- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اکرم انتصاری - شروع موسیقی پاپ در ایران با نام هنرمندانی مانند خشایار اعتمادی گره خورده است؛ این خواننده 49 ساله، از 15 سالگی فعالیت خود را در موسیقی آغاز کرد و با خواندن آهنگ «بارون»، به شهرت رسید. او بارها از مسیر سختی که برای صدور مجوز موسیقی پاپ در ایران طی کرده، گفته است و سال گذشته نیز، برای همیشه از دنیای موسیقی پاپ خداحافظی کرد. اعتمادی تاکنون اجراهای زیادی در داخل و خارج از کشور داشته است؛ به همین بهانه با این خواننده که سالهای زیادی را با چالشها و فراز و نشیبهای موسیقی گذرانده است، گفتوگو کردیم.
موسیقی پاپ از سال 95 ساکت است
خشایار اعتمادی معتقد است موسیقی پاپ نه تنها در این روزها، که از سال 95 دچار سکون شده است. او در اینباره میگوید: «اگرنظر واقعی من را میخواهید، موسیقی پاپ ما از سال 95 به بعد ساکن است. یعنی این موسیقی که ما طی این سالها میشنیدیم، به لحاظ برگزاری و محتوایی، موسیقی قابلتوجهی نبوده، به نوعی سکوت و سکون بوده و به نوعی، جنبوجوش مردم در موسیقی بوده است. یکی از دلایلی که باعث شد من از موسیقی خداحافظی کنم، این بود که به این موسیقی پاپ که رایج شده بود، دیگر اعتقادی نداشتم.» این خواننده درباره این نوع موسیقی اینطور توضیح میدهد: «موسیقی و کارهای هنری باید ساختاری برای فرهنگسازی اجتماعی باشد، اما متاسفانه، به نظر من، این موسیقی که تولید میشود، نه فرهنگساز و اخلاقمدار است و نه به لحاظ آکادمیک چیزی را به موسیقی داشتهمان، اضافه میکند.»
مردم از روی بیکاری سراغ کنسرت میروند!
خواننده «ای عشق» درباره وضعیت بعد از کرونا پیشبینیهای جالبی دارد. او در اینباره میگوید: «من فکر میکنم بعد از تمام شدن دوره کرونا، با یک وضع دیگری مواجه خواهیم بود. همه چیز تغییر خواهد کرد؛ باید هم اینطور شود، چون به هر حال آن مسیر یک مسیر قدیمی و مندرس و 18 سال است که داریم آن را طی میکنیم. به نظرم، باید در موسیقی تغییرات عمدهای صورت بگیرد؛ چه به لحاظ ساختار موسیقی و چه به لحاظ پرسوناژهایی که باید روی استیج اجرا شود و تولیدات موسیقی. باید یک تغییرات کلی در معرفی، تبلیغات، ارائه و محتوای موسیقی صورت گیرد. حتی اگر کرونا هم بماند، اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، تنها از روی این است که مردم از روی بیکاری به سراغ کنسرت میروند.»
خوانندههای پاپ از مخاطبان بیشتر شدهاند!
خشایار اعتمادی میگوید که شاید تعداد خوانندههایی که در سالهای قبل وارد موسیقی پاپ شدند، از مخاطبان موسیقی پاپ بیشتر شده باشد. او درباره این موضوع اینطور توضیح میدهد: «در میان این خوانندهها، اعتقاد دارم که صدای دو سه نفر قابلیتهایی دارد و اگر موزیک خوب برایشان ساخته شود و شعرهای خوبی را انتخاب کنند، میتوانند خیلی موفقتر باشند؛ اما فقط یک رویکرد و ریتمیک شش و هشت را که طربناک است، انتخاب میکنند. البته این طبیعی است، چون اصولاً هنر جاذبه معکوس دارد؛ در جامعهای که همه خوشحال هستند، موسیقیهای محتوامحور انتخاب میشود و در جامعهای که به خاطر چالشهای اقتصادی، آن انرژی اجتماعی مقداری دچار فرسایش شده است، مردم سعی میکنند کمبود خودشان را با موسیقیهای شادتر و بیمحتواتر، یا با فیلمهای طنزآلود ولو اینکه بیمحتوا باشد، جبران کنند. میبینید این اتفاق از سال 95 دارد میافتد، موزیکها به موزیکهای شاد بیمحتوا تبدیل شده، در فیلمها باید حتما یک رفتار نه چندان مؤدبانه طنز باشد که بگیرد. اینکه میگویم کلیت نیست و کارهایی هم هستند که کارهای خوبی هستند، ولی کارهای خوشساخت هنری نسبت به تعداد هنرمندان و ذائقههای مختلف اجتماعی بسیار کم تعدادند.»
محتوای موسیقی لمپنی شده است
خشایار اعتمادی بر این عقیده است که فضای موجود در موسیقی از اواسط دهه هشتاد، قابل حدس بوده است. او میگوید: «از اواسط دهه هشتاد، من هشدار میدادم که موسیقی به سمت فضای سادهانگاری و محتوا هم به سمت لمپنی حرکت میکند. وقتی اینها خوراک گوش جامعه شود، سطح شنیداری مردم و فرهنگ و هوشمندی جامعه هم پایین میآید. در این حالت، وقتی مردم با کار سنگین به لحاظ ساختار مواجه شوند، فوری رد میکنند و آن را گوش نمیکنند. مثل این میماند که جامعه را برای جنس مبتذل آماده و بعد آن را به آنها قالب میکنند. در حوزههای دیگر هم این اتفاق افتاده است، مثلا مردم را با ماشینهای ضعیف آشنا میکنند و کمکم همان را به خوردشان میدهند! با این حال، همانطور که گفتم، من فکر میکنم که بعد از پایان کرونا، این شرایط تغییر کند و از فضای لمپنی در محتوا فاصله بگیریم.»
موسیقی پاپ فعلی، کارنامه خوبی ندارد
این خواننده پرتجربه موسیقی پاپ، درباره مسیری که در موسیقی طی کرده است، صحبتهایی دارد و میگوید: «از حضورم در موسیقی پشیمان نیستم، به خاطر اینکه از کارهایی که کردم راضیام. بیش از 150 اجرا دارم و در جشنوارههای مختلف داخلی و بینالمللی شرکت کردم؛ بنابراین از کاری که برای خودم کردم، نه تنها پشیمان نیستم، بلکه بسیار خوشحالم؛ چون خاطرات بسیار خوبی برای خودم درست کردم. اگر بخواهید از لحاظ جریان محوری به این قضیه نگاه کنید، بعد از اینکه اولین مجوز اجرا و تولید آلبوم پاپ را در کشور گرفتم و حتی یک دهه بعد، آثار خوبی تولید میشد. ما جریانی را راه انداختیم که خوب پیش رفت؛ اما متاسفانه الان جَو را به سمتی بردهاند که دل آدم برای موسیقی پاپ میسوزد. در حقیقت از کارنامه خودم در موسیقی راضیام و از کارنامه موسیقی پاپ نه.»
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
درپی خودکشی دختر نوجوان در خانه سلامت مشهد از مراکز تابعه بهزیستی، روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور اطلاعیهای در این زمینه صادر کرد. به گزارش ایسنا در این اطلاعیه آمده است:
1- این دختر بیگناه که به دلیل مشکلات عدیده خانوادگی از جمله زندانی بودن پدر، اعتیاد شدید مادر و احساس ناامنی در خانه، ۶ ماه قبل اقدام به فرار از منزل کرد، به دلیل نداشتن سرپناهی برای اقامت و ماندن در پارک توسط نیروی انتظامی شناسایی و به مرجع قضایی معرفی شده و مرجع یاد شده دستور نگهداری او در بهزیستی را صادر می نماید.
2- بهزیستی پس از دریافت دستور قضایی، وی را در خانه سلامت که مرکزی تخصصی برای نگهداری و سامان دهی دختران در معرض آسیب اجتماعی میباشد، پذیرش کرده و همزمان با انجام اقدامات مددکاری برای خانواده متوجه می شود که او خواهر و برادر کوچک تری دارد که همچنان در همان خانه و در معرض آسیب قرار دارند. بر این اساس برای پیشگیری از آسیب به کودکان، پس از دریافت حکم قضایی آن ها را نیز به مراکز نگهداری کودکان بیسرپرست تحت نظارت سازمان منتقل میکند.
3- نامبرده متأسفانه به دلیل وارد شدن آسیبهای روحی و روانی شدید در خانه، دچار افسردگی و اختلالات مختلف روانی شده بود و لذا در طول مدت اقامت در مرکز بهزیستی همواره تحت نظارت روان شناس و روان پزشک بود و تلاش شد تا با انجام درمانهای دارویی و ارائه خدمات تخصصی روان شناختی به شرایط طبیعی باز گردد.
4- در خانه های سلامت بهزیستی برای جلوگیری از آسیب مددجویان به خود یا به دیگری، همواره مربیان و مددکاران سازمان در کنار آنان حضور داشته اند و علاوهبر آن دوربینهای مدار بستهای نیز برای مراقبت بیشتر نصب شده است و تنها جایی که به دلیل لزوم حفظ حریم خصوصی افراد در آن دوربین نصب نشده ، حمام و سرویس بهداشتی است. متأسفانه وی با آگاهی از موضوع فوق در روز حادثه با رفتاری کاملا طبیعی به سرویس بهداشتی رفته و در همان جا اقدام به حلق آویز کردن خود نموده و از آنجایی که برای حفاظت از جان مددجویان این مراکز هیچگونه طناب یا اشیای برنده در دسترس آنان نمیباشد، او برای این کار از شال سرخود استفاده کرده است.
5- با طولانیشدن غیبت (س.د)، حاضران در مرکز به موضوع مشکوک شده و با مراجعه به سرویس بهداشتی با صحنه هولناک حلق آویز شدن دختر نوجوان روبهرو میشوند که بلافاصله او را پایین آورده و سعی در احیای او میکنند و همزمان با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته که اورژانس هم بلافاصله در مرکز حاضر شده و تکنیسینهای متخصص آن اقدام به انجام عملیات احیای قلبی - ریوی میکنند که متأسفانه موفقیتآمیز نبوده است.
6- به محض گزارش این موضوع از سوی بهزیستی استان به سازمان بهزیستی کشور همزمان یک تیم تخصصی کارشناسی و یک تیم خبره مدیریتی به استان اعزام شده و به بررسی علل و عوامل این اتفاق ناگوار پرداخته اند و همچنان در استان حضور دارند.
7- سازمان در انتظار اتمام بررسیهای تخصصی و دریافت گزارش تیمهای اعزامی است تا براساس آن و به قید فوریت تصمیمات لازم را اتخاذ نماید. بدون شک در صورتی که مشخص شود که قصور یا تقصیری در این خصوص صورت گرفته، برخوردی قاطع و بدون هیچ اغماضی با مقصرین احتمالی صورت خواهد گرفت.
شایان ذکر است، روز گذشته معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اعلام کرد که علیه پوریوسف مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، حقدادی معاون اجتماعی بهزیستی استان، رئیس بهزیستی مشهد و مدیرمسئول مرکز خانه سلامت ،اعلام جرم کرده است و درخواست تعقیب، تحقیق و رسیدگی کیفری را دارد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
بیش از دو سال است که سکان مدیریت سریالهای نمایشی شبکه سه سیما، به مهدی آذرپندار سپرده شده است. او که 31 سال دارد، از مدیران جوان و تازهنفس تلویزیون محسوب میشود و از نخستین روزهایی که به این شبکه کوچ کرد، با حواشی مختلفی که طبیعت کار در پربینندهترین شبکه تلویزیون است، دستوپنجه نرم کرده؛ اتفاقاتی از جمله توقیف دو سریال، حواشی «سرباز» و قرارداد طولانیمدت با علی صبوری. در این گفتوگوی 98 دقیقهای، مهم ترین انتقادها و ابهامات را درباره سریالهای شبکه سه سیما با آذرپندار مطرح و تلاش کردیم تا پاسخهایی صریح از وی بگیریم. آن چه میخوانید، چکیدهای از این گفتوگوست.
از بهمن 98 تا تیرماه 99، سریالهای شبکه سه، دوره افولی را تجربه کرد که در آن چند سریال تکراری مثل «مرد هزارچهره» و «پروانه» یا با مخاطب نسبی پایین مثل «سرباز» پخش شد. درباره این دوره توضیح میدهید؟
قبل از جواب دادن به این سوال، ابتدا باید توضیحی درباره سیمافیلم بدهم. دلیل این که سیمافیلم گروه فیلم و سریال مستقل داشته باشد و خودش علاوه بر جایگاه ستادی و نظارتی که دارد، جداگانه تولید کند، این است که اگر شبکهها با مشکل پیشبینینشدهای مواجه شوند، به واسطه تولیداتش کمکشان کند. من از شما میپرسم، در این دو سال که من مسئولیت گروه فیلم و سریال شبکه را بر عهده دارم، کدام کار تولیدشده در سیمافیلم را میشناسید که به شبکه سه آمده؟
موردی در خاطرم نیست.
تنها یک طرح بوده به نام «نیوجرسی» که بنا به دلایلی، آن هم گرفتار مسائلی بود و آقایان انصاری و رضویان بارها و بارها تا مرز انصراف از پروژه پیش رفته بودند و به تازگی به نام «021» از شبکه سه پخش شد. ولی روال سیمافیلم با بقیه شبکهها این طور است که سریال را کامل میسازند و به پخش میفرستند، مثل «زیرخاکی»، «از یادها رفته»، «ترور خاموش»، «پناه آخر»، «خانه امن»، «ایلدا» و «حکایتهای کمال». شما ببینید این که ناگهان سریالی مثل «خانه امن» 50 قسمتی، از سیمافیلم به شبکهای برود، کمک بزرگی به آن شبکه است. ما هم گاهی تلاش کردهایم که این سریالها بیایند و گرهی از آنتن ما باز کنند، اما نشد. در دورهای که ما میدانستیم «سرباز» سریال ماه رمضانی نیست و تناسبی با آنتن رمضان ندارد، خیلی تلاش کردیم که «زیرخاکی» را به شبکه سه بیاوریم. ولی وقتی تیزر سریال «نون. خ 2» که قرار بود ماه مبارک رمضان از شبکه یک پخش شود، به عنوان سریال بین نوروز و ماه رمضان این شبکه پخش شد، فهمیدیم که باید برای رمضان فکر دیگری بکنیم. «سرباز» آماده نبود و عوامل به سختی قبول کردند که کار را به اتمام برسانند تا جمع شود. غیر از اینها، در اواخر سال 98 که بعضی سریالهایمان نرسید، تصمیم گرفتیم دو سریال «کتونی زرنگی» و «آخر خط» را که در گروه اجتماعی شبکه سه ساخته شده بودند ، روی آنتن بفرستیم که هردو توقیف شدند. در نتیجه آنتن شبکه از برههای دچار مشکلات جدی شد و لطمه دید. با این که پیشبینی شده بود سیمافیلم به کمک شبکهها بیاید، اما در دوره آقای میرباقری، هر سریالی که متقاضیاش بودیم، آن امضا برای شبکه سه زده نشد.
دلیل اش چه بود؟
بالأخره این موضوع چیزی نیست که پنهان مانده باشد. اختلافاتی بین شبکه و معاونت وجود داشت و آن امضای آخر را که همیشه باید آقای میرباقری می زد، هیچ وقت روی کاغذ نمیآمد. این موضوع را هم در نظر بگیرید که بعضی از سریالها که بودجه بیشتری میطلبند یا حساسیتهای موضوعی دارند، در سیمافیلم تولید میشوند. مثلا ساخت سریالهای امنیتی در بعضی حوزهها به طور کلی در انحصار سیمافیلم است. میخواهم بگویم سریالهای سیمافیلم، سریالهای ویژه هستند و این مسئله ماجرا را از زاویه دید ما، کمی بغرنجتر میکند، چون احتمال دیده شدن آنها به دلیل برخورداری از موضوعات ویژهتر و امکانات گستردهتر از بقیه سریالها بیشتر است.
خودتان گفتید سیمافیلم برای کمک به شبکههاست. به طور منطقی وقتی سیمافیلم میبیند شبکه سه سریال انباشت شده بیشتری دارد، به شبکههای دیگر کمک میکند. اینطور نیست؟
درست است. در مواقعی مثل همین حالا، ممکن است اینطور باشد، ولی در ماه مبارک رمضان این اتفاق نیفتاد. میشد «نون خ 2» تا شبهای قدر در شبکه یک پخش شود و «زیرخاکی» در شبکه سه. همان طور که «زیرخاکی» که طولانیتر از «نون خ» بود، در شبهای قدر پخش نشد، دو شب بعد از شبهای قدر، تمام شد و به پایان ماه مبارک نرسید. حالا فرض کنید همین دو شب هم نبود و «نون خ» تا شبهای قدر تمام میشد. برای شبکه یک تفاوت چندانی نداشت. اتفاقا اگر بخواهیم همه شبکهها موقعیت مناسبی داشته باشند، این روال بهتر و منطقیتر به نظر میآید.
شبکه یک سریال «نون خ» را بین نوروز و رمضان پخش کرد. آیا برای آن برهه، این شبکه سریال دیگری داشت که جایگزین کند؟
نمیدانم. ولی ما که هفت شب سریال تکراری پخش کردیم.
ولی «دوپینگ» شبکه سه طولانیتر از «پایتخت» بود و شما زمان خیلی کمتری سریال تکراری پخش کردید.
بالأخره میشد برای آن هم چارهای اندیشید. گاهی درباره باکس ماه رمضان که انتظارات از آن خیلی بالاست، تصمیمگیری میشود و گاهی درباره زمان دیگری مثل بین نوروز و رمضان. جدیتر از آن، در باره اواخر سال 98 اسنادش موجود است که از زمستان 97 یا حداکثر بهار 98، نامه زدیم و گفتیم در دو ماه آخر 98، احتمالا به مشکل میخوریم، ولی بنا به تصمیم معاون سابق سیما کمکی به ما نشد و مجبور شدیم «کتونی زرنگی» و «آخر خط» را که برای باکس ساعت 8 و نه باکس اصلی 8:45 ساخته بودیم، پخش کنیم که آن هم نشد.
از ماه رمضان گفتید. با وجود این بازخوردها، اگر به ماه رمضان برگردید، «سرباز» را پخش میکنید؟
قبل از آن هم میدانستیم که این اتفاق میافتد.
میدانستید و پخش کردید؟ «سرباز» نابود شد!
بله. این تصور را داشتیم که «سرباز» سریال خاصی است و نیاز به پستولید جدی دارد. ذرهای شک نداشتم که برای ماه رمضان مناسب نیست، اما سریال دیگری نداشتیم. ما حتی به گزینه «آخر خط» هم فکر کردیم، اما مسئله یکی دو بازیگر مشکلدار این سریال از جمله «امیر نوری» هم در آن برهه حل نشد و نتوانستیم آن را پخش کنیم.
سریال «نجلا» که به تازگی پخش شد، سریال اربعینی بود، ولی قسمتهای مربوط به پیادهروی در مسیر کربلا، بعد از ماه صفر پخش شد. چرا این اتفاق افتاد؟
از ابتدا هم قرار نبود «نجلا» در ایام اربعین با پخش قسمتهای آخرش که فضای اربعینی داشت به اتمام برسد، ولی قرار بود این سریال در ماه صفر تمام شود و با آغاز ماه ربیع سریال طنز روی آنتن رود. از نظر کنداکتوری هم درست نیست که سریالی در روز اربعین تمام شود، چون 10 روز بعد از آن هم آنتن به اصطلاح سنگین است و باید یک سریال 10 قسمتی دیگر در همین حال و هوا پخش شود. وقتی سریال اربعینی میسازیم، منظورمان این است که باید ماه صفر تمام شود.
پس چرا این اتفاق نیفتاد؟
سریال «زمین گرم» قرار بود از دهه اول محرم روی آنتن برود، اما به علت مصائبی که کرونا برای این پروژه ایجاد کرد، به زمان مقرر نرسید و حدود 10-11 روز در کنداکتور وقفه افتاد. به طور مثال یک بازیگر این سریال کرونا گرفت؛ آن هم در حالی که خودش به جای بازیگر دیگری به سریال پیوسته بود که 15 روز جلوی دوربین رفته بود، ولی با شیوع کرونا، دیگر از ترس حاضر نشد ادامه بدهد! ما هم مجبور شدیم بخشهای مربوط به ایشان را دوباره بگیریم که کار را عقب انداخت.
یک نکته مثبت که سریال «نجلا» داشت، خروج از تهران بود. اما این نکته مثبت در دیگر سریالهای تولید شما خیلی دیده نمیشود.
ببینید این همان به نوعی فاصله آرمان تا عمل است. من هم از قبل همین اعتقاد را داشتم که سریالها بهتر است به خارج از تهران برود. چنان که وقتی این مدل سریالها روی آنتن رفتند، مطمئنتر شدم که مردم هم اینها را بیشتر دوست دارند و علاقهمندند که سریالها فضای متفاوتی داشته باشند. اما بخش تلخ ماجرا این است که ما تقریباً هیچ سریال شهرستانی نداشتیم که به آن اعتراض قومیتی نشود! حتی در بعضی سریالها که یک قسمت یا یک دیالوگ ما مربوط به گوشهای از کشور است، صدای اعتراضی بلند میشود.
شاید این که سازمان صداوسیما یک بار در «سرزمین کهن» در برابر اعتراضات کوتاه آمد، به این بحث دامن زده باشد.
بله، ممکن است. آن کار خاطره تلخی شده است.
از «سرزمین کهن» خبری نیست؟
ما در این مدت خیلی تلاش کردیم که مشکل «سرزمین کهن» را حل کنیم، ولی مجموعه شرایط کشور طوری است که هنوز سازمان صداوسیما به این قطعیت نرسیده این سریال را پخش کند. با این که در یکی دو سال اخیر رایزنیهای متعدد و مثبتی صورت گرفته، امیدوارم روزی برسد که این سریال که بدون شک یکی از درخشانترین کارهای تاریخ صداوسیماست، مجال پیدا کند روی آنتن برود. با این که خودم توفیق نداشتم در این سریال همکاری داشته باشم، اما صفر تا صد از آن دفاع میکنم. جزو کارهایی است که روزی اگر بخواهیم برای تولید آن با چنین بازیگران و پروداکشنی دورخیز کنیم، نمیگویم نشدنی است، ولی واقعا خیلی سخت است.
در یکی دو سال اخیر، تعداد زیادی سریال با کارگرداناولیها کار کردید، نظیر «نجلا»، «زمین گرم»، «آخر خط»، «سرباز»، «دوپینگ»، «کتونی زرنگی» و... فکر نمیکنید این رویکرد به تضعیف آنتن میانجامد؟
البته چهرههایی مثل احمد کاوری، سروش صحت، برزو نیکنژاد، جواد افشار و سعید سلطانی هم بودهاند، اما راهبرد استفاده از کارگرداناولیها را تأیید میکنم. دو دلیل دارد. یکی سیاست گذاری بنده است و شخصا به این مدل اعتقاد دارم و از مدت ها قبل دغدغهام این بود و دنبال آدمهای مستعد بودم. چنان که با آقای تقیانیپور کارگردان «نجلا» از سالها پیش به واسطه تئاتر آشنا هستم و سه چهار سال قبل با ایشان یک تلهفیلم دفاع مقدسی ساختیم که وقتی حاصلش خوب شد، به این نتیجه رسیدیم که می توانیم سریال کار کنیم. اما دلیل دیگری که این ماجرا پررنگتر شده، این است که ما جماعت محدودی سریالساز داشتیم که در این برهه زمانی، همین معدود سریالسازهای کشور بین تلویزیون و نمایش خانگی تقسیم شدهاند و واقعا ضرورت جدی ورود آدمهای جدید حس میشود. در خود تلویزیون هم چهار گروه فیلم و سریال به صورت جدی کار میکنند و هرکدام به دنبال کارگردان، نویسنده و تهیهکننده برای پروژههای مصوب خود هستند. در چنین شرایطی من به این نتیجه رسیدهام که باید یک گروه فیلم و سریال برای رسیدن به استقلال تولیدی، کارگردانهای خودش را پیدا کند. به دورههای موفق سریالسازی در سازمان که نگاه میکنم، میبینم مدیرانی موفق بودهاند که توانستهاند گروههایی را برای خودشان خلق کنند. البته در تمام این مدت این جور نبوده که با اشخاص صفر کیلومتر کار کنیم و همه از قبل، فیلم سینمایی یا تلهفیلم در کارنامه داشتند، اما ممکن است در برخی موارد ببینیم اشتباه کردیم و این موضوع را میپذیریم.
یک قرارداد نسبتا پرسروصدای 10 ساله هم با علی صبوری بستید. درباره آن توضیح میدهید؟
ببینید ما بالاخره در جایگاهی هستیم که میتوانیم به شهرت و دیده شدن آدمها ضریب بدهیم و آنها را در معرض نظر مخاطب قرار دهیم. در نتیجه درباره این که چه کسانی پررنگ شوند، تکلیف داریم. این قرارداد هم بر مبنای همین تکلیف منعقد شده است. البته قرارداد اینگونه نیست که آقای صبوری اگر بخواهد استوری بگذارد، قبل از انتشار آن را با ما چک کند. اما دوستانی هستند که صفحه ایشان را چک میکنند و اگر احساس کنیم چیزی گذاشته شده که با مسائل کلان سازمان مطابقت ندارد، حتما تذکر داده میشود. در ویدئوهای طنزی هم که تولید میکند، چه در مرحله متن و چه پس از ساخت، نظارت وجود دارد.
پس ویدئوهای ایشان را قبل از انتشار تایید میکنید.
بله. البته تایید آنها به این معنا نیست که محتوای شان صددرصد مورد قبول سازمان است. نه! ولی بررسی میکنیم که در حد فضای اینستاگرام، مسئله مضری نداشته باشد و فکر میکنم در این مدت، این ویدئوها به لحاظ محتوایی، مشکل جدی و حادی ندارند.
درباره جزئیات و مبلغ قرارداد هم بگویید.
هیچ مبلغی ردوبدل نشده و این قرارداد هیچ بخش مالی ندارد. سرویسی که تلویزیون داده، همین در اختیار قرار دادن آنتن به یک جوان جویای نام در جایگاه بازیگری است و تعهدات بابت این است که شبکه سه صرفا اجازه داده از طریق آنتن این چهره در معرض دید عموم به عنوان بازیگر قرار گیرد. این مزیت تلویزیون را اصلا نباید نادیده گرفت و بدیهی است در قبال چنین امکانی، تلویزیون نه تنها پولی نمیدهد که حتی تعهد سفتوسخت هم میگیرد.
ممکن است از این قراردادها باز هم ببندید؟
بله، ممکن است، اگرچه سیاست ما بازیگر آوردن از اینستاگرام نیست، ولی ممکن است از این قراردادها باز هم ببندیم. این سریال هم در میانه کار به ما واگذار شد و ما فکر میکردیم باید بین اینستاگرام بعضی از این چهرهها و فعالیتشان در تلویزیون، ارتباطی برقرار شود که این قرارداد 10 ساله، محصول این ماجراست. این نکته را هم بگویم که در سنوسال علی صبوری، بازیگران کمدی کمی در کشور داریم. تا جایی که اگر دقت کنید میبینید هنوز از علی صادقی و اشکان اشتیاق که به رغم میان سالی به خاطر چهرهشان میتوانند نقش جوان را بازی کنند، برای چنین نقشهایی استفاده میشود.
در سریال نوروزی «دوپینگ»، تعدادی چهره سینمایی مثل هادی حجازیفر و شبنم مقدمی حضور داشتند. این رویه در برنامههای غیرنمایشی شبکه سه مثل «برنده باش» هم دیده میشود. برای حضور ستارههای سینما در سریالهای شبکه برنامهای دارید؟
حتما، به شرط این که ارقام دستمزد با حسابوکتاب ما همخوانی داشته باشد. ما دستمزد معمول تلویزیونی را به آقای حجازیفر و خانم مقدمی ندادیم، ولی رقم نجومی هم ندادیم. به خصوص آن که سریالهای نوروز 3-4 ماهه تصویربرداری میشود و برای ما میصرفد که در این مدت کوتاه، این اتفاقات بیفتد، چون مردم هم دوست دارند. چنان که اطلاع دارم پژمان جمشیدی هم در «زیرخاکی» که سریال ما نبوده، دستمزد سریال نمایش خانگیاش را نگرفته است. ستارهها هم میدانند در تلویزیون باید مقداری آنها کوتاه بیایند و مقداری ما، تا توافق صورت بگیرد. اگر تناسبی وجود داشته باشد، در آنتنهای ویژه حاضریم این کار را انجام دهیم. شرایط با دستمزدهای شبکه خانگی طوری به هم ریخته که گاهی بازیگرها دستمزدهایی را طلب میکنند که خیلی عجیب است و اصلا به آن بازیگر نمیخورد.
ممکن است حضور چهرههای سینمایی به زودی اتفاق بیفتد؟
بله، ممکن است ما سریالی داشته باشیم که چهرهای داشته باشد، ولی نه لزوما از بین ستارههای درجهیک سینمای ایران. همین سریال «صفر بیستویک» را ببینید. آقایان رضویان و انصاری، چندین سال در تلویزیون حضور نداشتهاند و بازگشتشان به تلویزیون اتفاق تازهای است.
حسام منظور چند سریال برای شبکه سه بازی کرده. با او قرارداد بستهاید؟
اتفاقاً میخواستم بگویم که حسام منظور، یک مصداق موفق از این است که تلویزیون شخصی را به ستاره تبدیل کرده. فعلا ستاره تلویزیون است و مردم هم دوستش دارند. اما نه، با او قراردادی بسته نشده است چرا که تولید «بانوی عمارت» قبل از بنده شروع شده بود.
شایعه شد که برای فصل دوم «بانوی عمارت»، دستمزد بالایی درخواست کرده است.
نه، اتفاقاً در کارهایی که بوده، خیلی رفتار حرفهای و خوبی داشته است. هنوز اصلا تکلیف کارگردان «بانوی عمارت 2» مشخص نشده و مذاکرهای صورت نگرفته است.
شبکه سه در یکی دو سال اخیر، سریال بالای 50-60 درصد مخاطب خیلی کم داشته؛ شاید فقط «ستایش» که آن هم در دوره شما تولید نشده. به نظر میرسد همه سریالها متوسط است و سریال درخشانی ندارید. درست است؟ نظرتان درباره افت کیفیت مجموعههای نمایشی شبکه سه چیست؟
غیر از «ستایش» که مخاطب 70 درصدی داشت، سریال «برادرجان» بالای 50 درصد مخاطب داشت که پربینندهترین سریال ماه رمضانی پنج سال قبل از خودش شد. «گاندو» را هم داشتیم که نزدیک به 50 درصد است. توجه کنید سریالهای شبکه سه، دو فصل دارد و مخاطب ما به خاطر شرایط فصلی و تغییر ساعت، معمولا در شش ماه دوم خیلی بیشتر است.
بله، اما همچنان سریال درخشان نداشتید.
شرایط تلویزیون طوری است که به سختی به مخاطب 70-80 درصدی میرسیم، مگر این که معمولا سری چندم یک مجموعه باشد. برنامههای قدیمیتر همیشه مخاطب بیشتری دارد و بخشی از علت آن به تصویر ذهنی مخاطب برمیگردد. ما هم ساخت ادامه سریالهای موفق و برندهایمان را پیگیری میکنیم. «فوق لیسانسهها» جزو همین موارد است و با این که کمدی خاصتری داشت، مخاطب آن نسبت به دو فصل قبلی بالاتر رفت. البته من معتقدم این اشکال در زمینه کمدی هست. شاید به این دلیل بوده که بعضی کمدیسازهای شبکه سه، کوچ کردند و راغب نیستند در تلویزیون کار کنند.
اتفاقا خوب شد این مسئله را مطرح کردید. مخاطبان دوست دارند بعضی سریالسازهای باسابقه مثل رضا عطاران، مهران مدیری و حسن فتحی را در قاب تلویزیون ببینند.
آقای عطاران واقعا خودش مایل نیست سریال بسازد. هیچ منعی برای سریالسازی ایشان در تلویزیون وجود ندارد.
در غرب مرسوم است از چهرههایی که نمیتوانند سریال بسازند، در مقام دیگری مثل تهیهکننده استفاده میشود.
آقای عطاران اول باید رغبت داشته باشد با تلویزیون کار کند و بعد به این بحثها برسیم.
آیا از طرف تلویزیون تمایل نشان داده شده؟
بله دورهای به آقای مهام مأموریت سازمانی داده شده بود که آقای عطاران را به تلویزیون بیاورند. حتی آقای میرباقری در جلسهای از ما خواست که سراغ آقای عطاران برویم. میدانم آقای پورمحمدی هم خیلی تلاش کرد که این اتفاق بیفتد، ولی آقای عطاران خودش به دلایلی مایل نیست با تلویزیون کار کند.
برنامهای برای ادامه یا بازسازی سریالهای موفق قدیمی شبکه مثل تولید «زیر آسمان شهر 4» دارید؟
ادامه بعضی از سریالهای موفق، مثلا ناظر به حضور نویسنده یا کارگردان یا هردوی آنهاست. مثلا الان نمیشود گفت اصغر فرهادی بیاید «خانه به دوش 2» را بنویسد یا رضا عطاران آن را بسازد. اگر منظور استفاده از برند، بدون استفاده از عوامل است، من به آن اعتقادی ندارم و مخاطب هم زیاد نمیپسندد. همان فصلی از «زیر آسمان شهر» که رضا عطاران نویسندهاش نبود، اگر یادتان باشد لطمه جدی خورد. حتی دورهای درباره «آوای باران 2» نیز صحبت کردیم، اما فهمیدیم آقای مهران احمدی در آن زمان نمیخواهد در ادامهاش بازی کند. البته این شخصیت در فصل یک کشته شده بود، اما مرگش طوری بود که میشد برگردد. تیم سازنده نتوانسته بود ضدقهرمان مناسبی برای جایگزینی او بیاورد و ما به این نتیجه رسیدیم که ادامه دادن این سریال توجیهی ندارد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شعبانی/ خِش؛خِش؛خِش...
این صدای راه رفتن روی برگ های پاییزی نیست.وقتی همه خواب هستند، این صدا، نوای آهنگ جاروی آقای خیابان است که در کوچه پسکوچه های شهر تربت حیدریه طنینانداز می شود. مردی سبزپوش از جنس بهار، در روزهای سرد پاییزی ،آهسته آهسته و قدم به قدم شهر را زیر پا می گذارد و زباله ها را جمع می کند.
رفتگری از جنس سینمادوستان و کتاب خوانان
ساعت حدود ۴ صبح است و من برای گپ و گفت با پاکبانی دانا و فرهیخته راهی کوچه ای از خیابان ابریشم تربت حیدریه می شوم. هنوز خورشید بالا نیامده است. در گرگ و میش هوا، مشغول جارو زدن و جمع کردن برگ های زرد درختان کوچه است. محمدرضا آقایی؛پاکبانی که در تاریکی مشغول نظافت خیابان هاست. او مخاطب پروپاقرص روزنامه خراسان است و تا میفهمد که من از خراسانم؛لبخند می زند و می گوید از تابستان سال ۶۸ تاکنون هر روز روزنامهتان را می خوانم.
پاکبان کتاب خوان؛ رتبه اول استان خراسان رضوی
او در سال ۹۷ رتبه اول کتاب خوانی را در استان خراسان رضوی کسب کرده است. دیپلم ناقص است اما انبوهی از اطلاعات عمومی و تاریخی و سینمایی را در ذهن خود جای داده است. روزی ۴ ساعت فقط بدون احتساب جراید و روزنامهها، کتاب می خواند. او در دو سال گذشته بیش از ۳۶۰۰ کتاب خوانده است. روزی حدودا پنج کتاب. معدل سرانه مطالعه هر ایرانی نسبت به برخی کشورها در وضعیت مطلوبی نیست اما هستند افرادی مثل او و خانواده اش که جور چند نفر دیگر را هم در کتاب خوانی می کشند.
عشق به سینما مرا کتاب خوان کرد
این پاکبان ۴۹ ساله میگوید: عشق به سینما باعث شده است که کتاب بخوانم و هر روز در کنار کتاب خواندن فیلم هم می بینم. این فعال کتاب خوان از نبود سالن سینما در تربت حیدریه طی ۱۵ سال گذشته گلایهمند است وخاطر نشان می کند: آرزویم این است که مسئولان کمی به حوزه های فرهنگی مثل کتاب و سینما توجه کنند و حداقل اگر نمی توانند کاری بکنند،ساخت سینما در تربت حیدریه جزو دغدغه هایشان باشد. از او میپرسم چه شد که کتاب خوان شدی؟ می گوید: پدرم از سال های قبل از انقلاب سرایدار اداره راه و مکان این اداره هم در خیابان فردوسی بود. روزی به انبار آن جا رفتم که قرار بود وسایل را به محل اداره جدید ببرند و آن جا چشمم به مجله ای خورد و پشت مجله عکس پیرمردی شمشیر به دست توجه مرا جلب کرد تا ببینم او کیست؟مجله را به هر کسی نشان می دادم تا برایم بخوانند،به من میخندیدند و می گفتند،وقت نداریم. بالاخره افسر جوانی روبه روی شهربانی دور میدان شهدا، مجله را به دست گرفت و توضیح داد که این فرد آنتونی کوئین یکی از بازیگران هالیوود است که نقش حضرت حمزه عموی پیامبر اعظم (ص) را در فیلم محمدرسول ا... به کارگردانی مصطفی عقاد بازی کرده است. از آن جا بود که علاقه ام به سینما زیاد شد و تصمیم گرفتم هر اطلاعاتی را که درباره سینما باشد، بخوانم. از مطالعه روزنامه ها و مجله های سینمایی گرفته تا خواندن کتابها و دیدن فیلم ها.
گاهی برای مجلات یادداشت مینویسم
در سال ۶۷ بخشی در مجله فیلم بود به نام خارج از مرکز که در آن جا به نقد فیلم میپرداختم و یادداشت می نوشتم. تا زمانی که آقای فریدون جیرانی در هفته نامه سینما بود در آن جا مطالبی می نوشتم و یادداشت هایی هم در مجله سینما ویدئو که آقای طالبی کارگردان سردبیر آن بود،از بنده چاپ می شد. در مجلات محلی هم در خصوص سینما مطالبی از من چاپ می شود.
با خواندن ۱۸۵۶ کتاب در سال 97 اول استان شدم
او که در سال ۹۷ با خواندن ۱۸۵۶ کتاب نفر اول استان خراسان رضوی شده است و در روز ۴ تا ۵ ساعت مطالعه دارد، میگوید: روزی کتابی را از کتابخانه مرحوم عبدالهی امانت گرفتم و در راه رسیدن به خانه شروع به مطالعه آن کردم و آن قدر غرق در آن شدم که وقتی به خود آمدم، دیدم که مسیر زیادی را طی کردم و متوجه نبودم که از جلوی خانه ام رد شده ام! محمدعلی صفری سرپرست امور کتابخانه های تربت حیدریه نیز در گفت وگو با خراسان رضوی خاطر نشان می کند: محمدرضا آقایی در سال ۹۷ توانست حائز رتبه اول کتاب خوانی در استان خراسان رضوی شود و در سال گذشته هم رتبه اول شهرستان را کسب کرد و در شورای اداری تربت حیدریه از وی توسط معاون استاندار و فرماندار تربت حیدریه تقدیر شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
توکلی- کمتر از 48 ساعت پس از ترور ناجوانمردانه دانشمند هسته ای و دفاعی کشورمان شهید محسن فخری زاده ، نمایندگان مجلس در صحن علنی بهارستان با دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریمها موافقت کردند؛ طرحی که به گفته محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی « امکانات صنعت هستهای کشور را تقویت خواهد کرد و جلوی یاوه گوییها و اقدامات تروریستی دشمنان را خواهد گرفت».این طرح اما آن طور که باید و شاید به مذاق اهالی دولت خوش نیامد و با واکنش تعدادی از پاستور نشینان همراه شد؛ در ابتدا حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور در جلسه روز گذشته هیئت دولت و در لابه لای سخنانش درباره چرایی غیبتش در مجلس برای ارائه بودجه 1400، در برابر مصوبه اخیر مجلس موضع گرفت و آن را برای فعالیت های دیپلماتیک مضر خواند:« گمانه زنیهایی که ممکن است در رسانهها مطرح شود مبنی بر این که حضور نداشتن من در مجلس به دلیل مصوبه دیروز مجلس است، درست نیست. البته دولت با آن مصوبه موافقت نمی کند و آن را برای روند فعالیت های دیپلماتیک مضر میداند اما به دلیل پروتکلهای بهداشتی به مجلس نرفتم و نه مسئله ای دیگر.» پس از رئیس جمهور ، اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی در جمع خبرنگاران حاضر شد .وی در بخشی از صحبت های خود طرح راهبردی مجلس برای کاهش تحریم ها را به لحاظ قانون اساسی، دخالت در اختیارات دولت و شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد و از تنظیم نامه دولت به رئیس شورای نگهبان در این خصوص خبر داد:« دولت در تصمیمگیری در این زمینه هیچ دخالتی نمیکند تا نظام یک تصمیم واحد داشته باشد، مصوبات شورای عالی امنیت ملی هم بعد از آن که به تایید رهبر انقلاب میرسد، لازم الاجرا می شود. پس این یک موضوع مهم حیاتی است و این که مجلس به آن ورود کرده است از این منظر به نظر ما مصلحت نیست خصوصاً این که پس از سال ۱۳۹۷ آمریکایی ها از برجام خارج شدند و فشارهای اقتصادی سنگینی بر کشور وارد کردند و به تعبیر خود فشار حداکثری وارد کردند و جمهوری اسلامی راهبردی را که رهبر انقلاب به عنوان مقاومت در برابر فشار در نظر گرفتند، پیاده کردند.» وی در بخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به این که مصوبه مجلس در هیئت دولت مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد:« من هم نامه دولت در این زمینه را برای آقای جنتی آماده کردم که راجع به همین مصوبه مجلس است.» محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری نیز به این ماجرا ورود کرد و اقدام اخیر مجلس را ناپخته دانست:« اکثر اعضای دولت نگرانیهایی داشتند زیرا در این طرح با وزارتخانهها و بخشهای ذی ربط مشورت نشده بود و این پختگی لازم را ندارد و در نحوه اجرا مشکل ایجاد میکند. برخی اعضای دولت نگران بودند که ممکن است با این طرح در روابط خارجی مشکلاتی به وجود بیاید.» البته اظهارات اهالی دولت از سوی اهالی خانه ملت بدون پاسخ نماند و با واکنش های صریح اهالی مجلس همراه شد. در همین زمینه، امیر حسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس با اشاره به این که این طرح باعث بازدارندگی می شود و قدرت ایران را در برابر غرب بالا میبرد، موضع گیری های دولتی ها در باره طرح « اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» را لجبازی دولت توصیف کرد:« شاهد سیاسی کاری و لجبازی دولت با مجلس هستیم، دولت حاضر نیست موفقیتی به نام مجلس ثبت شود اما مجلس نگاه سیاسی یا قبیله ای به موضوعات ندارد.» به گزارش خانه ملت ،محمد حسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه نیز ورود مجلس به این موضوع را قانونی توصیف کرد و گفت که این طرح طبق مصوبه جلسه ۷۴۹ شورای عالی امنیت ملی به تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ هماهنگ شده تا مجلس در این موارد ورود کند.پس از تصویب طرح « اقدام راهبردی برای لغوتحریم ها»، این طرح به شورای نگهبان رفت و این نهاد نظارتی به جهت ابهام در ماده 6 این طرح و روشن نبودن آن با مصوبه شورای عالی امنیت ملی مجدد این طرح را برای اصلاح به مجلس فرستاد و روز گذشته نمایندگان با اصلاح ماده 6 این طرح برای تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند. برهمین اساس ضرب الاجل مجلس به دولت برای خروج از پروتکل الحاقی در صورت اجرایی نشدن تعهدات کشورهای متعهد از یک ماه به دوماه افزایش پیدا کرد. در این بین گفته می شود که این تغییر و افزایش مدت زمان ضرب الاجل ، فرصت سه هفته ای را برای جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا فراهم خواهد آورد که درباره پرونده برجام تصمیم گیری کند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
بازرگانان چینی احتمالا جزو اولین کسانی بودند که وضعِ بیدوام و غیرقابل پیشبینی جهان توجهشان را به خود جلب کرد. آنها در نتیجه ضررهای بسیاری که در حرفهشان ناگزیر بود، متوجه شدند همه تخممرغها را در یک سبد نگه داشتن، منطقی نیست. همچنین به تجربه فهمیده بودند امکان غرق یا مورد دستبرد واقع شدن همه قایقها و کشتیهایی که در یک روز در یک بندر تردد میکنند، بسیار کم است. بنابراین برای جلوگیری از خطر نابودی سرمایه، اجناسشان را در کشتیها و قایقهای مختلف بارگیری میکردند. این شیوه ابتدایی بیمه کردنِ کار، بعد از گذشت چندین سال و بین بازرگانان فنیقی و بابلی، صورت پیشرفتهتری به خود گرفته بود؛ آنها برای تامین هزینه کالا و کشتی، وام دریافت میکردند. بهره وام دریافتی این بازرگانان بیشتر از حد معمول بود و درصورتی که کشتی بازرگان در دریا دچار توفان یا مورد دستبرد دزدان دریایی واقع میشد، وام دریافتی بازرگان بخشیده میشد. در واقع وام دهنده ریسک بروز حوادث غیرمترقبه برای کشتی را تقبل میکرد. اختلاف بهره وام پرداختی به سفرهای دریایی و وامهای معمولی در آن دوران را میتوان یکی از صورتهای اولیه حق بیمه در تمدنهای باستان تلقی کرد. این سیستم بعدها به یونان و در قرون وسطی به ایتالیا راه پیدا کرد و به روشی مرسوم برای مبادلات دریایی در بندرهای مختلف تبدیل شد. قدیمیترین گزارش مکتوبی که از قراردادهای بیمه دریایی وجود دارد، مربوط به یک کشتی ایتالیایی است که در سال ۱۳۴۷ میلادی در «جنوآ» به ثبت رسیده است. 13 آذر در تقویم ،روز صنعت بیمه نام گذاری شده و لابد از این تاریخچه مختصر متوجه شدهاید که در پرونده امروز زندگی سلام به همین مناسبت قرار است درباره صنعت قدیمی، کارا و البته پرسود بیمه صحبت کنیم و از جالبترین و کارآمدترین الگوهای بیمه عمر، سلامت و بازنشستگی در جهان بگوییم اما بهترین بیمهها متعلق به کدام کشورها هستند؟
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
لایحه بودجه 1400 با برخی حواشی سیاسی و با اعداد و ارقامی چالش برانگیز به مجلس تقدیم شد. بودجه ای که با فرض رفع قطعی تحریم ها و صادرات حدود 1.8 میلیون بشکه نفت و پیش فروش 70 هزار میلیارد تومانی نفت انجام شده است. این بخش از بودجه را باید چالش برانگیزترین بخش آن دانست. در این گزارش در چند سرفصل مهم ترین ابعاد لایحه بودجه 1400 را واکاوی کرده ایم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
افزایش1200 میلیاردی درآمدهای عمومی دولت در استان، کاهش 2 دهم درصدی سهم استان از بودجه عمرانی به رغم افزایش 43 درصدی نسبت به سال گذشته، احیا نشدن بودجه زیارت و نبود ردیف بودجه اختصاصی برای حاشیه شهر مشهد از نکات مهم لایحه بودجه 1400 است، البته سال های پیش هم به نوعی شاهد این موارد بوده ایم.
به گزارش خراسان رضوی، لایحه بودجه 1400 روز گذشته توسط دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد تا نمایندگان در مهلت قانونی خود به بررسی آن بپردازند. دولت در لایحه بودجه 1400 بدون توجه به وضعیت بحران اقتصادی حاکم بر کشور و استان به دلیل تحریمها و شیوع ویروس کرونا درآمدهای عمومی استان را که باید به خزانه دولت واریز شود ، نسبت به سال گذشته 1200 میلیارد تومان افزایش داده و به بیش از 6852 میلیارد تومان رسانده است و از سوی دیگر اعتبارات عمرانی استان به رغم افزایش 43 درصدی نسبت به سال گذشته، نسبت به افزایش کشوری این اعتبارات چندان چشمگیر نبوده و سهم استان از این اعتبارات بازهم کاهش یافته و به 2/4 درصد رسیده است.
1200 میلیارد بیشتر از پارسال؛ انتظار خزانه دولت از استان
بر اساس جدول شماره (1) تصویر کلان منابع و مصارف استانها، دولت برای سال 1400 درآمدهای عمومی خود را با افزایش 29 درصدی نسبت به لایحه بودجه 99 به رقم 212 هزار و491 میلیارد تومان رسانده است و استان خراسان رضوی باید در سال 1400معادل 6هزار و 852 میلیارد تومان درآمد را به خزانه دولت واریز کند که این میزان درآمد پیشبینیشده برای استان نسبت به لایحه بودجه 99 افزایش 22 درصدی دارد. در شرایطی که با شیوع بحران کرونا در کشور استان خراسان رضوی به دلیل وابستگی به حضور زائران و گردشگران و نوع کارکرد خدماتی اقتصاد استان امسال با مشکل جدی تأمین درآمدهای دولت مواجه است و میزان تحقق درآمدهای دولت در استان در سالهای گذشته بهطور متوسط حدود 85 درصد بوده است، این که دولت در چنین شرایطی انتظار دارد فعالان اقتصادی استان در سال 1400 بیش از 1200 میلیارد تومان بیشتر از امسال درآمد به خزانه دولت واریز کنند نشان از بی توجهی به ظرفیتها و توان استان است؛ موضوعی که چندین سال است مورد اعتراض فعالان اقتصادی و حتی مسئولان دولتی در استان بوده است.
کاهش سهم اعتبارات عمرانی استان به رغم افزایش 43 درصدی
بر اساس جدول شماره (1) تصویر کلان منابع و مصارف استانها میزان اعتبارات عمرانی خراسان رضوی در سال 1400 معادل 2 هزار و 741 میلیارد تومان در نظر گرفتهشده است که نسبت به سال گذشته افزایش 43 درصدی را نشان میدهد ، این در حالی است که میزان افزایش اعتبارات عمرانی کشور در لایحه بودجه 1400 نسبت به لایحه بودجه 99 افزایش 54 درصدی داشته است. یعنی اگرچه اعتبارات عمرانی استان افزایش خوبی در لایحه بودجه داشته است اما این افزایش 11 درصد کمتر از متوسط افزایش کشوری است. نتیجه این تغییرات کاهش سهم اعتبارات عمرانی استان از کل بودجه عمرانی کشور است، به طوری که سهم اعتبارات عمرانی استان در سالهای گذشته حدود 5 درصد بوده و در لایحه بودجه 99 به 6/4درصد تنزل یافته بود و در لایحه بودجه 1400 متأسفانه از سهم استان بازهم کاسته شده و به 2/4 درصد رسیده است.این درحالی است که سهم استان بر اساس شاخص هایی مانند جمعیت و مساحت 8/7 تا 8 درصد از بودجه کشور باید باشد.
همچنین مجموع اعتبارات هزینهای استان در لایحه بودجه 1400 به عدد 21 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به لایحه بودجه 99 افزایش 58 درصدی را نشان میدهد. بدین ترتیب مجموع مصارف استان یعنی بودجه عمرانی و هزینهای استان در لایحه بودجه 1400 به رقم 24 هزار و 241 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سال گذشته افزایش 56 درصدی را نشان میدهد که بازهم نسبت به افزایش کشوری این اعتبارات 2 درصد عقبتر است.
افزایش اعتبارات عمرانی «استانی» استان
همانطور که میتوانید در جدول شماره یک ملاحظه کنید، اعتبارات عمرانی(تملک استان) که مجموع اعتبارات 3 درصد سهم نفت و 0.27 درصد مالیات بر ارزشافزوده را شامل میشود در لایحه بودجه 1400 به 862 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به لایحه بودجه 99 افزایش 40 درصدی داشته است هرچند میزان افزایش کشوری این اعتبارات 41 درصد بوده است و سهم استان از این اعتبارات کمتر از 5 درصد است.
دولت هرسال تغییراتی را در شمایل لوایح بودجه میدهد و نام ردیفها تغییر میکند. بااینحال در جدول شماره (10-1) اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای استانها لایحه بودجه 1400 مجموع اعتبارات موضوع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور خراسان رضوی به رقم 1326 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به لایحه بودجه 99 حدود دو برابر شده است و البته اعتبارات کشوری این ردیف بودجه نیز دو برابر شده است و 14 هزارو 500 میلیارد تومان سال 99 به 28 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1400 رسیده است.
هزار میلیارد برای بافت فرسوده پیرامون حرمهای مطهر
طبق بند (ه) تبصره 5 لایحه بودجه 1400 به شهرداریها و نهادهای وابسته اجازه داده میشود مبلغ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی برای بازآفرینی شهری بافتهای فرسوده پیرامون حرمهای مطهر امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)و حضرت احمدبن موسی(ع) استفاده کنند که در لایحه بودجه سال گذشته رقم بهصورت تفکیکی اعلام نشده بود و تنها در بند الف این تبصره اولویت استفاده از 6500 میلیارد اوراق مالی اسلامی را به بافت فرسوده حرمهای مطهر و مصلای تهران داده بود.
بازهم خبری از بودجه اختصاصی حاشیه شهر مشهد نیست
یکی از بخشهای لوایح بودجه سالانه که برای استان خراسان و به خصوص مشهد مقدس اهمیت بسزایی دارد بودجه حاشیه شهر مشهد است. به رغم تمام پیگیریها برای تخصیص ردیف بودجه اختصاصی برای سامان دهی حاشیه شهر مشهد متأسفانه مانند سالهای گذشته بازهم در لایحه بودجه 1400 خبری از ردیف اختصاصی نیست و تنها در جدول شماره (2-7) مربوط به اعتبارات متفرقه انتقالیافته به جداول 7 و 10 مادهواحده به شرکت بازآفرینی شهری ایران اجازه دادهشده است مبلغ 95 میلیارد تومان برای به سازی بافت فرسوده و سامان دهی حاشیه شهرها و کلانشهرهای مذهبی هزینه کند و این بودجه هیچ تغییری نسبت به لایحه بودجه 99 نداشته است.
بودجه کشف رود بدون تغییر
اما یکی از نقاط مثبت لایحه بودجه 1400 تعیین ردیف بودجه اختصاصی برای کشف رود است. مانند سال گذشته دولت در جدول شماره 9 مربوط به برآورد اعتبارات ردیفهای متفرقه سال 1400 معادل 25 میلیارد تومان برای سامان دهی رودخانه کشف رود اعتبار در نظر گرفته است اما این اعتبار به رغم تمام پیگیریها و تشکیل ستاد سامان دهی کشف رود در استان نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است.
9 میلیارد اعتبار برای بیمارستان امداد و نجات مشهد
بیمارستان امداد و نجات مشهد نیز یکی از پروژههایی است که سالهاست به دلیل نبود اعتبار ، بهرهبرداری از آن عقبافتاده است. دولت در لایحه بودجه سال گذشته برای تکمیل این پروژه تنها 5 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بود که در لایحه بودجه 1400 این اعتبار به 9 میلیارد تومان رسیده است، هرچند رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد شهریورماه امسال از بهرهبرداری این بیمارستان تا پایان سال خبر داده بود.
راهآهن مشهد- گرگان یکی از پروژههای مهم ریلی استان است که بعد از خروج طرف خارجی از اجرای این پروژه عملیات اجرایی آن متوقفشده است و احتمالا دولت امسال در لایحه بودجه برای جلوگیری از حذف ردیف بودجه سال گذشته تنها 5/1 میلیارد تومان در نظر گرفته است.
80 میلیارد اعتبار برای حرم تا حرم
آزادراه حرم تا حرم را میتوان بهجرئت مهمترین پروژه جادهای استان دانست که حدود یک دهه است شروعشده اما سهم استان خراسان رضوی از عملیات اجرایی این پروژه در جغرافیای استان پیشرفت فیزیکی کمتر از 10 درصد بوده است. دولت در لایحه بودجه 1400 اعتبارات این پروژه عمرانی کلان و کشوری را 10 میلیارد تومان نسبت به لایحه بودجه 99 افزایش داده است و اعتبار 80 میلیارد تومانی را برای تکمیل این پروژه پیشبینی کرده است.
قطار برقی مشهد - گلبهار در متن ، مشهد - تهران در حاشیه
قطار حومهای مشهد- گلبهار -چناران نیز یکی از مهمترین و اکنون تنها پروژه فعال ریلی استان است که دولت طی یکی دو سال اخیر نگاه مثبتی به تکمیل این پروژه داشته است. به طوری که اعتبارات پیشبینیشده برای تکمیل این پروژه ریلی درون استانی در لایحه بودجه 1400 معادل 60 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته که 37 میلیارد تومان بوده ، افزایش 62 درصدی داشته است. پروژه برقی سازی راهآهن مشهد- تهران که مهمترین پروژه ریلی استان است سالهاست که تشنه اعتبار است، پروژهای که بنا بود با سرمایهگذاری 2 میلیارد دلاری طرف چینی دو سال پیش کلید بخورد اما چینیها از اجرای این پروژه عقبنشینی کردند. دولت نیز بدون سرمایه گذاری بخش خصوصی توان بهره برداری از این پروژه را ندارد. اعتبارات پیشبینیشده این پروژه در لایحه بودجه 1400 معادل 500 میلیون تومان قرارداده شده تا از حذف آن فعلا جلوگیری کرده باشد. این اعتبار در لایحه بودجه 99 معادل 100 میلیارد تومان پیشبینیشده بود.
اعتبار45 میلیاردی برای قطار شهری مشهد
دولت همچنین در لایحه بودجه امسال نگاه مثبتی به تکمیل پروژههای قطار شهری(مترو) مشهد دارد. به طوری که در لایحه بودجه 1400 دولت برای احداث خطوط 1،2 و 3 قطار شهری مشهد بیش از 45 میلیارد تومان اعتبار پیشبینی کرده است که این اعتبار در لایحه بودجه 99 معادل 37 میلیارد تومان بوده است.هرچند تکمیل خط سوم پروژه قطار شهری مشهد بنا بر اذعان مدیر قطار شهری مشهد بیش از 200 میلیارد تومان اعتبار ریالی و 25 میلیون یورو نیاز دارد. یکی دیگر از پروژههای مهم استان در حوزه بازچرخانی و جایگزینی پساب تصفیهشده با آب کشاورزی است که دولت در لایحه بودجه 1400 مانند لایحه بودجه 99 نگاه چندان مثبتی به آن ندارد و تنها 3 میلیارد تومان اعتبار پیشبینی کرده است و بیشتر انتظار دارد بخش خصوصی تمام سرمایهگذاری برای اجرای پروژههای آبی استان را تأمین کند.
بودجه زیارت به دست فراموشی سپرده شد
یکی دیگر از مباحث عمده مربوط به شهر مشهد بودجه زیارت است که در سالهای گذشته بهصورت کج دار و مریز حداقل در لوایح بودجه دارای ردیف بوده اما در لایحه بودجه سال 99 ردیف مربوط به بودجه زیارت بهطورکلی حذفشده بود و در لایحه بودجه 1400 نیز خبری از احیای ردیف بودجه زیارت نیست.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
غفوریان- متن لایحه بودجه کشور در سال1400، دیروز پس از تقدیم به مجلس منتشر شد و آنطور که بررسیهای ما نشان داد، بودجه وزارت آموزش و پرورش برای سال جدید معادل 89 هزار میلیاردتومان پیشبینی شده است. بودجهای که در ظاهر نسبت به بودجه 99 با 32 هزار میلیاردتومان افزایش همراه شده است. اگرچه این رشد را باید به حساب افزایش حقوق کارمندان، هزینهها و تورم گذاشت اما الهیارترکمن معاون وزیر و فردی که حساب و کتاب بودجهای وزارت آموزش و پرورش در دست اوست، در واکنش به بودجه 1400 این وزارتخانه تاحدودی اعلام رضایت کرده و گفته است: «وضع ما در بودجه 1400 خوب است؛ اما هنوز نیازهایی داریم که باید برطرف شود و در حال پیگیری هستیم.»
غوغای کم بودجهای سال قبل
سال قبل 10 آذر بود که الهیارترکمن معاون برنامهریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش در دردنامهای گلایهآمیز از لایحه پیشنهادی دولت برای سال99 از بودجه لحاظشده برای این وزارتخانه انتقاد کرده و گفته بود: «ما برای سال99درخواست بودجه 73 هزار میلیاردی را ارائه کردهایم و اگر بودجه 99 با آن چه توسط سازمان برنامه و بودجه (54 هزار میلیارد تومان) اعلام شده، بسته شود در درجه نخست 20 درصد از پوشش تحصیلی در معرض خطر قرار میگیرد و با تعطیلی کلاسهای دایر ممکن است پوشش تحصیلی 20 درصد دچار کاهش شود.» با این حال سال قبل با تمام فریادهای این وزارتخانه و رسانههای دلسوز، بودجه موردنیاز این نهاد بزرگ و مهم نهایتا در مجلس به رقم 57هزار میلیارد رسید و قصه با همین رقم تمام شد.اما امسال دقیقا در همین تاریخ (10آذر)، آقای الهیارترکمن در مصاحبهای اعلام کرده است که وضعیت این وزارتخانه در لایحه بودجه1400 خوب است اگرچه تمامی نیازها برطرف نمیشود.
از این افزایش بودجه چقدر خوشحال باشیم؟
اما برای یافتن پاسخ این سوال که آیا این افزایش بودجه، برای نیازهای این وزارتخانه کفایت میکند یا نه، بهسراغ مهندس محمود فرشیدی از وزرای سابق آموزش و پرورش رفتیم.
فرشیدی که در دوره نهم دولت در این سمت حضور داشته است، میگوید: با وجود این مقدار افزایش، به این معنا نیست که بودجه کافی و لازم را به این وزارتخانه اختصاص دادهاند، بلکه بیش از 90درصد این بودجه صرف حقوق و مزایای پرسنل میشود و اساسا آنچه در این نهاد اهمیت دارد که موضوع کیفیتبخشی و تربیت است، با چنین اعتبارات و بودجهها محقق نمیشود و نباید آن را انتظار داشت.
مسئله کمبود بودجه، مشکل امروز نیست
فرشیدی به ادوار پیشین بودجهبندی کشور اشاره و بیان میکند: موضوع بودجه آموزش و پرورش از دیرباز دچار این مشکل و کمتوجهی بوده و اساسا هیچگاه بودجه کافی و لازم این وزارتخانه برایش محقق نشده است. شاید بتوان در این باره از این تعبیر بهره گرفت که مسئله بودجه آموزش و پرورش همچون غولی است که گویی در دولتها قابل حل نیست. این وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مسئولان ارشد دولتها عمدتا بر رفع موضوعاتی از این قبیل تمرکز نمیکنند ازاینرو این مشکلات روز به روز افزایش مییابد، میگوید: در شرایطی که در کشور، موضوعاتی همچون بورس، خاک و... دارای شورای عالی هستند، آموزش و پرورش نیز باید شورای عالی اقتصادی زیرنظر رئیسجمهور داشته باشد تا این شورا بتواند در عالیترین سطح مشکلات اقتصادی و بودجهای آن را برطرف کند. فرشیدی که با حضور گروهی از کارشناسان اکنون در مجموعهای با عنوان «کانون تربیت اسلامی» در حوزه آموزش و تربیت فعالیت میکند، راهکارهایی نیز ارائه میدهد. او میگوید: میتوان با تدابیر دقیق و درآمدزایی از طریق بخشهای بانکی و بیمهای از مشکلات بودجهای این وزارتخانه کاست. ضمن اینکه ایجاد صندوق مستقل بازنشستگی، خدمات درمانی مستقل و... هم میتواند این مجموعه بزرگ را در امر درآمدزایی یاری کند؛ اما باید بدانیم که این اقدامات و راهحلها یک اراده بزرگ میخواهد.
کوچکی نژاد: بودجه 1400 آموزش و پرورش همچنان ناکافی است
محمداکبری- جبار کوچکینژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در گفتوگو با خراسان گفت: افزایش حدود ۶۰ درصدی درنظرگرفتهشده در لایحه دولت برای بودجه آموزش سال ۱۴۰۰
به هیچوجه تامینکننده نیازهای این حوزه نیست.
وی افزود: بودجه درنظرگرفتهشده از سوی دولت تنها نیاز مالی فصل اول (حقوق و مزایا) در بودجه آموزش و پرورش را تامین میکند. بر این اساس فصل دیگر آموزش و پرورش همچنان بینصیب میماند. کوچکینژاد خاطرنشان کرد: افزایش حقوق فرهنگیان و تامین حقوق بازنشستگان،طلب صندوق ذخیره فرهنگیان،فقر تجهیزات هنرستانها و بسیاری موارد دیگر از جمله موضوعاتی است که نیاز مبرم به رسیدگی و تامین مالی دارد اما امید نداریم که با ردیف بودجهای حداقل نیازمندیهایشان تامین شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور منتشر شد که بر اساس آن، سهم سازمان صداوسیما برای تولید برنامههای صوتی و تصویری از بودجه پیشنهادی، معادل ۲۶۱۹ میلیارد تومان است و رشد 37 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان میدهد.
به گزارش ایسنا، بر اساس جدول اعلامشده برای بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰، بودجه مصوب نهایی سازمان صداوسیما در سال ۹۹، مبلغ ۱۹۱۵ میلیارد تومان بوده است. جزئیات این بودجه برای تولید برنامههای مختلف در سال ۱۴۰۰ شامل مواردی چون تولید و پخش برنامه برای صداوسیمای مراکز استانی، تولید و تامین برنامه در بستر فضای مجازی و شبکههای تعاملی، تولید و پخش سیمای سراسری و همچنین صدای سراسری است. برنامه گسترش فعالیتهای رسانهای برون مرزی و تولید، تامین، پخش، خبر، گزارشها و مستندات خبری هم در جزئیات این بودجه گنجانده شده است.
در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ همچنین به دولت اجازه داده شده است که در صورت مجوز از مقام معظم رهبری، تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو از منابع ورودی سال ۱۴۰۰ صندوق توسعه ملی را به صورت تسهیلات ارزی یا تضمین دولت، برای توسعه کمی و کیفی برنامه های تولیدی، پویانمایی، مستند، فیلم و سریال در اختیار صداوسیما قرار دهد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.