پروانه معصومی در گفت وگوی اختصاصی با خراسان:
تعداد بازدید : 1
سینما مرا فراموش کرده است
نویسنده : مریم ضیغمی
«پروانه معصومی» سال ۱۳۲۳ در تهران متولد شد. او تحصیلاتش را در دانشکده زبان های خارجی دانشگاه شهید بهشتی گذراند. هم چنین به مدت ۳ سال در کشور آلمان در رشته علوم سیاسی ادامه تحصیل داد. نخستین بار در سال ۱۳۵۰ در فیلم کوتاه «سفر» به عنوان بازیگر ظاهر شد. پس از آن در ادامه حرفه بازیگری اش در فیلم ها و سریال های متعددی ایفای نقش کرد. در حال و هوای روز مادر تصمیم داشتیم گفت وگویی با یکی از مادران هنرمند کشورمان انجام دهیم. در این میان افراد مختلفی را گزینش کردیم و در نهایت تصمیم گرفتیم با «پروانه معصومی» که همیشه پاسخ گوی سوالاتمان هست، صحبت کنیم زیرا نقش های مادرانه و ماندگاری در سینما و تلویزیون دارد.
به مناسبت روز مادر با «پروانه معصومی» تماس گرفتیم که ایشان به ما گفت که به تازگی بازی اش در فیلمی تلویزیونی به مناسبت روز مادر به پایان رسیده است و هم اکنون در منزلش در روستای بسیار زیبای صومعه سرای گیلان به سر می برد.
«معصومی» با همان لطافت وگرمی مادرانه پا به پای ما خودش را به دل خاطرات سپرد و با صبر و حوصله فراوان به تک تک سوالاتمان پاسخ داد که در ادامه می خوانید.
* چه طور شد که «صومعه سرا» را برای زندگی انتخاب کردید؟
- سال ۱۳۵۱ در فیلم «غریبه و مه» مشغول بازی بودم که خیلی از این مناطق خوشم آمد و به همسرم گفتم: فکر می کنم یک زمانی ما برای زندگی به این جا بیاییم. متاسفانه زمینی که در نظر گرفته بودم خیلی کوچک بود؛ دلم می خواست در فضای باز و وسیعی زندگی کنم؛ به همین دلیل به وسیله یکی از دوستان همسرم این زمین را پیدا کردیم و من خریدم. معماری خانه ام مطابق با الگوی همان روستاست یعنی شما اگر از بیرون نگاه کنید یک خانه با بافت روستایی می بینید ولی وقتی وارد خانه می شوید با منزلی مدرن و تمام امکانات روبه رو می شوید.
* در جایی خواندم خیابان رو به روی منزل تان را به نام «کوچه پروانه» نام گذاری کرده اید؛ گویا خودتان آن جا را ساخته اید؟
- می خندد- روبه روی خانه ام نیست بلکه داخل محوطه منزلم است. در داخل محوطه یک خیابانی است که راهی به داخل جنگل طبیعی و فوق العاده زیبا دارد که داخل ملک من است که این راه به رودخانه می رسد. این کوچه سخت غریب افتاده بود و من نیز به دلیل علاقه ام به درخت افرا، دو طرف کوچه را درخت افرا کاشتم و مانند خیابانش کردم. همه می آمدند و می خندیدند و به من می گفتند این ها چیست که این جا کاشته ای؟ البته کف آن را نیز به سبک روستایی سنگ فرش کرده ام و به خود گفتم حالا به خاطر این که مرا مسخره می کردند این خیابان را به نام «خیابان پروانه» نام گذاری می کنم.
* خانم «معصومی» شما در این ملک به این زیبایی تنها زندگی می کنید؟
- خیر با پسرم نیما و همسرم دکتر «معصومی» زندگی می کنم. همسرم استاد دانشگاه است؛ اما به دلیل ناراحتی قلبی حدود ۴ سال و نیم است که به این جا آمده و به تهران بازنگشته است زیرا رفت و آمد برای قلبش ضرر دارد.
* اگر اجازه بدهید به سینما بپردازیم. خانم «معصومی» با توجه به این که سینمای قبل از انقلاب تصویر خوبی از زنان به نمایش نمی گذاشت، خانواده تان با ورود شما به سینما مشکلی نداشتند؟
- خیر. پدرم انسانی مومن و روشنفکر بود. زمانی که ازدواج کردم گفت در این رابطه باید شوهرت تصمیم بگیرد که در این حرفه کار کنی یا خیر.
* قبل از وارد شدن به دنیای بازیگری در آلمان تحصیل می کردید؛ چه می خواندید؟ چه مدت آن جا بودید؟
- مدت ۳ سال در آلمان در رشته علوم سیاسی تحصیل کردم، ولی وقتی ازدواج کردم شوهرم به من گفت که من آدم سیاسی هستم تو دیگر این راه را ادامه نده.
* چه طور شد با «بهرام بیضایی» آشنا شدید؟
- شوهرم یک روز از شرکتشان زنگ زدند و گفتند بیا شرکت. «احمدرضا احمدی» (از دوستان نزدیک ما بودند)، آقای «بیضایی» را به دفتر همسرم برده بودند و به ظاهر دنبال چهره ای برای فیلم «رگبار» می گشتند. من رفتم و قصه را برایم تعریف کردند. آقای «بیضایی» قصه را به من دادند، من گفتم باید فکر کنم به دلیل این که می دانستم خانواده ام خیلی مخالفت خواهند کرد. تنها راهش این بود که یک دستمزد خیلی بالا به «بیضایی» پیشنهاد می دادم. البته به هیچ عنوان نمی دانستم دستمزد بازیگران چقدر است. فقط آقای «بیضایی» برگشتند و گفتند شما می دانید این دستمزد چه کسی است من گفتم نه، «بیضایی» گفت دستمزد یکی از بازیگران معروف است. من نیز گفتم باشد من چه کار کنم. (می خندد) «بیضایی» تصمیم گرفت تستی از من بگیرد و صحنه ای بود که عاطفه وارد دفتر مدیر می شود و «فنی زاده» را به جای مدیر اشتباه می گیرد. ایشان گفتند که اگر در این تست قبول شوی همان مبلغ پیشنهادی را می دهم. ۲ روز بعد با من تماس گرفتند و گفتند که شما در تست قبول شدید و با پیشنهاد من موافقت کردند. «احمدرضا احمدی» هم به من گفتند که این محیطی که قصد بازی در آن را داری محیط فیلمفارسی نیست.
* در سینمای بعد از انقلاب برای بازی درخشانتان در فیلم «گل های داوودی» جایزه گرفتید. چه حسی داشتید که نخستین جایزه بازیگری تان را می گرفتید؟
- ما شمال کشور در حال فیلم برداری فیلم «چمدان» به کارگردانی «جلال مقدم» بودیم. تهیه کننده فیلم خود وزارت فرهنگ و ارشاد بود و می دانست که من چرا برای گرفتن جایزه ام نیامده ام. صبح زود استاد «عزت ا... انتظامی» بابت جایزه بهترین بازیگر زن به من تبریک گفتند. من به هیچ عنوان نمی دانستم که در سینمای ایران جشنواره برگزار می شود. سال ۱۳۶۳ اولین باری بود که جایزه بهترین بازیگر زن را گرفتم.
* بعد از جایزه ای که در سال ۱۳۶۳ گرفتید در فیلم ناصر تقوایی، «ناخدا خورشید» بازی کردید چه طور شد که به این کار دعوت شدید؟ شرایط کار با «ناصر تقوایی» که یکی از سخت گیرترین کارگردان های سینماست، چه طور بود؟
- من با آقای «تقوایی»، دوست هستم برای اولین بار سریال «میرزا کوچک خان جنگلی» را بازی کردم آن هم به دلیل این که «ناصر تقوایی» کارگردانی می کرد با او قرارداد بستم. در این سریال یک سکانس بیشتر بازی نداشتم ولی همان یک سکانس به قدری زیبا بود که حد نداشت. سپس قرار شد «ناصر تقوایی» سریال را کار نکند طبیعی است که من هم رفتم چون فقط با او قرارداد بسته بودم. یک پلان از من در این سریال را نشان دادند که آن یک پلان را آقای «تقوایی» گرفته بود.
* درباره «ناخدا خورشید» توضیحی ندارید؟
- یک روز «ناصر تقوایی» از بندر لنگه با من تماس گرفت و گفت یک نقشی در کارم دارم خیلی کوتاه است ولی باور کن به زیبایی همان سکانس خداحافظی جواهر و میرزاکوچک خان است؛ قبول می کنی؟ من به او گفتم بله، «تقوایی» گفت ولی تهیه کننده گفته که دستمزدی برای ۵ دقیقه بازی نمی دهم. گفتم ایرادی ندارد من که دستمزدی از شما نمی خواهم و سر صحنه رفتم و بازی کردم.
* در اواخر دهه ۶۰ با کارگردانان مطرحی چون «بیضایی»، «تقوایی» و «بنی اعتماد» کار کردید؛ چرا در دهه ۷۰ این تجربه ها دیگر تکرار نشد؟
-ببینید این بازیگر نیست که راه بیفتد به دنبال کارگردان که قصد ساخت چه فیلمی را داری که من در آن بازی کنم. صددرصد کارگردان باید از یک بازیگر بخواهد در فیلمش بازی کند. من به هیچ عنوان روابط عمومی خوبی ندارم چون اهل معاشرت و رفت و آمد نیستم، نه مهمانی می روم و نه مهمانی می دهم زندگی خودم را می کنم تا از ما بازیگران دعوت نکنند، نمی توانیم سر کاری برویم و نمی توانیم به آن ها بگوییم که چرا از من نخواستید در فیلم تان بازی کنم. اگر این تجربه ها دیگر تکرار نشد به دلیل این است که دیگر از من دعوت نکردند که برایشان بازی کنم.
* در ابتدای دهه ۷۰ در سریال پربیننده «امام علی(ع)» در نقش هاجر زن مالک اشتر ایفای نقش کردید. چقدر برای رسیدن به این نقش مطالعه داشتید و با «داوود میرباقری» مشورت کردید؟
-این نقش را «داوود میرباقری» قبل از شروع سریال به من پیشنهاد کرد. این سریال اولین کار جدی تلویزیونی من بود، در ابتدا راضی نبودم ولی با صحبت هایی که آقای «میرباقری» با من کردند، قانع شدم که بدون قرارداد نقش هاجر را بازی کنم البته آن قدر «داوود میرباقری» و مدیر تولیدشان بزرگوار بودند که هدیه ای با یک شاخه گل رز به در خانه ام فرستادند که برایم خیلی ارزش داشت. در این جا باید بگویم که از زمان کلید خوردن سریال یک سال گذشته بود و هنوز نقش من آغاز نشده بود. طی این مدت تاندون های پای راستم پاره شده بود و توی گچ بود (از میرباقری و گروهش خبری نداشتم و آن ها سر صحنه بودند) آقای «میرباقری» با من تماس گرفتند و گفتند که شما باید چهاردهم خرداد برای بازی در سریال سر صحنه حاضر باشی گفتم آقای «میرباقری» پایم توی گچ است. فکر می کنم همه اعضای گروه «میرباقری» تصور کرده بودند که من می خواهم طفره بروم. «میرباقری» با مدیر تولید و چند نفر دیگر جلو در منزلم آمدند و مطمئن شدند پای من توی گچ و عصا زیر بغلم است و من به آن ها گفتم که قرار است گچ پایم را چهاردهم باز کنم. دوازدهم به مطب دکتر رفتم و از او خواستم که گچ پایم را باز کند. اتفاقا سر صحنه ۲ بار پایم پیچ خورد اما کارم را انجام دادم.
* در اواسط دهه ۷۰ به بعد شما در سریال های مختلفی نظیر پلیس جوان، دریایی ها، چهل سرباز، یوسف پیامبر، نشانی، مثل هیچ کس و ماه عسل ایفای نقش کردید. چه طور شد که سینما را به طور کامل فراموش کردید؟
- حدود ۹ سریال در ۱۶ سال بازی کردم. من سینما را فراموش نکردم سینما من را فراموش کرده است. به طور حتم به من نیازی ندارند. تا زمانی که از بازیگر درخواست نکنند که بازی کند، نمی تواند خودش برود. من عاشق و علاقه مند هستم که در فیلم سینمایی بازی کنم ولی وقتی کسی به سراغم نمی آید من که نمی توانم بروم و بگویم به من نقش بدهید من هم هستم.
* خانم «معصومی» من فکر می کردم که شاید شما به دلیل علاقه تان به تلویزیون آن را بر سینما ترجیح داده اید؟
- خیر، البته تلویزیون را خیلی دوست دارم چون رسانه ای ملی است من هم بازیگر ملی و متعلق به مردم هستم و باید برای رضایت مردم کار کنم. همان گونه که یک بازیگر تئاتر دوست دارد سالی یک یا ۲ بار در عرصه تئاتر فعالیت کند، من هم به عنوان یک بازیگر سینما دوست دارم سالی یک فیلم سینمایی بازی کنم ولی وقتی دعوت به کار نمی شوم نمی توانم بروم.
* چرا معمولا نقش مادرهای دلسوز و مهربان را ایفا می کنید؟
- البته همه نقش هایی که بازی کرده ام مثبت است ولی بعضی ها می گویند نقش «بانو تی» یوسف پیامبر(ع) منفی بود (می خندد) البته خودم معتقدم که نقش منفی نبود. او زنی محکم و استوار بود که به عقیده خودش پافشاری می کرد. «بانو تی» آمون پرست بود و نمی توانست آمون پرستی را با دیدن یوسف(ع) کنار بگذارد و خداپرست شود.
* از گریم تان در سریال «یوسف پیامبر(ع)» راضی بودید؟
- بله؛ برای آن نقش خوب بود، در آن دوران مصری ها این گونه بودند.
* چقدر سعی کردید نقش مادران مهربانی را که تاکنون بازی کرده اید متفاوت دربیاورید؟
- تا حدی قصه من را راهنمایی می کرد که متفاوت بودن نقش هایم را دربیاورم تا مادرانی که در نقش هایم بازی می کنم شبیه یکدیگر نباشند.
* کدام یک از نقش های سینمای ایران را دوست داشتید بازی می کردید؟
- باور کنید هیچ وقت این اتفاق نیفتاده است که بگویم دوست داشتم جای فلان بازیگر بازی کنم. اگر نقشی ماندگار می شود به این دلیل است که بازیگر به خوبی توانسته است از عهده کار بربیاید. شاید اگر من آن نقش را بازی می کردم نمی توانستم نقش را به این خوبی دربیاورم.
* بهترین نقش مادری که بازی کرده اید، کدام نقش است؟
- نمی توانم بگویم؛ ولی معتقدم در فیلم «گل های داوودی» بسیار حسی بازی کردم. من زنی ۳۸ ساله بودم و باید خیلی مسن تر بازی می کردم چون پسری بزرگ داشتم. طبق اختلاف سنی که با پسرم «بیژن امکانیان» داشتم باید گریم می شدم. طرز تفکر یک زن ۳۸ ساله با زنی ۵۰ ساله خیلی فرق می کند به همین دلیل خیلی برایم مشکل بود تا نقش و آن ارتباط و حس را درآوردم.
* مادرانه ترین نقشی که تاکنون بازی کرده اید کدام نقش است؟
- فکر می کنم مادر سریال «مثل هیچ کس» مادرانه ترین نقش من محسوب می شود. زیرا بی بی باید با هر کدام از بچه هایش به گونه ای ارتباط برقرار می کرد.
* حرف آخر
- من ایران گردی را خیلی دوست دارم و بسیاری از نقاط کشورمان را گشته ام متاسفانه جاهای دیدنی مشهد را خیلی نمی شناسم. امیدوارم فرصتی پیش بیاید که همه جای مشهد را بگردم و آشنا شوم.
اکبر خواجویی: «پس از سال ها» مجموعه ای فرمایشی نیست
کارگردان مجموعه تلویزیونی «پس از سال ها» انگیزه خود را از ساختن این مجموعه، روایت متفاوت موضوع عشق دانست و جایگاه آن را در کارنامه اش مناسب ارزیابی کرد.
اکبر خواجویی درباره کارگردانی مجموعه تلویزیونی «پس از سال ها» به مهر گفت: وقتی پیشنهاد کارگردانی این مجموعه از سوی سیداحمد کاشانچی و احمد شهرابی فراهانی تهیه کنندگان به من داده شد، فیلم نامه محسن دامادی را مطالعه کردم. آن چه مرا برای کارگردانی این سریال جذب کرد، روایت متفاوت موضوع عشق بود، عشقی که سال ها ادامه داشت. از سوی دیگر موضوع فیلم نامه نو و خاص بود.وی اشاره کرد: از طرفی مجموعه «پس از سال ها» فرمایشی نبود و قرار نبود موردی به من دیکته شود. پس از مطالعه فیلم نامه پیشنهادهایم را به آقای دامادی دادم و او بر آن اساس، شروع به بازنویسی کرد. البته نظر های من هم خارق العاده نبود، بلکه باید آن ها را در دل قصه پرورش می داد تا موضوع برای بینندگان قابل لمس باشد.وی درباره انتخاب بازیگران «پس از سال ها» گفت: تمام بازیگرانی که در نظر داشتم با ما همکاری کردند. برای زمان گذشته هم از بازیگران زمان حال استفاده نکردم چون احساس کردم بهتر است برای به تصویر کشیدن جوانی شخصیت هایی چون ثمن و بهمن از بازیگرانی دیگر استفاده کنم تا با گریم، گودرزی و اکبری را جوان تر کنیم.خواجویی درباره پخش ناگهانی این مجموعه از یک روز در هفته به سه روز در هفته توضیح داد: این مسئله به تصمیم مسئولان شبکه سه برمی گردد. به هر حال با پخش مجموعه های متنوع بد نبود این اتفاق بیفتد، چون بیننده بیشتر با آن ارتباط برقرار می کند. مخاطب امروزی دیگر حوصله پی گیری مجموعه را یک روز در هفته ندارد.کارگردان «پس از سال ها» درباره این که پرداختن به موضوع عشق دیگر برای مخاطب تازگی ندارد، گفت: روایت این مجموعه از موضوع عشق، خاص است. از سوی دیگر عشق موضوعی است که هیچ وقت کهنه نمی شود، اما نوع گفتن آن مهم است و «پس از سال ها» این مسئله را رعایت کرده است.خواجویی درباره استفاده از فلاش بک در این مجموعه گفت: یکی از ویژگی های این مجموعه بهره بردن درست از فلاش بک ها بود. با توجه به این که در زمان حال خاطره های گذشته هم مرور می شود، به همین دلیل زمان های حال و گذشته باید به دقت با هم تنیده می شد تا مخاطب بتواند با آن همذات پنداری کند.وی درباره تک بعدی بودن شخصیت ثمن (فاطمه گودرزی) گفت: به نظرم این طور نیست. او فردی است که هیچ وقت تصمیم گیرنده برای خودش نبوده است و همیشه پدر و برادرش برای او تصمیم گرفته اند، حتی این مسئله را به زبان می آورد.عبدالرضا اکبری نیز دلیل بازی در مجموعه تلویزیونی «پس از سال ها» را قصه ملموس آن ذکر کرد که حدیث نفس بسیاری از خانواده های ایرانی است.
وی درباره پذیرفتن نقش بهمن در مجموعه «پس از سال ها» به مهر گفت: وقتی فیلم نامه مجموعه «پس از سال ها» به دستم رسید و آن را مطالعه کردم، آنچه مرا برای بازی در این مجموعه ترغیب کرد قصه اجتماعی و خانوادگی آن بود.
«پس از سال ها» حرفی برای گفتن داشت و حدیث نفس بسیاری از خانواده های ایرانی بود.وی افزود: در این مجموعه موضوع ارث و میراث مطرح می شد و تمام اتفاقات آن برای من قابل لمس بود، چون این مسئله در خانواده خودم هم پیش آمده و منجر به کدورت شده بود. از سوی دیگر من نمونه نقش بهمن را خیلی کم بازی کرده بودم، به همین دلیل شخصیت او برایم جذابیت داشت. بهمن شخصیت پیچیده ای دارد و همراه با اوج و فرود است و همین مسئله باعث می شد او شخصیتی یک نواخت نداشته باشد.وی درباره تجربه همکاری با اکبر خواجویی کارگردان این مجموعه گفت: من قبل از مجموعه «پس از سال ها» با خواجویی همکاری نداشتم، ولی در این پروژه از همکاری با او لذت بردم. خواجویی آرامش خاصی دارد و با وسواس کار را ضبط می کند. تعامل او با بازیگران خوب است. مجموعه «پس از سال ها» حاصل تلاش یک گروه منسجم است.این بازیگر درباره این که چه نمره ای به این مجموعه خواهد داد، گفت: چون خودم در مجموعه «پس از سال ها» بازی کردم، نمی توانم نمره ای بدهم. بهتر است مردم قضاوت کنند و به آن نمره بدهند.اکبری با اشاره به مجموعه «دلنوازان» گفت: از چندی پیش بازی در این پروژه را به کارگردانی حسین سهیلی زاده شروع کردم. در مجموعه «دلنوازان» نقش خاصی را بازی می کنم که نمی توانم در حال حاضر درباره ویژگی های آن صحبت کنم. چون قصه لو می رود.
مجموعه تلویزیونی «پس از سال ها» به کارگردانی اکبر خواجویی سه روز در هفته از شبکه سه روی آنتن می رود. فرامرز قریبیان، فاطمه گودرزی، شهره لرستانی، عبدالرضا اکبری و منوچهر آذر ازجمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.
بن افلک: از این پس هر نقشی را نمی پذیرم
مووی وب- «بن افلک» بازیگر صاحب نام سینمای هالیوود در گفت وگویی اظهار داشت که دیگر قصد ندارد با هر کارگردانی همکاری کند. وی با ابراز نارضایتی از این که فیلم های چندان ماندگاری در کارنامه سینمایی اش ندارد، گفت: «تصمیم گرفته ام از این پس، در مقابل وسوسه هایی که مرا وادار به پذیرش نقش در فیلم هایی می کند که دوست ندارم در آن ها حضور داشته باشم، مبارزه کنم. بنابراین از این پس پیشنهاد بازی در هر نقشی را نمی پذیرم چون نمی خواهم اعتبارم را خدشه دار کنم.»«ویل هانتینگ خوب»، «دگما»، «گیگلی» و «سرزمین هالیوود» از جمله آثاری است که «بن افلک» در آن ها به ایفای نقشپرداخته است.
«جان کارتر» از سلطه طلبی مریخی هامی گوید
هالیوود ریپورتر- «تیلور کیج» و «لین کالین»، به عنوان بازیگران اصلی پروژه سینمایی «جان کارتر مریخی» انتخاب شدند. کارگردانی این فیلم را، «اندرو استانتون» برعهده خواهد داشت. وی پیش از این پویانمایی «وال-ای» را ساخته است. داستان فیلم «جان کارتر مریخی»، به جنگ تمدن های زمینی و غیرزمینی می پردازد. در این فیلم ساکنان مریخ در پی تسلط خود بر دیگر سیاره های منظومه شمسی هستند اما با مخالفت زمینی ها مواجه می شوند. شرکت عظیم «والت دیزنی»، مقدمات ساخت این پروژه سینمایی را فراهم می کند.
«آقای لیمت» با کارهای خارق العادهمی آید
رویترز- پیش تولید فیلم سینمایی «آقای لیمت شگفت انگیز»، در دستور کار استودیوی فیلم سازی «برادران وارنر» قرار گرفت. قرار است «کوین لیما» کارگردانی این پروژه را برعهده گیرد. «آقای لیمت شگفت انگیز» داستان زندگی مردی را روایت می کند که توانایی های خاصی، در انجام کارهای خارق العاده دارد. داستان این فیلم در زمان جنگ جهانی دوم رخ می دهد. بخشی از این فیلم به صورت پویانمایی ساخته می شود. انتظار می رود این فیلم، با استقبال چشمگیر تماشاگران مواجه شود. «آقای لیمت شگفت انگیز» سال ۲۰۱۲ آماده نمایش عمومی می شود.
«فون تری یه» تسلیم منتقدان شد
اسکرین دیلی- «لارس فون تری یه» کارگردان فیلم جنجالی «ضدمسیح» که نمایش آن در کن ۲۰۰۹ واکنش های بسیاری از سوی منتقدان به همراه داشت، اعلام کرد که نسخه جدید این فیلم را، برای نمایش عمومی در سینماهای جهان، با حذف برخی صحنه ها خواهد ساخت.این فیلم به سبب مضمونی غیراخلاقی و گنجاندن صحنه های خشونت آمیز، مورد انتقاد جدی و شدید بسیاری از منتقدان قرار گرفته است. این فیلم که به زودی در انگلستان به نمایش عمومی درمی آید، با وجود صحنه های خشونت بار بدون سانسور بر پرده های سینما جای می گیرد. این فیلم در جشنواره کن ۲۰۰۹ به عنوان «ازدواج گریزترین» فیلم انتخاب شد.
«رد فورد» راوی جنگ های داخلی اسپانیا می شود
خبرگزاری فرانسه- «مایکل ردفورد»، قصد دارد دنباله فیلم اسکار گرفته «پستچی» را بسازد. ادامه داستان این فیلم، در جریان جنگ های داخلی اسپانیا می گذرد. این پروژه سینمایی با عنوان «قاطر»، داستان «خوآن کاسترو» سرباز «ژنرال فرانکو»، در سال های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ را روایت می کند که توجه خود را برای برنده شدن در جنگ، روی یکی از قاطرها متمرکز می کند. «ردفورد» اثر جدید خود را، ماه سپتامبر جلوی دوربین می برد. وی بازیگران اسپانیایی را، برای نقش آفرینی در فیلم «قاطر» انتخاب خواهد کرد. فیلم «پستچی» به کارگردانی «ردفورد»، نامزد پنج جایزه اسکار شد و در نهایت نیز، اسکار بهترین موسیقی متن را از آن خود کرد.
«گاوراس»جشنوارهحقوقبشررا
کلیدمی زند
مووی وب- فیلم «بهشت در غرب است» ساخته «گوستاو گاوراس» ، در فهرست آثار مطرح جشنواره بین المللی حقوق بشر قرار گرفت. این رخداد سینمایی با حمایت دیده بان حقوق بشر سازمان ملل، در مرکز فیلم لینکلن شهر نیویورک برگزار می شود. این جشنواره با نمایش جدیدترین فیلم «گاوراس» آغاز به کار می کند. این فیلم داستانی حماسی با مضمون سفر و مهاجرت دارد که با نگاهی به «ادیسه» اثر «هومر» شاعر نام دار یونانی ساخته شده است. «گاوراس» ساخت فیلم های موفق و جریان سازی چون «زد» و «حکومت نظامی» را، در کارنامه دارد.
صبح روز گذشته، پیكر شادروان «مهین بزرگی» در میان جمع هنرمندان دوبله و دیگر اهالی هنر از مقابل مسجد بلال صداوسیما به سمت قطعه هنرمندان تشییع شد.
به گزارش ایسنا بهخواست ناصر ممدوح، زهره شكوفنده به كنار پیكر زنده یاد بزرگی رفت و پس از خواندن فاتحهای درباره شادروان بزرگی سخن گفت: خانم بزرگی مادر دوبله ایران و مادر همه بود، واقعا تحمل فوت او دشوار است.
همه ما از او خاطرات خوب داریم و از محبت، معرفت و كمكهایش. او ادامه داد :از 6،5 سالگی سایهاش بالای سرم بود. واقعا انگار مادرم را از دست دادهام. فكر میكنم همه همكارانم همین حس را دارند. پس از صحبتهای شكوفنده پیكر شادروان بزرگی به آمبولانس منتقل شد تا در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاك سپرده شود. جمعی از اهالی دوبله و خانواده شادروان بزرگی ،منوچهر اسماعیلی رییس انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم و دیگر اعضای هیات مدیره انجمن گویندگان چون علی همت مومیوند، ناصر ممدوح، منوچهر زندهدل، كسری كیانی، بیژن علیمحمدی، افشین زینوری، امیر عطرچی، شهراد بانكی و اسفندیار مهرتاش برای تشییع پیكر مهین بزرگی حاضر شده بودند. پیشكسوتان و فعالان دیگر دوبله و رادیو، مانند محمود قنبری، منوچهر والیزاده، زهره شكوفنده، اكبر منانی، پرویز ربیعی، رضا عبدی،مرضیه صفیخانی، فاطمه برزویی، مریم رادپور، حسن كاخی ، علیرضا باشكندی و كامران ملكی مشاور رسانهای و ارتباطات مدیرعامل خانه سینما نیز به نمایندگی از خانه سینما، در این مراسم حاضر بودند.
مهین بزرگی شامگاه 23 خرداد ماه در سن 75 سالگی در گذشت. او در بیمارستان رسالت به علت ابتلا به بیماری قند خون در كما به سر میبرد و مدتی پس از خارج شدن نسبی از كما جان به جان آفرین تسلیم كرد. بزرگی (با نام اصلی فاطمه ابوالقاسم تبریزی) در سال 1314 به دنیا آمد و از سال 1335 دوبله را به طور حرفهای آغاز كرد. او كه از قدیمی ترین گویندگان زن ایران به شمار میآید ، تیپ زنان با وقارو پیرزنها را میگفت. شادروان بزرگی، دوبلورزندهیاد پروین سلیمانی بود. از دیگرفعالیتهای مرحوم بزرگی می توان به گویندگی حرفهای در رادیو اشاره كرد.
«هریسون فورد» پردرآمدترین هنرپیشه سال گذشته هالیوود
«هریسون فورد»، بازیگر سرشناس سینمای آمریكا پردرآمدترین هنرپیشه هالیوود طی یكسال گذشته بوده است. به گزارش ایسنا، «هریسون فورد» در 9 سال گذشته تنها در چهار فیلم بازی كرده است كه آنها نیز چندان موفقیتی در گیشه نداشتهاند، اما سال گذشته به واسطه حضور در چهارمین قسمت از فیلم «ایندیانا جونز» توانست دستمزد 65 میلیون دلاری كسب كند تا پردرآمدترین بازیگر هالیوود طی یكسال منتهی به ژوئن 2009 نام بگیرد. «آدام سندلر»، چهره محبوب هالیوود با 55 میلیون دلار، در رتبه دوم این فهرست قرار دارد. «ویل اسمیت» باحضور در دو فیلم پرفروش «هنكاك» و «هفت پوند» در مكان سوم قرار دارد.
به گزارش مجله اقتصادی «فوربس»، «ادی مورفی»، «نیكلاس كیج»، «جانی دپ» و «ویل فارل» ازدیگر بازیگران پردرآمد هالیوود طی یكسال اخیر بودهاند.
اسامی آثار راه یافته به جشنواره نمایشهای آیینی - سنتی اعلام شد
آثار صحنهای چهاردهمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی _ سنتی پس از بررسی در مرحله بازبینی معرفی شدند. به گزارش ایسنا، روابط عمومی مركز هنرهای نمایشی اعلام كرد: هیات انتخاب آثار صحنهای متشكل از محمود استادمحمد، بهزاد فراهانی و سیدصادق موسوی، این نمایشها را در دو بخش آثار پذیرفته شده قطعی و آثار پذیرفته شده مشروط به شرح زیر معرفی كرد: نمایش «مگر من» نوشته صادق عاشورپور و به كارگردانی حمیدرضا مهنانی، «روزی، روزگاری، محلهای» نوشته و كارگردانی خیرا... تقیانیپور از كرج، «زریبانو» نوشته حمیدرضا آذرنگ و به كارگردانی مشترك حمیدرضا آذرنگ و نیما دهقان، «جوحی و قاضی» نوشته و كارگردانی جواد انصافی، «مجلس سیاهبازی» نوشته و كارگردانی علی شمس، «دادنامه شغاد» نوشته و كارگردانی جمال فوادیان از شاهرود، «قصه باغ زالزالك» نوشته داوود فتحعلیبیگی به كارگردانی خدایار كاشانه از شهرری، «هفت پرده طومارخوانی» نوشته تقی همتینیا به كارگردانی سیروس همتی و نمایش «بدل» نوشته هدایت هاشمی به كارگردانی هادی عامل بهصورت قطعی پذیرفته شدند. هم چنین نمایشهای «كیارش» نوشته هادی حوری به كارگردانی تینو صالحی از كرج، «سیبهای پلاسیده» نوشته فرشاد منظوفینیا به كارگردانی سجاد زارع، «پهلوان كچل و اژدها» نوشته داوود فتحعلیبیگی به كارگردانی امیر آتشانی و نمایش «ما كجا اینجا كجا» نوشته فخرالدین خاكزند به كارگردانی مشترك میثم یوسفی و فخرالدین خاكزند در بخش آثار پذیرفته شده مشروط جای گرفتند. از بین 4 اثر مشروط به اصلاحات كیفی مورد نظر هیات انتخاب، فقط دو اثر پس از بازبینی مجدد كه با هماهنگی گروهها تا 6 تیرماه انجام خواهد گرفت، به چهاردهمین جشنواره آیینی _ سنتی راه پیدا خواهند كرد. چهاردهمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی _ سنتی از 8 تا 16 مردادماه در تهران برگزار میشود.
المپیاد فرهنگی- هنری با هفتمین جشنواره تابستانی می آید
نویسنده : محمدی
هفتمین جشنواره تابستانی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران، با شعار «سادگی را مشق تابستان کنیم» برگزار می شود.نوریان، رئیس سازمان فرهنگی- هنری روز گذشته در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: جشنواره تابستانی در ۲۲ منطقه تهران از ۳۱ خرداد آغاز و در هر منطقه، با توجه به اهداف و راهبردها، برگزار می شود. البته جشنواره امسال تفاوت هایی با سال های گذشته دارد. تنوع و کثرت برنامه ها سبب شده است تا ابعاد کار ما ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. ضمن این که طرح های فراگیری را پیش بینی کردیم که در سطح بین المللی اجرا می شود.وی در ادامه گفت: امسال المپیاد فرهنگی- هنری شهر تهران را، در تمامی سرفصل های هنری برگزار می کنیم. همچنین «فیلم پارک» را نیز خواهیم داشت و در ۲۲ پارک، به نمایش فیلم می پردازیم، تا پایان تابستان اکران ۱۳۲ فیلم را خواهیم داشت که در هر برنامه، ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر شرکت می کنند. وی افزود: در این جشنواره علاوه بر فیلم های سینمایی، فیلم های برگزیده جشنواره فیلم شهر را نیز به نمایش می گذاریم. هم چنین «خیابان هنر» را در ده نقطه شهر برپا می کنیم و ۱۲۰ تا ۱۴۰ هنرمند، در این برنامه ها حضور خواهند یافت و برای هر خیابان هم تعریفی خاص داریم. یک خیابان را به اسم نقاشی و دیگر خیابان ها را به سفالگری و خطاطی، موسیقی و... اختصاص خواهیم داد. برپایی ۳۰۰ ایستگاه سیار فرهنگی در پارک ها، اجرای جشنواره بازی های سنتی، جشنواره طنز تابستانی و هفته فرهنگی نوجوان را نیز برگزار می کنیم.نوریان در پاسخ به این که تولید فیلم های مستند مفاخر و شخصیت ها در چه مرحله ای است و چرا متوقف شده؛ گفت: تولید بخشی از این آثار به بودجه و شرایط اقتصادی مرتبط است. امسال بودجه از شهرداری با کمی تاخیر به ما داده شد ولی در مجموع مشکلی در ادامه روند پروژه ها وجود ندارد. ده پروژه از این فیلم ها آماده شده است. البته ابعاد کار گسترده تر شده و ما سعی کردیم در حوزه فیلم مستند سرمایه گذاری کنیم.
ایران معتبرترین سند درباره قدمت نام خلیج فارس را خریداری کرد
علی ططری از خریدهای تازه کتابخانه مجلس شورای اسلامی، مشتمل بر نقشه های تاریخی ایران عصر قاجار (چاپ انگلستان) خبر داد که یکی از این نقشه ها معتبرترین سند درباره قدمت نام خلیج فارس است.رئیس مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با مهر ضمن اعلام این خبر گفت: این مجموعه اسناد تازه دو دسته هستند که یک دسته نقشه های تاریخی ایران عصر قاجار و دسته دوم شامل نگاتیوها و شیشه های رنگی مخصوص ظهور عکس است. نقشه های تاریخی مشتمل بر ۸ نقشه است که یکی از مهم ترین آن ها که معتبرترین سند درباره قدمت نام خلیج فارس نیز قلمداد می شود نقشه خلیج فارس و ممالک عربی است.وی افزود: این نقشه که در سال ۱۹۰۸ میلادی (مطابق با ۱۲۷۸ خورشیدی) در انگلستان چاپ شده از نظر سیاسی اهمیت فوق العاده ای دارد چرا که در سال های اخیر چالش ها درباره نام خلیج فارس شدت گرفته است و این سند به عنوان یک سند قطعی می تواند روشن کننده حقایق باشد.به گفته ططری دومین نقشه از این مجموعه که در سال ۱۸۸۹ میلادی توسط کمپانی هند شرقی در انگلستان ترسیم شده مربوط به نقشه سیستان و بلوچستان است. این نقشه را زمانی که انگلیسی ها بر این منطقه سیطره داشتند ترسیم کرده اند.رئیس مرکز اسناد کتابخانه مجلس در ادامه یادآور شد: سومین نقشه، نقشه مرزی و سرحدات میان ایران و روس است که متعلق به دوران ناصری است. این نقشه بعد از جنگ های ایران و روس با مهارت توسط دست ترسیم شده است. چهارمین نقشه نیز نقشه جهان است که در سال ۱۸۹۲ میلادی چاپ شده است.وی همچنین اظهار داشت: چهار نقشه دیگر متعلق به اراضی و محدوده املاک میرزاحسین خان فرمانفرما و خاندان وی در تهران است.ططری ۴۱ نگاتیو و ۳۶ شیشه رنگی مخصوص ظهور عکس را از دیگر خریدهای این کتابخانه برشمرد و عنوان کرد: این نگاتیوها که برخی از آ ن ها هنوز ظهور نشده اند، متعلق به دوران قاجار است که جزو اولین نگاتیوهای رنگی در جهان به شمار می رود. در میان آن ها عکسی از محمدعلی شاه نیز به جا مانده که تاکنون در جایی منتشر نشده است.رئیس مرکز اسناد کتابخانه مجلس ادامه داد: ۳۶ شیشه رنگی خریداری شده نیز جزو اولین ابزارهایی هستند که پیش از اختراع نگاتیو در جهان برای چاپ عکس مورد استفاده قرار می گرفتند.رئیس مرکز اسناد کتابخانه مجلس در پایان تاکید کرد: شناسایی و خرید این اسناد، در راستای تداوم سیاست های کتابخانه مجلس برای جلوگیری از خروج اسناد تاریخی از کشور صورت گرفته است.