ناصر رعیت نواز– اولین دوره جایزه کتاب احمد محمود برگزار شد و برندگان نخستین دوره هم در چهارم دی ماه همزمان با سالروز تولد این نویسنده در خانه هنرمندان مشخص شدند. در بخش مجموعه داستان، کتابهای «بی باد بی پارو» نوشته فریبا وفی و «همین امشب برگردیم» نوشته پیمان اسماعیلی به صورت مشترک به عنوان برگزیده انتخاب شدند و در بخش رمان، کتاب «یک پرونده کهنه» نوشته رضا جولایی به عنوان برگزیده این جایزه معرفی شد. همیشه همه ما دوست داریم کتاب های خوب بخوانیم و این رویدادهای ادبی فرصتی است برای شناخت کتاب های خوب. احتمال این که کتاب های برنده شده در این گونه جشنواره ها خواندنی باشند زیاد است و ما با همین پیش فرض به سراغ برنده های جایزه احمد محمود رفتیم تا شما را با نویسنده و حال و هوای این کتاب ها آشنا کنیم. در ادامه سعی
کرده ایم شما را وارد دنیای این کتاب ها کنیم تا قبل از خواندن کامل کتاب، فضای کلی آن را بدانید.
بی باد بی پارو
نویسنده : فریبا وفی / نشر چشمه
مجموعه داستان «بی باد بی پارو» دوازده داستان دارد. داستانهایی از واهمه ها، ترس ها و دغدغه های آدم ها به خصوص زن ها. این کتاب 136 صفحه دارد و قیمت آن 12 هزار تومان است.
درباره نویسنده
فریبا وفی 55 سال پیش در تبریز به دنیا آمد. او از نویسنده های موفق رمان و داستان کوتاه ایرانی است. اولین داستان جدی خودش را با نام «راحت شدی پدر» در سال ۱۳۶۷ در مجله آدینه چاپ کرد. رمانهای «پرنده من» و «رویای تبت» از آثار او، برنده چندین جایزه ادبی معتبر در ایران شدهاند. داستانهایی از او به زبانهای روسی، سوئدی، عربی، ترکی، ژاپنی و انگلیسی ترجمه شده است. او تا کنون پنج مجموعه داستان و شش رمان چاپ کرده است.
درباره کتاب
آدم های این قصهها مانند بیشتر قصه های وفی بی قرارند، هرچند بی قراری های آن ها سطحی است و عمق و فلسفه ای ندارد. مجموعه «بیباد، بی پارو» شامل دوازده داستان کوتاه به نامهای «به باران»، «قایقرانها»، «بلوکهای بتنی»، «یک مثقال، یک انبار»، «بی باد، بی پارو»، «سیبزمینی ایرانی»، «کابوس شناور»، «درخشش نحس»، «هتل مشهد»، «غشای نازک»، «صعود» و «کلبه رو به اقیانوس»است که با داستان زندگی یک زن مهاجر شروع میشود و با صحنه داستانی از پرواز پرنده ای بر فراز اقیانوس به پایان میرسد. در این داستانها، شخصیتها به دنبال چرایی و گاه به دنبال رهاییاند. آن ها گاه با سکوت، گاه با فریاد، گاه با فرار از موقعیت دشوار، گاه با رویارویی شجاعانه و گاه با رویاپردازی به شرایط سخت خود اعتراض و با کابوسهای آزاردهنده و ناکامیهای خود مقابله میکنند. سفر، رویا، دوستی، مرگ، عشق، عصیان، وفاداری، سوءظن و رهایی از موضوعات این مجموعه است. در داستان صعود، بالا رفتن یک پیرزن از پله های یک آپارتمان طوری روایت می شود که آدم خط به خط دنبال پیرزن راه می افتد تا فرجام وی را ببیند یا خود داستان بی باد بی پارو و آن حمام زنانه و تکان های کوچکی که مثل داستان «ناطور دشت» دی جی سلینجر به خواننده وارد می شود، خواننده کتاب دوست را به خواندن این کتاب بیشتر ترغیب می کند.
بریده ای از کتاب
* حالا آن قدر پولدارم که پاهایم گران ترین کفش ها را بخرند. موهایم این اندازه پولدار نیستند. هنوز با شامپوی ارزان می شویمشان. دندان هایم را با خمیردندان ایرانی می شویم . انگشتر توی انگشتم طلا نیست ولی پاهایم حق دارند شاهانه زندگی کنند چون قرار است مرا تا لب گور برسانند و فقط آن جا خم شوند ، توی قبرم .
* یه ضربالمثل سوئدی میگه آدم باید دهن کوچک داشته باشه و گوش بزرگ. این را بعد از آن گفت که فکر کرد زیاد حرف زده و به خودش خندید. نگار همان روز متوجه شد که پرینوش همه چیز را مثل داستان کوتاه تعریف میکند و فکر کرد یک عالم داستان دارد که برای حمید نقل کند. حمید به داستانهایش عادت کرده بود اما شنونده خوبی نبود. به حرفهای او مثل همان داستانهای انگلیسی گوش میکرد که توی موبایلش ضبط کرده بود.
همین امشب برگردیم
نویسنده: پیمان اسماعیلی / نشر چشمه
این مجموعه پنج داستان دارد. داستان هایی که در جغرافیایی فراسوی مرزهای ایران روایت می شوند. این کتاب با 92 صفحه به قیمت هشت هزار و 500 تومان وارد بازارکتاب شده است.
درباره نویسنده
پیمان اسماعیلی نویسنده 40 ساله کرد ایرانی است. از او سه مجموعه داستان به نامهای «برف و سمفونی ابری»، «جیبهای بارانیات را بگرد» و «همین امشب برگردیم» و یک رمان به نام «نگهبان» منتشر شده است. او برای مجموعه داستان« برف و سمفونی ابری» جایزه روزی روزگاری، مهرگان، گلشیری و منتقدان و نویسندگان مطبوعات را دریافت کرد. مجموعه داستان «جیبهای بارانی ات را بگرد» در سال ۱۳۸۵ درجایزه ادبی اصفهان شایسته تقدیر دانسته شده است. مجموعه داستان «همین امشب برگردیم» هم برنده جایزه احمد محمود شد.
درباره کتاب
در مجموعه «همین امشب برگردیم»، همان دغدغه های پیشین نویسنده در کتاب «برف و سمفونی ابری» و حتی رمان «نگاه» دیده میشود و ترس، حضوری پررنگ دارد. آدم های قصه، بازهم شبیه قصه های قبل این نویسنده در موقعیت های ناآشنا گیر افتاده اند و دچار چالش های روحی و روانی می شوند. انتظار می کشند یا تحمل می کنند. شخصیت های سه قصه «دنیای آب، کانبرای من، واندرلند» مهاجرند و استرالیا سرزمین غریب مد نظر نویسنده است. گویا مهاجرت چند ساله اسماعیلی در استرالیا کمک زیادی به ساخت این سرزمین غریب داشته است. داستان های «دنیای آب»، «کانبرای من»، «روز یادبود»، و «واندرلند» راوی اول شخص دارند و داستان «تونل»، محدود به ذهن یکی از شخصیت هاست و همین نشانه ای است از اهمیت دادن نویسنده به درونیات شخصیت ها. فضای داستان ها . خواننده در مجموعه ای از فضاهای متفاوت، از اقیانوس و ساحل آرام آن گرفته تا دکل های غول آسای گازی و تونل تاریک و سرد مترو خودش را غرق شده می بیند. لحن دقیق، نشانه های عمیق و زبان روان داستان ها نمی گذارد ارتباط بین داستان و ذهن خواننده از بین برود. در بین بسیاری از داستان های ایرانی، «همین امشب برگردیم» را می توان با خیال راحت به هر دوستی پیشنهاد کرد.
بریده ای از کتاب
* با دست به طبقه پایین اشاره کرد و گفت: خانه که نه. همین که میبینی. هر روز دعوا میکنند. عربده میکشند. هوای اتاق ساکن بود. هیچ جریانی از هوا در اتاق نبود. هیچ پنجرهای توی اتاق نبود و فقط صدای نفسزدنهای نامنظم جوان بود که به نظرم خیلی عجیب و نامأنوس بود. پرسید چیزی میخورم یا نه و بعد گفت: من این جا انتظار میکشم. شماها باید این چیزها را درک کنید. سه سال است این جا نشستهام و منتظرم؛ و الان واقعاً خوشحالم کسی را میبینم که از کرمانشاه آمده و میفهمد انتظار کشیدن یعنی چه. بعد موهایش را از صورت کنار زد و گفت خیلی مهم است که این چیزها را بفهمی؛ و با دست به طبقه پایین اشاره کرد و سرش را به تأسف تکان تکان داد.
یک پرونده کهنه
نویسنده: رضا جولایی / نشر آموت
«یک پرونده کهنه» داستان ترور محمد مسعود روزنامهنگار در سال 1326 است. نشر آموت این کتاب را در 332 صفحه و به قیمت 21 هزار و 500 تومان در اختیار علاقه مندان قرار داده است.
درباره نویسنده
رضا جولایی متولد 1329 است. او پیش از این چندین رمان، مجموعه داستان و داستان بلند به نام های «حکایت سلسله پشت کمانان»، « شب ظلمانی یلدا»، «سوءقصد به ذات همایونی»، «تالار طربخانه»، «نسترنهای صورتی»، «حدیث دردکشان» و «جاودانگان» رامنتشر کرده است. جولایی همچنین در طول نویسندگی اش برنده چندین جایزه ادبی برای کتاب های «برکههای باد»، «جامه به خوناب»، «بارانهای سبز» بوده است. آخرین رمان او نیز به تنهایی برنده اولین دوره جایزه احمد محمود شد.
درباره کتاب
در رمان «یک پرونده کهنه» درست مثل رمان «سوءقصد به ذات همایونی»، یک ترور سیاسی دستمایه داستان است. منتها اینبار بهجای یک شاه مستبد، محمدمسعود، روزنامهنگار ترور میشود. رمان در سالهای نخستین حکومت پهلوی دوم در تهران اتفاق میافتد. سرک کشیدن به نقاط تاریک شهر و ترسیم تصویری سیاه از زمانهای که در آن همه چیز بوی شر و دسیسه و فساد و توطئه میدهد یکی از ویژگیهای این رمان است. هر کدام از شخصیتهای این رمان قصههایی را در پشت سر دارند که جولایی حین روایت داستان اصلی، قصه های آنها را هم باز میگوید و خرده روایتهایی را در خلال داستان اصلی پدید می آورد. داستان از گم شدن یک دفترچه اطلاعاتی مهم شروع میشود که به دست مسعود روزنامهنگار میافتد و باعث مرگ وی و یکی، دو نفر دیگر میشود. در یک سوی این رمان، حزب توده قرار دارد و تودهای های طراح ترور مسعود و در سوی دیگر مقامات فاسد حکومتی. یک طرف ماجرا هم خود محمد مسعود است که فصلی از داستان از زاویه دید سوم شخص محدود به ذهن او روایت می شود. شخصیت دیگر رمان فردی است که پیدا کردن همان دفترچه اطلاعات، پای او را به معمای خونین ترور مسعود باز می کند. مسئول پیگیری ترور هم شخصیتی به نام کارآگاه یحیا است که آرمانخواهی سرخورده است.
بریده ای از کتاب
* کارآگاه یقه پالتویش را بالا کشید و قدم به خیابان نیمهتاریک گذاشت. میباید به خانه برود و نوشتن گزارش را آغاز کند. خیابان خیس و نیمهتاریک را میباید میپیمود. خیال داشت تمام راه را پیاده برود. فرصت خوبی برای فکرکردن بود. میتوانست تصمیم بگیرد کدامیک از نکات پرونده بیشتر مورد توجه قرار گیرد. انگیزههای قاتلان را مشخص کند، نوع سلاحها و گلولهها اما ماجرای دیگری هم بود.
* کارآگاه پرسید: «این وقت شب؟ نام مرا از کجا میدانید؟» شبح گفت: «جانم در خطر است. ناچارم در تاریکی بمانم.» کارآگاه پرسید: «برای چه؟» - من با مرحوم مسعود کار میکردم. در چاپخانهاش. شب قتل تا دقایق آخر با او بودم. حتی قاتلین او را میشناسم. دنبال من هستند. کارآگاه کمی تردید کرد ،بعد گفت: «با من بیا.» اطراف را پایید. کافه مادام کوکو کمی جلوتر بود.