![](/Resource/images/titrbullet.png)
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
فنگشویی یک فلسفه و فن باستانی چینی است که طرفداران آن معتقدند میتوان با نوعی چیدمان و دکوراسیون طبق قوانین آن، انرژی منفی را از بین برد و در عوض انرژی مثبت، ثروت و هزار و یک چیز دیگر را به خانه و محل کار آورد. سالها از ورود علم فنگشویی به ایران میگذرد، کتابهای زیادی درباره آن ترجمه و منتشر شده و طرفدارانی هم پیدا کردهاست. پای فنگشویی به سینمای ایران هم باز شده است.به طور مثال «نارنجی پوش» زندهیاد داریوش مهرجویی یکی از فیلمهایی است که فنگشویی در آن، یکی از نقشهای اصلی فیلم را بازی میکند. این فیلم درباره یک عکاس حرفهای مطبوعات است که به شدت تحت تاثیر یک کتاب فنگشویی قرار میگیرد و به خاطر آن زندگی پرچالشی را تجربه میکند. از قصه و فیلم که بگذریم فنگشویی در ایران این روزها دارد به ژانرهای خیالی و عجیب نزدیک و نزدیکتر میشود. خیلیها زیر سایه آن، دمودستگاهی راه انداختهاند و با استفاده از اطلاعاتِ کم مردم و به نام فنگشویی هر روز کاسبیشان را رونق میدهند. اما واقعیت چیست و چطور باید حواسمان را جمعکنیم تا تحت تاثیر آن، از واقعیت جهان دورنشویم. در پرونده امروز در دنیای فنگشویی چرخی زدیم تا ببینیم در آن چه میگذرد و فنگشویی کجای ماجراست؟
علم یا شبه علم؟ چی یا چی؟!
![](http://zendegisalam.khorasannews.com/content/upload/e617375f-481e-43be-858c-4fa374a44d9c.jpg)
![](http://zendegisalam.khorasannews.com/content/upload/333494a7-2c97-43bd-b30f-20779ab76211.jpg)
کشتی ثروت در شمال غربی!
![](http://zendegisalam.khorasannews.com/content/upload/91da6aec-b6f2-42e3-ad06-a76900202375.jpg)
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
سلوان مومیکا که قبلاً بارها اقدام به قرآنسوزی کرده است، روز گذشته با تکرار هتک حرمت قرآن کریم، پرچم اسرائیل را به اهتزاز درآورد. مومیکا در استکهلم پایتخت سوئد در حال بوسیدن پرچم اسرائیل با گستاخی تمام نسخهای از قرآن کریم را لگدکوب کرد. یک روز پیش از آن مومیکا اعلام کرده بود: فردا پرچم اسرائیل را برافراشته، با اسرائیل اعلام همبستگی خواهم کرد و قرآن و پرچم فلسطین را در استکهلم به آتش خواهم کشید. مومیکا طی ماههای اخیر چندین بار اقدام به قرآنسوزی کرد و واکنشهای زیادی را در جهان برانگیخت. او در ۲۸ ژوئن و در روز عید قربان در مقابل مسجد اصلی استکهلم این اقدام خصمانه را با مجوز پلیس انجام داد.دولت عراق پیشتر از مقامات سوئدی خواست تا این مهاجر عراقیالاصل که چنین جنایاتی را انجام میدهد، برای محاکمه تحویل این کشور دهند. اقدامات جنایتکارانه او در هتک حرمت مقدسات اسلام باعث خشم عراقیها شده و آنها را چندمین بار برای اعتراض به مقابل سفارت سوئد در بغداد کشانده است.این مهاجر عراقی که به دست داشتن در پروندههای دیگر هم متهم است، جنایت قرآنسوزی را در مقابل سفارتخانههای کشورهای اسلامی از جمله عراق، ایران، ترکیه و مصر تکرار کرد و موجب اعلام انزجار کشورهای اسلامی و سازمانهای منطقهای و بینالمللی شد.دولت و مقامات سوئدی نیز که چندین بار مدعی بررسی حقوقی و سیاسی این اقدامات در کشورشان شدهاند، در عمل به حمایت از جنایات علیه اسلام و تحریک احساسات مسلمانان جهان ادامه میدهند. مرداد ماه امسال وزارت اطلاعات در بیانیهای مستندات وابستگی سلوان مومیکا به رژیم صهیونیستی را منتشر کرده بود.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
وزیر صمت در نامهای تند خطاب به 2 معاون خود، از گلایه مکرر اعضای هیئت دولت به رها بودن بازار و احجاف در حق مردم خبر داد و خواستار ارائه گزارش کامل تحلیلی از وضعیت نظارت بر بازار شد. در این حال، وزارت صمت نیز در واکنش به نامه وزیر صمت به 2 معاونانش اعلام کرد که طراحی لازم برای پررنگ تر شدن نقش اتحادیه ها در فرایندهای نظارتی از یک ماه قبل انجام شده و بهزودی فرایند جدید نظارت اعلام می شود.
عبور اقتصاد ایران از شوک تورمی و بیثباتی قیمتها در ابتدای سال
به گزارش خراسان، نرخ تورم اگرچه در ماههای اخیر مقداری آرامتر شده است، اما این موضوع اولاً به معنای توقف روند خود افزای قیمت ها نیست و هنوز بهعنوان مثال، شاهد تورم نقطه ای بیش از 39 درصدی در هر ماه (یعنی افزایش 39 درصدی قیمت ها نسبت به ماه مشابه سال گذشته) هستیم. از سوی دیگر این افت تورم (و نه کاهش قیمتها) پس از یک سونامی سنگین تورمی در اوایل امسال اتفاق افتاده که موجب شده قیمت ها بیش از پیش بی ثبات شود.در این شرایط تقریباً بدیهی است که از یک سو مردم شاهد افزایش اعداد و ارقام قیمت کالاها در بازار هستند و از سوی دیگر امکان انواع سوءاستفادهها در این شرایط اعم از گرانفروشی، احتکار، دورزدن نرخ های مصوب در بازار سیاه و ... به وجود می آید که البته تدابیر خاص خود را می طلبد و در عین حال اعمال این تدابیر دشوارتر از زمانی است که قیمتها روند با ثباتتری دارد.
دستور وزیر صمت به 2 معاون در خصوص ارائه گزارش نظارت بر بازار
با این اوصاف، دیروز وزیر صمت در نامه ای به 2 معاون زیر مجموعه خود، دستور داد تا گزارش تحلیلی کاملی از وضعیت نظارت بر بازار ارائه شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی آبادی در این نامه خطاب به فرهید زاده رئیس سازمان حمایت و شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات خود آورده است: «در جلسه هیئت دولت مکرر گله میشود که بازار رهاست و در حق مردم اجحاف میشود و همه انتظار دارند ما کاری انجام دهیم. لازم است تحلیل درست و کاملی از وضعیت نظارت بر بازار ارائه شود. نقش اصناف، اتحادیهها، انجمنها، تعزیرات، سازمان حمایت و بازرسان ما چیست؟»
واکنش وزارت صمت به دستور وزیر: فرایند جدید نظارت بر بازار بهزودی اعلام می شود
در این حال وزارت صمت در واکنش به نامه وزیر صمت به 2 معاونش درباره گلایه مکرر اعضای هیئت دولت از رها بودن بازار اعلام کرد: طراحی لازم برای پررنگ تر شدن نقش اتحادیه ها در فرایندهای نظارتی از یک ماه پیش انجام شده و بهزودی فرایند جدید نظارت اعلام می شود. دفتر رسانه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره خبر منتشر شده مبنی بر گلایه از وزارت صمت در خصوص وضعیت بازار، اعلام کرد: اینگونه پیگیریها و نظارتها از ابتدای دولت سیزدهم وجود داشته و نشان دهنده اهمیت بازار برای دولتمردان است و هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده و رویه معمول و متداول در وزارت صمت برای پیگیری موضوعات مرتبط با این وزارتخانه در سطح بازار است.این وزارتخانه در ادامه آورده است: در جلسات هیئت دولت، مکرر درخصوص نظارت بر بازار تاکید میشود و تمام وزارتخانه های اقتصادی در این خصوص نقش خود را ایفا می کنند. بهویژه در حوزه صنف مشاورین املاک و نظارت بر قیمتهای اجاره بها و فروش مسکن، نظارتهای موثری در ماههای گذشته با همکاری وزارت راه و شهرسازی انجام شده است. همچنین در حوزه مواد غذایی و اقلام کشاورزی، همکاری موثری با وزارت جهاد کشاورزی در نظارت بر قیمتها وجود دارد. در مقوله تورم عمومی نیز همکاری ها با بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی وجود دارد. وزارت صمت تحولات رخ داده در بازار و روند قیمتها را پایش کرده و از مجاری قانونی در اختیار خود برای تنظیم بازار اقدام مینماید.در ادامه این واکنش آمده است: باید در نظر داشت که تنظیمگری تمامی کالاهای موجود در بازار تحت اختیارات وزارت صمت نیست و دستگاههای دیگر نیز از مجاری قانونی و ظرفیتهای خود برای رصد پایش و تنظیم بازار همچون وزارت صمت استفاده میکنند.دفتر رسانه وزارت صمت همچنین اعلام کرد: در دستور جدید وزیر محترم صمت، تاکید شده است که نظارتها باید با همکاری و حضور پررنگتر خود اتحادیهها و اتاقهای اصناف انجام شود که در این زمینه طراحی لازم از یک ماه پیش انجام شده و بهزودی فرایند جدید نظارت با کمک مردم و اصناف اطلاعرسانی خواهد شد.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
نالدی پاندور» وزیر روابط و همکاریهای بینالمللی (وزیر امور خارجه) آفریقای جنوبی که به دعوت همتای ایرانی خود، «حسین امیرعبداللهیان» به تهران سفر کرده است، با وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت وگو کرد. براساس برنامه ریزی انجام شده، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی احتمالا با تعدادی دیگر از مقامات ایران نیز دیدار و رایزنی می کند.سفر وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی به تهران از این لحاظ حائز اهمیت است که یکی از برنامههای راهبردی ایران، گسترش روابط با کشورهای آفریقایی به خصوص آفریقای جنوبی است. برنامه توسعه روابط دو جانبه تهران-پرتوریا شامل گسترش روابط دوجانبه در حوزه های مختلف و همچنین بسط همکاری ها به سطح منطقه ای و بین المللی می شود. به همین منظور تبادل سفرهای دیپلماتیک بین تهران و پرتوریا افزایش یافته است.آفریقای جنوبی یکی از بزرگ ترین اقتصادهای قاره آفریقاست که جزو قدرت های نوظهور در سطح جهان تلقی میشود. این کشور که به لحاظ اقتصادی غنی است به دلیل موقعیت استراتژیک در قاره آفریقا میتواند به عنوان دروازه ورود کالاهای ایرانی به بخشی از بازارها و کشورهای آفریقایی عمل کند.ایران و آفریقای جنوبی دو بازیگر منطقه ای در قاره های آسـیا و آفریقا محسوب می شوند و دارای سابقه روابـط طولانی بـا یکدیگر هستند. تنها در زمان حکومت سیستم آپارتاید در آفریقای جنوبی، وقفه ای در روابط دو کشور ایجاد شد، اما ایران و آفریقای جنوبی پس از فروپاشی نظام آپارتاید بار دیگر افزایش مناسبات را در پیش گرفتند.«ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران نیز به زودی به آفریقای جنوبی سفر خواهد کرد. بررسی راههای توسعه همکاریهای دو کشور به ویژه در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و همچنین نهایی کردن اسناد و تفاهم نامه های مبادله شده میان دو طرف، در دستور کار سفر آینده رئیس جمهور ایران به آفریقای جنوبی قرار دارد.رئیس جمهور ایران شهریور ماه برای شرکت در اجلاس سران بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرده بود. در اجلاس ژوهانسبورگ از ایران برای عضویت در بریکس دعوت شد. عضویت همزمان ایران و آفریقای جنوبی در گروه بریکس، فرصت مناسبی برای توسعه همکاریهای دو کشور محسوب می شود.نقش بریکس از چند جنبه بر روابط تهران-پرتوریا مثبت ارزیابی می شود. از سویی این گروه زمینه را برای افزایش مناسبات دوجانبه فراهم می کند. از سوی دیگر گروه بریکس می تواند مبنای توافق های چند جانبه درون گروهی با مشارکت ایران و آفریقای جنوبی باشد. در همین حال این گروه مبنای همکاری بین المللی چه در حوزه اقتصادی و چه جهت گیری سیاسی ارزیابی می شود.آفریقای جنوبی در دهه گذشته سهم بالایی در خرید نفت از ایران داشت، اما وقفه چند ساله در ارتباطات دو کشور به این رابطه آسیب زد. در چند سال اخیر بار دیگر روند صعودی در روابط اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی آغاز شده است با این حال سهم بازار آفریقای جنوبی از صادرات ایران همچنان ناچیز است. سال گذشته سهم بازار آفریقای جنوبی از صادرات ایران فقط ۰.۵۷ درصد بود.کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی که به دلیل حجم اندک تجارت دوجانبه و غیررقابتی شدن بازار آفریقا برای تجار ایرانی غیرفعال شده بود در جریان سفر اخیر وزیر خارجه ایران به آفریقای جنوبی فعال شد.در این بین،حسین امیرعبداللهیان ، در نشست خبری با وزیر خارجه آفریقای جنوبی، به شرایط جاری در سرزمینهای فلسطین اشغالی اشاره و بیان کرد: مایلم از این تریبون با صدای بلند اعلام کنم که امروز منطقه همانند بشکه باروت است و هرگونه محاسبه غلط در ادامه این جنگ افروزی، نسل کشی و قتل عام و کوچاندن اجباری ساکنان غزه و کرانه میتواند پیامدهای سنگین در منطقه و علیه منافع جنگ افروزان به همراه داشته باشد.پاندور نیز حمله رژیم صهیونیستی به غزه و فلسطین را شرم آور خواند و گفت: معتقدیم ما به عنوان جامعه جهانی باید توجه بیشتری به این مسئله و بی عدالتی و فقدان حقوق بشر داشته باشیم که مردم غزه و فلسطین با آن روبه رو هستند. شاهد برخورد با مردم فلسطین هستیم، ولی کشورهای توسعه یافته و مدعیان حقوق بشر صحبتی از اشغال به زبان نمیآورند.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کرد: با پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح و تصویب فرمانده معظم کل قوا(مدظله العالی) مدت خدمت دوره ضرورت تمامی سربازان حین خدمت و مشمولانی که از این پس به خدمت اعزام میشوند به مدت ۳ ماه کاهش یافت.
سازمان وظیفه عمومی فراجا در اطلاعیهای اعلام کرد: در راستای اجرای طرح تحول خدمت وظیفه عمومی و به منظور ایجاد عدالت در مدت خدمت دوره ضرورت، متناسب با محل خدمت و نوع مأموریتهای محوله، با پیشنهاد ستادکل نیروهای مسلح و تصویب فرمانده معظم کل قوا(مدظله العالی) مدت خدمت دوره ضرورت سربازان حین خدمت و مشمولانی که از این پس به خدمت اعزام می شوند ۳ماه کاهش یافت.
برابر جزئیات اعلام شده در این اطلاعیه آمده است: تمامی سربازانی که برابر مفاد و شرایط این ابلاغیه به خدمت اعزام و به صورت بومی یا غیر بومی و با مأموریتهای مختلف در سازمانهای نیروهای مسلح به کارگیری شده یا از این پس به کارگیری میشوند، از این کاهش برخوردار شده و مدت زمان خدمت آن ها از حداقل ۱۴ ماه و متناسب با محل خدمت و مسافت آن تا محل سکونت و همچنین مأموریتهای محوله در مناطق عملیاتی یا عادی تا حداکثر ۲۱ ماه محاسبه می شود.
البته مدت خدمت دوره ضرورت سربازان مأمور به دستگاههای غیرنظامی در قالب امریه، برابر سال های گذشته همچنان ۲۴ ماه تعیین شده است.در این اطلاعیه تأکید شده است: ملاک بومی یا غیربومی بودن سربازان بر اساس فاصله محل سکونت تا یگان خدمتی سربازان بوده و در صورتی که این مسافت کمتر از ۲۰۰ کیلومتر باشد سرباز بومی و چنان چه بیشتر از ۲۰۰ کیلومتر باشد، سرباز غیربومی محسوب میشود.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
ایران از جمله کشورهای دارای فناوری پیشرفته پهپادهای نظامی است و در این عرصه محصولاتی گوناگون با تواناییهای مختلف تولید کرده است. رشد ایران در صنعت ساخت پهپاد طی یک دهه گذشته به گونه ای بوده که به باور بسیاری از تحلیل گران و کارشناسان نظامی تبدیل به مزیت نظامی و دفاعی شده و بسیاری از کشورها از آسیای میانه گرفته تا آمریکای جنوبی در صف خرید پهپاد های ایرانی قرار گرفته اند. حالا و در تازه ترین خبر نیروی پدافند هوایی ارتش از نسخه جدید پهپاد ایرانی رونمایی کرده است. نپاجا در ابتدا به سراغ موشک زمین به هوای مجید رفته و با انجام تغییراتی این قابلیت را ایجاد کرده که به شکل هوا پایه و در آسمان شلیک شود. آنان سپس «پهپاد جت کرار» را به نسخه ارتقا یافته «مجید» با برد خیره کننده 8 کیلومتر مجهز کرده اند. این باعث شده که «پهپاد جت کرار» قادر باشد که پهپادها و اهداف هوایی دشمن را شناسایی کند و با موشکی که به آن مسلح شده مورد هدف قرار دهد. اقدامی که بی تردید توان نظامی و دفاعی کشورمان در نبردهای هوایی را دوچندان افزایش خواهد داد. در همین خصوص امیر علیرضا صباحیفرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش که در آیین تجلیل از نخبگان این نیرو در «طرح پهپادی هوا به هوای رسول» حضور یافته بود از موفقیت آمیز بودن آزمایش نسخه جدید پهپاد جت کرار خبر داد و گفت:«در رزمایش مشترک پهپادی ارتش با موفقیت تست رهگیری هوایی پهپاد مسلح و انهدام پهپاد هدف برای اولین بار در ایران انجام شد؛ این دستاوردی است که تعداد محدودی از کشورها دارای این فناوری هستند؛ موفقیت تست عملیاتی طرح رسول و دستیابی به پهپاد مسلح با قابلیت رزم هوایی بهعنوان دست بلند پدافند هوایی بهطور چشمگیری توان رزمی پدافند هواپایه را ارتقا داده است و تاثیر مستقیمی در بازدارندگی دفاعی دارد.» به گزارش تسنیم،وی ارتقای ظرفیت پدافند تاکتیکی، انعطاف تغییر فضای درگیری پدافند هوایی متحرک، تعریف جدیدی از قواعد و شیوههای نبرد هوایی، کاهش خطرپذیری مأموریت رزم هوایی، ارتقای توان رزمی پدافند هواپایه و افزایش قدرت بازدارندگی با دستیابی به دانش و فناوری پیشرفته پهپادی، ارتقای برد عملیاتی و تقویت اصل دفاع در عمق پدافند هوایی یعنی دست بلند در سرعت پاسخگویی به تجاوزهای احتمالی هوایی را از مزایای طرح پهپادی رسول برشمرد. صباحیفرد با بیان این که در این طرح پهپاد جت کرار به موشک حرارتی با برد 8 کیلومتر تجهیز شده است، افزود:« طی یک سال و نیم انجام تحقیقات و مطالعات میدانی گسترده بر روی موشکهای مختلف بهمنظور پیادهسازی و نصب بر روی پهپاد کرار، در نهایت موشک زمین به هوای «مجید» با انجام تغییراتی فنی در قسمتهای مختلف با قابلیت شلیک به صورت هواپایه انتخاب شد.» فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش اضافه کرد:« بر این اساس، موشک مجید در قالب تستهای زمینی و پروازی مورد ارزیابی عملکرد میدانی قرار گرفت؛ به این ترتیب فرایند تست و ارزیابی بدون سرجنگی در منطقه عمومی جندق در ارتفاع 3 هزار پایی و در فاصله 4 هزار و 735 متری انجام شد، لذا پهپاد کرار مسلح به موشک مجید همراه با سر جنگی علیه پهپاد هدف، همزمان با رزمایش غرورآفرین پهپادی 1402 ارتش جمهوری اسلامی ایران برابر سناریویی که پیشبینی شده بود، ماموریت خود را با موفقیت انجام داد.»
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
جناب آقای دکتر، برای نخستین پرسش بفرمایید، جایزه مصطفی(ص) با چه خاستگاهی متولد و آیا در مسیر شکل گیری تجربه سایر جوایز علمی جهانی بررسی شد؟
جایزه مصطفی(ص) با هدف شناسایی تلاشهای دانشمندان جهان اسلام در توسعه علم و فناوری در جهان پس از شناسایی بیش از ۱۴۰۰ جایزه علمی و فناوری، مطالعه مروری بر ۳۰۰ جایزه جهانی و بررسی استانداردهای این جوایز و نیز تدقیق بر جزئیات و ابعاد ۶ جایزه پیشرو، پیرو و جوان از اوایل دهه 90، با نام مبارک پیامبر اکرم(ص) آغاز به کار کرده و از سال 1394 به صورت منظم هر دو سال یک بار برگزار شده است. رسالت این جایزه ارزیابی طرحهای علمی و فناورانه و اعطای جایزه به دانشمندان و متخصصان برتر در سطح جهان اسلام است. علاوه بر این، جایزه مصطفی(ص) به دنبال ایجاد فضایی است که در آن صاحبان و متقاضیان فناوری در کشورهای اسلامی حضور یابند و ضمن ارائه دستاوردها و نیازهای خود، زمینه مساعد برای تعامل و همکاری بیشتر آنها فراهم شود.
پس می توان گفت؛ جایزه مصطفی(ص) به نوعی در جهت تعامل هرچه بیشتر میان دانشمندان اسلامی است.
بله؛ هدف کلی جایزه مصطفی(ص) فراهم کردن بستر همکاری و همافزایی بین علمای جهان اسلام به منظور زمینهسازی برای تحقق رشد و شکوفایی علم و فناوری و ایجاد تمدن نوین اسلامی است. بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)، بهعنوان یک سازمان مردمنهاد فعال در زیستبوم علم، فناوری و نوآوری جهان اسلام، نقشآفرینی مؤثر در تحقق این آرمان بزرگ را سرلوحه فعالیتهای خویش قرار داده و فلسفه وجودی خود را
« همافزایی و ارتقای ظرفیت کنشگران علم، فناوری و نوآوری»بنا نهاده است.
آقای دکتر، از عرصه های مورد توجه جایزه مصطفی هم بگویید.
فعالیتها و خدمات بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)، در راستای تحقق این فلسفه وجودی در چهار عرصه؛ گفتمانسازی، به هم رسانی، اعتباربخشی و ظرفیتسازی تعریف می شود. جایزه مصطفی(ص) در سه حوزه تخصصی فناوری ارتباطات و اطلاعات، علوم زیستی و پزشکی، نانو و یک حوزه عمومی علوم اعطا میشود.
اوایل مهر امسال، جایزه مصطفی(ص) پنجمین دوره خود را تجربه کرد و همان طور که دیدیم در آیینی باشکوه، 5 دانشمند جهان اسلام را معرفی و تجلیل کرد. حال پرسش این است که جایزه مصطفی پس از 5 دوره، در جهان اسلام به ویژه نزد اندیشمندان و شخصیت های علمی چه جایگاهی دارد؟آیا به این رویداد علمی، به عنوان یک جایزه شناخته شده و معتبر نگاه می شود؟
جواب این سوال را می توان از چند بعد بررسی کرد. بعد اول، نحوه ارزیابی آثار دانشمندان است. روال ارزیابی آثار دانشمندان جهان اسلام از طرق زیر انجام میشود:
1) ابتدا دریافت اثر به دو روش انجام می شود: شناسایی اثر یا معرفی اثر توسط شخصیتی حقیقی یا حقوقی؛
۲) بررسی اولیه توسط گروه های متخصص در دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) ؛
۳) ارزیابی توسط گروه های علمی مربوطه؛
۴) ارسال اثر به داوری جمعی در سطح بین الملل؛
۵) جمعبندی آرا و توصیه هایی روی یک اثر از داوری جمعی و تکمیل پرونده های اثر نامزدها در قالب فهرستی کوتاه برای ارسال به داوری نهایی؛
۶) داوری نهایی مشتمل بر ۷ داور متخصص در حوزه اثر؛
۷) جمع بندی قطعی در شورای سیاست گذاری و اعلام عمومی؛
به این صورت است که ابتدا آثار برجسته معرفی شده به دبیرخانه جایزه در گروههای علمی تخصصی تأیید شده توسط کارگروه علمی، ارزیابی و داوری اولیه میشود و آثار دارای صلاحیت برای انتخاب گزینه های برتر در گروههای داوری نهایی با حضور دانشمندان برجسته بینالمللی بررسی می شوند. مشارکت دانشمندان برجسته در ارزیابی آثار، نشان از جایگاه جایزه مصطفی(ص) در مجامع علمی دارد.
بعد دوم را باید از نظر مجامع علمی فعال در حوزه جوایز علمی دنیا مورد بررسی قرار داد. یکی از این مجامع مهم کنگره بین المللی جوایز برجسته (ICDA) است. این سازمان با انتشار پیامی اذعان به امتیاز بالای جایزه مصطفی(ص) در خصوص شاخصه های مورد ارزیابی اش دارد. پروفسور لری ای تایس، رئیس کنگره بین المللی جوایز برجسته در انتشار محتوایی به بررسی برگزاری جایزه مصطفی(ص) پرداخته است. وی معتقد است، جایزه مصطفی(ص) به شناخت دستاوردهای علمی و فناوری در جهان اسلام، با استفاده از منابع مالی مردمی و وقفی می پردازد. او همچنین به نحوه خوب برگزاری رویداد و جایزه 500 هزاردلاری که دوسالانه به آثار برجسته داده می شود، اشاره می کند.
بعد سوم به نظر دانشمندان جهان اسلام درباره جایزه مصطفی(ص) باز می گردد که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنم: پروفسور عبدالسلام المجالی، رئیس آکادمی علوم جهان اسلام (IAS): جایزه دادن به کاری تعالیبخش، به خصوص در علم، هدفی والا و ارزشمند است. امیدوارم جایزه مصطفی(ص) محفلی برای الهامبخشی دانشمندان سراسر دنیا شود. عامل انگیزهبخشی که در آن دانشمندان، در مسیرشان برای اثر بخشی در پیشرفت جامعه، میتوانند تنها بر مبنای شایستگیهایشان رقابت کنند.
پروفسور جکی یینگ؛ برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015:اراده و تلاشهای جایزه مصطفی(ص) را میستایم. چه ایدهای بهتر از این که جهان اسلام را کنار هم جمع کنیم و در راستای شناخت علم و فناوری که کلید منفعت نه تنها برای جامعه ما بلکه برای کل دنیاست، گام برداریم.
پروفسور عمریاغی؛ برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015:صمیمانه از حامیان و واقفان جایزه مصطفی(ص) برای حمایت الهامبخش شان از علم و به رسمیت شناختن دانشمندان مسلمان و در واقع برای باور محکم ایشان به ماهیت تغییرپذیر علم تشکر میکنم.
دکتر احمد محمد علی، رئیس سابق بانک توسعه اسلامی (IDB):من بابت این دستاورد بسیار بسیار الهام بخش، حیرتانگیز و بزرگ، به رهبری جمهوری اسلامی ایران و همه مردم ایران واقعاً تبریک می گویم و دعا می کنم خداوند سبحان به همه کسانی که در مطرح کردن این ایده همکاری و مشارکت کردند و همچنین کسانی که این جایزه خیلی مهم را اجرایی و از آن حمایت کردند، پاداش دهد.
پروفسور علی هادی؛ رئیس گروه ریاضی و علوم آمار دانشگاه آمریکایی قاهره: پذیرش ایرانیان و برخورد لطیف با مردم مصر برای من بسیار دوست داشتنی و ارزشمند است. با حضور در ایران و شرکت در کنفرانسهایی که در دانشگاههایی همچون تربیت مدرس و الزهرا(س) برگزار شد، با متخصصان و استادان مختلفی ملاقات داشتم که فکر میکنم در آینده بتوان از تجربیات آن ها برای پیشبرد اهداف علمی بهره برد.
پروفسور امید فرخ زاد برگزیده جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۳:جایزه بینالمللی مصطفی(ص)، دانشمندان از کشورهای متعدد با تخصصهای مختلف را برای حل مسائل علمی جهان گرد هم آورده است.
این نظرات دانشمندان جهان اسلام درباره جایزه مصطفی(ص)، خود بیانگر اهمیت این جایزه در میان دانشمندان جهان اسلام است.
بعد چهارم به پوشش رسانه ای جایزه مصطفی(ص) باز می گردد. بدیهی است هر چه موضوعی مهم تر باشد، رسانه های بیشتری به پوشش آن خواهند پرداخت. به این دلیل تعدادی از این پوشش های رسانه ای را مرور خواهیم کرد.
مجله علمی نیچردر سال 1391 در انتشار مطلبی درباره جایزه مصطفی(ص) می نویسد: «تعریف جایزهای همچون مصطفی(ص) نشاندهنده اهمیت رو به رشد علوم بومی و گسترش همکاری و تبادل علمی با دیگر ملتهاست.»
مجله علمی ساینس در شماره 351 بهمنماه 1394می نویسد: «ایران نوبل اسلامی را ایجاد میکند. ایران جایزه علمی جدید سودمندی اعطا میکند که امیدوار است به پیشبرد اهدافش در شناخته شدن به عنوان یک مولد تحقیقاتی کمک کند.»
روزنامه گاردین در آبانماه 1396 می نویسد: «موضوعی که احتمالا ایالات متحده متوجه آن نیست (یا ترجیح داده آن را نادیده بگیرد) تاثیرگذاری روزافزون و مثبت ایران در زمینه های علمی و سایر زمینهها در منطقه است. یکی از نمودهای مشهود این موضوع برگزاری جایزه مصطفی(ص) برای تمجید از فعالیتهای علمی با هدف رقابت با جایزه دیرینه پادشاهی ملک فیصل عربستان سعودی است.
خبرگزاری BBC در آذرماه 1396 می نویسد: «جامعه خادم المصطفی(ص) خود را «الگوی نوین تأمین مالی جمعی – اسلامی» معرفی میکند و میگوید که جایزه نیممیلیون دلاری مصطفی(ص) از منابع وقف برای مصارف علمی و پژوهشی تأمین میشود.»
خبرگزاری دویچه وله در آذرماه 1396 می نویسد: «جایزه مصطفی(ص) هم به لحاظ مبلغ بالای آن (دو میلیون دلار برای ۴ نفر) و هم به دلیل معیارهایی که برای اعطای آن در نظر گرفته شده، این سوال را پیش میآورد که آیا این ابتکاری از سوی جمهوری اسلامی در برابر جایزه نوبل است؟»
روزنامه نیویورک تایمز در آبانماه 1398 می نویسد: «این جایزه امسال در چارچوب تحریمهای آمریکا علیه تهران و توافق هستهای ایران با قدرتهای جهانی اهدا میشود».
خبرگزاری آسوشیتدپرس در سال 1400 می نویسد: «ایران به دو فیزیک دان مقیم آمریکا جایزه علمی می دهد.»
الجزیره نیز در سال 1400 می نویسد: «جایزه مصطفی(ص) یکی از مهم ترین و بزرگ ترین جوایز علمی در جهان اسلام و جهان عرب است.»
این پوشش رسانه ای گسترده از سوی رسانه های جریان اصلی نشان از شناخت روز افزون جهان به جایزه مصطفی(ص) دارد.
آقای دکتر برای پرسش پایانی علاقه مندیم درباره جایزه مصطفی(ص)، از این بدانیم که این رویداد چه آثاری در حوزه دیپلماسی علمی ایجاد کرده و دستاوردهای آن چیست؟
دیپلماسی علم و فناوری از جمله ابزارهای مهمی است که کشورها برای دستیابی به اهداف خود از آن بهره می گیرند. با توجه به این که دیپلماسی علم و فناوری از شاخه های دیپلماسی است ابتدا به مفهوم دیپلماسی باید توجه شود. دیپلماسی عبارت است از مجموعه تدابیر و اعمالی که عمدتا با استفاده از روش های مسالمت آمیز برای دستیابی به حداکثر توافق و تفاهم در میان انبوه اختلاف های صحنه روابط بین الملل، برای حفظ منافع ملی و اجرای سیاست خارجی، به کار گرفته می شود.
در این خصوص دیپلماسی با محوریت علم و فناوری موجب می شود تا کشورها بتوانند در برنامه های علمی بین المللی و منطقه ای تأثیرگذاری داشته و از طریق ارائه کمک های علمی و فناوری به دیگر کشورها تأثیر و نفوذ خود را افزایش بخشند.
در این میان جایزه مصطفی(ص) با توجه به رسالتی که دارد آثار چندی را در حوزه دیپلماسی علم ایجاد کرده است. از این رو می توان به همکاری دانشمندان جهان اسلام بایکدیگر، مرور آخرین تحولات علمی و ارتباط دانشجویان با سرآمدان علم و دانش وحمایت از دانشمندان جهان اسلام برای گسترش علم و فناوری اشاره کرد.
بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در کنار اعطای جایزه کارهای دیگری نیز انجام می دهد که از جمله آن ها می توان به برگزاری رقابت علمی کنز اشاره کرد که دانشجویان ایده خود را در حوزه های مختلف در قالب یک فیلم 3 تا 5 دقیقه ای بیان می کنند. این رقابت خود عاملی برای هم افزایی علمی در میان دانشجویان جهان اسلام است.
مسابقه دانش آموزی نور نیز یکی از برنامه های بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) است. هدف این مسابقه ساخت فیلم های علمی و آموزشی ۶۰ ثانیه ای است که به صورت سالانه با گرامی داشت یکی از برجستگان علم و فناوری جهان اسلام در سطح بین المللی برگزار می شود.
برنامه نشست تبادل علم و فناوری(STEP) نیز یکی دیگر از برنامه های بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) است. این برنامه قصد دارد ضمن تبیین گفتمان علم و فناوری و توسعه شبکه ارتباطات دانشمندان جهان اسلام در قالب برگزاری رویدادهای بینالمللی، به زمینهسازی برای ایجاد همافزایی و توسعه همکاریهای علمی بپردازد و زمینه توسعه فعالیتهای علمی و فناورانه را در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مهیا کند. همچنین با ارائه حمایت های مالی در حوزه پژوهشهای کاربردی و اتصال پژوهشگران و استادان جهان اسلام به شبکهای از دانشمندان برجسته، سعی بر تقویت تعاملات علمی در سطح بینالملل دارد.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
ادبیات رسانه و مسئولان اسرائیلی علیه حزب ا... برخلاف روزهای گذشته تندتر شده و حتی حملات اسرائیلی ها هم شدت گرفته است. در مرز شمال حدود ۱۰ نفر از نیروهای حزب ا... در کمتر از ۴۰ ساعت گذشته به شهادت رسیدند.اوج این واکنش ها سخنان نتانیاهو بود که مدعی شد اگر حزب ا... قصد ورود به جنگ را داشته باشد، آن ها و لبنان را نابود خواهیم کرد. اوهمچنین گفت که جنگ غزه برای اسرائیل حکم مرگ و زندگی را دارد. اخبار و اتفاقات، این تحلیل را القا میکند که احتمالا تصمیم حزب ا... یا برداشت اسرائیلی ها از تصمیمات مقاومت در لبنان، تغییر کرده است.یواو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم دستور تخلیه ۱۴ شهرک صهیونیستنشین دیگر در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی را صادر کرده است. سفر ماکرون به تلآویو هم به تعویق افتاد. حمله موشکی حزب ا... لبنان به مراکز ارتش رژیم اشغالگر در شمال فلسطین اشغالی نیز منجر به کور شدن بخشی از سامانه کنترل و نظارت بر طول مرزها شد.دو روز پیش نیز مطابق انتظار، کاروان ۲۰ کامیون کمکهای بشر دوستانه وارد غزه شد اما به گفته ارتش اشغالگر، اجازه ورود این کاروانها به شمال غزه داده نشده و فقط در جنوب توزیع میشود که این کار عملاً در ادامه سیاست بمباران شمال و شرق غزه صورت میگیرد به عبارتی همزمان با بمباران این مناطق، کمکها در جنوب افزایش مییابد که این خود عاملی برای انتقال ساکنان از شمال به جنوب و هموار شدن ورود زمینی اسرائیل است. در بحث عملیات زمینی، به نظر دشمن به دنبال خرید زمان است تا هم بخشی از ساکنان تخلیه شوند، هم طرح جامعی برای آینده پساورود زمینی و اداره غزه طراحی و هم تکلیف اسرای خارجی در قالب مذاکرات با وساطت قطر و مصر مشخص شود. این موارد البته به معنای تداوم سردرگمی حریف در سایر حوزهها نیست. بنابراین نیاز است تا هر دو روند ذکر شده، شکسته شود. دیروزبه دنبال گسترش تعداد و کیفیت حملات مقاومت به پایگاههای جاسوسی و مراکز تجمع رژیم، دشمن صهیونیستی نیز به اعزام جنگندههای خود به داخل خاک لبنان روآورد و اقداماتی چون هدف قرار دادن یک ماشین حزب ا... را انجام داد. مهمترین برگههای مقاومت در ساعات و روزهای آتی شامل ورود راکتهای سنگین و نقطهزن، ورود سامانههای پدافندی، گسترش حملات به عمق سرزمینهای اشغالی و ورود پهپادهاست. همزمان با رایزنیهای سنگین سیاسی و آمادهسازیهای نظامی، دو طرف خود را برای تسری درگیری در حوزههای امنیتی نیز آماده میکنند. البته این استراتژی رژیم است که با توجه به ناکامی حمله زمینی، حتما بخشی برای ضربات امنیتی و اقتدارآفرینی کاذب خود دست و پا کند. حتی برخی منابع عقیده دارند که اتاق فکر دشمن به دنبال ایجاد یک شوک امنیتی مثبت مانند حذف برخی سران خودی در داخل سرزمینهای اشغالی و خروج از بنبست شکل گرفته فعلی است. یگان موشکی مقاومت اما یک غافلگیری بسیار بزرگ برای رژیم صهیونیستی داشت و برای اولین بار در طول ۱۶ روز گذشته اقدام به موشک باران مناطق بین عسقلان، اسدود و کرانه باختری کرد. در طول چند سال گذشته و در تمام درگیریهایی که بین مقاومت اسلامی فلسطین و صهیونیستها روی داده به ندرت این مناطق هدف حمله موشکی قرار گرفته بودند. در این بین جنبش جهانی دفاع از کودکان اعلام کرد که اسرائیل از روز آغاز طوفان الاقصی تا امروز بیش از ۱۶۶۱ کودک را در غزه به خاک و خون کشیده که میانگین آن روزی ۱۲۰ کودک است.از آغاز تجاوزهای رژیم کودککش صهیونیستی به این منطقه 4740 نفر به شهادت رسیدهاند که ۱۸۷۳ کودک، ۱۰۲۳ زن و ۱۸۷ سالمند در بین این شهدا هستند.تاکنون ۱۴۲۴۵ تن هم زخمی شدهاند. شمار شهدای کرانه باختری نیز از ابتدای عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر تا کنون به 88 شهید رسید.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی در حارث آباد بیهق (سبزوار امروزی) متولد شد و در سال ۴۷۰ ه. ق. در غزنین درگذشت. او تاریخنگار و نویسنده ایرانی دربار غزنوی بود که توانست با قدرت نویسندگی خود اثری شگفت انگیز به نام «تاریخ بیهقی» را خلق کند. اثری که اگرچه به کتابی تاریخی معروف است، اما توجه بیهقی به جزئیات و به کاربردن کلماتی سرشار از زیباییهای ادبی در نگارش این کتاب، باعث شده که این کتاب نه تنها از گزند فراموشی در طول تاریخ درامان بماند، بلکه نزد مورخان و ادیبان به غایت عزیز و محترم شود. این کتاب مهمترین منبع تاریخی دوران غزنوی به شمار میرود. در شکوهمندی این اثر ماندگار همین بس که بسیاری از صاحبنظران، ابوالفضل بیهقی را «پدر تاریخ نویسی نوین» و «پدر نثر فارسی» میدانند. استاد مهدی سیدی به عنوان یکی از پیشنهاددهندگان اول آبان به نام ابوالفضل بیهقی است.
پژوهشگری که تا امروز تصحیحهای او بر بسیاری از آثار ادبی تحسین بسیاری از ادب پژوهان و ادب دوستان را در پی داشته است. استاد سیدی در دهه 90 به همراه دکتر محمد جعفر یاحقی، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تصحیحی بر تاریخ بیهقی نوشته که این تصحیح را میتوان جزو کاملترین تصحیحهای این کتاب به شمار آورد. به مناسبت روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی با این پژوهشگر برجسته زبان و ادبیات فارسی گفت و گو کردهایم.
چرا روز اول آبان را برای نام گذاری به نام «ابوالفضل بیهقی» در تقویم، پیشنهاد دادید؟
حدود 15 سال پیش این را بنده به همراه دکتر محمد جعفر یاحقی، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دکتر مهیار علوی مقدم از استادان برجسته زبان و ادبیات فارسی به مسئولان شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد کردیم. با توجه به این که زمان ولادت بیهقی مشخص نیست و فوت او در ماه صفر 1470 هجری قمری بوده است ما بعد از معادل سازی ماه ها به این نتیجه رسیدیم که این تاریخ با شهریور، مهر و آبان برابری میکند. با توجه به حجم بالای مناسبتهای ادبی در مهر ماه و تعطیلی دانشگاهها در شهریور، ما اول آبان را پیشنهاد دادیم. البته باید به این نکته اشاره کنیم تا سال ها بنا به دلایل نامعلوم با این نام گذاری موافقت نشد. ما در تمام آن سالها به صورت خودجوش این بزرگداشت را برگزار میکردیم تا سرانجام از دو سال پیش، به صورت رسمی روز اول آبان به عنوان روز بزرگداشت «ابوالفضل بیهقی » در تقویم نام گذاری شده است.
دلایل ماندگاری تاریخ بیهقی چیست؟
بنده تا امروز در متون فراوانی از جمله قابوس، تاریخ جهان گشا وسیاست نامه به پژوهشگری پرداختهام، اما هیچ نثری را زیباتر از تاریخ بیهقی نیافتهام. اگرچه این کتاب از منظر روایتگری تاریخ ایران دارای اهمیتی فراوان است، ولی بیهقی، در کتابش میگوید این کتاب را برای خردمندان مینویسد و سخن را خردمندانه روایت کرده است. اگر مورخ دیگری میخواست تاریخ آن دوره را بنویسد به بیان زمان، مکان و کلیات میپرداخت، اما این ادیب بزرگ ایرانی روایتهای واقعی روزگار خود را با نثری دلنشین آن چنان با جزئیات بیان میکند که هر مخاطبی را به ادامه خوانش کتاب مشتاق و مشتاقتر میکند واین از مهم ترین ویژگیهای سبک نویسندگی بیهقی است.
بیهقی این کتاب را در چند جلد نوشته و چه مقدار از آن به روزگار ما رسیده و چه مقدار در رهگذر زمان نابود شده است؟
آن طور که پژوهشگران این حوزه می گویند این اثر ماندگار شامل 30 مجلد بوده است که از این تعداد چهار و نیم مجلد مربوط به 10 سال پایانی سلطنت سلطان محمود غزنوی بوده و آن چه از 30 مجلد باقی مانده از نیمه مجلد پنجم تا اواخر مجلد دهم است. 20 مجلد بعدی که مربوط به پس از این تاریخ است نیز از بین رفته است.
لطفاً درباره شباهتهای شاهنامه و تاریخ بیهقی توضیح دهید.
فردوسی و بیهقی تقریباً هم روزگار هم بودهاند. هردو از پیشاهنگان ادب فارسی هستند. فردوسی در حوزه نظم کاخی بلند ساخت که در پی صدها سال، هنوز پابرجاست و بیهقی در حوزه نثر فارسی اثری ماندگار بر جای گذاشت. هردو در حوزه گستردگی دایره لغات و تسلط در بهره گیری از واژگان در میان شاعران و نویسندگان زبان فارسی در حوزه فعالیت خود پربارترین هستند. در بررسی لغت نامه دهخدا با این واقعیت روبه رو میشویم که دهخدا اگر از نظم، مثالی می زند آن مثال از شاهنامه است و اگر از نثر سخنی به میان میآید، رد پای تاریخ بیهقی به روشنی در لغت نامه او به چشم میخورد. فردوسی و بیهقی دوشادوش یکدیگر آثار فاخری را از خود به یادگار گذاشتهاند و باید قدر این آثار را بیش از پیش بدانیم.
چرا در تاریخ بیهقی برخلاف شاهنامه فردوسی که در همان دوره سروده شده با حجم زیادی از کلمات عربی رو به رو میشویم؟
اگرچه بیهقی و فردوسی در یک زمانه زندگی میکردند، اما تعداد زیاد واژگان عربی در تاریخ بیهقی دلیل بر تسلط اندک او بر زبان فارسی نیست، بلکه دلیلش این است که او دبیر دیوان رسالت سلطان محمود غزنوی بود. در زمان غزنویان مدت زیادی اصرار بر نوشتن دیوانها به زبان عربی بود و بحث بر سر این موضوع بالا گرفته بود. گاهی دیوانها را به فارسی و گاهی به عربی مینوشتند. ابوالفضل بیهقی در دستگاه حکومتی تاریخ نوشته است که بسیاری از بزرگان آن حکومت به نوشتن دیوانها به زبان عربی تاکید داشتند. اگر دبیر و نویسندهای به جز بیهقی در دربار غزنویان بود شاید برای راحتی کار خودش، عطای زبان فارسی را به لقایش می بخشید و تمام دیوانها را به همان زبان عربی مینوشت، اما بیهقی برای نگارش دیوانها و اثر ماندگارش به زبان فارسی با تمام توان ایستادگی کرد. اگرچه اثر ماندگار او از کلمات غیر فارسی خالی نیست، اما باید این واقعیت را پذیرفت که با توجه به تنگناها نوشتن چنین اثر فاخری بسیار قابل تحسین است.
با توجه به این که در سالهای گذشته تصحیح ارزشمندی بر تاریخ بیهقی نوشتهاید، لطفاً توضیح دهید برای نگارش این تصحیح به چه تعداد نسخه خطی و تاریخی مراجعه کردید؟
بنده این تصحیح را به همراه دکتر محمد جعفر یاحقی از استادان برجسته زبان و ادبیات فارسی نوشتهام. ابتدا این توضیح را ارائه دهم که برای تصحیح یک اثر تاریخی باید ابتدا به سراغ نسخههای خطی نزدیک به زمان نوشته شدن آن اثر مراجعه کنیم تا متنی پاکیزه و به دور از اشتباه تولید شود. ما برای تصحیح تاریخ بیهقی از بیش از25 منبع خطی استفاده کردیم.
به نظر شما مطالعه تاریخ بیهقی تا چه اندازه بر خلق آثار فاخر ادبی توسط شاعران و نویسندگان هم روزگار ما تاثیر دارد؟
بی تردید هر فارسی زبانی با خواندن شاهکار تاریخ بیهقی تسلط بیشتری بر جهان کلمات پیدا میکند و قلمش روانتر میشود. بیشتر صاحب نامان هم روزگار ما در عرصه ادبیات با این اثر جاودانه زندگی میکنند و این اثر گرانمایه را بارها و بارها خوانده و میخوانند. از جمله این افراد میتوان به عبدا... کوثری (مترجم)، دکتر شفیعی کدکنی و احمد شاملو (شاعر)و محمود دولت آبادی (نویسنده) اشاره کرد. اگر آثار افرادی را که در حوزه ادبیات فعالیت دارند و به نوشتن مشغول هستند، کنار هم بگذاریم با این واقعیت روبه رو میشویم که میان آثار افرادی که بیهقی خواندهاند و آن ها که نخواندهاند، تفاوت زیادی وجود دارد. پس از سالیان سال غفلت از تاثیر گذاری این اثر گران قدر بر پختگی آثار خوانندگان، در سالهای گذشته تعداد زیادی از نویسندگان، شاعران و اهالی قلم به این نتیجه رسیدهاند که به خواندن این اثر فاخر نیازمندند؛ زیرا به نیکی دریافتهاند که خواندن این اثر، به خلق آثار درخشان کمک چشمگیری میکند.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
ویلیام مککینلی، بیست و پنجمین رئیسجمهور آمریکا در یکی از شبهای سپتامبر سال 1899، حدود دو سال قبل از آنکه در «بوفالو» (شهری در ایالت نیویورک) به ضرب گلوله «لئون چولگوش»، یک آنارشیست آمریکایی زخمی شود و چندی بعد بر اثر ابتلا به قانقاریا بمیرد، در دفتر خاطراتش نوشت: «نباید جزایر را به فیلیپینیها بسپاریم چون صلاحیت حکومت بر خود را ندارند و برای ما چارهای نمیماند غیر از تصرف آنجا، آموزش فیلیپینیها، تربیت و متمدن و مسیحی کردن آنها و به الطاف الهی، نهایت سعی در رفتار با آنها به عنوان همنوعان خودمان که مسیح به خاطرشان جان داد[!]» روایت سرتاپا دروغ مککینلی از نخستین ماجراجویی آمریکاییها برای به دست آوردن مستعمره، آنقدر مشمئزکننده بود که بیش از نیم قرن بعد، هموطن او، «ویلیام بلوم» در کتاب مشهور «کشتن امید» در این باره نوشت: «ایده ویلیام مککینلی در مورد نهایت سعی برای سعادت فیلیپینیها، به کار گرفتن ارتش ایالات متحده در کشتار دهها هزار تن، آتش زدن روستاها، شکنجه، شالودهریزی استثمار اقتصادی بود که در همان زمان دولتمردان و روزنامههای آمریکایی با غرور از آن با عنوان «امپریالیسم» یاد میکردند.» ادعای توسعه عمرانی و انتقال تمدن، همان بهانهای بود که انگلیس برای توجیه حضورش در هند، یا فرانسه برای اثبات لزوم باقی ماندنش در آفریقا به کار میگرفت؛ اما همه میدانستند که قدرتهای غربی میروند تا به تمام معنا غارت کنند! آمریکا به عنوان یک قدرت نوظهور در غرب، از دیگر کشورهای استعمارگر اروپایی عقب افتادهبود و حالا باید به مستعمره کردن معدود مناطق اشغال نشده یا در شُرُف استقلال دل خوش میکرد؛ جایی مانند مجمع الجزایر فیلیپین در آسیای جنوب شرقی که از سال 1565م، اسپانیا بر بخشهایی از آن مسلط شدهبود. شاید به دلیل همین قحط بودن سرزمین برای عملیات استعماری، آمریکاییها مدعی آزادیخواهی شدند و کوشیدند تا وجهه جهانی خود را در برابر غولهای استعماری قرن 18 و 19 میلادی، مانند انگلیس، فرانسه، اسپانیا و هلند تقویت کنند. هیئتهای مسیونری و تبشیری آمریکایی، برای تبلیغ مسیحیت به خیلی از نقاط دنیا رفتند، از جمله به ایران و حتی به مشهد خودمان! آنها در برخی نقاط بیمارستان و مدرسه ساختند و همه تلاششان این بود که بگویند با انگلیس و دیگر کشورهای استعماری که قرنها بود خون ملل شرق را در شیشه کردهبودند، فرق میکنند؛ اما اگر در آن دوره، مثل امروز، رسانهها قدرت و گسترش فراگیر داشتند، اثبات شبیه بودن آمریکاییها به بقیه همپالکیهایشان خیلی سادهبود؛ فقط چند خبر کوتاه از فیلیپین میتوانست مشکل شناخت را از اساس حل کند.
تاریخ 7641 جزیره!
مجمعالجزایر فیلیپین، جایی در جنوبشرقی آسیا و در مجاورت اقیانوس آرام قرار دارد.
هفت هزار و 641 جزیرهای که با نام واحد سرزمینی فیلیپین شناخته میشوند، از دیرباز محل سکونت انسان بودهاند. در واقع دیرینهشناسان بر اساس یافتههای فسیلشناسی، فیلیپین را یکی از نخستین مکانهای زیست بشر میدانند. با این حال، شواهد تاریخی تمدن انسانی در این منطقه، تقریباً از هزار و 100 سال قبل به این سو، در دسترس است؛ شواهدی که نشان میدهد جامعه متنوع نژادی در فیلیپین، ابتدا تحت تأثیر فرهنگ هندی قرار داشت، اما بعدها و به طور مشخص از سال 782ق، بازرگانان مسلمان عرب، هندی و ایرانی که برای تجارت و تبلیغ اسلام به مالزی و برونئی آمدهبودند، اسلام را به فیلیپین وارد کردند و بر فرهنگ آن تأثیر عمیقی گذاشتند. به این ترتیب، اقلیت مسلمان در جزایر بزرگی مانند «سولو» مستقر شد و پیش از سال 804ق، نخستین حکومتهای مسلمان در فیلیپین به وجود آمد؛ حکومتهایی که بعدها حالت یکپارچه یافت و با مسلمانان نواحی غربیتر مانند مالزی و اندونزی، ارتباطات منسجم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برقرار کرد.
ورود اسپانیاییها به فیلیپین
حکومتهای مسلمان مستقر در جزایر فیلیپین، نخستین تقابلهای سازمانیافته با استعمار در آسیای جنوبشرقی را سازمان دادند. هنگامی که فرناندو ماژلان (دریانورد پرتغالی) در سال 1521م، در مسیر دور زدن کره زمین، از اقیانوس آرام عبور و به قول مورخان پرمدعای اروپایی، فیلیپین را کشف کرد! این مسلمانان فیلیپینی بودند که در برابر هجوم اسپانیاییها دست به مقاومت زدند و ماژلان به دست آنها مقتول شد. با این حال، اسپانیاییها در سال 1565م، با فرماندهی «دوگاسبی» موفق به تصرف جزایر غیرمسلمان شدند و تبلیغ اجباری مسیحیت در این مناطق را آغاز کردند. طی حدود 334 سال بعد، اسپانیاییها اختیار جزایر غیرمسلمان را در اختیار داشتند و با اقدامات آنها، به تدریج بخش مهمی از مردم این مناطق، اجباراً به مسیحیت کاتولیک گرویدند. استعمار اسپانیا، آثار و لطمات جبرانناپذیری بر فرهنگ مردم فیلیپین وارد کرد و چنان به از همگسیختگی آنها دامن زد که وقتی «آندرس بونیفاسیو»، ملیگرا و انقلابی فیلیپینی در سال 1896م، طرح یک انقلاب سراسری را برای اخراج اسپانیاییها از این سرزمین ریخت، یکپارچه کردن مردم کار سخت و دشواری به نظر رسید؛ آنقدر که فیلیپینیها برای اخراج استعمارگران «زهوار دررفته» اسپانیایی، ناچار شدند پیشنهاد کمک آمریکاییها را قبول کنند.
پستفطرتهای لعنتی!
بازی آمریکاییها در فیلیپین درست از همین زمان جدی شد. آنها جنگی مشترک را علیه اسپانیاییها سازمان دادند و به همکاری با انقلابیون فیلیپینی پرداختند. در جنگ 1899م، بالاخره اسپانیا به زانو درآمد، اما آمریکاییها که عطش فراوانی برای به دست آوردن نخستین مستعمره خود داشتند، بلافاصله با نمایندگان اسپانیا در پاریس پشت یک میز نشستند و به مذاکره پرداختند. نتیجه این مذاکره برای مردم فیلیپین فاجعهبار بود. آمریکاییها با بیشرمی تمام بر سر دو موضوع توافق کردند؛ نخست آنکه فیلیپین متعلق به اسپانیاست و دوم آنکه اسپانیا، با دریافت مبلغ 20 میلیون دلار، از این حق صرفنظر میکند و فیلیپین را به ایالات متحده میفروشد! این در حالی بود که در مانیل و دیگر شهرهای فیلیپین، مردم جشن استقلال برگزار کردهبودند و جمهوری مستقل فیلیپین، اعلام موجودیت کردهبود. فیلیپینیها حاضر به پذیرش سلطه آمریکا نشدند؛ اما به قول «ویلیام بلوم»، «50 هزار نیروی آمریکایی دست به کار تحمیل موقعیتی در شأن مردم فیلیپین شدند.» در نبرد میان آمریکاییها و فیلیپینیها، طبعاً بُرد با ارتش ایالات متحده بود. سربازان آمریکایی که عموماً در نبرد با سرخپوستان آموزش دیده و ورزیده شدهبودند، با همان شیوه وحشیانه سرکوب بومیان آمریکا، به جان مردم فیلیپین افتادند. بین سالهای 1899 تا 1902م، 200 هزار فیلیپینی با توحش کامل قتلعام شدند، صدها روستا ویران شد و چند میلیون نفر تن به آوارگی دادند. در این بین، وضعیت مسلمانان بسیار وخیمتر شد. جزایری که تا آن زمان هنوز رنگ استعمار به خود ندیدهبود، زیر حملات سنگین و سلاحهای آتشین نیروی دریایی آمریکا کمر خم کرد. آمریکاییها که از سابقه مقاومت مسلمانان فیلیپین در برابر نیروهای استعمارگر غربی آگاه بودند، دست به کشتار گستردهای در جزایر مسلماننشین زدند. در پی این حملات بیش از 40 هزار مسلمان کشته شدند و 50 هزار نفر دیگر، ناچار تن به مهاجرت دادند و به مالزی پناهنده شدند.
«آمریکائیزه» کردن فیلیپین
آمریکاییها بلافاصله بعد از در اختیار گرفتن مجمعالجزایر فیلیپین، دست به استحاله فرهنگی این منطقه زدند؛ آنها مسیحیان کاتولیک را وادار به پذیرش مذهب پروتستان آمریکایی کردند، ساختارهای اقتصادی را به نفع سرمایهداران آمریکایی تغییر دادند و به جان منابع طبیعی فیلیپین افتادند. این وضعیت تا آغاز جنگ جهانی دوم و حمله ژاپنیها به بخشی از جزایر فیلیپین ادامه داشت. فیلیپینیها، برای مدت سه سال، ناچار به تحمل مشترک آمریکاییها و ژاپنیها شدند. کشتار، قتل و تجاوزهای گروهی به بخشی از تاریخ فیلیپین در این دوره تبدیل شدهاست. هر چند که در سال 1946م، بالاخره فیلیپین مستقل شد، اما این استقلال بسیار کمرنگ بود. نیروهای آمریکایی بر اساس یک توافق تحمیلی، تا سال 1991م در این کشور ماندند؛ حضوری که باعث میشد نقش استعماری آنها به هیچ وجه کاهش پیدا نکند و حتی تا امروز، پایدار بماند. آمریکاییها در این مدت، عملاً ساختارهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی فیلیپین را تحت تسلط خود درآورند و با هدف جلوگیری از رشد کمونیسم در این کشور، حکومت دیکتاتوری وحشتناکی را بر این سرزمین مسلط کردند. فردیناند مارکوس، یکی از مشهورترین دیکتاتورهای جهان در قرن بیستم، بین سالهای 1965 تا 1986م، با حمایت بیقید و شرط آمریکا بر فیلیپین حکومت کرد. در دوران دیکتاتوری مارکوس، فیلیپین بیش از پیش در باتلاق استثمار آمریکا فرو رفت. علاوه بر استثمار سیاسی و اقتصادی، استثمار جنسی آمریکاییها نیز، دامن مردم فیلیپین را گرفت و هزاران فرزند نامشروع و بیهویت روی دست این کشور گذاشت. گزارشهای تکاندهندهای از تبدیل بخشهایی از فیلیپین به عشرتکده سرمایهداران و نظامیان آمریکایی وجود دارد که نشاندهنده نقش آمریکا در فروپاشی ساختارهای اخلاقی و خانواده در فیلیپین است. موضوع استعمار آمریکا در فیلیپین، هرچند که به صورت ظاهری، 77 سال است که دیگر وجود ندارد، اما نشانههای آن را میتوان هر از گاهی در سپهر سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این کشور دید.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
![](http://khorasanrazavi.khorasannews.com/content/upload/59858498-bb61-4152-af96-c380a825432b.jpg)
![](http://khorasanrazavi.khorasannews.com/content/upload/e5e1aadb-16f4-46d2-9eed-5f2ee18a9c34.jpg)
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
جوان 19 ساله ای که بامداد روز گذشته با شلیک گلوله ،پرایدسواری را در ماجرای درگیری به خاطر«سگ دعوا»به قتل رسانده بود پس از چند ساعت فرار تسلیم پلیس شد.
بنابر گزارش اختصاصی روزنامه خراسان حدود ساعت یک بامداد روز گذشته پیکر خون آلود جوان25ساله ای به بیمارستان طالقانی مشهد انتقال یافت که بر اثر اصابت گلوله های ساچمه ای به اغما رفته بود.تلاش کادردرمانی برای بازگرداندن این جوان به زندگی نتیجه ای نداد و او بر اثر عوارض ناشی از شلیک گلوله جان سپرد. دقایقی بعد با گزارش این جنایت مسلحانه به قاضی ویژه قتل عمد مشهد بی درنگ قاضی محمود عارفی راد به همراه گروهی از کارآگاهان ورزیده پلیس آگاهی خراسان رضوی عازم بیمارستان شد و به تحقیق در این باره پرداخت. بررسی های مقدماتی بیانگر آن بود که تعدادی از گلوله های ساچمه ای به پهلوی چپ و ران پای راست جوان 25 ساله برخورد کرده و موجب پارگی طحال و ریه جوان مذکور شده است.
بنا بر گزارش روزنامه خراسان،تحقیقات قضایی در ساعات اولیه بامداد روز گذشته درحالی ادامه یافت که از انتقال دهنده جوان مجروح به مرکز درمانی خبری نبود. اما کنکاش های تخصصی کارآگاهان نشان داد که « مهدی-گ»(مقتول) دردقایق اولیه بامداد به سمت خیابان توس 117 رفته است،به همین دلیل دامنه تحقیقات با دستور قاضی شعبه 211 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد به بولوار توس کشید و مشخص شد که جوان پرایدسوار در ماجرای درگیری به خاطر«سگ دعوا» مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. طولی نکشید که واکاوی های میدانی وارد مرحله جدیدی شد و سرنخ هایی از یک مجروح دیگر به نام«رامین» به دست آمد که مدعی بود توسط«مهدی-گ»(مقتول) مجروح شده است. ادامه بررسی های قضایی بیانگر آن بود که در اثنای درگیری بین «رامین» و جوان پرایدسوار، طناب سگ از دست وی رها شده است که در همین هنگام «سجاد-و»(یکی از بستگان نزدیک رامین) با برداشتن اسلحه شکاری به سوی جوان25 ساله شلیک کرده و از محل گریخته است.
بنابراین گروهی از کارآگاهان اداره پلیس جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی با هدایت و نظارت سرهنگ ولی نجفی(رئیس دایره قتل عمد آگاهی) و با راهنمایی های تخصصی مقام قضایی،عملیات دستگیری متهم فراری را آغاز کردند. بررسی های نامحسوس کارآگاهان نشان داد سجاد(جوان19ساله) پس از شلیک به سوی«مهدی-گ» به مکان نامعلومی گریخته و همچنان سرگردان است. به همین خاطر گروه عملیاتی کارآگاهان به سرپرستی سروان عظیمی مقدم(افسرپرونده) به ردیابی های اطلاعاتی پرداختند و مشخصاتی از محل تردد وی را به دست آوردند اما قبل ازآن که عملیات دستگیری وی با دستور قضایی آغاز شود، وی خود را به یکی از مراکز انتظامی معرفی کرد و شلیک گلوله به سوی پرایدسوار25 ساله را پذیرفت. اما درباره چگونگی شلیک به تناقض گویی پرداخت. براساس گزارش روزنامه خراسان،عامل این جنایت مسلحانه روز گذشته با صدور دستوری از سوی قاضی ویژه قتل عمد مشهد دراختیار کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی قرار گرفت تا تحقیقات بیشتری دراین باره انجام شود.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
موضع روز گذشته وزیر صمت درباره نارضایتی برخی دولتمردان از وضعیت نظارت بر بازار و درخواست وی از دو معاون خود برای شفاف سازی اقدامات در این زمینه نشان می دهد که همچنان موضوع نظارت بر بازار و رصد قیمت ها چالش جدی دولتمردان است.
موضوع نظارت بر بازار، در سالیان گذشته همواره به عنوان چالشی قابل توجه مطرح بوده است.
تورم سنگین و مداوم سال های اخیر موجب شده است تا از یک سو مردم شاهد افزایش اعداد و ارقام قیمت کالاها در بازار باشند و از سوی دیگر امکان انواع سوء استفاده ها در این شرایط اعم از گران فروشی، احتکار، دورزدن نرخ های مصوب در بازار سیاه و ... به وجود آید که مواجهه با آن تدابیر خاص خود را می طلبد و در عین حال اعمال این تدابیر دشوارتر از زمانی است که قیمت ها روند با ثبات تری دارند.
در چنین شرایطی مواجهه با تغییرات قیمت در بازار با چالش هایی مواجه است. بخشی از این چالش ها مانند ضعف نهادهایی با ماموریت «حمایت از حقوق مصرف کنندگان» قدمتی دیرینه تر دارد. با این حال، باید گفت نوسان های افزایشی قیمت یا همان تورم، مهم ترین و ریشه ای ترین مسئله در این حوزه به شمار می رود. موضوعی که در اقتصاد ایران به یک درد مزمن تبدیل شده است. باید توجه داشت در شرایط رشد و بی ثباتی قیمت ها، تشخیص و تفکیک افزایش قیمت از گران فروشی و ایجاد تعادل و تقارن اطلاعاتی در بازار بین عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان، کار آسانی نیست. از سوی دیگر مفسده هایی که در این شرایط به وجود می آید نظیر احتکار، تبانی، بر هم زدن شرایط رقابتی و ... نیز عوارضی هستند که جملگی با همین بی ثباتی قیمت ها تغذیه می شوند. کار جایی سخت تر می شود که ریشه بی ثباتی قیمت ها به انتظارات تورمی (عمدتاً ناشی از نوسانات و افزایش نرخ ارز) متصل شود. در آن صورت، افسار افزایش قیمت ها و شدت و ضعف آن، در اختیار تابلوهای نرخ ارزی قرار می گیرد که اساساً نماینده عرضه و تقاضای واقعی ارز به شمار نمی روند و هر لحظه به قیمت ها جهت می دهند.
علاوه بر این، موارد دیگری را نیز می توان به فهرست چالش های نظارت بر بازار اضافه کرد. تعدد نهادهای ناظر بر بازار یکی از این موارد است. سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده زیرمجموعه وزارت صمت، یکی از این نهادهای ناظر است. بازرسی اصناف که زیرمجموعه اتاق اصناف است و تعزیرات که زیرمجموعه وزارت دادگستری است، دیگر اضلاع نظارت بر بازار هستند که اگر سازمان استاندارد را به عنوان ناظر کیفیت به این موارد اضافه کنیم، با 4 نهاد ناظر بر بازار مواجه هستیم که هماهنگی و هم افزایی آنان سخت به نظر می رسد.
مسئله مهم دیگر، عقب ماندن کمی و کیفی مکانیزم های کشف، گزارش و مجازات تخلف از تحولات بازار است. هرچند یکی از زیرساخت های ایجاد شفافیت در نظام توزیع می تواند ناظر به اجرای کامل قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان باشد. موضوعی که در دولت سیزدهم و در ماه های اخیر سرعت گرفته است و امید می رود تا با اجرای کامل آن بتوان با استفاده از ظرفیت رصد پایانه های فروشگاهی نظارت دقیق تری بر روند قیمت ها در بازار داشت اما در هر صورت سایر اجزای سیستم نظارت بر بازار نیاز به انسجام و هماهنگی بیشتر با یکدیگر دارد.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.