نقدی بر جدیدترین ساخته "مهران مدیری"
تعداد بازدید : 0
بازگشت به آشیانه 3 !
نویسنده : یوسف بهروز
info@khorasannews.com
«درحاشیه» با همه حاشیه هایش توانسته بار دیگر تبحر کارگردانش را در فضای طنز تلویزیونی اثبات کند
قاب جادویی تلویزیون همیشه مکان مناسبی برای معرفی هنرمندان با استعداد در زمینه های مختلف هنری است. البته در ادامه راه، طبیعی است که پس از طی دوران بالندگی ، بسیاری از هنرمندان ترجیح می دهند، ظرفیت های هنری خود را در عرصه های بزرگ تر و مهم تری بیازمایند و حتی برخی هنرمندان تا پایان راه هرگز به آشیانه اصلی هنری خود (تلویزیون) بازنمی گردند... اما موضوع درباره هنرمندی مثل "مهران مدیری" به شیوه دیگری است.
او هنرمندی است که در کارنامه هنری خود در 3 مقطع زمانی بنا به اجبار و شرایط و بی میلی برنامه سازان از آشیانه اش فاصله گرفته و هربار هم در بازگشت، موفق شده انبوه مخاطبان را با خود همراه کند. "مهران مدیری" از همان نخستین تجربه هایش در بازیگری یا کارگردانی در مجموعه های نوروز 72، پرواز 57 و به خصوص مجموعه به یادماندنی "ساعت خوش" نشان داد، تلویزیون پس از سالها صاحب کارگردان و بازیگر خلاقی شده که عرصه طنز را می شناسد و حرف های بسیاری برای گفتن دارد. اقبال مخاطب پس از آن با مجموعه های متفاوت تری چون : "ببخشید شما؟" و "پلاک 14" و ... هم ادامه داشت و مدیری در زمان فعالیتش بسیاری از چهره های مطرح طنز را به مردم معرفی کرد که رضا عطاران، مهران غفوریان، نصرا... رادش، سعید آقاخانی و ... تنها نمونه ای از آن جمله بودند که بیشتر آن ها هم بعدها هر کدام بازیگران و کارگردانانی مطرح در تلویزیون و سینما شدند.
"90شب" آخرین اثر جالب توجه مهران مدیری در پایان دوره اول جدایی ناخواسته اش از قاب تلویزیون بود. پس از "90 شب" ، مسئولان وقت شبکه سوم ترجیح دادند، تریبون طنز را از سیطره یکه تازی یک نفر خارج کنند و به همین خاطر هم مجموعه طنزی به کارگردانی مرحوم "منوچهر نوذری" با حضور اغلب هنرمندان طنز رادیویی (!!) روی آنتن رفت که البته نتوانست مثل آثار "مدیری" مخاطبان را با خود همراه کند.
در ادامه رضا عطاران و مهران غفوریان با ساخت سه گانه "زیر آسمان شهر" جایگزین طنزهای مدیری شدند و در این دوران، مهران مدیری به ایفای نقش و بازیگری در یک فیلم سینمایی (توکیو بدون توقف) و سریال (دردسر والدین) پرداخت و پس از شکست همه جانبه مجموعه "زیر آسمان شهر 3" وی دوباره با چراغ سبز مسئولان شبکه 3 با مجموعه طنز "پاورچین" با کارگردانی و بازیگری در این مجموعه به آشیانه اش بازگشت. استفاده از نویسندگانی چیره دست چون "پیمان قاسم خانی" و بازی جالب توجه خودش، جواد رضویان، شقایق دهقان، سحر زکریا، سحر ولدبیگی و ... و برگ برنده اش "سیامک انصاری" مجموعه پاورچین را به اوج برد و همین موفقیت باعث تکرار موفقیت پاورچین این بار با مجموعه طنز "نقطه چین" و با تیم جدیدی از بازیگران و نقش ها: رضا شفیعی جم (بامشاد) ، ددی (محمدرضا هدایتی) و اردل (مهران مدیری) و ... شد. در این مقطع ، دوباره مسئولان وقت و مهران مدیری سرناسازگاری کوک کردند تا این کارگردان مطرح عرصه طنز برای مقطع کوتاه تری (نسبت به دوره اول و سوم) از تلویزیون فاصله گیرد و در این فاصله به بازی در یک فیلم سینمایی دیگر (همیشه پای یک زن در میان است) بپردازد. پس از مدت کوتاهی و پس از این که آنتن تلویزیون با جایگزینی مقطعی برنامه های طنز و (حتی حذف ساخت سریال های طنز!!) خالی ماند،مهران مدیری دوباره با سریال "جایزه بزرگ" به آشیانه برگشت که البته هرگز نتوانست خاطره خوش نقطه چین و پاورچین را تکرار کند.
اما مدیری بلافاصله با ساخت مجموعه دیدنی "شب های برره" یکه تازی اش را در این عرصه اثبات کرد و طنز گزنده و جامعه شناسانه وی در این سریال با محوریت نمایان ساختن صفات رذیله جامعه در آیینه طنز بسیار مورد اقبال قرار گرفت و گویشی را در این مجموعه معرفی کرد که تا مدت ها تکیه کلام هایش در میان عموم مردم رواج داشت. در ادامه مهران مدیری "باغ مظفر" را روانه تلویزیون کرد که گرچه موفقیت "شب های برره" را تکرار نکرد اما برخی نقش ها چون بازی شفیعی جم در نقش "گلمراد" هنوز در یادها باقی مانده است.
مدیری در ادامه پس از یک افت محسوس، بار دیگر برگ برنده خود را رو کرد و "مرد هزار چهره" را به یکی از بهترین ساخته های طنز تلویزیون و چهره "مسعود شصت چی" با بازی خودش را نیز به چهره ای ماندگار تبدیل کرد. "مرد دو هزار چهره" اما به خاطر متن های نه چندان قدرتمندش ، هرچند نام چهره محبوب مسعود شصت چی را تکرار کرد اما نتوانست موفقیت بیشتری از قسمت اول کسب کند. مهران مدیری در این مقطع زمانی، سریال "قهوه تلخ" را برای تلویزیون ساخت که با کج سلیقگی و حسابگری بیش از حد مسئولان وقت مجبور شد با نارضایتی تمام آن را پس از عدم توافق مالی و غیرمالی با مسئولان وقت تلویزیون و شبکه سوم، راهی شبکه ویدئویی کند که همان طور که پیش بینی می شد این سریال توانست جهش خیره کننده ای را در عرصه فروش "سی دی" در شبکه رسانه ای ایجاد کند و در ادامه هم تلویزیون بزرگ ترین بازنده این رقابت بود چرا که "قهوه تلخ" با وجود ناکام ماندن در تصویر کردن فصل پایانی با استقبال انبوه مخاطبان مواجه شد. البته سازندگان طنز تلویزیونی هم در زمان سومین جدایی ناخواسته مدیری از آشیانه اش بیکار ننشستند و توانستند با مجموعه های "خنده بازار" و سپس "شکرآباد" بخشی از مخاطبان گریزپای خود را به صورت نسبی جذب کنند، در سوی مقابل مدیری هم در این مدت بیکار ننشست و توانست با همکاری بخش خصوصی مجموعه های "ویلای من" و "شوخی کردم" را پس از "قهوه تلخ" برای مخاطبان شبکه غیررسمی رسانه های تصویری عرضه کند که با موفقیت نسبی و درآمد مالی خوب برای وی همراه بود.
سومین بازگشت
سومین بازگشت این کارگردان و بازیگر موفق عرصه طنز تلویزیونی به آشیانه اش چندان هم بی حاشیه نبود و با توجه به نام اولیه سریال جدید مهران مدیری (اتاق عمل) و تجربه نوع طنز انتقادی وی برای پزشکان که قبلا در "مرد هزار چهره" هم موجب محبوبیت کارگردان والبته نارضایتی و رنجش تا حدودی غیرمنطقی این قشر شد، برآشفتگی تند پزشکان را در پی داشت.
حاشیه هایی که در نهایت باعث شد تا علاوه بر تغییر نام سریال به "در حاشیه" ، تغییرات بعدی در متن سریال هم دور از انتظار نباشد و در نهایت هم قرار شد هر دو طرف از مواضع خود کوتاه تر بیایند...
"در حاشیه" و امتیازاتش
"در حاشیه" اما به عنوان جدیدترین ساخته یک کارگردان صاحب سبک طنز، امتیازاتی دارد. از تیتراژ سریال که به خوبی معرف لوکیشن و موضوع سریال است (نماد عکس های نگاتیو رادیولوژی در معرفی عوامل) تا مجموعه ای پربازیگر و خبره شامل طیف متفاوتی از بازیگران چون : سیامک انصاری، جواد رضویان، مهران غفوریان ، نصر ا... رادش، سحر زکریا، نیما فلاح، عارف لرستانی، رسول نجفیان، رامین ناصرنصیر، مهران مدیری، آرش نوذری، محمدرضا و ساعد هدایتی، فاطمه هاشمی، الیکا عبدالرزاقی، غلامرضا نیکخواه و ... که مدیری نشان داده در کارگردانی آنها تبحر لازم را دارد.
تیم نویسندگان این مجموعه شامل الهه زارع نژاد، امیر عباس پیام، امیر برادران و امیر وفایی به سرپرستی طنزنویسی با سابقه چون "امیر مهدی ژوله" نگارش متون نمایشی "در حاشیه" را برعهده دارند. موسیقی بهرام دهقانیار و تدوین امیر ادیب پرور هم از جمله عوامل فنی بارز "در حاشیه" است.
واکاوی نقش ها
امتیاز ویژه ساخته جدید مدیری در تلویزیون که از آغاز نوروز 94 هر شب از شبکه سوم پخش می شود را باید مربوط به کاراکترهای متنوع و جالب آن دانست . خود "مهران مدیری" در این سریال نقشی را ایفا می کند که مشابه آن را در سریال "ویلای من" ارائه کرده بود. فرد شیادی که می خواهد با "شارلاتان بازی" خود را موجه جلوه دهد. حتی نوع حرف زدن مدیری هم دقیقا مشابه شخصیت "ارسلان مشکات" در "ویلای من" است، با این تفاوت که "دکتر سهراب کاشف" سریال "در حاشیه" حرکات با مزه تکان های "سر" را به سبک فیلم های هندی چاشنی بازی خود کرده است.
کاراکتر "بهروز عشقی" با بازی جالب توجه "مهران غفوریان" هم از وجوه مثبت این سریال طنز است که این چهره قدیمی را دوباره به دوران اوج نزدیک کرده است. اما از همه جالب تر بازی "جواد رضویان" در نقش مالک کاسبکار بیمارستان است که با تکیه کلام ها و نوع گویش دشوار اما جالب خود لحظات مفرحی را در این سریال رقم می زند. دراین میان "محمدرضا هدایتی" شمه ای از نقش های گذشته خود را در آثار مدیری در این سریال هم ارائه می کند و بازی تنها شخصیت جدی تر این مجموعه، یعنی "دکتر هومن صحرایی" با نقش آفرینی "سیامک انصاری" نیز با وجود تسلط کامل بر ریزه کاری های نقش، امتیاز ویژه ای در کارنامه اش به لحاظ تنوع محسوب نمی شود.
با همه این ها، مجموعه پازل های چند تکه همین نقش ها و شخصیت های به ظاهر ناکافی وقتی در یک مجموعه طنز به درستی کنار یکدیگر قرار می گیرند، ضعف های یکدیگر را تکمیل می کنند و این چنین می شود که مخاطبان کم کم به سریال علاقه مند شده و هرشب در ساعتی معین منتظر پخش آن می شوند.
در بررسی این سریال این نکته را هم فراموش نکنید که تجربه نشان داده که مهران مدیری با گذشت یک سوم از زمان سریالش به تدریج دست به صیقل دادن سریالش می زند و حتی شخصیت هایی را از مجموعه حذف و شخصیت های دیگری را جایگزین آنها می کند و گاه حتی براساس "بازخورد" نگاه مخاطب به پالایش آثارش ملزم می شود امری که اتفاقا نقطه بارز و متفاوت کارگردانی خالق آثار جاودانه و به یادماندنی طنز در قاب تلویزیون طی سالهای متمادی و ماندگاری کم سابقه او طی بیش از 2 دهه اخیر در یکی از پرمخاطب ترین شبکه های سیما است و البته تمام این تفاسیر هم به معنای نادیده انگاشتن ضعف برخی آثارش نیست.
مهم ترین نکات نقد
مدیری در زمان فعالیتش بسیاری از چهره های مطرح طنز را به مردم معرفی کرد
"90شب" آخرین اثر جالب توجه مهران مدیری در پایان دوره اول جدایی ناخواسته اش از قاب تلویزیون بود
"در حاشیه" به عنوان جدیدترین ساخته یک کارگردان صاحب سبک طنز، امتیازاتی دارد
معمولاًمهران مدیری با گذشت یک سوم از پخش سریالش به تدریج دست به صیقل دادن فیلمنامه سریالش می زند
بررسی «عرفان و هنر در دوره مدرن»
در روز عطار
نشست بررسی «عرفان و هنر در دوره مدرن» برگزار می شود. به گزارش ایسنا، نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه شنبه ۲۵ فروردین ساعت ۱۶:۳۰ هم زمان با روز بزرگداشت عطار نیشابوری، به بحث و گفت وگو درباره کتاب «عرفان و هنر در دوره مدرن» اثر دکتر شهرام پازوکی اختصاص دارد که با حضور دکتر محمدرضا ریخته گران، دکتر سیدمسعود زمانی و دکتر شهرام پازوکی برگزار می شود.
پرونده «کمانچه: یک ساز فولکلوریک آرشه ای» برای ثبت در فهرست میراث ناملموس جهانی از سوی ایران به یونسکو ارسال شد.به گزارش مهر، پس از آنکه کشور آذربایجان در سال ۱۳۹۱ روش های نوازندگی و اجرای ساز «تار» را به نام خودش در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رساند و مردم ایران به خصوص فعالان حوزه موسیقی به این اقدام اعتراض کردند، رئیس مرکز مطالعات جهانی میراث ناملموس اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۰۹ پرونده ای را با عنوان ردیف های موسیقی ایرانی در یونسکو ثبت کرده بود و آنجا درباره ردیف سازی توضیح های کاملی ارائه و مشخص شده که در ردیف سازی، موسیقی ایرانی با سازهای تار، کمانچه، نی، سنتور و دیگر ساز ها نواخته می شود.بنابراین در یک سند بین المللی در یونسکو، نام تار به عنوان سازی که موسیقی ایرانی با آن نواخته می شود، ثبت شده است. ولی این صحبت هم فعالان این عرصه را متقاعد نکرد.
در همان سال ناظم صمدوف معاون وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان، گفت: موسیقی مقامی آذربایجان سال ۲۰۰۳ از سوی یونسکو به رسمیت شناخته شد پس به صورت اتوماتیک «تار»، «دف» و «کمانچه» در فهرست یونسکو جای می گیرد.
نقشه آذربایجانی ها برای تصاحب کمانچه نقش بر آب شد
هنرمندان موسیقی کشور نیز که چشم به فعالیت حوزه میراث ناملموس متولیان میراث جهانی در کشور دوخته بودند هشدار دادند که اگر دست نجنبانید، کمانچه را هم از ایران گرفته و اولین بار به نام آذربایجان ثبت می شود. به همین علت، گروهی از کارشناسان میراث فرهنگی با کارشناسان در خانه موسیقی ایران همکاری کرده و پرونده «کمانچه: یک ساز فولکلوریک آرشه ای» را به عنوان میراث ناملموس ایران برای ثبت جهانی در سال ۲۰۱۶ پیشنهاد کردند.در این باره، فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار تاریخی به مهر گفت: کمانچه ایران برای سال ۲۰۱۶ پیشنهاد و از سوی یونسکو اعلام وصول شد.
این پرونده با شماره ۱۰۷۱ در فهرست موقت یونسکو قرار گرفته تا اینکه جهانی شود.وی افزود: قرار نیست کمانچه به صورت پرونده چند ملیتی با کشورهای دیگر ثبت شود چون این یکی از پرونده های ملی ایران است. از سوی دیگر در بسیاری از نقاط ایران نواخته می شود. این ساز جزو فراگیرترین سازهاست که به خاطر اهمیت آن در اولویت ثبت قرار گرفت.
آیا ماجرای علی مطهری برای سعدی تکرار می شود!
بهروز غریب پور از نامشخص بودن زمان اجرای «اپرای سعدی» به دلیل برخی حاشیه ها خبر داد.
به گزارش ایسنا، نمایش عروسکی «اپرای سعدی» به کارگردانی بهروز غریب پور پس از آن که امکان اجرا در جشنواره های تئاتر و موسیقی فجر را پیدا نکرد، قرار بود اول اردیبهشت ماه همزمان با روز بزرگداشت سعدی در شیراز روی صحنه رود اما کارگردان این اثر می گوید فعلا هیچ چیز مشخص نیست. غریب پور در این باره توضیح داد: اخیرا در اقدامی نادر، گروه هایی تهدید کرده اند که اگر قرار باشد «اپرای سعدی» در شیراز اجرا شود مشابه برخوردی را که با یکی از نمایندگان مجلس (علی مطهری) صورت گرفت با این گروه انجام می دهند. او دلیل چنین اقدامی را حضور یک بانوی هنرمند به عنوان یکی از خواننده - بازیگران این اپرای عروسکی دانست و گفت: سحر محمدی در نقش خواهر منصور بن حلاج در این اثر حضور دارد، اما مسئله اینجاست که گویا عده ای تصور کرده اند، او قرار است به صورت زنده در این نمایش عروسکی بخواند. در حالی که معتقدم کار هنرمندانی همچون او آواگری است که آن هم به صورت زنده اجرا نمی شود، همانند اپراهای دیگرم، «عاشورا»، «مولوی» و «حافظ» که قبلا با حضور همین هنرمند در شیراز اجرا شده بود.
غریب پور با اشاره به این که این اولین بار است چنین اتفاقی رخ داده و پیش از این برای دیگر کارهایش مشکلی پیش نیامده است، گفت: این گونه تهدیدها به معنی این است که عده ای می خواهند مملکت را دچار حاشیه کنند. این در حالی است که ما به عنوان یک گروه نمایشی هنری قصد داریم یک نمایش عروسکی را درباره سعدی و آن هم در شهر شیراز اجرا کنیم.
غریب پور با بیان این که خانواده های اعضای گروهش با توجه به بحث های پیش آمده ابراز نگرانی کرده اند، بیان کرد: تا زمانی که این نوع تهدیدها از طریق سایت های مجازی و غیره کنترل نشود و مقامات برخورد نکنند، گروه اپرای عروسکی سعدی به شیراز نمی رود، چرا که مسئولیت تأمین امنیت جانی حدود 40 نفر بر عهده من است و از آنجا که می خواهم یک کار هنری انجام دهم نه اینکه به میدان جنگ بروم، منتظر فراهم شدن شرایط مناسب برای کار می مانم.
گفت و گو با احد میکاییل زاده مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر :
تعداد بازدید : 0
جزئیات برگزاری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر
نویسنده : اکرم محمدی
بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر 5 تا 12 اردیبهشت برگزار می شود
امسال برای نخستین بار بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر در زمانی متفاوت از زمان برگزاری جشنواره برگزار می شود و عملا بخش بین الملل قرار است که از این پس اردیبهشت ماه هر سال برگزار شود. این تغییر رویکرد از جهاتی نتایج مثبتی رادر پی دارد و مهمترین آن ، تمرکز بیشتر بر بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر است.در همین زمینه با مسئول روابط عمومی جشنواره گفت و گویی انجام دادیم تا از چند و چون این دوره مطلع شویم.احد میکاییل زاده در خصوص نتایج تغییر زمانی می گوید:امسال زمان برگزاری بخش بین الملل جشنواره تغییر یافته و برنامه ها هم متفاوت از گذشته است. درواقع این کار باعث شده تا تمرکز بیشتری ایجاد شود و برنامه ریزی ها منسجم تر و به روز تر شده است.اتفاقی که امسال افتاده این است که فیلم های بخش مسابقه و حتی بخش های دیگر برای اولین بار در کشور ، به نمایش در می آیند . سال های گذشته برخی از فیلم هایی که در جشنواره به نمایش در می آمد، لوح های فشرده آن هم در بازار بوداما امسال این طور نیست.
وی باتاکید براین که آثار برای نخستین بار به نمایش در می آید ، گفت:امسال برای اولین بار این فیلم ها در جشنواره به نمایش در می آید و حتی لوح فشرده این فیلم ها که از مجراهای غیر رسمی در بازارتوزیع می شود، وجود ندارد و بخش های خوبی هم در جشنواره ، تعبیه شده از جمله بخش های رقابتی و غیررقابتی ،کارگاه های تخصصی و کارگاه های آموزشی که توسط اهالی سینما برگزار می شود.همچنین کارگا ه های آموزش فیلمسازی عباس کیارستمی که در کلمبیا و اسپانیا برگزار شده و شرکت کنندگان بر اساس این کارگاه ها فیلم ساختند ؛ هم در جشنواره به نمایش در می آید.بخش دیگر مربوط به فرانچسکو رزی، سینماگر منتقدی است که چند فیلم از او به نمایش در خواهد آمد.در بخش نام آوران بین المللی سینما هم از کسانی که جوایز بین المللی دارند ، تقدیر می شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این برنامه ها و جدا کردن بخش بین الملل از بخش سینمای ایران به لحاظ زمانی ، تاثیری هم در تعامل بیشتر خواهد داشت ، گفت:امسال مهمانان با دقت بیشتری انتخاب شدند و این زمینه تعامل تخصصی تری را فراهم می کند.دلیل دیگر بازار فیلم است که اگر محل گفت و گوی مناسب خریداران و فروشندگان باشد ، موثر تر خواهد بود البته اگر کارگاه های آموزشی با حضور اهالی سینما باشد ،گفت و گوی موثر فعالان سینما ، تاثیر بسیاری در سینمای ایران خواهد داشت و البته دستاوردهای سینمای ایران هم می تواند برای آنان بسیار باشد.وی همچنین در خصوص انتقاد خراسان ، به نتایج غیر محسوس بازار فیلم در دوره های پیش گفت:یکی از کارهایی که بازار فیلم می تواند انجام بدهد این است که محصولات سینمایی به خوبی معرفی می شود و این باعث یک ارتباط موثر میان سینماگران ما و خریداران خارجی می شود و فیلم هایی که تاکنون در کشور به نمایش در نیامده ،هم در جشنواره حضور دارند و عملا آثاری را شاهد خواهیم بود که بکر و تازه است و کسی تاکنون این فیلم ها را ندیده است.در واقع امیدواریم در این بخش هم شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.
میکاییل زاده گفت:امسال برای فیلم های بخش مسابقه بین الملل نشست خبری برگزار می کنیم واگر از صاحبان آثار کسی در جشنواره حضور داشته باشد ،با حضور یک منتقد خارجی و یک منتقدایرانی ،نشستی هم خواهیم داشت.درواقع گفت و گوهای مناسب و جدی می تواند بین ما و سینماگران خارجی اتفاق بیفتد.یکی از کارهای دیگر که امسال می تواند اتفاق بیفتد این است که فضای رسانه ای مناسبی فراهم شود و این اتفاق دوسویه برا ی دسترسی به نتایج پر بارتر در دست پیگیری است.مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در خصوص بازار فیلم های قاچاق و این که چطور تا این حد از نمایش فیلم های به نمایش در نیامده ، اطمینان دارند ، گفت:با توجه به رویکردهایی که دبیر جشنواره از آن سخن می گوید مثل همسویی ، هم افقی و همجواری، وی معتقد است که باید عدالت طلبی، حقیقت طلبی وهویت طلبی در فیلم ها وجود داشته باشد و فیلم هایی باشد که به درد مخاطب سینمای ایران بخورد ، در این دوره از جشنواره هم فضایی برای معرفی اینگونه فیلم ها ، باید وجود داشته باشد.شاید یک فیلم هالیوودی چندان ضرورت نداشته باشد که در جشنواره باشد اما برخی از فیلم های مستقل می تواند فضای مناسبی برای اکران در جشنواره داشته باشد.همچنین استفاده از تجربیات سینماگران برجسته ، در این دوره اتفاق می افتد و همه این ها به دلیل تغییر زمان برگزاری است تا بهتر بتوان برنامه ریزی کرد البته امسال سال اول است و در دوره های بعد می توان جشنواره ای پربارتر در بخش بین الملل داشت.
استاد خالقی مطلق در مشهد کارگاه فردوسی شناسی برگزار می کند
علیرضا حیدری - دکتر جلال خالقی مطلق، فردوسی شناس و مصحح صاحب نام شاهنامه نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری در مشهد کارگاه آموزشی و فرا کارشناسی شاهنامه پژوهی و فردوسی شناسی برگزار می کند. به گزارش خراسان، این کارگاه که به میزبانی بنیاد فردوسی شاخه توس برگزار می شود، ویژه استادان و دانش آموختگان دوره دکترای زبان و ادبیات فارسی خواهد بود.دکتر جلال خالقی مطلق، استاد مسلم و صاحب عنوان در حوزه شاهنامه پژوهی است که تصحیح ارزشمند وی از شاهنامه مهم ترین دستاورد وی است. این استاد از آغاز دهه ۵۰ ضمن اقامت و تدریس در آلمان پژوهش های گسترده ای در زمینه ادبیات حماسی و شاهنامه انجام داده است که تصحیح شاهنامه بیش از سی سال کار مداوم دکتر خالقی را در پی داشته است. شاهنامه خالقی سال ۸۷ توسط بنیاد دایرة المعارف اسلامی در تهران تجدید چاپ شد. وی در حال حاضر عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی است.
اصلاحات «سرزمین کهن» کم شد
کمال تبریزی درباره آخرین وضعیت سریال «سرزمین کهن» که پس از پخش قسمت های ابتدایی به دلیل پاره ای اعتراضات متوقف شد، اظهار کرد: تمام اصلاحات قبلی کنار می رود و اصلاحات جدید را آغاز می کنیم که بسیار کمتر از قبل خواهد بود. این کارگردان به خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیوی ایسنا گفت: طبق صحبتی که با آقای پورمحمدی (معاون سیما) داشتیم، قرار است پخش سریال تاریخی «سرزمین کهن» از پاییز آغاز شود. وی تاکید کرد: اصلاحات قبلی، خود دلایل مشکلات به وجود آمده شد و حذف برخی صحنه ها سوءتفاهماتی را پیش آورد و برگشتن آن صحنه ها بسیاری از چیزها را روشن خواهد کرد. کمال تبریزی که سریال «ابله» را در شبکه نمایش خانگی در حال پخش دارد، همچنین معتقد است: برخلاف کارهای شبکه نمایش خانگی که شروع توفانی دارند، «ابله» آرام آرام مخاطبانش بیشتر می شود و مخاطب با لحن و حرف سریال آشنا می شود.
مک کلین
«ایان مک کلین» برای بازی در نقش «کاگزورس»، پیشخدمت طلسم شده شاهزاده، به پروژه سینمایی «دیو و دلبر» پیوست.«ایان مک کلین»، بازیگر هالیوودی که بیش از همه برای بازی در نقش «گاندلف» در فیلم «ارباب حلقه ها» شهرت دارد، در نسخه سینمایی «دیو و دلبر» (زشت و زیبا) در نقش «کاگزورس» ظاهر خواهد شد.
پینوکیو
پیتر هجِز در حال نوشتن فیلمنامه ای است که برداشتی آزاد از داستان اصلی «پینوکیو» دارد؛ یک عروسک خیمه شب بازی که از چوب ساخته شده و رویای تبدیل شدن به یک پسربچه واقعی را دارد. پینوکیو در انتها به آرزوی خود می رسد، اما در طی مسیر به تغییر دادن حقیقت دست می زند و به این ترتیب هر بار که این کار را انجام می دهد دماغ چوبی اش طولانی تر می شود.
ادی مورفی
جایزه طنز مارك تواین به ادی مورفی كمدین مشهور رسید.این كمدین به دنبال ویل فارل و ریچارد پریور به عنوان برنده جایزه طنز مركز كندی در واشنگتن انتخاب شد.وی كه به عنوان برنده جایزه مارك تواین ۲۰۱۵ كه برای طنز آمریكایی اهدا می شود انتخاب شده، اولین ستاره سینماست كه در چهار سال اخیر این جایزه معتبر را به خانه می برد.
جرج کلونی
جرج کلونی و همسرش راهی ارمنستان می شوند.جرج کلونی و همسرش قرار است در صدمین سال کشتار دسته جمعی ارمنیان به دست رژیم عثمانی راهی ارمنستان شوند.امل کلونی همسر جرج کلونی از وکلای پرونده ارمنیان در دادگاه اروپاست و قصد طرح دعوی غرامت برای این کشتار نژادی را دارد. در این رویداد 5/1 میلیون نفر ارمنی توسط کشور همسایه شان ترکیه عثمانی قتل عام شدند.
گودزیلا
مجسمه عظیم الجثه ای از گودزیلا به گردشگران توکیو در ژاپن خوش آمد می گوید.مجسمه ای از گودزیلا، موجود تخیلی فیلم سیاه و سفید ژاپنی سال 1954 به سفیر بخش «شینجوکو»ی توکیو بدل شده و پیش بینی می شود حیرت گردشگران را برانگیزد.شرکت سازنده فیلم «گودزیلا» که «توهو» نام دارد، ساخت این مجسمه 52 متری را بر عهده داشته است. قسمت جدید این مجموعه فیلم پس از سال ها قرار است روی پرده سینماها برود.
مشایخی
جمشید مشایخی با پیوستن به «سین هشتم؛سرپناه» یکی از عکسهای مورد علاقهاش در فیلم «کمالالملک» را به این برنامه خیریه اختصاص داد.بازیگر پیشکسوت سینمای ایران گفت: خوشحالم چنین حرکتی آغاز شده به خصوص برای بیخانمانها که بحث مهمی است و قطعا باید از آن حمایت شود.
امین زندگانی
امین زندگانی - بازیگر سینما و تلویزیون - در حمایت از سریال «در حاشیه»مهران مدیری از تلویزیون خواست تا بساط این اعتراضها را که به نوعی تبدیل به سنت شدهاند، برچیند.وی خاطرنشان کرد: سریال «در حاشیه» کار خوبی از آب درآمده است و نیاز به حمایت دارد و تلویزیون باید بالاخره مقابل این سنت اعتراضها که از دو سال پیش، بیشتر رواج پیدا کرده است بایستد.
مسعود کیمیایی
مراسم رونمایی و جشن امضای تازهترین رمان مسعود کیمیایی با عنوان «سرودهای مخالف، ارکستر بزرگ ندارند» برگزار میشود.«سرودهای مخالف، ارکستر بزرگ ندارند» سومین اثر ادبی کیمیایی بعد از «جسدهای شیشهای» و «حسد» است که رونمایی و جشن امضای آن امروزبا حضور خود او در مؤسسه فرهنگی هنری مکتب تهران برگزار میشود.
بنا بر اعلام، نگارش این رمان حدود دو سال زمان برده و در سه جلد توسط انتشارات اختران منتشر شده است.
مه لقا باقری
سری دوم دردسرهای عظیم در حالی کلید خوردکه تهیه کننده سریال می گوید: همه بازیگران سری قبل در این سری جدید نیز حضور دارند. ضمن اینکه بازیگرانی چون: حسین محب اهری، فریده سپاه منصور، امیرحسین صدیق ومه لقا باقری نیز از بازیگران جدیدمان هستند.ما نیز یکی از گزینههای ماه رمضان شبکه سه هستیم و از الان تولید را شروع کردیم که خدای نکرده با شتاب زدگی همراه نباشیم.
کبودوند
سام کبودوند درباره ویژگیهای نقشی که در «گاهی به پشت سر نگاه کن» دارد و ماه رمضان امسال به کارگردانی مازیار میری پخش می شود، گفت: من در این سریال نقش حامد حبیبی را برعهده دارم؛ مهندس جوانی که طرح نویی دارد و میخواهد قطعه جدیدی تولید کند و کارخانه را از ورشکستگی نجات دهد. اما در طول داستان توطئههایی میشود.