بابیستمین سیمرغ
تعداد بازدید : 1
یك فیلم كوتاه -نود دقیقه ای
نویسنده : نیما شكیبا
نمی دانم این روزها چه اصراری است كه فیلمسازان فیلمهای كوتاه با وسوسه ورود به سینمای حرفه ای با نخستین كارشان حیثیت حرفه ای خود را زیر سئوال می برند. یكی از این نامها »وحید موسائیان« است كه با ساخت فیلمهای كوتاه خوب و كسب موفقیتهای داخلی و خارجی امسال هوس كرد تا »سرزمین آرزوها« را بسازد. فیلمی كه می توانست در شمار فهرست فیلمهای كوتاهش جای بگیرد.»سرزمین آرزوها« با همان مولفه های سینمای كوتاه و با همان خامدستی های برخی فیلمسازان كه وسوسه فیلم بلند را دارد به پرده سینما آمد.
مضمون و دستمایه »موسائیان« وام گرفته از قصه های فیلمفارسی دهه چهل و پنجاه است كه وی به ضرب شخصیتهای اصلی و فرعی كش دادن زمان آنرا به خورد تماشاگر بدهد. هرچند پیش از این فرهاد مهرانفر با »چریكه هورام« بهمن قبادی با »زمانی برای مستی اسبها« و حسن یكتا پناه با »جمعه« این وسوسه را به شكل حرفه ای تر و پخته تری به تصویر كشیده اند اما موسائیان بدون توجه به ساختار فیلمنامه و مضمون یك فیلم كوتاه را كه می توانست در بیست دقیقه تمام شود، 90 دقیقه كش می دهد تا پرده سینما را از دست ندهد.
بی تردید »سرزمین آرزوها« به عنوان نخستین تجربه بلند »موسائیان« آغاز خوبی نیست. كافی ست یكبار سكانس پایانی فیلم را دوباره دید و به عمق این آغاز تلخ پی برد. استفاده از نابازیگران ،گویش های محلی و بومی و لوكیشن های بكر از برخی ویژگی های فیلم كوتاه است كه »موسائیان« در »سرزمین آرزوها« نابجا از آنها برای نخستین فیلم بلندش وام گرفته است.
»خسرو سینایی« كارگردان عروس آتش در گفتگو با خراسان:
تعداد بازدید : 1
از حالا آیه یاٌس نخوانیم
نویسنده : احمد صبریان
جناب سینایی! بی تردید جشنواره فیلم فجر در نوزده دوره گذشته مسیر پرفراز و نشیبی را طی كرده و این روند به لحاظ كمی و كیفی در سرنوشت سینمای ایران بی تاثیر نبوده است.
قطعا همینطور است. از آنجا كه جشنواره فیلم فجر هر ساله بنا به سیاستگذاریهای مختلف دست اندركاران سینمای كشور برگزار می شود و این سیاستگذاریها نیز باتوجه به سلایق مدیران متفاوت بوده است تاكنون از نظم و انسجام یكدستی برخورد نبوده است.
به همین دلیل است كه گاه جشنواره ای تمام و كمال بوده و گاه با برخی كاستیها مواجه بوده است. به نظر من اگر سیاست ها و خط مشی ها شفاف، بدور از غرض ورزی و در جهت رشد سینمای ایران باشد جشنواره فیلم فجر می تواند منشا بسیاری از تحولات مثبت در سینمای ایران باشد.
باتوجه به اینكه در جشنواره امسال اكثر فیلمسازان صاحب نام سینمای ایران حضور دارند به نظر می رسد رقابت تنگاتنگی برای بهتر بودن و برگزیده شدن وجود داشته باشد.
البته این اتفاق یعنی حضور بزرگان سینما دریك جشنواره اتفاق خوشایندی است كه همیشه حاصل نمی شود اما خوشبختانه در این دوره شاهد این رویداد خوش هستیم. من معتقدم اگر چه این دوستان در این دوره با آثار خوبشان دركنار یكدیگر حضور دارند اما آنچه رقابت را دشوار و حتی داوری را تحت تاثیر قرار می دهد انعكاس درست و حقیقی سوژه هایی است كه به تصویر كشیده اند باید دید كه آیا آنان توانسته اند از تجربیات گذشته خود برای حضور جدیدشان نهایت استفاده را بنمایند یا نه وامیدوارم كه اینگونه باشد.
شما امسال فیلمی در جشنواره ندارید و مسلما اظهارات بدور از بغض و غرض شما می تواند راهكار خوبی برای ارزیابی یك جشنواره كامل و جامع باشد.
ببینید. این جشنواره هم همانند دیگر دوره ها برگزار می شود، برگزیدگان انتخاب می شوند و سیمرغ ها اهدا می شود اما به نظر من مهم تر از تمامی اینها تاثیری است كه جشنواره فیلم فجر در آینده سینمای ایران دارد. جشنواره فیلم فجر آیینه یكسال تولیدات سینمای ماست اگر این آیینه نتواند بازتاب خوبی از آنچه هست داشته باشد بی تردید فقط به بیلان كاری دست اندركاران و مسئولان اضافه شده است. جشنواره فیلم فجرباید جریان ساز و برآینده سینمای ایران تاثیرگذار باشد. جشنواره ای جامع و كامل است كه علاوه بر نمایش برگزیده ها، امكان نقد و تحلیل درست این آثار را فراهم آورد. اگر صرفا هدف برگزاری یك دوره دیگر هم از این جشنواره مدنظر باشد سینمای ایران امكان رشد و تعالی نخواهد داشت.
تركیب هیئت انتخاب، هیئت داوران و مضامین فیلمها حاكی از این است كه حداقل این دوره از جشنواره فیلم فجر حرفه ای تر و از ضریب اطمینان بیشتری برخوردار است.
البته جشنواره فیلم فجر در بیشتر عمر خود تاكنون این فرصت ها را بخود دیده است اما مهم این است كه ملاك ها و معیارها اصولی ومنطقی برای گزینش بهترین ها مدنظر باشند. فراموش نكنید در دوره های گذشته هم ما فیلمهای خوبی هم داشته ایم كه متاسفانه به دلیل سیاست نادرست آنگونه كه شایسته بوده به حق خود نرسیده اند اما در هر حال باید تابع برنامه ریزی های جشنواره بود و نباید از حال كه فكر می كنم برای قضاوت زود باشد آیه یاٌس خواند.
پیدا و پنهان جشنواره بیستم
گروه ادب و هنر- سالن سینمای مطبوعات نسبت به سالهای گذشته از موقعیت مطلوبتری برخوردار است.
روز اول جشنواره مطبوعاتی ها كمتر حضور داشتند و اكثر منتقدان و دست اندركاران سینما در سینمای مطبوعات حضور داشتند.
خبرنگاران برای پوشش خبری جشنواره از امكانات بهتری نسبت به گذشته برخوردارند.
هنگام نمایش فیلم خارجی »سرزمین هیچكس« دوبار به علت فنی نمایش فیلم با وقفه انجام گرفت و فیلم دو بار از ابتدا تا پنج دقیقه نخست به نمایش درآمد.
زیرنویس فیلمهای خارجی باز هم به روال سابق به هیچوجه خوانا نیست و به علت همخوان بودن رنگ پس زمینه حاشیه فیلم زیرنویس ها این زیرنویس ها به هیچ وجه قابل خواندن نیست.
شلوغ ترین جلسه نمایش فیلم جلسهٌ فیلم »عیسی می آید« ساخته »علی ژكان« بود.
علیرغم سالن مناسب سینمای مطبوعات پردهٌ سینما و صوت و تصویر آن چندان با حجم و ظرفیت سینما هماهنگی ندارد.
نخستین جلسهٌ مطبوعاتی نقد و بررسی كه به فیلم »آرزوهای زمین« اختصاص داشت برگزار شد.
اكثر تماشاگران هنگام نمایش فیلم »سرزمین آرزوها« سالن سینما را ترك می كردند.
پس از نمایش فیلم »عیسی می آید« بازار انتقاد به »ژكان، در جمع حاضر در سالن مطبوعات داغ بود.
فصل پنجم
تعداد بازدید : 1
»مادیان« اتفاق بود؛
»عیسی می آید« فاجعه!
نویسنده : داریوش شهریار
پنج سال دورماندن از سینما فرصت خوبی است كه فیلمساز با استفاده از تجربیات تلخ و شیرین خود بكوشد تا برای بازگشت دوباره اش به عرصه سینما دست پربه میدان بیاید. از ساخت »مادیان« سالها می گذرد وحضور اكثر منتقدان در سیاهه فیلمهای محبوب خویش »ژكان« را با این فیلم درخاطر دارند. امسال با شنیدن خبر ساخت »عیسی می آید« كلی خوشحال شدیم كه بتوانیم این خاطرات خوش گذشته را در لحظه لحظه نماهای فیلم شاهد باشیم. اما دریغ كه »خود غلط بود آنچه ما پنداشتیم« علی ژكان با عیسی می آید ملغمه ای را به سینما آورد كه جز مخدوش كردن كارنامه حرفه ای خود هیچ حاصل دیگری نداشت. چطور می شود در یك فیلم فیلمساز بخواهد گوشه چشمی نشان دهد كه »بله من هم می توانم.« »عیسی می آید« از جنس سینما نیست. سكانس های ابتدایی وصله ناجوری به سینمای جنگ است. سكانس های میانی به ملودرامهای سطحی وآبكی تنه می زند و سكانس های پایانی فیلم نیز آه از نهاد تماشاگر برمی خیزد. گویا ژكان پس از این پنج سال فقط می خواسته فیلمی بسازد كه ایكاش نمی ساخت. تدوین غیرحرفه ای و ناموزون، مضمون سطحی، بازیهای تلویزیونی - كیانیان یك استثناست- موسیقی ناهمخوان و فیلمبرداری كج دار و مریز »عیسی می آید« هیچ نشانی از سینما با خود ندارد. بی تردید ژكان دیگر برایش مهم نیست كه سینمایی باشد و فیلمساز. باید باور كرد كه »مادیان« یك اتفاق بود. اتفاقی كه »سوسن تسلیمی« آن را در كارنامه ژكان ماندگار ساخت. فقط حضور رضا كیانیان و بازی حرفه ای اوست كه تماشاگر را مجبور می كند كه این فیلم را تا پایان تحمل كند. در غیر این صورت جز آنكه بگوییم »ژكان فاجعه آفرید« هیچ چیز دیگر نمی توان گفت. او حتی تكلیف خودش را با تماشاگر كه هیچ با خودش روشن نكرده است و این نهایت تاسف برای فیلمسازی است كه تابحال كورسوی امید به او بود هرچند معتقدم با »سایه به سایه« باید این پرونده مختومه اعلام می شد. آقای ژكان! خودتان بگویید »عیسی می آید« در چه ژانری از سینمای ایران قرار می گیرد؟ و اگر »رضا كیانیان« نبود باچه ادویه ای فیلمتان را می ساختید. »ژكان« فیلم نساخته بلكه فیلم پخته است. باور ندارید وعده مان هنگامی كه نام ژكان را پس از جشنواره بر سر در سینماها دیدید.
جشنواره تئاتر فجر با اعلام برگزیدگان بیستمین برگ خود را ورق زد
هیئت داوران بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روز جمعه برترینهای این دوره در بخشهای مختلف را اعلام كرد. به گزارش ایرنا هیئت داوران جایزه اول موسیقی صحنه »دریایی از شراب«، »بی تا قریشی« از شاهین شهر، جایزه دوم به »هویی« ازاندیمشك و جایزه سوم به »سهراب بختیار رنجبر« به خاطر نمایش »سبز سهراب سرخ« ازاردبیل اهداء شد.
جایزه اول طراحی صحنه شب نشینی در جهنم »سیامك احضایی«، جایزه دوم به سبز سهراب سرخ »كریم عظیمی« از اردبیل و جایزه سوم به شهرزاد حوارالهویزه »لیلا طاهرپسند« ازشهرستان لار اهدا شد.
هیئت داوران همچنین با اهداء لوح سپاس به همراه سه سكه بهار آزادی به طراح صحنه نمایش »محاله فكر كنید اینجوری هم بشه« به ناصح كامكاری از وی قدردانی كرد.هیئت داوران از»مژده مشیری« بازیگر نمایش »تلفن مشترك« نیز تقدیر بعمل آوردند.جایزه سوم بازیگر زن به »نمایش رقص روی لیوان، »شراره منصورآبادی« از شیراز، جایزه دوم به نمایش »رازها و دروغها«، »پانته آ بهرام« و جایزه اول بازیگر زن به »سیما تیرانداز« بازیگر نمایش »محاله فكر كنید اینجوری هم بشه« اهدا شد.هیئت داوران از بازیگری محمدرضا زندی از كرمانشاه به خاطر بازی در نمایش فصل مادربزرگ تقدیر بعمل آورد.
جایزه سوم بازیگر مرد به »فرهاد اصلانی« به خاطر بازی در نمایش »پچ پچ های پشت نبرد« و »مجید امیری« به خاطر بازی در نمایش »داروگیر پهلوان« از قم، جایزه دوم به خاطر بازی در نمایش »پائیز« به »امیر جعفری« از تهران و جایزه اول به خاطر بازی در نمایش »سبز سهراب سرخ« به »داور فرمانی« از اردبیل اختصاص یافت.
هیئت داوران از كارگردان نمایش »دریایی از شراب«، »امیر ناصری نیا« تقدیر بعمل آورد.
جایزه سوم كارگردانی به كارگردانی نمایش »پائیز«، »نادر برهانی مرند« از تهران، جایزه دوم كارگردانی به كارگردان نمایش »سبز سهراب سرخ« از اردبیل و جایزه اول كارگردانی به ندا هنگامی از اراك كارگردان نمایش اژدهاك اهدا شد.
همچنین از »داریوش رعیت« به خاطر نمایش »حاشیه ای بر خسروشیرین« تقدیر بعمل آورد. جایزه سوم نمایشنامه نویس به »زهرا نجف پور« بخاطر نمایشنامه »یك كاسه نذر« از كاشمر، جایزه دوم نمایشنامه نویس به »نادر برهانی مرند« از تهران به خاطر نمایش »پائیز« و جایزه اول نمایشنامه به خاطر نمایشنامه »سبز سهراب سرخ« به »محمد باقر بنایی« مقدم از اردبیل اهدا شد.هیئت داوران »جایزه ویژه« خود را بخاطر لطافت و صداقت و استفاده مناسب صحنه ای از عناصر بومی و محلی در نمایش »بانوی سمنگان« لوح سپاس خود را به همراه پنج سكه بهار آزادی به گروه نمایش یاسوج اهداء كرد.همچنین به اتفاق آراء به خاطر نگاه ویژه به ادبیات كهن ایرانی و كاربرد قابل ملاحظه و دراماتیك آن و اجرای سهل و مرتبط با نیاز متن با اهداء تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ده سكه بهار آزادی نمایش »سبز سهراب سرخ« از اردبیل را به عنوان كار برگزیده بخش مسابقه بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی كرد.هیئت داوران بیستمین جشنواره بین المللی فجر متشكل از دكتر محمود عزیزی، داود رشیدی، پری صابری، ایرج راد، دكتر فرشید ابراهیمیان بود.
جام جم - راسل رابرتز مسئول موزه ملی عكس از هنردوستان انگلیسی خواست به یاری چهره ها و شخصیت های فرهنگی - هنری كشور بشتابند.
حیات نو - مدیر عامل خانه هنرمندان ایران به دلیل سفارش پزشكان از سمت خود استعفا كرد.
آفتاب یزد - اتحادیه سازندگان فیلم های سینمایی ژاپن اعلام كرد كه در سال 2001بیش از 163 میلیون نفر برای دیدن فیلم به سینماهای این كشور رفته اند.
نوروز - به دلیل كاهش اخذ آگهی های تبلیغاتی و كاهش شمار توریست های بازدید كننده از پارك های شركت والت دیسنی این كمپانی با ركود اقتصادی مواجه شده است.
دولت چین به شهروندان هم امكان ساخت فیلم داد
چین قوانین جدیدی برای تسهیل شرایط كار تهیه كنندگان مستقل ایجاد كرده است. براساس این قوانین از این پس برای شهروندان چینی امكان مشاركت در تولید و ساخت فیلم وجود خواهد داشت. پیش از این فیلم ها تنها به مدیریت شمار كمی از استودیوهای فیلمسازی كه تحت حاكمیت دولت قرار داشت ساخته می شد. تهیه كنندگان امیدوارند قوانین جدید نقش مهمی در احیاء بازسازی روند صنعت فیلمسازی كشور چین داشته باشد.
»هارولد راسل« درگذشت
»هارولد راسل« تنها بازیگری كه بخاطر یك فیلم موفق به دریافت دو اسكار شد در سن 88 سالگی درگذشت. وی بخاطر ایفای نقش در فیلم »بهترین سالهای زندگی ما« موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مكمل و همین اسكاری ویژه شد.
علی ژكان: جشنواره چون یك عرصه ای برای رقابت و تفاهم است در آن شركت می كنم
جشنواره در طول سال های گذشته سعی كرده خودش را تصحیح كند و به یك استاندارد جشنواره ای برساند. علی ژكان كارگردان فیلم »عیسی می آید« كه فیلم او در بخش مسابقه سینمای ایران اكران شد در خصوص جشنواره به خبرنگار ایسنا گفت: احساس من در مورد جشنواره های گذشته به لحاظ این كه از جشنواره چهارم با اولین فیلم من برخورد خوبی نشد، طبعاً یك حس مثبتی نسبت به این جشنواره در طول سال های گذشته نیست. وی گفت: از چند سال گذشته جشنواره فیلم فجر تبدیل شد به یك جشنواره بین المللی فیلم فجر كه تحت این عنوان انتظار می رود در این اندازه و استاندارد حركت كند از جلمه تركیب انتخاب و به اصطلاح هیئت داوران كه تنها در بخش بین الملل چند داور خارجی داریم. علی ژكان با بیان این كه جشنواره فراز و نشیب های مختلفی داشته است، افزود: اگر یك مدیریت متداول و با ثبات در برنامه ریزی جشنواره حاكم شود در واقع از این گوناگونی هر سال جشنواره رهایی پیدا می كنیم و با جشنواره ای كه در شكل كلی با ثبات است، روبرو خواهیم شد.
همراه با جشنواره بیستم - بخش مسابقه بین الملل
نویسنده : گروه ادب و هنر
قول
فیلم »قول« ( The pledge) محصول آمریكا 2001 در 123 دقیقه در بخش مسابقه بین الملل بیستمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در می آید. این فیلم به كارگردانی »شون پن« و نویسندگی جرزی كرومولوفسكی، ماری اولسون، كرومولوفسكی در جشنواره كن 2001 نیز شركت داشت. داستان این فیلم درباره جری بلك (jerry Black) پلیس جنایی نوادا 7 است كه در روز بازنشستگی برای آخرین بار به دفتر كار خود می رود تا میهمانی كه برایش ترتیب داده اند شركت كند.دوستانش به عنوان هدیه بلیت هواپیمایی به مقصد سواحل مكزیك به او می دهند تا به رویایی همیشگی اش، ماهیگیری در این سواحل، جامه عمل بپوشاند. اما در مواجهه با خبر دختری 8 ساله كه در كوهستان پوشیده از برف كشف شده، او نمی تواند پا پس بگذارد و برای دادن خبر این واقعه تلخ به خانواده مقتول پیش قدم می شود. مادر داغ دیده از او می خواهد تا عاملین جنایت را بیابد. اما جری چگونه و به چه قیمتی به قول خود عمل می كند؟
دكتر مسجد جامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: هنرمندان بسیجی، گروه های اجتماعی پیشرو هستند
دومین همایش هنرمندان بسیجی با حضور دكتر مسجد جامعی و جمعی از هنرمندان و افراد نخبه و برجسته كشور به كار خود پایان داد در این همایش دو روزه برترین ها در هر رشته هنری، جوائز خود را از دست وزیر ارشاد دریافت كردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی نیروی مقاومت بسیج، دكتر مسجد جامعی گفت: هنرمندان بسیجی گروه های اجتماعی پیشرو هستند و این گروه ها می توانند منشاٌ تحول در حوزه هنر و فرهنگ جامعه باشند.
چون ذات هنر در مهربانی است و این همان پیام بسیج است این وصف و بیان در صورت های مختلف شكل پیدا می كند، چون بسیج و هنرمند می توانند و باید نسبت نزدیكتری داشته باشد.
احمد مسجد جامعی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با بیان این مطلب گفت: فصل فعالیت های هنری در بسیج بسیار گسترده شده است و لذا باید این گستردگی رنگ كیفیت و ارتقا نیز بگیرد.
وی افزود: برگزاری كلاس ها و كارگاه های آموزشی و همایش ها می تواند باعث بالا بردن ظرفیت های هنری در كشور شود.
ضرورت امروز ما در حوزه های هنری و فرهنگی است. مسجد جامعی اظهار داشت: دانستن مكاتب و مفاهیم مختلف می تواند ظرفیت های هنری هنرمندان بسیجی را ارتقا بخشد.
چون بسیج یك تفكر هنرمندانه است و همین هنر به معنای زیبایی و زیبایی شناختی است.
معاون رییس جمهوری: سینمای امروز، افتخار ماندگار ملت ایران است
معاون حقوقی و پارلمانی رییس جمهوری گفت: سینمای امروز، افتخار ماندگار ملت ایران است، سینما نام ایران را در سراسر جهان پر آوازه كرد. حجت الاسلام سید محمد علی ابطحی جمعه شب درآیین گشایش بیستمین جشنواره فیلم فجر در شیراز افزود: هنگامی كه در سراسر دنیا فیلم ایرانی مورد تشویق قرار می گیرد و صدها دست به نشانه تقدیر از سینماگر ایرانی نواخته می شود، فرزندانی كه به عظمت ایران می اندیشند، احساس شادمانی می كنند. به گزارش ایرنا وی گفت: همواره در تاریخ، عظمت از آن كسانی است كه وقتی شكوه را می بینند، به یاد شكوه آفرینان اولیه باشند.
معاون حقوقی و پارلمانی رییس جمهوری گفت: سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی راه سختی را طی كرده تا این افتخار نصیبش شده است و این نتیجه زحمات اهالی سینما بود كه با آرامش و صبر، سینما را به وضع افتخار آفرین امروز رساندند.
ابطحی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی كار سینمایی را طوری شروع كردیم كه یك قهر مذهبی با سینما وجود داشت، در ابتدا از سینما در كنار مشروب فروشی ها و تماشاخانه ها یاد می شد كه هنوز این روحیه اهالی فرهنگ را آزرده می كند.
وی گفت: اینكه سینما باید در كنار دیگر مراكز، در ایام سوگواری تعطیل شود، كاری درست نیست زیرا سینما باید به عنوان مركز فكر و اندیشه در این ایام به كار خود ادامه دهد.
وی افزود: سینماگران در ابتدا فشارهای زیادی را تحمل كردند، اتهامات زیادی را به جان خریدند ولی ماٌیوس نشدند چون مردم با آنان بودند.
ابطحی گفت: در حركت اصلاحات، نقش و جایگاه هنرمندان قابل توجه است، در جامعه ای كه می خواهد راه خود را با روش سیاسی طی كند باید بر نقش هنرمندان تاٌكید كرد.
بخش بانوان هفدهمین جشنواره موسیقی فجر در تالار فرهنگ برگزار می شود
نوای موسیقی بخش بانوان هفدهمین جشنواره موسیقی فجر كار خود را از 17 بهمن ماه به مدت یازده روز در تالار فرهنگ آغاز می كند. »فریبا میوه ور« مسئول بخش بانوان جشنواره موسیقی فجر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: از 26 گروه موسیقی بانوان متقاضی شركت در این بخش از جشنواره، 14 گروه موسیقی سنتی، محلی، كلاسیك توسط هیئت داوران و كارشناسان موسیقی برگزیده شده اند. وی ادامه داد: بخش بانوان هفدهمین جشنواره موسیقی فجر با حضور چهار گروه از بانوان پیشكسوت موسیقی و 10 گروه جوان از استانهای تهران، تبریز، اصفهان و كردستان شركت دارند.
گروه تبنور »شمس« در هفدهمین جشنواره موسیقی فجر برنامه اجرا می كند
گروه موسیقی سنتی تنبور »شمس« به سرپرستی »كیخسرو پور ناظری« در هفدهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر دو برنامه اجرا می كند.
»كیخسرو پور ناظری« روز شنبه در گفتگو با »ایرنا« گفت: برنامه های این گروه در سه بخش اجرای »تنبور« و »فارسی« و »كردی« روزهای 19 و 26 بهمن در تالار وحدت و سالن میلاد اجرا می شود. به گفته وی، موسیقی تنبور شامل قطعات »آنسو مرو« و »الاویسی« ساخته »طهمورث پور ناظری« با استفاده از اشعار مولانا است.