روزگار سپری شده فرش ایرانی
دستبافته های عشایر همچنان بکر است
مدیر کارگاه آموزشی دستبافتههای عشایری از احیای این صنعت خبر داد واظهار کرد: انقلاب صنعتی در ایران که همزمان با دوران حکومت رضا شاه اتفاق افتاد، زمینه را برای رشد کارخانهها و از بین رفتن منسوجات سنتی، از جمله دست بافتههای عشایری فراهم کرد. به همین خاطر۱۷ سال پیش، مرکز تحقیقاتی و فرهنگی دستبافتههای عشایری شکل گرفت و کوشیدیم این طرحها و این دستبافتهها را احیا کنیم و به آموزش بافت آن ها نیز بپردازیم. از آن زمان بافندگان بسیاری آموزش دیده و به تولید گلیم، جاجیم و دیگر زیراندازهای عشایری پرداختهاند. حمید کاظم نیا ضمن اشاره به استقبال خارجیها از دستبافتههای عشایری بیان کرد: در بافت طرحهای عشایری از پشم گوسفند و رنگهای طبیعی استفاده میکنیم و بکر بودن طرحهای عشایری باعث توجه بازرگانان و مخاطبان خارجی به این نوع دستبافتهها شده است. وی با اشاره به تغییر سلیقه مخاطب امروز گفت: طرح فرش ایرانی تکراری و تقلیدی شده اما دستبافتههای عشایری همچنان بکر و غیرقابل تقلید است.
سلیقه مردم جهان تغییر کرده است
این کارشناس صنایع دستی معتقد است: فرش ایرانی دیگر جذابیت پیشین را برای خارجیها ندارد. یک روز بازار هامبورگ، شبیه بازار فرش تهران یا تبریز بود اما امروز آلمانیها ترجیح میدهند فرش هندی و پاکستانی بخرند و به فرش ایرانی رغبت چندانی ندارند. آمریکایی ها هم سالهاست که به محصول ایرانی روی خوش نشان نمیدهند.کاظمنیا با اشاره به اینکه هنوز طرح و نقش دستبافتههای عشایری تقلید نشده است می گوید: چین ،هند و پاکستان، طرح و نقش فرش ایرانی را تقلید کردهاند. ضمن اینکه سلیقه مردم جهان تغییر کرده و دیگر طرحهای شلوغ و رنگهای گرم را نمیپسندند.وی تصریح می کند: با این وجود هنوز دست بافتههای عشایری مورد تقلید قرار نگرفته و طرفداران خاص خود را دارد. ما سالانه ۶۰۰ متر جاجیم و گلیم تولید میکنیم که ۵۰۰ متر آن صادر میشود. به عبارتی در عین توجه به اصالت، سلیقه مخاطب امروز را هم در نظر میگیریم.
تنوع دست بافته های ایرانی و لزوم توجه به سلیقه بازار
این تولیدکننده عمده دستبافتههای عشایری با اشاره به تنوع صنایع دستی ایران بیان کرد: صنایع دستی و دست بافته های ایرانی به دلیل تنوع قومی در کشور از گوناگونی بیشتری برخوردار و گل سرسبد صنایع دستی سرزمین ما بافتهها و زیراندازهای سنتی است و تنوع در شیوه بافت این دستبافتهها باعث شده آثاری کاملا متمایز و متنوع به وجود آید . از جمله آن هامیتوان به انواع دستبافتههای گره خورده چون قالی و گره نخورده از انواع مختلف پودبافی مثل گلیم و پیچ بافی چون سوماک اشاره کرد.کاظمنیا با اشاره به اهمیت دستبافتههای استان آذربایجان شرقی گفت: در شهرها و استانهای مختلف و در میان اقوام گوناگون ایرانی، انواع قالی، گلیم، جاجیم، ورنی و سوماک با کیفیت بسیار مرغوب تولید میشود . به جرات میتوان گفت آذربایجان در این مورد جایگاه خاصی دارد و در میان انواع مختلف سوماک و جاجیم، ایل شاهسون در ردیف نخست قرار دارد.به گفته کاظم نیا آن چه موجب افزایش صادرات فرش و دست بافتههای ایران به دیگر کشورها میشود، بازاریابی و شناخت مخاطب است و این کار به مطالعه و پژوهش نیاز دارد. سلیقه مخاطب امروز تغییر کرده است و دیگر قطعهای بزرگ و متعارف و رنگهای گرم و طرحهای شلوغ طرفدار ندارد پس ما نمیتوانیم بدون توجه به بازار امروز به تولید بپردازیم و انتظار داشته باشیم، تولیداتمان از فروش خوبی برخوردار شود.
احمد نجفی نخستین حراج فرش ایران را چکش میزند
آثار نخستین دوره حراج تخصصی فرش در ایران پنجم شهریور توسط احمد نجفی بازیگر سینما و تلویزیون چکش میخورد.به گزارش خبرگزاری هنر ایران خانه حراج ملی پس از برگزاری دو دوره حراج ملی، تلاش دارد با برگزاری «نخستین حراج تخصصی فرش در ایران» توجه خریداران و علاقهمندان به این هنر اصیل ایرانی را به خود جلب کند و این هنر را به جایگاه اصلی خود بازگرداند.بنابراین گزارش نمایشگاهی از 27 فرش منتخب روزهای دوم، سوم و چهارم شهریورماه از ساعت 10 صبح لغایت 21 برای بازدید عموم در سالن خانه همایش در خیابان فرشته، خیابان فیاضی، پلاک 46 برپا خواهد شد و مراسم حراج جمعه پنجم شهریور ماه در همین مکان توسط احمد نجفی چکش خواهد خورد. اگر تا زمان نمایشگاه فرشی مطابق معیارهای موجود معرفی شود به آثار نمایشگاه افزوده خواهد شد.«خانه حراج ملی» تاکنون دو دوره حراج ملی آثاری در زمینههای نقاشی، نقاشیخط، تذهیب، خوشنویسی، مینیاتور، صنایع دستی، فرش دستباف و سوخت چرم برگزار کرده است که با استقبال هنرمندان و هنردوستان مواجه شد.