زمانی برای دیدهشدن
نویسنده : احمد صبریان sabrian@khorasannews.com
بسیاری از بازیگران سینمای ایران با این که سالها در فیلمهای متفاوت بازی کرده و کار نامه پر شماری به لحاظ حضور در آثار سینمایی دارند اما به چشم تماشاگران و منتقدان نیامدهاند. برخی نیز با همان نخستین حضورشان در سینما دیده شدهاند به عبارتی بازی در فیلمی خاص سبب شده است نزد تماشاگران خاص و عام و منتقدان برای خود جایگاهی کسب کنند و به اصطلاح به چشم بیایند و دیده شوند. در این نوشتار به فیلمهایی پرداخته شده است که سکه شانس بازیگران سینما بوده و آنها را به تماشاگر شناسانده اند. البته باید این نکته را در نظر داشت که این بررسی بدون توجه به حضور این بازیگران در سریالهای تلویزیونی است چرا که برخی پیش از ورود به عرصه سینما بازیگران شناخته شده و محبوبی در تلویزیون بودهاند .ملاک به چشم آمدن این بازیگران در سینما بدون در نظر گرفتن کارنامه تلویزیونی یا تئاتری شان بوده که البته بنا به پسند مخاطب ممکن است انتخابها متفاوت باشد اما ملاک فراگیرترین آثار به لحاظ نگاه سینمایی بوده است.
پرویز پرستویی
سینما را سال 62 با بازی در فیلم «دیار عاشقان» به کارگردانی حسن کاربخش تجربه کرد و اگرچه برای بازی در این فیلم دیپلم افتخاربهترین بازیگر نقش دوم جشنواره فجر را دریافت کرد اما سبب نشد دیده شود. سال بعد در فیلم «پیشتازان فتح» ناصر مهدی پور حضور یافت. سال 66 در 3 فیلم «مار» و« شکار» هردو ساخته مجید جوانمرد و «سازمان 4» حسن جوانبخش نقش آفرینی کرد. اما هنوز برای تماشاگران چهره شناخته شدهای نبود. سال 69 در فیلم « حکایت آن مرد خوشبخت » غلامرضا حیدر نژاد بازی کرد. اما سال 73 بود که اتفاق مهم زندگی حرفهای اش رقم خورد.جلوی دوربین داوود میر باقری رفت و فیلم « آدم برفی» او را نزد سینما روهای حرفهای و منتقدان چهرهای نام آشنا کرد. «آدم برفی » داستانی اجتماعی، کمدی داشت که سال 73 ساخته شد اما به سبب توقیف با سه سال تاخیر بر پرده سینما آمد. این فیلم داستان عباس خاکپور (اکبر عبدی )را روایت میکند که بعد از چند اقدام شکست خورده برای گرفتن روادید آمریکا، به پیشنهاد یک دلال ایرانی تغییر چهره میدهد و به ظاهر یک زن درمی آید و با این ترفند میتواند به ترکیه برود تا از آن طریق عازم آمریکا شود. پس از بازی دراین فیلم جنجال بر انگیز بود که پرستویی پیشنهادهای فراوانی برای بازی در فیلمهایی چون« لیلی بامن است» و «مهر مادری » کمال تبریزی، «مرد عوضی» محمد رضا هنر مند، «روانی »داریوش فرهنگ و «آژانس شیشهای »ابراهیم حاتمی کیا دریافت کرد.
طناز طباطبایی
فعالیت در عرصه بازیگری سینما را سال 83 با فیلم «دیشب باباتو دیدم آیدا» به کارگردانی رسول صدر عاملی آغاز کرد. اگرچه این فیلم متفاوت بحثهای بسیاری در محافل سینمایی به راه انداخت اما طناز طباطبایی را در عرصه سینما به تماشاگران ومنتقدان معرفی نکرد . سال 86 بازی در «چهار انگشتی» سعید سهیلی را تجربه کرد و با وجود موفقیت آن درگیشه ،فرصت بروز استعدادهایش فراهم نشد. سال 86 در سه فیلم فرزاد موتمن«دماغ»،«شب زده»، و «جعبه موسیقی» نقش آفرینی کرد. سال 78 در فیلم «میزاک» حسینعلی لیالستانی بازی کرد و امید میرفت بتواند فرصت لازم برای دیده شدنش فراهم شود اما این اتفاق نیفتاد، فیلم به اکران در نیامد و هنگام نمایش در جشنواره فجر نیز به سبب ساختار ضعیف و داستان عجیب و غریبش کارگردان را به باد تمسخر گرفتند و در گیر حاشیههای فراوان مطبوعاتی شد .با بازی در فیلم «صداها»چهارمین همکاری اش با فرزاد موتمن ورق برگشت . برای بازی در فیلم «صداها» سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود کرد. اما هنوز تا مرز دیده شدن نزد تماشاگران و منتقدان فاصله داشت. مطرح شدن بحثهای سیاسی درباره «سیم آخر» و مضمون سطحی «پسر تهرونی» چندان مجالی برای دیدنش نگذاشت. سر انجام طلسم شکست وسال 89 با بازی در نقش مریم فیلم «مرهم» علیرضا داوود نژاد به چشم آمد. طناز طباطبایی در این اثر با ایفای نقش متفاوت یک دختر معتاد به شیشه که از خانواده طرد شده و به شمال گریخته است نقطه عطف کارنامه اش را رقم زد.پس از« مرهم »و بازی در فیلمهایی چون «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی کیا،«نارنجی پوش» داریوش مهرجویی،«هیس دختران فریاد نمیزنند »پوران درخشنده و «رخ دیوانه» ابوالحسن داوودی توانایی هایش را در عرصه بازیگری بیشتر به نمایش گذاشت .
رویا نونهالی
دانش آموخته مقطع کارشناسی نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای تهران است و فعالیت هنری اش را از سال 62 با بازی در نمایش«غم غریب غربت» آغاز کرد. ورودش به سینما در سال 66 و با «یار در خانه » فیلمی از خسرو سینایی رقم خورد که همچون دیگر آثار این کارگردان کمتر دیده شد . وقتی فیلمی دیده نشود نمیتوان انتظار به چشم آمدن بازیگرش را داشت . نونهالی سال 67 در فیلم «عروسی خوبان» یکی از بحث برانگیز ترینهای سینمای ایران، نقش «مهری» دختر تاجری ثروتمند ونامزد حاجی را ایفا کرد که در جبهه دچار موج انفجارشده وپدرش با ازدواج آنها مخالف است. تفکرات سیاسی کارگردان بر فیلم حاکم شد و بازیگران چندان به چشم نیامدند. نونهالی نقش اول فیلم را برعهده داشت وهمبازی اش محمود بیغم نیز چندان شناخته شده نبود. بیشتر مخاطبان درگیر داستان فیلم شدند که با ساختههای آن روزهای سینمای ایران تفاوتهای بسیاری داشت. سال 68 در فیلم های« باغ سید »محمد رضا اسلاملو، «آب را گل نکنید» شهریار بحرانی و«مدرسه رجایی »ساخته کریم زرگر ایفای نقش کرد که بستر لازم را برای به چشم آمدن نونهالی فراهم نکردند چرا که خیلیها آنها را ندیدند و درخشش نونهالی در «عروسی خوبان» به حاشیه رفت. سال 70 در دو فیلم «دیدار در استانبول »افشین شرکت و «پرنده آهنین» علی شاه حاتمی حضور یافت. فیلمهایی با مضمون اجتماعی و دفاع مقدس که با وجود بازیگران حرفهای نتوانستندجایگاه وی را نزد تماشاگران سینما تثبیت کنند. نونهالی سال 71 را هم با بازی در فیلم نه چندان قابل تامل «آنها هیچ کس را دوست ندارند» ساخته جعفر سیمایی سپری کرد. فصل جدید بازیگری اش سال 75 با بازی در فیلم «فصل پنجم» رفیع پیتز آغاز شد. فیلم پس از نمایش در فجر، اکران مهجوری داشت اما درجشنوارههای خارجی درخشید ولی بازی در «بوی کافور عطر یاس» بهمن فرمان آرا بود که نگاهها را متوجه او کرد، داوران هجدهمین جشنواره فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن را برای بازی در این فیلم به وی دادند. پس از این فیلم با بازی در «زندان زنان »منیژه حکمت،«خانهای روی آب »بهمن فرمان آرا،«همنفس» مهدی فخیم زاده،«ماهیها عاشق میشوند»علی رفیعی و« یک تکه نان» کمال تبریزی بر این ادعا مهر تایید زد.
امین حیایی
در دوران تحصیل به فعالیت در تئاتر پرداخت و پس از گرفتن دیپلم، ضمن گذراندن خدمت سربازی در مرکز هنرهای نمایشی عقیدتی - سیاسی نیروی هوایی فعالیت اش رادر عرصه هنر آغاز و سال 69 در یک تئاتر کودک به کارگردانی ثریا قاسمی بازی کرد. سال 70 بابازی در فیلم «دو همسفر» به کارگردانی اصغر هاشمی پا به سینما گذاشت وسال71 در «دو روی سکه »محمد متوسلانی وسال پس از آن نیزدر «پرتگاه »بهرام ری پورحضور یافت. سال بعد درفیلم «حامی» قدرت ا... صلح میرزایی و سال 74 نیزدر «گارد ویژه » پرویز صبری و « برادههای خورشید »ابراهیم حقیقی نقش آفرینی کرد . با وجود این که در پانزدهمین جشنواره فجر برای بازی در «برادههای خورشید» نامزد دریافت جایزه بازیگر نقش مکمل شد اما باز هم به چشم تماشاگران و منتقدان سینما نیامد. بسیاری فکر میکردند سال 75 بابازی درفیلم کارگردان صاحب نامی همچون «سیروس الوند» وهمبازی شدن با احمد نجفی و بیتا فرهی در «هتل کارتن »بتواند دیده شود امااین اتفاق نیفتاد . سال 76در«بادامهای تلخ » کاظم معصومی بازی کرد وسال بعد نقش اول فیلم «سیب سرخ حوا» به کارگردانی سعید اسدی و همبازی نیکی کریمی بود اما باز هم به چشم نیامد . سال 78 اتفاق خوشایند ی را برایش رقم زد وشانس به وی روی خوش نشان داد. دومین تجربه همکاری با سیروس الوند وحضوردرکنار ستارههایی چون ابوالفضل پورعرب وهدیه تهرانی کارساز بود و با نادر«دستهای آلوده» به چشم آمد. این فیلم در جشنواره فجرنمایش خوبی داشت و دراکران عمومی نیزموفق بود و نام امین حیایی را بر سر زبانها انداخت. «دستهای آلوده» در باره یک گروه 4 نفره است که به قصد سرقت و با ظاهری جعلی به مجلس جشن میروند و در یک فرصت مناسب با استفاده از یک اسلحه قلابی طلا و جواهراتی را که خانواده عروس و داماد به آنها هدیه دادهاند میربایند.پس از این فیلم بود که برای بازی در آثار موفق پرفروشی چون « تکیه بر باد» و «رز زرد»داریوش فرهنگ ،«مزاحم »و «تله »سیروس الوند، «اثیری» محمد علی سجادی، «عروس خوش قدم» کاظم راست گفتار ،«دختر ایرونی» محمد حسین لطیفی و «مهمان مامان» داریوش مهرجویی انتخاب شد.
حسین یاری
این بازیگر 48 ساله محبوب و محجوب سال 63 بافیلم «سرباز کوچک» سعید بخشعلیان به سینما آمد و 5 سال بعد در فیلم « اُمنفی»به کارگردانی مشترک کمال زرگر و احمد رضا گرشاسبی ایفای نقش کرد.
سال69 در فیلم «در مسلخ عشق» کمال تبریزی حضور یافت اما از آن جا که این فیلم مدتها اجازه نمایش نیافت وپس از آن هم اکران مهجوری داشت، شانس دیده شدن را از اوگرفت. همان سال نیز در فیلم «آتش در خرمن» سعید حاجی میری حضور یافت.
از سال 70 تا 74 در فیلم های«هور در آتش » عزیز ا... حمید نژاد، ،«جای امن» مجتبی راعی،«منطقه ممنوعه » رضاجعفری،«حمله به اچ 3» شهریار بحرانی و «آخرین مرحله» محسن محسنی نسب با موضوع دفاع مقدس نقشآفرینی کرد.
اگر چه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از چهاردهمین جشنواره فجر برای «آخرین مرحله» دریافت کرد اما هنوز برای بسیاری بازیگری نام آشنا نبود .
در فیلمهای «سرعت» محمد حسین لطیفی در گونه سینمای اکشن و« دنیای وارونه» در عرصه سینمای کمدی و طنز بازی در نقشهای متفاوت را هم تجربه کرد . بازی در دو فیلم سینمایی در سال 77 تا حد زیادی او را به چشم آورد. وی در فیلم «پرواز خاموش» حسن برزیده نقش خلبان یک هواپیمای جنگی را ایفا کرد که به همراه دوربینهای ساخت وطن که برای نخستین بار روی جنگندهای سوار شده است، برای شناسایی موقعیت دشمن به آن سوی مرزها میرود. اما سکه شانسش در سینما فیلم «بلوغ » مسعودجعفری جوزانی بود.بازی اش در این فیلم تحسین منتقدان را برانگیخت و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از هجدهمین جشنواره فیلم فجربرایش به همراه داشت . این فیلم داستان ناصر خاوری و نامزدش را روایت میکند که هر دو پزشک هستند و به عنوان مددکار اجتماعی فعالیت میکنند.
دکتر خاوری همواره خاطره دردناکی از غرق شدن دوستش بهروز را به یاد میآورد و دچار عذاب وجدان است. پس از بلوغ در فیلمهای پر مخاطب و موفقی چون « نغمه» ابوالقاسم طالبی، «مریم مقدس» شهریار بحرانی، «معادله» ابراهیم وحید زاده و «میم مثل مادر» زنده یاد رسول ملاقلی پورنقش آفرینی کرد . اکنون نیزبا توجه به بازیهای متفاوتش در فیلمهایی چون« اقلیما» عسکر پور ،«سعادت آباد» مازیار میری، «ابرهای ارغوانی »سیامک شایقی جایگاه ویژهای نزد تماشا گران و منتقدان دارد.