با حضور شاهنامه پژوهان داخلی و خارجی برگزارشد
تعداد بازدید : 5
آغاز به کار همایش هزاره شاهنامه
توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی
نویسنده : اکرم محمدی
همایش هزاره شاهنامه با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد ایران شناسی افتتاح شد.
به گزارش خراسان، در این مراسم که با حضور جمعی از استادان و فردوسی شناسان داخلی و خارجی در محل بنیاد ایرانشناسی برگزار شد، ابتدا دکتر حداد عادل به راز ماندگاری شاهنامه اشاره کرد و گفت: هزار سال است که شاهنامه در دل و دست ایرانیان جای گرفته و خوانده و عزیز شمرده می شود. همه این کتاب را می شناسند. سال هاست داستان های حماسی آن را با لحنی گرم و گیرا می خوانند و شنوندگانش مجذوب آن می شوند. مرشدان اشعار رزمی اش را می خوانند و ضرب می گیرند و پهلوانان را به دست افشانی وامی دارند.
هزاران سال است که روستاییان، داستان گذر سیاوش از آتش را روایت می کنند. هزاران سال است که نقاشان تصور خود را از شاهنامه به تصویر می کشند و سعی می کنند با نقاشی، به شعر فردوسی تجسم بخشند. هزاران سال است که شاعران با تقلید از آن، شاهنامه و فتح نامه، علی نامه، گرشاسب نامه و اسکندرنامه می سرایند و بزرگانی مانند سعدی، مولوی و حافظ اشعار او را در شعر خود می گنجانند و برای تربت آن پاکزاد، طلب رحمت می کنند.وی افزود: بیش از یک قرن است که دانشمندان و پژوهشگران در شاهنامه به تحقیق پرداختند و متخصصان فرهنگ عامه و ادبیات تطبیقی ادبیات این کتاب را بررسی کردند. اما به راستی راز این ماندگاری چیست و چرا در گذر زمان غبار کهنگی بر شاهنامه ننشسته است و همواره پا به پای فارسی زبانان پیش می رود. چرا همواره آن را عزیزتر می دارند؟ برای درک این معنا و اهمیت شاهنامه باید به هزار سال پیش برگردیم و اوضاع و احوال آن روزگار را جویا شویم.رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: راز ماندگاری شاهنامه در این بود که ایرانیان آن زمان اسلام را پذیرفتند. اما چون ملتی بزرگ بودند، خواستند تا در عین مسلمانی، ایرانی بمانند. هرچند پیامبر اسلام، عرب زبان و قرآن هم به زبان عربی بود اما آنان، اسلام را با عربیت یکی ندانستند. ایرانی بودن را مغایر مسلمانی نشناختند. چون اسلام عقیده و ایران علاقه آنان بود. آنان زبان خود را حفظ کردند و فارسی دری را جانشین فارسی میانه کردند و آن را به منزله رکنی استوار عزیز داشتند.دکتر حداد عادل گفت: زمانی که اعراب ایرانیان را شهروند درجه دوم می دانستند، این تحقیر برای ایرانیان گران می آمد. فردوسی که از دهقانان خراسان بود، با رنجی ۳۰ ساله داستان ها را به شعر درآورد. شاهنامه را، مانند رودخانه ای پربرکت در گستره جغرافیایی ایران زمین جاری کرد و از نسلی به نسل دیگر سپرد. فردوسی یادگاری های کهن مردم ایران را با سخنی دلنشین به عنوان شاهنامه عرضه کرد.وی یک حافظه تاریخی جمعی را به وجود آورد و عجم را با رنج ۳۰ ساله خود زنده کرد. در واقع هویتی که فردوسی در پی تثبیت آن بود، در مقابل اسلام نبود.وی در ادامه گفت: فردوسی مسلمانی درست اعتقاد و شیعه ای غیرتمند بود. شاهنامه هم اگرچه مربوط به ایران پیش از اسلام است اما رنگ و بوی مسلمانی دارد و سرشار از معارف اسلامی است. فردوسی دیوانی با ۶۰ هزار بیت پدید آورد که امروز بعد از هزار سال مردم کوچه و بازار آن را می فهمند. این نشانه ناتوانی این زبان نیست بلکه نشانه قوت آن است. پژواک صدای فردوسی هزار سال است که می پیچد. به همین دلیل راز ماندگاری اش هنوز گشوده نشده است.حداد عادل گفت: چهره فردوسی، چهره یک حکیم است. با آن که کتابی در وصف جنگ ها، پیروزی و ناکامی های شاهان سروده است اما هر زمان که فرصتی به دست می آورد، زبان به نصیحت می گشاید و شاهنامه نیز کتابی توحیدی و اخلاقی است.وی با تاکید بر توجه به شاهنامه در دوره معاصر گفت: عده ای بعد از شهریور ۱۳۲۰ سعی کردند که با تاکید بر هویت ایرانی، اسلام را کمرنگ کنند. شاهان هم اگر خود را به شاهنامه و فردوسی چسباندند، تقصیر فردوسی نبود. مردم خود براساس کردارها داوری کردند و شاهنامه ماندگار شد. اینک ماییم و کتابی که هزار سال است ما را به منزله یک ملت به هم پیوند داده و به شعری که پشتوانه زبان ملی ما می باشد تبدیل شده است.
دکتر حسن حبیبی و ماجرای شاهنامه شاه طهماسب
در ادامه دکتر حسن حبیبی رئیس بنیاد ایرانشناسی و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی با قرائت بخشی از شاهنامه گفت: سه سال پیش دچار بیماری سختی شدم و بعد از بهبودی دکتر معالج من گفت احتمال می دادند که حافظه ام بازنگردد. همان زمان به این مسئله فکر کردم که ماجرای بازگرداندن شاهنامه شاه طهماسب به ایران را بنویسم تا بماند.
وی در ادامه گفت: این شاهنامه در زمان ولیعهدی و سپس پادشاهی شاه طهماسب صفوی فراهم شد. ابتدا ولیعهد هرات بود و با جمعی از هنرمندان و نگارگران به تبریز آمد و ۱۵ تن از هنرمندان این دو شهر را مامور این کار کرد. حداقل بیست سال طول کشید تا این هنرمندان ۵۰۷ برگ یعنی بیش از هزار صفحه از آن را نوشتند. نکته جالب این که کاغذ این کار بسیار نازک و پشت و روی هر صفحه پر از نوشته است. اما هیچ گاه مرکب روی صفحه یا پشت صفحه وجود ندارد. تنها نکته این است که این کار را یک خوشنویس خوب ننوشته و خط آن معمولی است.وی در ادامه با اشاره به نام ۹ تن از دست اندرکاران تهیه این اثر منحصر به فرد گفت: نشانی از نام شش تن دیگر در دست نیست. پس از اتمام کتاب، شاه طهماسب بر ۱۶صفحه آن مهر زد و پس از آن سرگردانی کتاب آغاز شد. برخی می گویند شاه طهماسب آن را به سلطان عثمانی هدیه کرده است. برخی دیگر می گویند در آشفتگی آن زمان، ربوده شده و سر از خزانه سلطان عثمانی درآورده است. پس از آن تا سال ۱۹۰۳ دیگر خبری از این کتاب نبود. در نهایت توسط «آرتور هوتن» اول تعدادی از ورق های آن فروخته شد و چند بار هم دست به دست چرخید. در واقع ۱۱۸ ورق آن در دست ایران است.وی با اشاره به مبادله تعدادی از برگه های این اثر گفت: تعدادی از این برگه ها چند سال پیش با تابلویی که در موزه هنرهای معاصر قابل نمایش نبود، معاوضه شد.
دکتر یاحقی: شاهنامه پژوهان ۹ کشور در این همایش حضور دارند
سپس دکتر یاحقی دبیر علمی این همایش گفت: از برگزاری هزاره فردوسی تا هزاره شاهنامه ۶۷ سال می گذرد. فرهنگستان زبان و ادب فارسی کمتر همایش برگزار می کند، اما بر آن شد تا این همایش را برگزار کند.وی در ادامه گفت: ۳۳ مقاله علمی از ۹ کشور آلمان، تاجیکستان، افغانستان، گرجستان، آمریکا، هلند و ایران توسط سخنرانان قرائت می شود. همچنین از کشورهایی چون کانادا، ژاپن، ارمنستان و انگلیس نیز دعوت کرده بودیم، اما هر یک بنا به دلایلی نتوانستند در این همایش حضور پیدا کنند.وی افزود: در این همایش موضوعات متفاوتی چون اسطوره شناسی، زبان شناسی، تطبیق داستان و فرهنگ عامه بیان می شود.
در همایش هزاره شاهنامه، دکتر فتح ا... مجتبایی، دکتر الریش مارزولف، حسن رضایی، خدایی شریف، آرش اکبری مفاخر، علی رواقی، آنا کراسنوولسکا، چنگیز مولایی، مهدی سیدی، محمود امیدسالار، منصور رستگار، مهدی مشکوة الدینی، دکتر علی اشرف صادقی، دکتر ون ون برگ، دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور، ابوالفضل خطیبی، سجاد آیدنلو، مهری باقری، فرزین غفوری، دکتر محمدجعفر یاحقی، فرزاد قائمی، دکتر اکبر نحوی، مسعود قاسمی و دکتر محمدرضا راشد محصل، مقاله های خود را درباره نکات مختلف موجود در شاهنامه قرائت می کنند.
در حاشیه
* دکتر حسن حبیبی با کمک تعدادی وارد سالن شد. هنگام سخنرانی نشست و از حضار عذرخواهی کرد که به دلیل بیماری نمی تواند بایستد.
* در انتهای برنامه دکتر یاحقی اعلام کرد که دکتر شالویی رئیس مرکز هنرهای تجسمی اعلام کرده است فردا برگه های موجود شاهنامه شاه طهماسب را، به صورت خصوصی در سالنی به نمایش می گذارد.
همایون شجریان در بندرعباس خواند
همایون شجریان و «همنوازان حصار» جمعه شب گذشته نخستین کنسرت خود در سال ۹۰ را توسط شرکت فرهنگی هنری «دل آواز»، در تالار شهید آوینی بندرعباس برپا کردند.به گزارش ایسنا، همایون شجریان به مدت سه روز و در شش سئانس در بندرعباس به روی صحنه می رود، در این اجرا قطعه های مقدمه دشتی به همراه آوازهای «بی دل و بی زبان» و «صنما» کلام مولانا، چهار مضراب، تصنیف «خاکدان عشق» کلام مولانا، مقدمه چهارگاه به همراه آواز «برون از دیده ها» کلام مولانا، تصنیف «در عاشقی» کلام مولانا، تکنوازی تار توسط علی قمصری و تصنیف «آب، نان و آواز» کلام شفیعی کدکنی، اجرا شد.
یادداشت
تعداد بازدید : 1
خانه ات آباد، فردوسی!
نویسنده : علیرضا حیدری
می گویند بر بلندای این خانه می نشستی، می گفتی، می خواندی و می نوشتی. وه چه شکوهی دارد این خانه در این بلندای پاژ!می گویند این جا خانه تو بوده،خانه فردوسی ، خانه مردی که ایران را سرود، یک تاریخ، یک فرهنگ، یک کشور و عظمت یک ملت را، خب حالا خانه اش مخروبه باشد مگر چه می شود؟ این همه مخروبه در گوشه و کنار این جهان، یکی هم باشد خانه فردوسی! تازه باید خدا را شکر کنیم که در سال ۷۹ ثبت ملی شده و شماره اش هم ۳۲۴۱ است. مگر این کم کاری است که پس از هزار سال از سرایش شاهنامه، خانه سراینده آن ثبت ملی شود، این نشان می دهد که مسئولان عزیز فرهنگی! خیلی برایت ارزش قائلند. حالا در و دیوارش ریخته باشد، خب چه می شود مگر؟ بر دیوارهایش یادگاری بنویسند، خب چه می شود مگر؟شاید هنوز نوبت به تو نرسیده است، بالاخره آسیاب به نوبت! این همه خانه در این کشور است که باید بازسازی شود، خانه فرهنگ شود، موزه شود، ... هنوز که زمانی نگذشته است، فقط هزار سال از سرایش شاهنامه می گذرد، مثل برق گذشت. این همه هزاره آمده و رفته، یک هزاره که چیزی نیست. نگاه نکن به خانه همینگوی و گوته، پوشکین و هوگو که بلافاصله بعد از مرگشان می شود دکان! این اجنبی ها فقط به پول فکر می کنند، خانه آن ها را زیب و زیور می بندند تا از قبلش کاسبی کنند.ما که چشم مان سیر است، حالا دو- سه گردشگر هم بیاید به «پاژ» و چهار قران خرج کند، که چه مثلا؟ مسئولان محترم فرهنگی، فرهنگ برایشان مهم است. فرهنگ هم که در درازمدت به بار می نشیند. همین که هم ولایتی های تو می آیند و به دیوار خانه ات تکیه می زنند و در آفتاب گیر خانه نفسی تازه می کنند، بچه های هم ولایتی تو جایی برای بازی های کودکانه دارند، خودش جای شکر دارد.بلکه سالی یک بار هم حاجیه خانمی از هم روستایی هایت پیدا شد و آب و جارویی به آن خانه زد، علی الحساب این ها را داشته باش تا صبح دولتت بدمد!از این ها گذشته باید کمی صبور بود. اتفاقا چون مسئولان عزیز فرهنگی با برنامه کار می کنند فعلا اوضاع و احوال آرامگاه و جاده و دکل ها را سر و سامانی بدهند کلی هنر کرده اند مطمئنم تصمیم دارند در هزاره دوم فکری برای «پاژ» و آن خانه کوچک و دوست داشتنی اش بکنند. ضمن این که این طرح ها که سال هاست برای توس و آرامگاه تصویب می شود، پول می خواهد. حتما پول نیست اگر باشد خانه شما در اولویت است. کی بهتر از شما؟ مخلص کلام این که «صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را »تا...
موسیقی
تعداد بازدید : 0
جشنواره موسیقی نواحی در کرمان آغاز به کار کرد
هفتمین جشنواره موسیقی نواحی شامگاه جمعه گذشته، در تالار خانه شهر کرمان آغاز به کار کرد.به گزارش ایسنا، در این مراسم که با حضور مردم کرمان و علاقه مندان به موسیقی نواحی برپا شده بود، پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط مشاور ارشد او قرائت شد.در بخشی از این پیام آمده است: «جوهر این جشنواره، ذاتی معرفتی است که خورشید اعصار نثار معدن زیبایی خنیایی این سرزمین کرده است. اندکی این مثنوی تاخیر داشت و سال ها مشتاقان نقدها و منظومه های موسیقایی اقوام و عشایر را به انتظار گذاشت. شاید برای آن که دستیابی به این جوهر گوهری می خواهد. کاری است کارستان، برای آن که موسیقی را از هجمه جنون موازی های وارداتی مصون بدارید.»در ادامه پیام وزیر آمده است: «لازم است به زیر و بم های موسیقی اصیل نواحی با نگاهی نو نگریسته شود. امروز بیشتر با ساز بازی می شود تا سازنوازی! سابقه نغمات اصیل این فلات عظیم به گذشته های بسیار دور تاریخی باز می گردد لیکن اگر چشم بر گذشته ای نه چندان دور هم بیندازیم و دل به نواهایی ببازیم که در سابقه ذهن خویش داریم از این آشفته بازار جان به سوق سلامت خواهیم رساند.»در ادامه این مراسم بعد از اجرای گروه «دف نوازان» ارفع سید وداد توحیدی، احمد سعیدی مدیر کل ارشاد استان کرمان سخن گفت.سعیدی با تاکید بر جایگاه ویژه موسیقی مقامی ایران زمین عنوان کرد: این موسیقی، هنری کاربردی است که برای هر زمان و مکانی نغماتی متناسب را کوک می کند.
بیش از ۵۰۰۰ اثر به دبیرخانه سومین سوگواره لحظه های عاشورایی فرستاده شد
دبیر سومین سوگواره «لحظه های عاشورایی» از ارسال ۵۱۴۰ اثر به دبیرخانه این سوگواره در بخش های فیلم، فیلم نامه و عکس خبر داد.به گزارش ستاد خبری سومین سوگواره لحظه های عاشورایی به خراسان، «مسعود زارعیان» با اشاره به استقبال گسترده هنرمندان از این سوگواره، افزود: ۷۰۰ هنرمند در رشته های فیلم، فیلم نامه و عکس آثار خود را به دبیرخانه سومین سوگواره لحظه های عاشورایی در مشهد ارسال کردند که رشدی بیش از ۴۰درصد تعداد شرکت کنندگان را نسبت به دوره های گذشته نشان می دهد.وی با بیان این که از این تعداد شرکت کننده، ۵۰۵ نفر در بخش عکس، ۱۶۳نفر در بخش فیلم و ۳۲ نفر در بخش فیلم نامه حضور یافته اند تصریح کرد: از تعداد ۵۱۴۰ اثر ارسال شده به دبیرخانه این سوگواره، در نهایت تعداد ۴۹۱۰ اثر در بخش عکس، ۱۹۵اثر در بخش فیلم و ۳۵ اثر در بخش فیلم نامه به مرحله داوری راه یافت.زارعیان هم چنین از اعلام اسامی شرکت کنندگان سومین سوگواره «لحظه های عاشورایی» در پایگاه اینترنتی هنر متعالی به آدرس www.honaremotaali.com خبر داد و یادآور شد: با پایان مهلت ارسال آثار داوری آثار رسیده توسط هیئت داوران آغاز می شود.
مهرجویی نخستین فیلم سه بعدی تاریخ سینمای ایران را می سازد
داریوش مهرجویی «مرد اسباب بازی فروش» را به عنوان نخستین فیلم سه بعدی تاریخ سینمای ایران در سیمافیلم می سازد.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سایت سیمافیلم، داریوش مهرجویی هفته گذشته در مراسم رونمایی از تلویزیون های سه بعدی Cinema 3D یک کمپانی تولیدکننده لوازم صوتی و تصویری که در هتل هما برگزار شده بود، آمادگی خود را برای ساخت اولین فیلم سه بعدی ایرانی اعلام کرد.این کارگردان قصد دارد با همراهی همسرش وحیده محمدی فر این فیلم را برای کودکان بسازد.«مرد اسباب بازی فروش» که نوشته وحیده محمدی فر است در فضای فانتزی برای کودکان نوشته شده و از قصه زندگی مرد اسباب بازی فروشی حکایت دارد که دو کودک در سفری با او روبه رو شده و وارد مسیری ناشناخته می شوند.
«مرد اسباب بازی فروش» در مرحله پیش تولید است و داریوش مهرجویی قصد دارد این فیلم را به شکل سه بعدی در گروه کودک و نوجوان مرکز سیمافیلم بسازد.او که به همراه یحیی منصور موید تهیه کننده فیلم، بازبینی از لوکیشن های کار را به پایان رسانده، این روزها مشغول انتخاب بازیگران این فیلم است.
همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر
نمایشگاه عکس «شهر خدا» برپا می شود
نمایشگاه عکس «شهر خدا» هم زمان با آزادسازی خرمشهر، در تالار وحدت برپا می شود.به گزارش ایسنا، روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی اعلام کرد: این نمایشگاه ۶۰ تابلو عکس از بیش از ۲۰ عکاس را شامل می شود که با همکاری مشترک بنیاد فرهنگی هنری رودکی و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در تالار وحدت برگزار می شود.تمامی عکس های این نمایشگاه، به مناطق جنگی خرمشهر اختصاص یافته است.