داریوش مهرجویی
پرچمدار داوران باران شد
داریوش مهرجویی، به عنوان رئیس هیئت داوران دومین جشنواره فیلم باران انتخاب شد.
دومین جشنواره فیلم باران با موضوع »زن در عرصه سینما«، از 23 تا 29 آذر ماه در خانه هنرمندان ایران توسط خانه سینما گران جوان و با همكاری مركز امور مشاركت زنان نهاد ریاست جمهوری برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم باران، » ایرج كریمی« و »مرضیه برومند« با مهرجویی در كار داوری و ارزیابی فیلم های بخش مسابقه همكاری می كنند.
❊ معاون فرهنگی- هنری دفتر برنامه ریزی امور فرهنگی وزارت آموزش و پرورش: همایش های ادبی عامل رشد قدرت ابتكار دانش آموزان است.
❊ نظام الدین كیایی (رئیس انجمن صدابرداران): آن هنرمندی كه به مجلس رفت، دیگر هنرمند نیست.
❊ كامران قدكچیان (كارگردان): كاستن از تشویق ها، كیفیت كاری ما را ضعیف می كند.
❊ میرسپاسی (تدوین گر): اگر تصور كنیم جشنواره ها می تواند در بهبود فیلم موٌثر باشد، در اشتباهیم.
❊ رئیس كمیسیون هنری سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران: مدیران فرهنگی باید از میان نخبگان هنر انتخاب شوند.
❊ وكیل »فرهاد«: من و همسر مرحوم »فرهاد« از پیشنهاد خانه موسیقی برای برگزاری بزرگداشت بی اطلاع هستیم.
❊ عبدا... اسكندری (چهره پرداز): جوایز جشنواره فیلم فجر نه هویت جمعی دارند نه هویت شخصی.
❊ عبدا... باكیده به زودی ساخت سریال »نقش بر آب« را برای شبكه اول سیما آغاز می كند.
❊ جایزه ویژه مسابقه بین المللی كاریكاتور تركیه به فخرالدین دوست از ایران اهدا شد.
❊ »ABC« ساخته كیارستمی در سینماهای آمریكا به نمایش درآمد.
❊ دو گروه موسیقی خارجی از دهم تا سیزدهم آذرماه در تالار وحدت برنامه اجرا می كنند.
❊ آثار دو عكاس نیشابوری به جشنواره بین المللی فرانسه راه یافت.
❊ »دختر شیرینی فروش« درصدر پرفروش ترین فیلمها در سینماهای تهران قرار گرفت.
❊ شمس لنگرودی (شاعر): موزه های شخصیتی، به شكل اساسی در كشور ما قوام نخواهد یافت.
آتیلا پسیانی
زنگ پایان را می نوازد
شكیبا-نمایشگاه بزرگ »هنر جدید امروز« در محل موزه هنرهای معاصر تهران پایان می یابد.سعید الهی مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران با اعلام این خبر به خراسان افزود: این نمایشگاه از دهم مهر ماه سال جاری با شركت 56 اثر ملهم از جریان های نوگرای هنری دنیا از 60 هنرمند ایرانی همچون عباس كیارستمی، حسین خسروجردی ، بهمن جلالی، ابراهیم حقیقی، شاهرخ خواجه نوری ، شیرین نشاط و... در معرض دید عموم بوده است.در روز پایانی نمایشگاه هنر جدید» آتیلا پسیانی« هنرمند تئاتر و سینما، اثر »پرفورمانس آرت« خود را با عنوان»بازی در گالری« كه به صورت فرمالیستی و در هماهنگی با هنرهای تجسمی در قالب بداهه سازی شكل گرفته است ساعت 45/15 در فضای هشتی و سایر گالری های موزه اجرا خواهد كرد. گروه تئاتر »بازی« متشكل از هنرمندانی چون فاطمه نقوی ، امید عباسی، سیروس همتی، بابك حمیدیان و ستاره و خسرو پسیانی است كه در این اثر
آتیلا پسیانی را همراهی می كنند.شایان ذكر است نمایشگاه»هنر جدید« در قالب هنر ویدئو، عكس، صدا، مفهومی، چیدمان و ... طی مدت اخیر با استقبال بسیار گسترده ای از سوی علاقه مندان به ویژه اساتید و دانش پژوهان رشته های هنری كشور روبرو بوده است.
دكتر منوچهر حقیقی، استاد دانشكده ادبیات دانشگاه تهران:
تعداد بازدید : 0
جهان مكتب جدید ادبی را تجربه می كند
نویسنده : احمد صبریانsabriyan@yahoo.com
در كشوری كه ادبیاتش بیش از سایر جنبه های فرهنگی و هنری آن اعتبار ملی و جهانی داشته است، جز این انتظاری نیست كه هنوز هم نام ادبیات ایران در كنار ادبیات سایر ملل بدرخشد و همانند سینمای این مرز و بوم، هر كجای این عالم از شعر و داستان سخن می رود، نام چند اثر ارزمند فارسی هم زینت آرای آن باشد. چرا آنگاه كه جوایز معتبر ادبی در جهان اعطا می شود، سالهاست برای ایران از این نمد كلاهی نبوده است؟ این نیست مگر اینكه ما خود در این یكصد ساله اخیر، آنچنان كه باید و شاید حرمت و اعتباری برای ادبیات قائل نبوده ایم. این را گفتیم تا بگوییم اگر این روزها می شنویم برخی محافل و مراكز ادبی، جوایز سالیانه، برای شعر و داستان در نظر گرفته اند خود نشان از آن دارد كه قطعا خیلی های دیگر هم هستند كه می كوشند بلكه این »زمان از دست رفته« را جبران كنند.از این روست كه چندی است سخن از جهانی شدن ادبیات می رود و اینكه چرا امروز در آن پایگاه و جایگاه در خور نیستیم و از آن جمله است توجه جدی به ادبیات داستانی كه سهم در خوری از ادبیات معاصر را شامل می شود.گروه ادب وهنر
كیفیت و كمیت داستان نویسی ایران روبه دگرگونی است، زیرا حوادث سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی- هنری دو دهه اخیر از جمله انقلاب، جنگ و سپس باز شدن فضای رو به توسعه سیاسی به غنای شكلی و تنوع مضمونی در داستان نویسی ایران كمك كرده است. »دكتر منوچهر حقیقی« استاد دانشكده ادبیات دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خراسان با اعلام این مطلب می گوید: بی تردید ترجمه تعداد قابل توجهی از آثار مهم ادبی و طرح پرسش ها و پاسخ های گوناگون ساختار شناسانه در رونق بخشیدن به جلسات نقد و بررسی ادبی درمیدان دادن به علاقه مندان نقد ادبی تاثیر بسزایی دارد. وی در مورد مقطع خیزش ادبی ایران می افزاید: در خصوص دوران شكوفایی ادبیات داستانی و به طور كلی علوم انسانی نمی توان با قطعیت نظر دارد. به عقیده من به رغم عقب ماندگی ها و كاستی های مشهود در برخی زمینه ها ، روند داستان نویسی ایران فاصله چندانی از داستان نویسی جهان ندارد. زیرا امروزه در جهان در عرصه های ادبیات، سیاست، اقتصاد و هنر خلاء محسوسی پدید آمده است. دكتر حقیقی با اشاره به مسئله مدرنیته و فرم های مختلف پست مدرن در ادبیات داستانی اظهار می دارد: برخی محافل و مجامع ادبی با طرح این مكاتب به مقابله با آنها برخاسته و به نوعی آن را پس زده و بدان اهمیت چندانی نمی دهد، در حالیكه آثار منتشر شده از نویسندگان روز اروپا، آمریكا و آسیا نشان از شكل گیری مكتب جدید ادبی دارد. وی می گوید: اكنون نویسندگان ما در عرصه ادبیات داستانی تلاش می كنند تا با برداشت های جدید خود از زندگی وساز وكار نو بنویسند.دكتر حقیقی در پاسخ به پرسش خراسان مبنی بر رابطه میان ادبیات و جریانات روز اجتماع می گوید: روند داستان نویسی در ایران افت و خیزهای فراوان داشته است و مسئله ای كه دراین روند تاثیر بسزایی داشته و دارد مسئله سیاست است. به گمان من هیچ بخش هنری به اندازه داستان از شرایط سیاسی واجتماعی خودش متاثر نیست. وی با خاطرنشان ساختن اینكه ادبیات همواره تحت اعمال نظرهای سیاسی بوده است می گوید: یكی از دلایل مهم افت و خیزش ادبیات داستانی ایران نیز همین تاثیرپذیری از شرایط جامعه است. ادبیات انسانها را از درون و به طور ناخودآگاه تغییر می دهد. بدین معنا هنگامی كه نقش اجتماعی یا سیاسی پیدا می كند سیاستمداران و قدرتمداران نمی توانند این تغییرات را تحمل كنند. دكتر حقیقی موقعیت كنونی داستان نویسی ایران را خوب دانسته و تصریح می كند: ما اكنون در فضای به نسبت بازتری قرار داریم. فضایی به وجود آمده است كه داستان مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است ، مراكز مهمی جلسه های نقد و بررسی داستان برگزار می كنند، چند جشنواره داستانی و جایزه ادبی داریم و كتابهای ادبی مورد نقد قرار می گیرند. در واقع جامعه ای پویا و فعال است كه در آن هم خلاقیت و هم نقد خلاقیت وجود داشته باشد.وی روند پردازش نویسندگان ادبی به مسائل روز را مناسب توصیف كرده و می گوید: از سال 75 به بعد، رمان های ادبی زیادی داریم كه به مسائل زندگی، اجتماع و فرهنگ ایرانی پرداخته و جریان های روز در این آثار متبلور شده است. امروزه نویسندگان ما به زندگی شهری رویكردی تازه دارند كه برخی اوقات این رویكرد می تواند در یك شكل هنری ماندگار باشد. دكتر حقیقی با بیان اینكه درعرصه ادبیات نمی توان چیزی را مطلق دانست می افزاید: در ادبیات داستانی ما چیزی به نام فرازمانی و فرامكانی نداریم.اكثر نویسندگان ما در رویكرد به مكاتب ادبی دچار نوعی پارادوكس شده اند بدین معنا كه یا گرفتار مكاتب ادبی می شوند یا در مقابل آنها جبهه می گیرند. اما باید دانست كه مقابله با مكاتب و سبك ها، ادبیات را از خلاقیت باز می دارد.هر چند در مقابل شیفتگی و علاقه افراطی و كپی برداری هم می تواند بازدارنده باشد. اما نگاه منصفانه، منتقدانه و هوشیارانه به این جریانات و مكاتب ادبی جهان بی تردید می تواند برای نویسندگان كارساز باشد.
71 فیلم كوتاه نماینده سینمای دفاع مقدس شدند
صبریان- فیلم های كوتاه نهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس معرفی شدند. ستاد خبری نهمین جشنواره سراسری فیلم دفاع مقدس با اعلام این خبر به خراسان افزود: هیئت انتخاب این جشنواره متشكل از سید جواد هاشمی، مهدی عظیمی، سید احمدمیرعطایی، سید حمید طباطبایی، محسن قیصری، كامران ملكی و علی اكبر قاضی نظام از میان 238 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره 71 فیلم را برای بخش مسابقه فیلمهای كوتاه انتخاب كردند.بر اساس این گزارش از میان این 71 اثر پذیرفته شده 26 اثر در بخش فیلم كوتاه، 22 فیلم در بخش مستند، 14 فیلم در بخش سریال تلویزیونی و سینمایی تلویزیونی و 9 فیلم در بخش ویدئوكلیپ به رقابت با یكدیگر خواهند پرداخت.نهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس از 18 تا 21 آذرماه جاری در مشهد برگزار می شود.
حیات نو- علیرضا عصار و فواد حجازی این روز ها مشغول تهیه یك آلبوم موسیقی با مضمون عاشورا و واقعه كربلا هستند.
ایران- برندگان جایزه ملی كتاب آمریكا معرفی شدند.
آفتاب یزد- هزینه بازسازی كامل مجسمه های بودا 50 میلیون دلار تخمین زده شد.
بدون تمبر
نویسنده : سینا
سینمای امروز ایران هم آسیب شناسی می شود. نخستین همایش آسیب شناسی سینمای امروز ایران با هدف طرح و بررسی معضلات ومشكلات اصلی سینما نیمه دوم آذرماه درتهران برگزار می شود. مدیر روابط عمومی این همایش به خراسان گفت: این همایش با ارائه 19 مقاله با موضوع سینما و برپایی میزگردهای تخصصی با موضوعاتی چون (الگوهای رشد سینمای ملی، جشنواره های جهانی و سینمای ملی، اكران و نمایش فیلمهای خارجی، ابتذال و مصداقهای آن در سینما) سینما بودن یا نبودن برگزار می شود.
منصور حلاج را شناختند. در راستای آشناكردن قشر جوان با زندگی منصور حلاج جلسه ای با حضورناصر هاشم زاده هریسی (استاد فلسفه و عرفان) در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد. جلال اسعدی مدیر روابط عمومی منطقه »سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران« با اعلام این خبر به خراسان گفت: در این جلسه هاشم زاده اظهار داشت: حلاج گشادگی سینه نداشته و ظرفیت درونی وی كم بوده است. مانند لیوانی كه تا كمی در آن آب بریزی سرریز می شود و او صریحا سرریز از باده الهی گفت »ان الحق« شایان ذكر است این برنامه با همكاری سازمان غیر دولتی جوانان (خانه خوبان) و مدیریت فرهنگسرای انقلاب برگزار شد.
خانواده سینما با هم افطار كردند. ضیافت افطار بنیاد سینمایی فارابی با حضور معاون امور سینمایی وسمعی و بصری وزارت ارشاد و فعالان عرصه سینما شنبه شب درهتل لاله تهران برگزار شد. به گزارش بنیاد فارابی در این مراسم از تهمینه میلانی، لیلا حاتمی و هدیه تهرانی كه در ماه های گذشته موفق به كسب جایزه شده اند، تقدیر شد.
حسن اصغری:
تعداد بازدید : 0
در تاریخ بیهقی هم داستان كوتاه وجود دارد
باور ندارم كه رمان و داستان كوتاه كاملاً اختراع نویسندگان غرب باشد و در آثار ادبی خودمان این شكل روایی وجود نداشته باشد.اگر با تعمق به آثار ادبی گذشته مان نگاه كنیم، در باورمان تجدید نظر خواهیم كرد.حسن اصغری- داستان نویس-كه با (ایسنا) گفتگو می كرد، در این باره افزود:
متأسفانه عده ای از نویسندگان هم دوره خودم و اكثریت نویسندگان دوره جدیدتر، اصلاً با آثار فرهنگی كشورشان بیگانه شده اند.آنان فقط به آثار ترجمه و زبان ترجمه ای قناعت می كنند و از زبان غنی روایی فارسی یكهزار ساله كشورمان غافل هستند. ترجمه آثار داستانی خارجی، كمك زیادی به نویسندگان ما می كند؛ اما داستان نویسان جوان ما، نباید فقط به آثار داستانی ترجمه شده قناعت كنند.نویسنده »عاشقی در مقبره« با اشاره به تاریخ بیهقی، یادآور شد: یك داستان كوتاه در كتاب تاریخ بیهقی است كه كاملاً با تعریف هنرشناسان امروزی درباره شكل و ساختمان داستان كوتاه، مطابقت دارد.می توان اسم بیهقی را از روی آن داستان برداشت و اسم كتاب را هم حذف كرد؛ در این صورت، خواننده اگر قبلاً كتاب بیهقی را ندیده یا نخوانده باشد، خواهد گفت كه یك داستان پرجاذبه امروزی را خوانده است.
نمای دور
نویسنده : گروه ترجمه-جلال زائی
آلمان »هیچ جا در آفریقا« را به اسكار می برد
فیلم »هیچ جا در آفریقا« كه تاكنون چندین جایزه را بخود اختصاص داده به عنوان نماینده سینمای آلمان به بخش اسكار بهترین فیلم خارجی ارائه شده است.
این فیلم كه بر اساس رمانی از »استفان زویك« ساخته شده درباره یك خانواده آلمانی است كه در سال 1938 از آلمان تحت تسلط نازیها گریخته و به آفریقا فرار می كنند و در آنجا برای شروع دوباره زندگی مجبور به مقابله با مشكلات بسیاری می شوند.»هیچ جا در آفریقا« به كارگردانی كارولین لنیك ساخته شده و فیلمبرداری آن در كنیا انجام شده است.
جشنواره فیلم آمریكای لاتین: 400 فیلم
بیش از 400 فیلم از سینمای جهان در جشنواره فیلم آمریكای لاتین كه در هاوانا گشایش خواهد یافت، بنمایش درمی آیند.بر اساس این گزارش، این جشنواره از 10 دسامبر به مدت 10 روز به همت انستیتو فیلم كوبا بر پا می شود.
قرار است در این دوره فیلم هایی از سینمای مكزیك، برزیل، آرژانتین و كوبا در بخش مسابقه این دوره به نمایش درآیند.
خواب سفید در زمان بهتری می توانست اكران شود
خواب سفید به كارگردانی حمید جبلی كه همزمان با ماه مبارك رمضان اكران آن آغاز شده، تا تاریخ 24 آبان ماه 26 میلیون تومان فروش كرد.
مجید مدرسی تهیه كننده این فیلم به ایسنا گفت: اصولاً در سال های اخیر كه ماه رمضان مصادف با فصل سرما است فروش فیلم ها خوب نبوده و طبیعتاً به زمان اكران فیلم كه برگردیم زمان خوبی انتخاب نشده است، یعنی این فیلم در زمان بهتری با حمایت های بیشتری می تواند اكران شود.
وی در ادامه ضمن اشاره به عدم فروش مناسب فیلم، گفت: به دلیل هزینه های پخش فیلم من مجبور شدم، جلوی تیزر فیلم را بگیرم، چون نگران هستم كه هزینه های بیشتری تحمیل شود و این فیلم در بازده سرمایه نتواند جواب دهد.
مجید مدرسی گفت: من به عنوان تهیه كننده با این زمان پخش موافق نبودم ولی تابع یكسری ضوابط و مقررات كه در شورای صنفی نمایش ثبت شده، ما نمی توانیم با توجه به میل خودمان عمل كنیم و فیلم پخش نشود بلكه تابع مقررات ،فیلم را در این زمان پخش كردیم.
مدیر گروه نمایش دانشكده هنرهای زیبا:
تعداد بازدید : 0
این كار ساده نیست
تعریف و محدود كردن سینمای ملی امكان پذیر نیست ولی نتایج آن باید بر فرهنگ استوار باشد.
»دكتر محمد باقر قهرمانی« (مدیر گروه نمایش دانشكده هنرهای زیبا« با اعلام این مطلب در خصوص گنجاندن مباحثی چون دینداری، وطن دوستی و آزادی خواهی در سینمای ملی گفت: وقتی به سینما می پردازیم و مقوله های ارزشی و دینی در سینما شكل می گیرد نوع داستان، تم و اندیشه داستان برای ما مهم می شود. اگر فیلمی به یكی از ارزشهای دینی بپردازد مثل صداقت در گفتار و كردار، امانتداری و ... این جنبه دینی و معنوی است. به گزارش ایسنا وی تصریح كرد: ما از چند لایه مذهب را با معنویت در فیلم هایمان نشان داده ایم. نخست با پیروی از دستوارت فقهی - اسلامی در كارها، مثل اینكه زن حجاب دارد. روابط انسانها و نتیجه گیری نهایی فیلم هم نشانگر معنویت یا پیامی است كه در كارها وجود دارد. مدیر گروه نمایش دانشكده هنرهای زیبا درباره سینمای ملی و موٌلفه های آن گفت: از چند مقوله می توان به این موضوع نگاه كرد. ابتدا مقوله جغرافیایی و افرادی كه در آن كشور زندگی می نمایند و دیگر افرادی كه از فرهنگ آن كشور استفاده می كنند. لذا تعریف و محدود كردن سینمای ملی كار ساده ای نیست. تعریف سینمای ملی و سینمای دینی در بعد زمانی عوض می شود.
وی افزود: البته ما می توانیم فیلم خوب اسلامی داشته باشیم كه جزو سینمای ملی ما نیز نباشد، چون در خارج ایران ساخته شده است. یا در خصوص شخصیت های یك كشور، مثل فیلم »گاندی« كه ساخته انگلستان و آمریكا است و به هیچ وجه جزو سینمای ملی هند به حساب نمی آید. سینمای ملی باید ریشه در این خاك داشته باشد و از آدمهای این خاك نشاٌت گرفته باشد و منعكس كننده فرهنگ ما باشد.
مدیر گروه نمایش دانشكده هنرهای زیبا دربارهٌ میزان رعایت موٌلفه های سینمای ملی در ایران گفت: بالاخره هنر دراماتیك كه در سینما شكل می گیرد آیینه اجتماع است.
قهرمانی، شركت فیلمهایی از نوع سینمای ملی را در جشنواره ها مثبت خواند و افزود: اینكه سینمای كشور ما در سراسر جهان نشان داده می شود و مورد استقبال قرار می گیرد مثبت است. بعضی ها بر این عقیده اند كه فیلمهایی در جشنواره ها مورد توجه قرار می گیرند كه به فقر كشور می پردازند و ممكن است تاٌثیر سویی بر كسانی كه با آن كشور آشنا نیستند، بگذارد، به هر حال این فیلمها افتخاراتی برای كشور كسب كرده اند و كسانی كه به این فیلمها نگاه می كنند فقط آن فضا در ذهنشان باقی نمی ماند و بهتر از فیلمهایی است كه توسط غیرایرانی ها در مورد ایران و با اهداف دیگری ساخته می شود.
وی تصریح كرد بعد از انقلاب توجه به ایران زیاد شده است و می خواهند بدانند این چه كشوری است كه چنین انقلابی در آن روی داده است و چه تاٌثیراتی بر آن گذاشته است. ایرانیان چگونه آدمهایی هستند و این موضوع را می خواهند از قالب این داستانها و فیلمهای در حال اكران پیدا كنند. ارتباط عاطفی و روابط ما در این فیلمها برایشان جذاب خواهد بود. اینكه ما در زندگی به كوچكترین چیزها ممكن است معنای خاصی ببخشیم و نمود انسانی كه در این فیلمها وجود دارد و برگرفته از فرهنگ ماست، ا زطریق این فیلمها منعكس می شود و انسان ساز است. با دیدن تلاشی كه در »بچه های آسمان« روی می دهد در واقع شاهد انسان سازی هستیم.