ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
موسیقی
تعداد بازدید : 161
قبح شکنی این بار در کنسرت حمید عسکری
تازه ترین کنسرت حمید عسکری حاشیه ساز شد. به تازگی ویدئوهایی از این کنسرت که دهم بهمن ماه در برج میلاد تهران برگزار شد، در فضای مجازی منتشر شده است که از همخوانی و سپس تکخوانی نگین پارسا گیتاریست گروه این خواننده حکایت دارد. او هنگام اجرای قطعه «کجای دنیامی» با حمید عسکری همخوانی میکند و سپس به تنهایی بخشهایی از این قطعه را میخواند که با قطع میکروفون خود مواجه میشود. این اتفاق در این نقطه تمام نمیشود و حمید عسکری میکروفون خود را برای ادامه به او میدهد. همزمانی تقریبی این ماجرا با تکخوانی زنی در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر که سهشنبه گذشته در پردیس تئاتر تهران برگزار شد و به گفته روابط عمومی جشنواره به دلیل خروجی صدای پخش زنده تلویزیونی تنها از یک میکروفون استفاده شده بود، واکنشهایی را به همراه داشت. به دنبال قبح شکنی در کنسرت حمید عسکری شورای رسیدگی به اجراهای صحنه ای موسیقی فعالیت این گروه را تا تصمیم گیری نهایی به حالت تعلیق در آورد. نکته مهم این است که آن چه در این کنسرت و موارد مشابه رخ داده صرفاً یک اتفاق ساده ناشی از تصمیم لحظه ای یکی از اعضای گروه نیست؛ چرا که قطعاً این چنین گروه هایی بعد از چند سال برگزاری کنسرت، با قواعد مربوط به اجرای چنین برنامه ای آشنایی کامل دارند و خوش بینانه است اگر فکر کنیم در لحظه تصمیم گرفته شده تا همخوان زن گروه اقدام به تک خوانی کند؛ که همان هم در جای خودش اتفاق بدی بود. نباید فراموش کرد که ذات هنر برای اعتلای انسان و رشد اوست و نباید به زمینه ای برای غفلت فرد از آن چه هدف غایی اوست تبدیل شود. اما متاسفانه چنین قبح شکنی هایی در مسیر عادی جلوه دادن ناهنجاری ها ست تا به مرور منکر از آن شکل خود برای جامعه خارج و زمینه برای فراگیرشدن اتفاقات ناهنجار مشابه فراهم شود.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 68
انتشار آلبوم شهرام ناظری تا پایان سال
ایلنا-محمدحسین توتونچیان (مدیرعامل شرکت فرهنگی هنری ققنوس) از انتشار آلبوم ارکسترال «آرش کمانگیر»با صدای شهرام ناظری و آهنگ سازی پژمان طاهری تا پایان سال خبر داد و گفت: این آلبوم براساس شعری از سیاوش کسرایی در هفت قطعه تولید شده است و دکلمه اشعار را قطبالدین صادقی نویسنده، مدرس و کارگردان تئاتر به عهده دارد. بخش ارکسترال این آلبوم در کنسرت «هاوس» شهر وین به رهبری طاها عابدیان ضبط شده است.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
چهره ها
تعداد بازدید : 74
در جشنواره عکس فجر کلیشهها را شکستیم
عکاس
کیارنگ علایی دبیر بخش عکس یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به صبا گفت: ما در داوری بخش عکس، سعی کردیم نیتمندی عکاس را مدنظر قرار دهیم و کلیشه موجود در فضای جشنواره ای ایران را بشکنیم. به نظر من، نمایشگاه آثار راه یافته به یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر یک نقطه است، یک نقطه شروع برای جریانی که شاید پیشتر به این وضوح در دوره های قبلی فجر نبوده است. ما کوشیدیم این نقطه کوچک را در جشنواره یازدهم فجر بنا کنیم.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
چهره ها
تعداد بازدید : 61
وضعیت کنسرتها شبیه کشتی کج است
خواننده
قاسم افشار درباره وضعیت فعلی کنسرتها به ایلنا گفت: در هیچیک از کشورهای دنیا یک خواننده در طول سال، هر شب به اجرای برنامه نمیپردازد. تهیهکنندگان موسیقی به صراحت میگویند کار فرهنگی نمیکنند و علاقهای به حضور برخی خوانندهها ندارند. وضعیت کنسرتها مانند مسابقات کشتی کج آمریکاست. آن ها چند نفر را در رینگ و چند نفر را هم بیرون میگذارند و روندی را برای خود در نظر میگیرند. در کنسرتهای ما نیز عدهای خاص مورد توجه هستند.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در باره زنان جریان ساز در شعر فارسی به بهانه نمایش بخشی از زندگی رابعه بلخی در فیلم«سمفونی نهم»
تعداد بازدید : 159
سمفونی شعر زنان فارسی
گروه ادب و هنر-بخشی از زندگی رابعه بنت کعب دست مایه یکی از اپیزودهای فیلم سینمایی«سمفونی نهم» در سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر شده است. این شاعر راکه با نام «رابعه بلخی» هم شناخته میشود، نخستین شاعر زن فارسی میدانند. طبق اسناد، او در سده چهارم هجری زندگی می کرده و هم عصر رودکی پدر شعر فارسی بوده است. عطار نیز در حکایت بیستویکم الهی نامه از علاقه وی به سرودن شعر و هنر نقاشی میگوید. رابعه بلخی را بهانه کردیم تا از زنان جریان ساز شعر فارسی بگوییم.
«رابعه»؛ طلایه دار زنان شعر فارسی
رابعه بلخی یا رابعه بنت کعب قُزداری، اولین شاعر زن فارسی زبان در قرن چهارم هجری است. پدرش، کعب، از فرمانروایان آن روزگار بود و نوشتهاند رابعه عاشق غلام برادرش، بکتاش بود. گویا همین عشق، رابعه را به وادی شعر کشاند ولی غیرت و تعصب برادر باعث شد که از اشعار او چیزی باقی نماند جز چند غزل و قطعه. ذوق سرشار و تسلط رابعه به شعر از همین اشعار باقی مانده او مشهود است. محمد عوفی در کتاب «لباب الالباب» سخنی کوتاه درباره رابعه نوشته که زنی عاشقپیشه بود و به پارسی شعر میسرود. مسلماً گفتن رابعه از عشق باعث غزلهای لطیف اوست. «پروین»؛ راوی مفاهیم مدرن
پروین اعتصامی راوی مناظرههای بلند بالاست. شیوه او در شاعری بیشتر به شکل گفتوگو میگذرد. او دوران کودکی خود را به همراه پدر در کنار بزرگانی چون دهخدا و ملک الشعرا بهار گذراند و به همین دلیل به خوبی زبان گفتوگو و نقد را میداند. یک دوره تحصیل پروین در خارج از کشور باعث شد تا او در شعر دست به انتخاب مفاهیم مدرنی مانند مبارزه با خرافه، ستایش علوم جدید و... در قالب روایتهای گفتاری بزند و همین شیوه، شعر او را ماندگار کرده است. از پروین 34 ساله تنها یک دیوان شعر برجای مانده است. فروغ شعر نو با «فروغ»
مجال زندگی فروغ فرخزاد کوتاه بود اما صدای شعر او همیشه بلند. او در فرصت اندک عمر توانست با فرمول نگاه نو و البته قائل به احساس زنانه، چهره پرفروغ شعر عصر خود و بعد از آن باشد. اخوان ثالث، شعر فروغ را نجیب و ناب میداند و استاد شفیعی کدکنی معتقد است او وزن شعر را گسترش داد. غاده سلمان شاعر معروف سوری، فروغ را یکی از شاعران الهام بخش خود میداند و احمد شاملو بر این باور است که با مرگ فروغ ، موسیقی درخشانی که خاص شعر معصومانه او بود غیر قابل تقلید ماند و شاعر دیگری مانند فروغ تکرار نشد. «طاهره صفارزاده»؛ شاعر مفاهیم انقلابی
یکی از اولین شاعران معاصر که مفاهیم اعتقادی را وارد شعر اجتماعی کرد، طاهره صفارزاده است. در اشعار صفارزاده دغدغههای عدالتخواهی و انقلابیگری موج میزند و به خصوص در دهه 50 این مضامین در اشعار او اوج میگیرد. صفارزاده بیشتر با شعر «کودک قرن» در میان جامعه ادبی ایران شناخته شد؛ شعری که در آن به زندگی زنان مدرن اشاره شده بود و فرح پهلوی این شعر را ممنوعالانتشار کرد چون آن را توهین به اشراف میدانست. او شاعری نیست که به شعر عاشقانه شناخته شود اما جایی هم که حاضر میشود عمیق و محسوس جلوه میکند. «سیمین بهبهانی»؛ معمار بنای نو غزل
«برای من زندگی همیشه تجربه است. شعر من هم بر پایه تجربه و آزمایش است. از غزل ساده شروع کردم و به دو بیتیهای نیمایی رسیدم. از چهارپارههای نیمایی باز به غزل پختهتری دست یافتم. قانع شدم به آن و به غزلهایی با وزنهای تازهتر دست یافتم». اینها حرف های زندهیاد سیمین بهبهانی است. کمتر شاعری جرئت میکند مانند او در این همه وزنهای مختلف شعر سنتی، طبعآزمایی کند. شعر بهبهانی زبان ویژه اوست که اندیشه و خیال را با هم آمیخته و غزل سنتی را از زیر غباری چند صد ساله بیرون آورده و با چهره و مضمونی تازه ارائه کرده است.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 66
اخبار
جشنواره شعر فجر برگزیده هایش را شناخت
سیزدهمین دوره جشنواره شعر فجر دیروز عصر، با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.به گزارش ایسنا، در بخش شعر بزرگ سال، دو مجموعه شعر «دومینو» سروده «ابوذر پاکروان» از انتشارات فصل پنجم و «روح اندوهگین یک شاعر» سروده «سید رضا محمدی» از انتشارات شهرستان ادب به صورت مشترک برگزیده شدند.همچنین در بخش «درباره شعر»، کتابهای «بوطیقا و سیاست در شاهنامه» به قلم «محمود امیدسالار» از انتشارات دکتر محمود افشار با همکاری نشر سخن و «تأثیر ادبیات فارسی در ادبیات انگلیسی» نوشته «حسن جوادی» از انتشارات سمت برگزیده شدند. بخش کودک و نوجوان در این دوره از جشنواره برگزیده ای نداشت.
تابلوی «میوه و بلوط» ونگوگ به رسمیت شناخته شد
تابلوی نقاشی طبیعت بیجان که توسط بسیاری از کارشناسان به عنوان نمونه تقلبی تشخیص داده شده بود، اکنون به عنوان اثر اصلی تأیید شده است. به گفته کارشناسان موزه «ونگوگ» این تابلوی نقاشی میوه و بلوط متعلق به پاییز سال ۱۸۸۶ است.
به گزارش ایسنا، این تابلو در سال 1960 به موزه هنرهای زیبای سانفرانسیسکو اهدا شد. اکنون موزه آمستردام میگوید اشعه مادون قرمز نشان میدهد این هنرمند دوباره روی پارچه این تابلوی نقاشی را کشیده است. در حقیقت نقاشی اول، تصویر چهره یک زن است اما او به دلیل وضعیت مالی ضعیفش دوباره بر آثار پیشینش نقاشی میکرد.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.