راهیابی لهجه مشهدی غلیظ به جشنواره فجر!
گفت و گوی خراسان با الهام کردا، بازیگر فیلم «بدون قرار قبلی» که برای ایفای نقشش ناچار به یادگیری و استفاده از لهجه شیرین مشهدی ها شده است
نویسنده : مریم ضیغمی
![](http://neo.khorasannews.com/content/upload/b8d9a4d3-45dd-4a1c-850f-6787f13c816d.jpg)
الهام کردا به تازگی با بازی در سریال های تلویزیونی به خصوص شبکه نمایش خانگی مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است، از بازی اش در سریال های «حیرانی» و «تعبیر وارونه یک رویا» گرفته تا «نهنگ آبی»، «کرگدن» و «ملکه گدایان». این بازیگر گزیده کار که نامزدی دریافت سیمرغ از جشنواره فیلم فجر را برای فیلم «به دنیا آمدن» در کارنامه خود دارد، بعد از نشست مطبوعاتی فیلم «بدون قرار قبلی»، در حاشیه فجر چهلم با خراسان درباره بازی اش در این اثر سخن گفت که در ادامه می خوانید.
آن چه که شما را راضی به بازی در فیلم «بدون قرار قبلی» کرد، چه بود؟
اولین دلیل پذیرش نقش، متن و کارگردان بود. این کاراکتر عقاید و باورهایی دارد و نقش هم جذابیت هایی برای پذیرفتن داشت. نقش تجربه های جدیدی برایم داشت و علاوه بر آن دوست داشتم با بهروز شعیبی کار کنم.
چالش های بازی در این نقش چه بود؟
بزرگ ترین چالش من این بود که نقشی را باید بازی می کردم که لهجه مشهدی داشت؛ مکانی غیر از مکان تولد خودم و مادر دو فرزند بودم، ضمن این که نقش هایی که تاکنون بازی کرده ام، کمتر برون گرا بوده اند و این نقش بسیار برون گرا و جزو چالش هایی بود که داشتم و در کل وقتی وارد یک گروه و نقش جدید می شوی، چالش برانگیز است.
همکاری با بهروز شعیبی چگونه تجربه ای برای تان بود؟
او کارگردانی درجه یک و جزو بهترین کارگردان هایی است که با او همکاری کرده ام.
در فیلم با پگاه آهنگرانی، به عنوان پارتنر مقابل تان چگونه همکاری داشتید؟
او بازیگری درجه یک و از دوستان قدیمی من است و یکی از حرفه ای ترین بازیگران سینماست، امیدوارم دوباره با هم همکاری داشته باشیم.
شما در انتخاب تان همیشه گزیده کار بودید، دلیلش چیست؟
به هر حال مواقعی پیش می آید که آدم انتخاب اشتباهی داشته باشد ولی تمام تلاش خود را می کنم که نقشی را که دوست دارم، انتخاب کنم.
از نگاه شما به عنوان بازیگر این فیلم، آیا تنها تغییر لهجه نشان دهنده شخصیت است یا روی زبان بدن خود نیز کار کردید؟
باید روی زبان بدن هم کار کرد، در غیر این صورت می شود تقلید. به نظرم برای این که باورپذیری اتفاق بیفتد، قطعاً بازیگر باید تغییراتی در زبان بدن، ریتم، نگاه و حتی عقایدش داشته باشد تا تبدیل به شخصیت داخل قصه شود.
برای رسیدن به نقش، ما به ازای بیرونی داشتید؟
قبل از شروع فیلم برداری آدم های زیادی را در مشهد دیدم و ارتباط برقرار کردم تا فضای شان را درک کنم.
فکر می کنید در ادای دیالوگ های مشهدی موفق بودید؟
این را نمی دانم، شما که مشهدی هستید باید بگویید. امیدوارم موفق بوده و کمتر اشتباه کرده باشم.
علاوه بر فیلم نامه خوب، الهام کردا چقدر در خوب درآمدن کاراکتر، نقش دارد؟
به هر حال این که تو چقدر خلاقیت داشته باشی و تمرین کنی و پیشنهاد داشته باشی، خیلی اهمیت دارد ولی از سوی دیگر این که چقدر خودت را در اختیار کارگردان قرار دهی تا ایده های او را به ثمر برسانی، چیزی است که باید بین آن تعادل برقرار شود.
به دریافت سیمرغ بازیگری فکر می کنید؟
هر کسی از تشویق شدن خوشش می آید و اگر این اتفاق بیفتد، برایم جذاب است. البته اساساً به گرفتن سیمرغ فکر نمی کنم، بلکه به این فکر می کنم که کارم را درست انجام دهم تا بعد با آن کیف کنم. بازیگری که از لحظه اول کارش به جایزه گرفتن فکر می کند، درست در همان نقطه باخته است.
فکر می کنید فیلم مورد توجه هیئت داوران قرار بگیرد؟
فیلم خیلی عجیبی است و نمی دانم. از یک جا به بعد نمی توانیم بگوییم انتخاب سلیقه ای است، وقتی چیزی خوب و خوش ساخت باشد، خوب و خوش ساخت است ولی جاهایی بر می گردد به سیاست هایی که در جشنواره وجود دارد.
با توجه به صحبت های تان، فکر می کنید مخاطب عام فیلم را بپذیرد؟
امیدوارم قبول کند. ایدئولوژی فیلم به نظرم انسانی است بنابراین امیدوارم مخاطب با فیلم ارتباط برقرار کند.