مناسبت
تعداد بازدید : 47
روایت قرآن کریم از معراج رسول خدا (ص)
چنین گوید مهتر کاینات علیه الصلوة والسلام که:«شبی خفته بودم اندرخانه، شبی بود با رعد و برق و هیچ حیوانی آواز نمی داد و هیچ پرنده ای صفیر نمی کرد و هیچ کس بیدار نبود و من اندر خواب نبودم، میان خواب و بیداری موقوف بودم... ناگاه جبرئیل فرود آمد اندر صورت خویش، با چندان بهاء و فر و عظمت که خانه روشن شد. چون به من رسید مرا اندر برگرفت و میان هر دو چشم من بوسه داد و گفت: ای خفته برخیز چند خسبی، بترسیدم و از آن ترس از جای برجستم، مرا گفت: ساکن باش که من برادر توام، جبرئیل...»این فراز بخشی از «معراج نامه» بوعلی سینا، فیلسوف برجسته و کم نظیر اسلامی است که در آن، به شرح و ترجمه حدیث معراج پرداخته است.معراج یکی از معجزات پیامبر اکرم(ص) است که بر اساس دیدگاه برخی محققان از اختصاصات پیامبر خاتم بوده و هیچ یک از پیامبران دیگر را بهره ای از آن نبوده است.ماجرای معراج به تفصیل در روایات نقل شده و معراج نامه بوعلی سینا هم در حقیقت نقل یکی از همین روایت هاست. اما معروف و مشهور این است که پیامبر اکرم(ص) قبل از هجرت هنگامی که در مکه بودند در یک شب از مسجدالحرام به مسجدالاقصی در بیت المقدس به قدرت پروردگار سفر و از آن جا به آسمان ها عروج کردند و آثار عظمت خداوند را در پهنه آسمان ها و ملکوت، مشاهده کردند و همان شب به مکه بازگشتند و آن چه را دیده بودند، برای اهالی مکه بیان کردند. در قرآن کریم در آیه اول سوره اسرا و در چند آیه از سوره نجم به موضوع معراج اشاره شده است. خداوند در آیه اول سوره اسرا می فرماید:«سُبحانَ الذی اَسری بَعَبدهِ لَیلا مِنَ المَسجِدالحرامِ الی المَسجِد الاَقصا الذی بارَکنا حَولَه لِنُریَهُ مِن آیاتِنا اِنَّهُ هُوَالسَّمیعُ البَصیر؛ پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب از مسجدالحرام به مسجدالاقصی که گرداگردش را پربرکت ساختیم برد، تا آیات خود را به او نشان دهیم، او شنوا و بیناست.»کلمه های «اسرا» و «لَیلاً» تصریح دارد بر این که این سفر شب هنگام واقع شده است و کلمه «عبد» نیز نشان می دهد که این سفر در بیداری و به طور جسمانی اتفاق افتاده است. (نمونه ج9.12) یکی از مسائل مهم مربوط به معراج، هدف این سفر معنوی و عروج آسمانی است. خداوند در آیه ای که ذکر شد، هدف از معراج را مشاهده اسرار عظمت خود در جهان هستی و به ویژه عالم بالا بر می شمارد. (لِنُرِیَهُ مِن آیاتِنا).در همین زمینه، علامه طباطبایی نشان دادن قدرت و عظمت کبریایی خداوند به پیامبر اکرم(ص) را هدف معراج می داند و: «انه هوالسمیع البصیر» را علت این سیر شبانه بیان می کند یعنی خداوند چون شنوا به گفته های بندگان و بینا به افعال آنان است و تقاضای رسول خود را دید که چنین اکرامی را اقتضا می کرد ،آن حضرت را برای نشان دادن پاره ای از آیات عظمتش شبانه سیر داد. بنابراین معراج، هم مقام بلند پیامبر(ص) و هم قدرت و عظمت خداوند را نشان می دهد. اما آنچه اهمیت اساسی دارد، اصل وقوع معراج و روایت پیامبر اکرم(ص) از سیر و سفر به ملکوت هستی است که در روایات متعدد نقل شده است. در روایتی آمده است که پیامبر اکرم(ص) فرمودند:(در حالی که سیر می کردم) به مردمی رسیدیم که پیش رویشان طعام هایی از گوشت پاک و طعام هایی دیگر از گوشت ناپاک بود. ناپاک را می خوردند و پاک را فرو می گذاشتند، پرسیدم ای جبرئیل این ها چه کسانی هستند؟ گفت: این ها حرام خواران از امت تواند که حلال را می گذارند و از حرام لذت می برند... .آن گاه به مسیر خود ادامه دادم، به اقوامی برخوردم که لب هایی داشتند مانند لب های شتر، گوشت پهلویشان را قیچی می کردند و به دهانشان می انداختند، از جبرئیل پرسیدم این ها چه کسانی هستند؟ گفت: سخن چینان و مسخره کنندگانند؛ باز به سیر خود ادامه دادم و به مردمی برخوردم که فرق سرشان را با سنگ های بزرگ میکوبیدند، پرسیدم این ها چه کسانی هستند؟ گفت: کسانی هستند که نماز عشا را نخوانده ، می خوابند.باز به سیر خود ادامه دادم، به مردمی برخوردم که آتش در دهانشان می انداختند. پرسیدم این ها چه کسانی هستند؟ گفت: این ها کسانی هستند که اموال یتیمان را به ظلم می خورند که در حقیقت آتش می خورند. آن گاه پیش رفتم و به اقوامی برخوردم که از بزرگی شکم، احدی از آن ها قادر به برخاستن نبود؛ از جبرئیل پرسیدم این ها چه کسانی هستند؟ گفت: این ها کسانی هستند که ربا می خورند.(المیزان ج۱۳)