درباره کسب و کاری که به نقاشی جان می دهد
تعداد بازدید : 70
پویانمایی؛ از هنر تا درآمد میلیاردی
نویسنده : جواد غیاثی h.habibi@khorasannews.com
هفته قبل درباره مسیرهای مختلف آموزش بازی سازی نکاتی ارائه کردیم. این هفته اگرچه موضوع محوری ساخت انیمیشن است اما به یاد داشته باشید که مهارت های لازم برای ساخت بازی و انیمیشن، مشترکات بسیاری دارد. شما برای ساخت یک انیمیشن ابتدا باید یک ایده خوب داشته باشید. بعد ایده را تبدیل به داستان و فیلم نامه کنید. شخصیت پردازی و طراحی شخصیت ها، طراحی شخصیت ها و زمینه در نرم افزارهای مربوط و انیمیت کردن آن ها، صداگذاری و گویندگی متون و در نهایت تدوین و تولید نهایی مسیری است که برای ساخت یک انیمیشن داستانی پیش رو دارید. ساخت بازی هم تمام این مراحل را دارد به اضافه این که باید برنامه نویسی های لازم برای ایجاد رابط کاربری ( امکان حرکت شخصیت ها با فرمان کاربر) را هم ایجاد کنید. خلاصه این که کار پویانمایی به مراتب از بازی سازی راحت تر است اگرچه مراحل مشترک و مهارت های مشترک بسیاری دارند. به خصوص اگر شما دنبال ساخت انیمیشن بلند و داستانی نباشید و بخواهید از طریق ساخت تیزرهای کوتاه تبلیغاتی، کسب درآمد کنید، نیازی به پیمودن مراحل انرژی بر و سخت اولیه – مثل ایده پردازی، تدوین فیلم نامه و ...- ندارید بلکه ایده از سوی مشتریان اعلام می شود و شما باید ایده را پرورش دهید و داستان مختصری برای آن ایجاد کنید. با صفحه امروز کسب و کار همراه باشید تا درباره مشتریان مختلف انیمیشن، سرمایه، تجهیزات و آموزش های لازم و درآمد این حرفه بیشتر بیاموزید.
فضای مجازی، تبلیغات و یک دنیا مشتری برای پویانمایی
شاید تصور شما از صنعت پویانمایی، ساخت فیلم ها یا سریال های جذاب و فروش آن به صدا و سیما یا سازمان های هنری-رسانه ای دیگر است. اگر تنها بازار محصولات پویانمایی همین مورد بود، ورود به بازار و درآمدزایی چندان ساده نبود اما بازارهای رو به گسترش دیگری هم برای پویانمایی وجود دارد.
۱
تبلیغات یکی از مهم ترین آن هاست. شرکت ها علاقه مندند برای معرفی خود یا محصولات شان در فضای مجازی، از انیمیشن های کوتاه چندثانیه تا چنددقیقه ای استفاده کنند.
آن ها یک معرفی ساده از خود یا محصول شان به شما ارائه می کنند و شما باید، برای شان سناریو بنویسید، شخصیت طراحی کنید و بعد سناریوی مورد پسند شرکت را تبدیل به انیمیشن یا موشن گرافی کنید. به طور متوسط، نرخ فروش هر ثانیه انیمیشن وابسته به کیفیت و طول کل انیمیشن از 10 تا 150 هزار تومان است که می تواند درآمد قابل توجهی برای شما ایجاد
کند.
۲
البته شهرداری ها، سازمان های فرهنگی و ... نیز مشتریان بالقوه پویانمایی هستند؛ آن ها علاقه مندند برخی مفاهیم یا آموزش های مربوط به مسائل فرهنگی یا قوانین شهری را در قالب پویانمایی از طریق فضای عمومی مثل بیلبوردها یا نمایشگرهای مترو و اتوبوس به شهروندان عرضه کنند.
۳
مشتری سوم هم همان صدا و سیما و شرکت های فعال یا تهیه کنندگان سینمایی هستند که شما با توجه به ظرفیت شرکت خود می توانید با آن ها وارد همکاری شوید و تمام یا بخشی از کار آن ها را انجام دهید.
البته بهترین مسیر برای شروع، آن است که از تیزرهای تبلیغاتی شروع کنید و بعد به مرور با کسب شهرت می توانید مهارت و توانایی خود را به مشتریان دسته دوم و سوم ارائه کنید و از آن ها پروژه بگیرید.
سرمایه و تجهیزات لازم؛ هنر، قلم، رایانه و دیگر هیچ
برای ارائه تصویری بهتر از واقعیت های این حرفه و مهارت ها و تجهیزات لازم، سراغ یک انیمیشن ساز حرفه ای رفتیم. سیدعلی پورحسینی، انیمیشن سازی حرفه ای است که سال ها در این حوزه فعالیت و پژوهش کرده است و بیش از 100 تالیف در این حوزه و حوزه های مرتبط مثل روان شناسی و تربیت کودکان دارد. او در میدان تولید هم کارنامه درخشانی دارد و به همراه گروهش بیش از 50 اثر داستانی با کیفیت تولید کرده است.
حجت الاسلام پورحسینی، در پاسخ به سوالی درباره تجهیزات و مهارت های لازم برای ورود به این صنعت، می گوید: صنعت پویانمایی بسیار انعطاف پذیر است و شما می توانید تولیداتی در سطوح مختلف داشته باشید که هرکدام مهارت و تجهیزات متفاوتی می طلبد. وی توضیح می دهد: برای ساخت یک انیمیشن کامل و با کیفیت حدود 45 مرحله و مهارت لازم است. البته شما می توانید کاری را با یک نفر و فقط با یک قلم تولید کنید اما کار شما حداقلی است. در حالت دیگر می توانید از هر 45 مهارت به صورت کامل استفاده کنید و یک کار برجسته و با کیفیت بالا تولید کنید.
ایجاد انیمیشن به همین راحتی است
این انیمیشن ساز حرفه ای توضیح می دهد که برای ساخت یک انیمیشن ساده دو بعدی یک فرد چنان چه ذوق طراحی داشته باشد، می تواند با یک قلم کار را شروع کند. ایده هایش را بکشد و بعد از آن عکس بگیرد و وارد نرم افزارهای مربوط مثل ادیوس یا دیگر نرم افزارهای تدوین کند. یک نفر با یک سیستم خانگی- که الان همه دارند- می تواند شروع کند. ایجاد انیمیشن به همین راحتی است؛ تجهیزات زیادی لازم نیست اما هنر و خلاقیت بسیاری لازم است.
بنابراین می توانیم یک انیمیشن بسازیم که فقط یک نفر پای آن بنشیند یا این که به صورت گروهی که هر کس متخصص در یکی از حوزه هاست (از ایده پردازی تا طراحی، انیمیت کردن، صداگذاری و صداپیشگی و ...) ایجاد کنیم. آقای پورحسینی به نقل از سازنده انیمیشن پر سر و صدای نبرد خلیج فارس گفته که این کار را فقط با یک تیم 10 نفره تولید کرده است.او درباره انیمیشن شاهزاده روم هم می گوید که هزینه ساخت حدود یک میلیارد تومان بوده اما چهار میلیارد فروش داشته است.
حداقلی شروع کنید، حداکثری فکر کنید
در واقع شما می توانید برای شروع به حداقل های لازم فکر کنید تا در گام اول با موانع بزرگ مواجه نشوید اما برای ادامه کار به تولیدات متنوع و کارهای حرفه ای بیندیشید. جدول زیر نشان می دهد که برای ورود به این حرفه، در حالت حداقلی سرمایه بسیار اندکی لازم است.
بازارهای متنوع؛ خود را به آبشش مجهز کنید!
از آقای پورحسینی درباره بازارهای فروش انیمیشن می پرسیم توضیح می دهد: همه به صورت بالقوه نیاز به انیمیشن دارند! فعالان این حوزه به دو دسته تقسیم می شوند؛ برخی بازار خود را محدود به دوسه نهاد خاص می بینند مثلا می گویند یک صدا و سیما داریم و یک شبکه پویا که مشتری انیمیشن است و ما باید سراغ نهادهایی مثل صدا و سیما یا وزارت ارشاد از طریق سازمان سینمایی یا سپاه و شهرداری و ... برویم تا روی کارهای ما سرمایه گذاری کنند.
این نوع نگاه به بازار محصولات پویانمایی محدود است و صاحبان این نگاه ممکن است کسب و کار پررونقی نداشته باشند چرا که با دریافت جواب خیر از این نهادها، ناامید می شوند و آینده کسب و کار خود را تیره و تار می بینند. اما گروه دوم گروهی هستند که خلاق هستند و برای زندگی در دریای نیاز به انیمیشن خود را مجهز به آبشش می کنند. به اعتقاد پورحسینی، فضای مجازی یک فرصت بزرگ است که اگر فعالان این حوزه خود را مجهز به علم و خلاقیت استفاده از این حوزه کنند می توانند از آن استفاده های متنوعی کنند و اگر توان استفاده از آن را نداشته باشند و خود را به آبشش مجهز نکنند ممکن است در دریای نعمت بزرگی چون آب، خفه شوند! همان گونه که در بخش قبل گفتیم با گسترش فضای مجازی، ساخت تیزرهای تبلیغاتی و فرهنگی برای انتشار در فضای مجازی، مورد درخواست بسیاری از شرکت ها و موسسات است.