را نشکن» ساخته جدید «جانی تو» افتتاح خواهد شد و تا روز پنجم آوریل -۱۵ فروردین ماه- ادامه خواهد داشت.در جشنواره امسال «هنگ کنگ» ۳۳۵ فیلم از ۵۶ کشور جهان نمایش خواهند یافت و طبق اعلام قبلی، بخش مرور آثار این جشنواره امسال به «عباس کیارستمی»، کارگردان ایرانی برنده نخل طلا و «ژانگ که جیا»، کارگردان سرشناس چینی برنده شیر طلای ونیز اختصاص خواهد داشت.
در آیین پایانی همایش ملی نظریه و نقد ادبی عنوان شد
تعداد بازدید : 3
دومین همایش نقد ادبی با موضوع «ادبیات داستانی» در تهران برگزار می شود
علیرضا حیدری- نخستین همایش ملی نظریه و نقد ادبی با قرائت بیانیه در دانشگاه فردوسی مشهد به کار خود پایان داد. این همایش که طی دو روز در دانشکده ادبیات این دانشگاه برگزار شده بود، در روز دوم نیز با ۴ نشست علمی، زبان شناسی و نقد ادبی، نقد و روایت شناسی، نقد ادبی ،ادبیات تطبیقی و ترجمه و نقد روان شناسی و اسطوره همراه بود و آخرین برنامه این همایش نشست پرسش و پاسخ با دکتر فتوحی، دبیر علمی جشنواره و قرائت بیانیه بود.در آیین پایانی که با حضور استادان و دانشجویان همراه شد، دانشگاه تربیت معلم تهران آمادگی خود را برای برگزاری دومین همایش نظریه و نقد ادبی در سال ۹۱ با موضوع «ادبیات داستانی» اعلام کرد. امید همدانی و فرزان سجودی نیز ازجمله کسانی بودند که در آیین پایانی به چند نکته در حوزه نقد ادبی اشاره کردند. سجودی از فضای حاکم بر نقد در ایران انتقاد کرد و گفت: خیلی موافق واژه «بیمار» برای فضای حاکم بر نقد در ایران نیستم بلکه باید نقد ادبی ایران را «جوان و نوپا» خواند و سعی کنیم به سمت چند صدایی در نقد برویم. امید همدانی هم به سه تلقی غلط از نظریه های ادبی اشاره کرد و نگاه ابزار انگارانه، اطلاق عنوان «وارداتی» و تلاش برای بومی کردن نظریه های ادبی بدون توجه به بعد جهان شمولی این نظریه ها را سه تلقی غلط در حوزه نظریه پردازی نقد ادبی برشمرد.
پایان بخش این همایش دو روزه قرائت بیانیه بود که توسط دکتر ابراهیم خدایار خوانده شد. این بیانیه ۱۱ بند داشت که عبارت است از: ۱ - تاکید بر جنبه های بومی و ملی نقد ادبی از رهگذر مطالعات عمیق در متون ادب فارسی ۲ - ضرورت ایجاد فضای مفاهمه میان گفتمان های مختلف نقد ادبی در دانشگاه و بیرون دانشگاه ۳ - اصلاح روند پژوهش ها، نظریه و نقد ادبی ۴ - ایجاد گرایش نقد ادبی در مقاطع ارشد و دکترا ۵ - توجه به تقویت بنیاد های بین رشته ای ۶ - ضرورت تعریف و تبیین اهداف ، رویکردها و نقش اجتماعی- فرهنگی نهادهای دست اندرکار نقد ادبی در کشور ۷ - بازنگری در شیوه های آموزش ۸ - پرهیز از تطبیق نادرست نظریه های مختلف با آثار ادبی فارسی ۹ - ایجاد فضای مناسب برای نقد نقد ۱۰ - برگزاری همایش های ملی نظریه و نقد ادبی به صورت دوسالانه.11-تأسیس دبیرخانه دائمی همایش
حاشیه های جشنواره موسیقی
نویسنده : اکرم محمدی
در میان گروه های شرکت کننده در جشنواره، گروه «رستاک» از استقبال خوبی برخوردار شد.
گروه «لیان» از بوشهر نیز از جمله اجراهایی بود که با استقبال بی سابقه ای روبه رو شد. در این اجرا از حرکات آیینی منطقه نیز استفاده کردند.
نشست های تخصصی اغلب بدون مخاطب است و مخاطبان بیشتر به دنبال اجراهای جشنواره هستند تا نشست های تخصصی. در حالی که این نشست ها به عنوان کار پژوهشی در زمینه موسیقی بسیار راهبردی است.
قرار است یک اجرا پس از پایان جشنواره به سهیلا پورگرامی و گروهش در تالار وحدت داده شود.
به دنبال استقبال بی نظیر از اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی ، قرار است اجرای فوق العاده ای برای این گروه ترتیب داده شود.
وزیر ارشاد در اجرای ارکستر موسیقی ملی حضور داشت و اجرای این ارکستر را به رهبری بردیا کیارس دنبال کرد.
به گفته مدیر روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر، اجرای موسیقی در شیراز با استقبال خوبی از سوی مردم این شهر مواجه شد.
گروه بانوان «مشتاق» به سرپرستی مژگان شیرازی، جشنواره را در شیراز آغاز کردند. در واقع در شیراز بانوان آغازگر جشنواره بودند.
برخی از سالن ها همچنان با مشکلات فنی صدا روبه رو هستند.
در بعضی از اجراها خبرنگاران بامشکل مواجهند و جایی که برای آنان در نظر گرفته می شود؛ توسط برخی اشغال می شود.
شنیده ها حاکی از این است که در نشست های تخصصی برخی از کارشناسان مدعو، حضور پیدا نمی کنند.
ارکستر موسیقی ملی آذربایجان در جشنواره موسیقی فجر، آثاری از موسیقی آذربایجان و ایران را اجرا کردند و یکی از آهنگ های ایرانی آنان مرغ سحر بود که با استقبال حاضران روبه رو شد.
اجراهای ویژه کودکان در تالار اندیشه حوزه هنری اجرا می شود.
گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو نیز در جشنواره برنامه خود را اجرا کردند. این اجرا در تالار وحدت بود که با ۴۵ دقیقه تاخیر آغاز شد.
عمرانلو در اجرایش از انتشار آخرین آلبومشان خبر داد.
اجرای استادان موسیقی که در تالار وحدت اجرا می شود نیز از جمله کارهایی است که با استقبال مواجه می شود.
نکته جالب جشنواره امسال این است که گروه های موسیقی که در بخش مسابقه حضور دارند با استقبال چندانی روبه رو نمی شوند.